Marraskuu, tuo kuukausista julmin...
Minä jo odotan pakkasta. Ku ois tuo sopivankokoinen toppapuku tuolla odottamassa :)
Viime yö oli historiaa. Kaveri nukahti iltatankkausten jälkeen klo 21. Mää kävin suihkussa ja lueskelin kirjaa. No sitte käytiin hereillä klo 22:30, syötiin ja vaihdettiin vaippa, ja seuraavan kerran syötiin 06:00!!!!
Tyyppi kävi vain pari kertaa hereillä yöllä, jotaki jokelteli, mutta nukahti uudelleen kun en alkanut millekään. Ei itkenyt edes ruokaa. Mies tuli työreissusta neljän maissa mutta kaveri vaan koisasi. Aamulla jatkoi unia syömätauon jälkeen vielä 2,5 tuntia klo 09 saakka, sitte syötiin, röyhtästiin, vaihdettiin vaippa, syötiin ja poika jäi kattoo sitteriin kun isi ja äiti söi. Urvahti siihen ja nukkui n. tunnin, sitten leikki uudella kastelahjaksi saadulla leikkimatolla itseksiin, syötiin, vaihdettiin vaippa ja taas se nukkuu..
Oon lukenu semmosta kirjaa kuin Anna Wahlgrenin Lapsikirja. Se on kirjotettu 80-90-lukujen taitteessa ja kirjoittaja on ruotsalainen hippi, jolla on 9 lasta, mutta on siinä fiksujakin neuvoja jos skippaa sen ajan hoitosuositukset A-vitamiinin antamisesta ja että lasta pitäis nukuttaa mahallaan... Perusajatus kirjassa on se, että vauvan pitää saada ruokaa, ruokaa ja ruokaa, ja että useat koliikkitapaukset itse asiassa huutavat perusturvallisuuden puutetta, kun on pidetty nälässä ettei tulisi maha kipeä, ja sitten vauva ei tiedä että milloin se ruuan tulo loppuu kokonaan... Kirjoittaja ohjaa syöttämään lasta ennakoivasti eli niin paljon ettei paniikkia ehdi kehittyä ensimmäisinä viikkoina. Jo kehittynyt "valekoliikki" helpottaa sitten 3 kk iässä, kun lapsi alkaa saamaan kiinteitä, eli tarpeeksi ruokaa.. Ihan vänkä teoria. Itellä ei kokemusta tuosta koliikista niin hankala sanoa mutta kuulostaa järkevältä. Ainakin meillä loppuu huuto kuin huuto siihen että antaa lisää tissiä. Jopa sen jälkeen kun on pulauteltu kunnolla (no se mahahan on silloin taas tyhjä!).
Sitten siinä opastetaan miten luodaan rutiineja ja päivärytmiä ja minä nyt kokeilen tuota yön yli nukuttamis -ohjetta, katotaan kuinka alkaa toimia. Kaksi ekaa yötä on jo aika lupaavia :) Katotaanko vaan, että nyt kun mainitsin asian "ääneen", on ens yö sirpaleista sirpaleisempi :D Kirjoittajan mukaan siis jo 2 kk vanhan lapsen pitäisi pystyä nukkua yön yli (n. 7 tuntia) ja että pitkä yöuni ei ole suositeltavaa vanhemman jaksamisen, vaan välttämätöntä lapsen kasvamisen takia. Niin siksi ei omatuntokaan soimaa että yritän liian pientä nukuttaa ja "opettaa tavoille" :D Itseäni helpotti suuresti myös kirjan termi "passiivinen osallistaminen" eli on kuulemma ihan ok, että äiti tai isi touhuaa omiaan eikä koko ajan keskitä huomiota lapseen tämän hereillä ollessa :D Sitte vähän vanhempana saa alkaa nostella pyykkejä kaverina, eli harrastaa "aktiivista osallistumista".
Rokotetutkimuksesta: meille tuli kans info ja kutsu, minä oon ite osallistunu kaiken maailman influenssarokotetutkimuksiin viime talvina kun en ole ollut raskaana, (ja mahtavin tuloksin: ei oo ollu poskiontelotulehdusta 5 vuoteen!) mutta ei me jakseta alkaa ramppaamaan vauvan kanssa niissä, eli mennään ihan perus-neuvolasatsilla. Meillä rotarokote ei vaikuttanu muuten ku että vauva tuntu vähän kuumalta päivä rokotteen annon jälkeen, mutta oli kuitenki vireä. Mutta tuntuhan tuo olevan niin makiaa että kannatti syyä!
Taipeista: minä oon putsannu pojan nivustaipeita joihin kertyy vaaleaa möhnää ja sitte alkaa punottaa, silleen että otan vanulapun johon paan vähän vettä ja vähän Ceridalia (on juoksevaa ja imeytyy äkkiä), sillä pyyhkäsee helposti niin ettei hankaa, ja sitten ollaan ilmakylpyä hetki ja mää ihan leikitän poikaa niin että puhaltelen kevyesti ympäri kehoa, myös sinne taipeisiin. Kokeilin alussa talkkia, mutta se taas paakkuuntu sinne taipeisiin niin että melkeen meni huonommaksi.
OHO olipa paljon asiaa. Mutta vielä kysyn että mitä ootte ajatellu isänpäivälahjaksi? Varsinkin te joille pärähti esikoinen? Jotain lapsi-aiheista söpöä vaiko jotain mitä annatte omille isillenne, kirjoja, tohveleita jne? Mää mietin että paras lahja tolle meidän isille ois varmaan kirja, jonka pariin hän voi paeta vauva-arkea... :/ No kai se joku jalanjälki-kortti pitää tehä kaveriksi..
EI VITSI onko taas perjantai?! Ja huomenna onki pyhä, pittää muistaa käyä tännään kaupassa!