Marrasmammat 2009

S

sunsuski

Vieras
No niin! Nyt se sitten tapahtui. Testi näytti positiivista! Eilen! Laskuri sanoo, että olen raskaana kokonaiset 4 viikkoa ja kaksi päivää. Huu! Ja jihuu! Laskettu aika 22.11.2009. Vauva jouluksi. Jos kaikki vain menee hyvin. TÄYSIN epätodellinen olo! Ja jonnekin täytyy päästä kailottamaan, kun kenellekään läheiselle (miestä tietty lukuun ottamatta :)) ei uskalla kertoa vielä piiitkään pitkään aikaan.
 
Joten, löytyykö mulle hihhulointiseuraa muista marrasmammoista? Toivon niin! Tulkaa mun kanssa päivittelemään tätä ihmettä.
 
Terve vaan [:)]. Täällä LA 9/11/09. Raskautta onnellisesti takana 6+1. Olen pysytellyt ihan hissuksiin koko asiasta, mutta nyt kuin näin, että sunsuski aloitti tämmöisen ketjun, ajattelin hypätä kärryille näin niinku melkein alusta asti.
 
No niin, mistä jutellaan? Millaisia oireita teillä on tähän mennessä ollut? Kuinka aikaisin saitte tietää raskaudesta? Minua vaivaavat lähinnä tissit, ne on kuin räjähtämispisteessä koko ajan. Muuten aika normaali, paitsi että jotenkin ehkä tokkurainen olo, vähän kuin pumpulissa pyöriskelisi. Raskaustestin tein kärsimättömyyttäni jo kaksi päivää ennen kuin menkkojen olis kuulunut tulla, ja positiivista näytti!
 
hei hilla83! Sainpa seuraa nopeasti [:)].On se niin jännää, meillä on lasketuissa ajoissa vaan kahden viikon ero, mutta näin "perässähiihtäjänä" se tuntuu ikuisuudelta. Niin paljon mieluumin olisin jo yli 6 vk raskaana. Onkohan niin, että nyt tapahtuu jotain kosmista, minkä seurauksena aika alkaa kulua paljon tavallista hitaammin... Yhdeksän kuukautta ainakin tästä vinkkelistä tuntuu lähinnä yhdeksältä vuodelta.
 
Vielä tuli mieleen, perustietoihinhan tietenkin kuuluu tulevan mamman ikä. Mä olen 28, vaavin syntyessä 29. Kotia pidän avosiipan ja mustan kissan kanssa Itä-Suomessa. Onnistuinko laskutoimituksessa hilla83, kun väitän, että olet 25/26?
 
täällä marrasmamma vuosimallia 1970 ilmoittautuu joukkoon mukaan. Esikoisen LA 16.11. Ihan ikäloppuhan minä ensiäidiksi tietenkin olen, mutta innoissani kuin pikkutyttö. Tämä tulokas on todella hartaasti ja pitkään odotettu, joten nyt on kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että kaikki sujuu hyvin...
 
sunsuski, poikkean keskusteluunne kesämassujen kasvattajien puolelta. Vastaan kysymykseesi ajan kulumisesta. Voin sanoa, että ensimmäiset 12 viikkoa tuntuvat lähinnä 12 vuodelta. Aamulla ensimmäiseksi miettii, että tänään on (esim.) rv 7+2 ja illalla tajuaa, että edelleen on 7+2, vaikka tuntuisi kuluneen jo monta päivää. Mutta helpotuksen sana: 12 viikon jälkeen ajan kulku kiihtyy. Juuri ihmeteltiin kanssasisarien kanssa, että miten nyt voi olla jo kohta 24 viikkoa täynnä.
 
Niin, ja omalla kustannuksella käyty varhaisultra (noin rv. 7-8) rauhoittaa ihanasti mieltä, kun näkee vauvan sydämen sykkivän. Suosittelen lämpimästi.
 
Onnellista ja jännittävää odotusta teille kaikille!
 
sunsuski, joo, 25 olen, loppuvuodesta 26. äitipuoli, kiitos lohdutuksen sanoista - kunhan nyt tosiaan ensin saa väännetyksi  itsensä sinne 12. viikon paremmalle puolelle. tanttaralla, mulla on täti, joka pari vuotta sitten synnytti esikoisensa 42-vuotiaana. Kaikki meni hyvin ja suloisesta vauvelista on kehkeytynyt hurmaava pikkuneiti. Ja vielä, itse kirjoittelen täältä pääkaupunkiseudulta käsin. perheessä aviomies ja miehen ekasta liitosta eskari-ikäinen poika joka toinen viikonloppu. Että vähän on jo kertynyt pientä "äiti"harjoitusta [:)]
 
Tein myös eilen positiivisen raskaustestin! JEEEE!!! IHANAAA!!!Laskettu aika näyttäisi laskureitten mukaan ihan marraskuun loppua. Mieletön fiilis :) Ikää on karttunut 30 ja 30 olen myös kun pieni syntyy, ellei mene tosiii yliaikaiseksi... ;) Ensimmäinen raskaus, mutta toivottavasti ei viimeinen. Onnea kaikille meille!
 
Moikka! Minäki tuun tänne! Tein reilu viikko sitten sunnuntaina positiivisen raskaustestin ja ei meinaa vieläkään uskoa asiaa todeksi! 10kk yritystä takana ja oltiin jo varaamassa aikaa lapsettomuuslääkäriin, mutta maltti on valttia tässäkin asiassa näköjään[:)] Mulla tänään viikot 5+0 laskurin mukaan, LA 18.11. lähellä omia synttäreitä. Ikää mulla 27 ja mieski kohta. Esikoinen masussa siis[:)] Ens viikolla eka neuvola ja ehkä se raskaus menee miehenki päähän siinä vaiheessa viimestään, nyt kun sillä on vielä paljon vaikeuksia uskoa asiaa todeksi[:)] Onko muilla vielä mitään oireita? Välillä oikeesti epäilen etten olis raskaana alkuunkaan, kun ei oo vielä mitään. Rinnat hieman arat ja välillä mahaa vihloo ja juilii menkkamaisesti, mutta ei muuta.
 
Mulla ei oo maha ollut oikeastaan ollenkaan kipeä, mutta tuolla kohdun suunnalla ja munatorvissa ikään kuin vihloo ja tulee semmoisia äkkinäisiä vihlasuja. Toivottavasti on normaalia... Menkat pitäis alkaa vasta perjantaina tai lauantaina, mut tosiaan testi positiivinen jo tiistaina. Toivottavasti ei tulis mitään vuotoja! Ja muutenkin et kaikki olis ja meni hyvin! Rinnat turvoksissa ja kipeät, valkkaria, nälkä ja väsy, aivastelut, yöllä suuta kuivaa ja nenä tukossa, aika paljon ns. oireita. Mut jotenki noi oireetkin tuntuu niin ihanilta -niistä kun sen raskauden tietääkin :) En ole vielä varannut neuvolaa, soitan perjantain. Millon se eka käynti tulee yleensä olemaan? Kuuluuko silloin jo sydänäänet? ;)
 
Heipparallaa :)

Liityn tänne myös. LA 2.11. ja ikää itselläni 23 vuotta :) Ihanaa ja samalla kutkuttavaa. Myös pelottavaa. Toivoen, että kaikki vaan sujuisi hyvin. Sydänääniä/ultraa ym. Odotan tietenkin kuin kuuta nousevaa. Yritän silti malttaa olla menemättä yksityiselle, kun ei nyt ainakaan vielä ole mitään onkelmiakaan ollut. Toivottavasti niitä ei tulekaan! Onnellista odotusta kaikille [:)]
 
Moi! Minäkin ilmoittaudun mukaan! Tosi kiva, että täällä voi jakaa kokemuksia muiden samassa vaiheessa olevien kanssa[:)]! Laskettu aika mulla on 6.11., tarkentunee vielä kunhan pääsen neuvolantädille ja ultraan asti. Tää on niin hienoa ja uskomatonta että on raskaana [:)], ei meinaa todeksi uskoa. Nyt menossa RV 7+5 ja esikoinen siis tulossa, vaikka minä siis jo erinomaista [:D] vuosimallia 1972. Positiivisen testin tein vähän yli kaksi viikkoa sitten tiistaina, oli se kyllä mahtavaa!
Eka neuvolakäynti mulla on ensi viikon tiistaina ja ultra varmaankin vasta pääsiäisen jälkeen (voi kun ois jo ennen, periaatteessa ois mahdollistakin r-viikkojen perusteella), sillä lähete ultraanhan laitetaan menemään vasta neuvolakäynnin jälkeen ja jonoja saattaa olla jonkin verran.
Huolettaa tietysti, että onhan kaikki hyvin ja sykkiikö tuolla vatsassa jo minisydän. Ja toivoisin että tää 12 ekaa vkoa menisi tosi nopeaa ohi (vaan kun ei mene..[;)]), niin pääsisi pahimmista peloista yli..
Oireista sen verran, että mulla alkoi noin viikko sitten 24/7 eli siis melkeinpä koko ajan päällä oleva ällö ja oksettava olo, lisäksi tosi kova väsymys.
Uskallanko mennä jumppiin ja spinningiin? Jotenkin vähän huolettaa, vaikka tiedän että kai niihin voi mennä kunhan vain maalaisjärkeä käyttää..ootteko te käyneet normaalisti jumpissa ja salilla? Tuntuu että eihän siellä salilla uskalla paljoa eri liikkeitä tehdä ettei vain satu jotain.
Mites teillä nuo syömiset, syöttekö esim mozzarellajuustoa ja fetaa? Tiedän että herkkujani sushia, kylmäsavulohta ja graavilohta ei saa syödä, mutta saakos lämminsavulohta? Ja katkarapuja jos ne on esim risotossa eli kuumennettu? Mites ihan purkkitonnikala- ja sardiini? Sitten noi juomat, kahvia ja mustaa teetä ei saa paljon juoda kun niissä kofeiinia, mutta tuosta vihreästä teestä oon netissä ja muualtakin kuullut kahtalaista mielipidettä; toisten mielestä ok ja toisten ei.. Ota siitä nyt selvää jos mielipiteet vaihtelevat neuvoloittainkin. Pitäisi kai olla huolehtimatta liikaa ja ottaa maalaisjärki käyttöön. Oon tullut selkeästi säikymmäksi. Monta päivää pyöri mielessä se kun huomasin että olin ehtinyt syödä melkein 7.raskausviikolle asti sellaista Mölleriä, jossa myös a-vitamiinia ja lisäksi olin syönyt samaan aikaan Multivitaa, jossa myös a-vitamiinia. Ja a-vitamiiniahan ei sais syödä lainkaan raskausaikana.. Mutta en usko että siitä tullut mitään vikaa miniasukkiin. Pitäisi vain osata nauttia tästä ainutlaatuisesta ajasta ja olla huolehtimatta liikoja!
 
Heippa vaan kaikille!
Olen 23- vuotias Itä-Suomesta esikoista odottava. Itse tein testin tuossa 16.3 ja plussaa näytti ja näillä näkymin olisi laskettu aika 23.11. Viime viikon lopulla oli jo sellanen olo että minä tiedän että olen raskaana ja työn ja tuskan takana maltoin odottaa maanantaille testin kun silloin olisi pitäny alkaa menkat. Rinnat ovat arat olleet viimeiset kaksi viikkoa ja lieviä himoja ruokia kohtaan ollut, tiistaina tuli eka kuvotuksen tapainen tilanne kun eräs tuoksu ei oikein miellyttäny, mutta kestin sen (kaupan kenkäosaston tuoksu). Jotekin ollu sellanen hassu olo että toisaalta on täysin normaali olo ja toisaalta ei. Ei vaan tahdo uskoa. Nimittäin ensiyrittämällä onnistui johon en olisi ikinä uskonut.. toisaalta olen varmuuden vuoksi keskittynyt ajatukseen että ei välttämättä tule tämä raskaus loppuun asti kestämään, sillä niin monta vuotta pillereiden syöntiä takana ja suvussa älyttömän paljon lapsettomuutta (myös sisarissani). Joten eipähä olisi pettymys niin paha vaan ilo olisi sitäkin suurempi sitten :D
 
Manteli, ruuista:
-Mozzarellaa ei suositella, fetaa saa syödä, jos on tehty pastöroidusta maidosta (samoin siis myös mozzarellaa)
-Lämminsavulohta saa syödä, mutta jos on vakuumipaketissa (koskee kaikkia kaloja), niin pitää ensin kuumentaa 60-70 asteiseksi. Lohta sinänsä ei suositella rasvaisuuden vuoksi syötäväksi kovin usein.
-Tonnikalan ja katkarapujen syöntikiellosta en ole kuullutkaan
-Kahvia saa juoda 3 * 1,5dl kupillista päivässä
 
Juustojen kanssa kannattaa olla tarkkana, koska listeria ei ole mikään pikku juttu.
Vitamiineista suosittelisin Multitabsin raskaus -vitamiinia. 2kpl päivässä tuo tarvittavan määrän d-vitamiinia.
 
Suositukset tosiaan vaihtelevat vähän neuvoloittain. Meillä Espoossa saatiin ekalla neuvolakäynnillä lista, jossa vältettävät ruoka-aineet. Yksi lista löytyy myös Espon nettisivuilta: http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10190
 
 
Ilmoittaudun minäkin mukaan marraslaisiin...
 
Mulla oli varhaisultra eilen ja mennään viikoilla 6+5 eli la 6.11.09. Takana yksi tuulimuna viime syksyltä ja siksi helpotus oli suuri, kun asukki massusta löytyi ja sydän löi vahvasti. En kuitenkaan uskalla riemuita asiasta muille ennenkuin se eka kolmannes on takana...niin ja siis ensimmäistä odottelen
 
Ekan neuvola-ajan sain parin viikon päähän, joten se olkoon seuraava etappi.
 
Itsellä oloina lähinnä väsymystä, janoa, pissitystä sekä rinnat hieman arat.
 
Iltapäivän toivotukset kaikille täältä sorvin ääreltä. Työpäivät venyvät ja paukkuvat ja pakko yrittää keskittyä, vaikka mieli kieltämättä pyörii ihan muissa asioissa. Tosi kiva, että meitä alkaa olla enemmänkin [:)]
 
kaylies, meillähän on melkein sama laskettu aika! Mulla vain päivää ennen. Ja tiedä siitä sitten vielä ylipäätään, mihin se LA neuvolassa sitten lopulta tarkentuu... Kirjoitit: "Jotekin ollu sellanen hassu olo että toisaalta on täysin normaali olo ja toisaalta ei." Ihan samat fiilikset täällä kans, mielialan ja fyysisen olotilan kannalta. Mitään hirveitä oksentelukohtauksia en ole vielä saanut, mutta semmoinen etäisen etova olo iskee aina välillä, esmes työkaverin suht voimakas hajuvesi ei sovi mulle enää lainkaan, vaikka ennen se ei häirinnyt yhtään.
 
Ja itse tuoreesta lohesta tehtyä graavia saa syödä, itte graavasin melkein kilon luettuani että se on sallittua, kun sitä teki mieli koko ajan, enkä uskaltanut kaupasta ostaa.
 
lohta saa syödä. ei mielellään norjan lohta ainakaan usein. tai varsinkaan itä -meren kaloja. myös hauki on sellanen jota ei suositella. ne kalat kerää vedestä kaiken epäpuhtauden esim elohopean yms. Muute kalaa pitääkin syödä kaksi kertaa viikkon! kalan rasva jos joku on hyvin terveellistä!! :)
 
Moikka kaikille!
Ja kiitos äitipuoli, natsku ja iita87 infosta! Aijai kyllä sitä graavilohta tässä onkin tehnyt melkoisesti mieli! Taisi mennä vasta nyt tajuntaani[;)], ettei tuoreessa lohessa ole listeriavaaraa, vaan se vaara lisääntyy silloin kun kala on pitkään vakuumipakattuna etc..
Mth77, meillähän näyttää olevan sama laskettu aika[:)]!
Yritän täällä avokonttorissa tietokoneen äärellä näyttää iloista naamaa kaikille (ja iloinen ja onnellinen tästä ylikaiken olenkin) vaikka oksettaa ja ällö olo koko ajan. Ja kohta tiimipalaveriin, toivottavasti pystyn skarppaamaan siellä, huhhuijaa...ettei mene presentaatiot ihan pieleen. En haluisi tästä vielä töissä sanoa..Huomenna alkaa 8. raskausviikko. Milloin ootte sanoneet töissä raskaudestanne? Varmaankin vasta siinä alkaen 12. viikon jälkeen? Jos ei oo syystä tai toisesta paljastunut aikaisemmin..
Mahtavan aurinkoista päivää kaikille[:)]!
 
Moikka, vieläkö mahtuu mukaan? Tein positiivisen raskaustestin viime viikon perjantaina...ja lauantaina...ja vielä sunnuntainakin varmuuden vuoksi. :D Nyt on sitten kohta viikon verran ollu niiiiiiiin sekava olo, kaikkea mahdollista uskomattomasta ilosta kovaan pelkoon, että mitä jos kaikki ei menekään hyvin... Taitaa olla tuttuja tunteita teille kaikille muillekin. [:)]

Laskuri näytti, että olis rv 4+6 ja luulen että pitää aikas hyvin paikkansakin, laskettu aika sen mukaan siis 20.11. Haluaisin kovasti mennä varhaisultraan, luuletteko että 30.päivä näkyisi jos on jotain nähtävää?

Olen siis 26-vuotias ja poikaystävä on 27-vuotta ja ihan ensimmäinen lapsi sieltä toivottavasti olisi tuloillaan.
 
Takaisin
Top