Maraskuut mutinat

Täältäkin onnittelut Adaralle ja toiselle puolikkaalle!
 
Mulla on ollu mies joka kerta mukana neuvolassa. Samoin äitipolilla joka ikisen reissun. Kerran olen tainnut käydä aamulla heti 8 jälkeen hakemassa neuvolan tädiltä neuloja ja silloin ei mies ollut mukana. [:D] Ja yhdessä perhevalmennuksessa tuo ukko-poloinen oli yksin, ku minä olin töissä. [:D]
 
Viimeksikin oli sellainen äitipolireissu, että jos mies ei olis ollu tukena ja turvana, niin varmasti olisin vaan märissy sielä. Ja miehellä on ainakin 100 kertaa parempi muisti ku mulla, niin se saattaa muistaa asiat vielä kotonakin...
 
Mulla oli tänään taas lääkärin soittoaika. Seuraava on ens keskiviikkona. Nostettiin insuliiniannosta. Nyt pitäis pistää 8 yksikköä illalla ja 4 yksikköä aamulla. Ja tietysti vielä tehdä reikää sormenpäähän 10 kertaa päivässä... Verenpainelääkitystäkin pitäis varmaan nostaa, alkaa tuntumaan siltä. Kiva, ku noista ei saa edes mitään Kela-korvauksia.
 
Onnea kovasti adaralle!

Kiva että jollain muullakin on samallainen maha kuin mulla Omanapa! Itekään en oo mitään bileitä saanu kokea tai kauheesti mitään potkujakaan. Ja tosissaan saanu kuunnella niitä pieniäkin mitä on tuntenut. Nyt vasta oikeestaan tässä rv30 loppu puoliskolla ja nytten niin on tuntenu ku se vaihtaa asentoa. Puolelta toiselle jne. Et nyt on jo sellanen olo et on siellä joku ehkä sittenkin. Oon jo luullut et oon ainut joka ei täällä saa kokea niitä likkeitä yhtään. Mulle neukku täti sano et 32-35 viikoilla varmaan tuntee parhaiten et sit se taas rauhottuu 35 jälkeen kun ei mahdu enää mylläämään niin kovaa, mutta kuulemma ei sitäkään ole kiveen hakattu..

Ihania ninniw noi sun päivä annokset [&:] ei kuulosta kauheen mukavalle puuhalle tuo..

Aikooko kaikki käydä noissa valmennuksissa? Ite en jotenkin oo kauheen innoissani menossa..Neuvola laput luin ja luulis et ne on sisällöltään aika samaa ku mitä niissä lukee. en tiiä mut ei jotenkin "kiinnosta" tai oon jotenkin sen verta "yhteiskuntavastainen" et luulen vaan et ne yrittää aivopestä meidät tiettyyn kasvatus tyyppin tai jotain..[:D] en mä oikeen osaa muutenkaan selittää miks ei yhtään innosta niihin mennä. Haluan kasvattaa lapsen omalla tyylillä enkä sillä mitä valtavirta sanoo olevan hyvää kasvatusta. Vähän se sairaala tutustuminen kiinnoistais mihin ilmoittautumatta pääsee lauantaisin mutta toisaalta oon sillä osastolla jo viikon verran aikaani viettänyt ja kovasti päähäni piirtymässä mielikuvaa luomu synnytyksestä niin onko siitäkään sitten niin hyötyä. Että vaikka sattuis kuinka kovaa niin kun on lukenu noista kivun lievitysten haitta puolista niin ei jotenki oo ees sellasta vaihtoehtoa että niitä ottaisin. Lämpötyynyn taidan siskolta lainata mukaan ja kai sitä ilokaasuakin vois ihan mielenkiinnosta kokeilla [:D]
 
Basura: Meillä on kaks kertaa ollut nyt noita valmennuksia, eikä kummassakaan, ainakaan vantaalla ole ollut puhetta mistään kasvatukseen liittyvästä. Eka kerta oli enemmänki tutustumista muihin odottaviin äiteihin ja keskusteltiin siitä miten raskaus on muuttanu kehoa ja miten se muuttuu jatkossa. Tokalla kerralla oli imetyksestä joku tietoisku. Parin viikon päästä kun meillä on viimenen valmennuskerta neuvolassa, niin sekin keskittyy pääosin tulevaan synnytykseen ja lapsivuodeaikaan.
Toi tietoisku imetyksestä oli ihan valaiseva kokemus, mutta kotona kun lueskelin tota äitiyspakkauksen imetysopasta, nii eipä siellä hirveesti uutta tietoa tullu.
 
ninniw, minkä laisia lukemia oot saanut sokereista ennen insuliinin aloittamista ja missä nyt ovat? Mulla oli rasituksessa 1h arvo jotain 12  ja muut hyviä niin nyt sitten pistelen itteäni kotosalla ja kirjailen ylös...nyt lukemat 1h kohdalla on ollut n.5-8
Ajattelin vain että kuin nopeasti ne aloittavat insuliinin? Meillä on myös sukurasitus ja mulla ollu ruokavalio hoito edellisissä raskauksissa,ikääkin on jo 33v mutta paino ei ole noussut vielä kiloakaan lähtöpainosta ja vauva kasvaa tasaisesti keskikäyrällä..eli jotain hyvääkin [:)]
 
minä pelkään pahoin kans että saan tuon insuliinin... en jaksa yhtään keskittyä mittailemaan säännöllisesti verensokereita ja sitten jos mittailen sokereita niin pitäis tietty myös katsoa mitä syö ettei ne nousis yli tuon sallitun rajan... en vaan jaksa kulettaa mittaria mukana ja kelloa seurata, tarpeeksi hitaasti menee aika päivällä muutenki... olis varmaan helpoin ku söis aina vaan samaa ruokaa jonka tietäis ettei sokerit nouse... puuroa ja leipää.. jipii nautippa siinä sitten raskaudesta!!!

tänään oikeestaan ensimmäinen tosissaan itkuinen päivä, eikä jaksa tehdä mitään... kaverikin kävi vauvansa kanssa täällä ja ei kyllä yhtään jaksanu samalla tavalla leperrellä sille, jotenki kauheen väkinäistä... kun vaan tietäis mikä on... esim. tosissaan hämmensi ku rupesin muistelemaan 3v takaista 6 vuoden suhdettani... kyyneleet vaan virtasi... siitä oon kyllä tietääkseni toipunut ja suhteen unohtanut mutta mistä lie ponnahtanut ja aiheuttanut kunnon kyynel tulvan!!! huh huh. tuntuu etten jaksa hereillä pysyä.. pitänee mitata kohta niitä perhanan sokereita kun tuli juotua muutama lasi glögiä ja syötyä puoli pakettia annas pipareita... ei olis niitäkään pitänyt ostaa kun senhän arvaa ettei pipari jää vaan yhteen vaan on tosiaan mätettävä paketti kerralla..

on kyllä tosiaan hankala olla, kaikki telkkarin ja koirien äänetki ärsyttää... pitänee soittaa joku lenkille kaveriksi jos vähä piristyis kun tuonne pakkaseen lähtee talsimaan....
 
Ennen insuliinien aloittamista mulla on ollu sokerit aika tasaisesti ennen ateriaa 6 ja tunti aterian jälkeen 6-8. Ongelma on ollu enemmän aamupäiväpainotteinen, iltapäivällä on paastot ollu sitten siellä vitosella alkavissa lukemissa, missä niiden siis pitäis olla.

Viikon verran olen pistellyt nyt 6 yksikköä pitkävaikutteista illalla ja aamupaastot on ollu melko ok, eli vitosella alkavia, mutta kuitenki vielä yli 5,3. Lounas on päivän "paha paikka" ja se saattaa nostaa sokerit edelleen sinne kahdeksaan. Nyt siis alan pistämään 8 yksikköä illalla ja 4 aamulla, niin jos tuo lounaspiikkikin saataisiin tasotettua.

Väittävät, että korkeat sokerit väsyttää, mutta mulla on kone täynnä virtaa nimenomaan sillon, ku sokerit huitoo jossain päälle kasissa. [&:] Jos mennään jossain viidessä, niin sillon särkee päätä ja väsyttää. Ja siihen tässä nyt sitten vissiin pyritään. Tosi nautinnollista... Mutta jos se on vauvan parhaaksi, niin kai tässä pari kuukautta kärvistelee.

Mä oon saanu kyllä noita sokereita ihan hyvin mittailtua, en mä minkään sekuntikellon kans niitä oo mitannu, sillon ku oon muistanu. Ennen ateriaa ainaki on helppo muistaa. Ja välillä muistaa niitä aterian jälkeisiäkin mittoa. [:D] Verenpaineen mittaus sitävastoin on vähän unholassa, vaikka sitäkin pitäis harrastaa ahkerasti. Ei voi keskittyä moneen asiaan. Pitäis kuitenki niitäki lukemia saada paperille, että saatais lääkitykset kohdilleen. Ite tiedän, että paineet on yläkantissa.
 
Ja haluan vielä rohkaista, että insuliinit ei oo maailman loppu! Minäkin olen piikkikammoinen, mutta ihan nätisti käy pistely! Ottaa vaan reilusti tuosta läskeimmästä kohdasta mahaa kiinni ja tuikkaa piikin nahkaan. Ei tunnu puoliksikaan niin pahalta ku sokerien mittaus.
 
niin eihän se ole... mieluummin otan insuliinin että ei tarttee koo aika vahata mitä suuhunsa laittaa kun niin monet asiat ns. normaalit ruoatkin nostaa sokerit reippaasti yli 7.8. ja siis aamu arvot ovat erin omaisia, aterioidenkin jälkeen hyvin alle 7.8 mutta on ihan tuurista kiinni että nouseeko se sinne ylös... vaikka jos syön kahtena peräkkäisenä päivänä samaa ruokaa nousee sokerit ateriasta toisena päivänä eritavalla kun toisena... jonku ruoan syönti kostautuu sitten seuraavana päivänä...
 
Ei mullakaan mitään logiikkaa ole noiden sokereiden heittelyssä. Mitenkään ei korreloi sen kanssa, että mitä olen syönyt ja minkä verran. Toki, jos olen syömättä riittävän kauan, niin putoaa. [:D]
 
Ei tuo pitkävaikutteinen ainakaan oo paha nakki, ainoa on se, että siitä ei saa Kela-korvausta. Sain ensimmäisen kynän äitipolilta ilmaiseksi, joten pikkusen kustannuspuoleen helpotusta. Aika typerää kyllä, että jos sairastaa diabetesta, niin insuliinit on 100% korvattavia, mutta jos onnistuu saamaan raskausdiabeteksen, niin korvausta ei heru, koska tila ei ole pysyvä. (Toivottavasti ainakaan!)
 
No joo...tiedä noitten mittaus tulosten "todenmukaisuudesta" mä mittäsin tänään 1,5h ruoan jälkeen (yleensä just se 1h) ja söin hyvin kevyesti niin arvo oli 8,5 noh ihmettelin hiukan ja mittasin het perään toisesta sormesta..kappas tulos oli 7,7 

Sitten tuli muksujen kanssa herkuteltua perjantain kunniaksi äsken juustonaksuja ja muumilimpparia pullo..2 hedelmää juuri ennen mittausta niin tulos oli 5,6 [:D] hah...

Paastot mulla ollu hyvät tai en otakkaa kuin aamulla. Mutta sen huomannu että jos aterialla ei ole vihannesta niin silloin on korkeammat het!! Noh katellaan mitä neuvolassa ens viikolla sanovat.
 
Uh, tulipas taas harjoiteltua yövalvomista. Kuuden aikaan sain unta... [&o] No, samahan se on mihin aikaan nukkuu...

Huvittavia nuo oman etusivun vinkit, hyvin sattuu kohdilleen. Eilen aamulla heräsin julmettuun pohjekramppiin ja eilisen päivävinkki alkoi 'Saatko joskus kivuliaita jalkakramppeja?'. Tänään on sitten huonosta nukkumisesta [:D].
 
minä oon nyt sen emgesanin ansiosta nukkunut yöt ilman kramppeja, tietty villasukat jalassa... mutta kovin en kyllä uskalla yölläkään venytellä ettei ramppaa..jotenki alitajunta jo on oppinu... hittolainen ku tuli tuota lunta yön aikana ja koiria käytin lenkillä niin vaikka kuinka varovasti kävelin niin meinasimpa lentää ihan kunnolla turvalleni!!! kylläpä rupes sydän vähän hakkaamaan.. jäätikköhän siellä alla oli kun tarkemmin kävin tutustumassa mikä siellä niin liukasta oli... :D onneks en lentäny olis tullu taas pien paniikki!!

mullaki tänää ku söin yhden ruis leivän ja lasin maitoa niin 1,5h arvo oli 6.9...vaikka yli puol tuntia kävelin koirien kanssa ulkona... mitähän se olis ollu 1h mittauksesta... paastot ovat olleet hyviä ja illaksi nousee yli sen 7.8 ja toki jos olen pitkään syömättä niin saan hyväksi tuon arvon, mutta enää ei näköjään liikuntakaan laske sokruja alas niin kuin sillon alussa ne tipahti aina kun vähänki liikuin... noh. huomenna sen näkee kun on äippä polilla lääkäri... on kyllä typerää tuo insuliinin korvattavuus, koska vaikka onkin tilapäinen häiriö niin kuitenkin sairaus joka pitää hoitaa ja saahan muistakin suurimmasta osasta lääkkeistä korvauksen... minkä hintaisia ovat sitten nuo insuliinit... ?
 
Hih, kävin vakoilemassa heinäkuisia [8D]. Tuntuu ihan hurjalta että vastahan sitä itse oli tuossa tilanteessa, just plussanneena. Siitä on jo 6 kuukautta ja kaks olis jälellä, silti tuntuu että eihän se synnytys voi olla vielä nurkan takana. Eilen mietin miehelle että miten sitä tottuu olemaan ilman mahaa kun tää on niin kiva [:D]
 
sanoppa muuta... on kyllä nopeeta aika mennyt... enää pari hassua kuukautta... siis 8viikkoo ja 5 päivää mulla tällä hetkellä... kohta täälläkin, vaikka toivottavasti ei ihan just vielä, mut kuitenkin alkaa tulee viestejä että lapsi on tullut maailmaan!!! :) mullaki ku on la 7.1 ihan alku kuusta, niin kiva tietää kuka sen kuitenkin ekana maailmaan ponkaisee.... :D hui kyllähän tuo jänskättää... huomenna aamulla lääkäriin... :D näkee pikku myllertäjän taas!! :D
 
Hohoi! Tänään on ollut maha kosketusarka jokapuolelta ja pinkeä, mikään asento ei ole ollut oikein hyvä. Kysyin miestä tunnustelemaan mahaa, niin tuo tokaisi että koko mahan muoto on muuttunut. Minä peilin ääreen ja tottahan tuo, pystymaha on muuttunut alempaa röllöttäväksi loppuraskausmahaksi!
Sitä siis tiesi vauvan hirvittävä myllerrys, lähtöasento on otettu ja kohtu laskeutunut :)
Ei auttanut nyt kun jäädä vaakatasoon loppuillaksi, ehkä vielä kuuma suihku ja teetä!

Onko muilla mahat laskeutuneet? Ehkä näin että sen selvästi tuntee ja näkee?
 
ei kait mulla vielä oo ainakaan laskeutunut... liittyykö mahan laskeutuminen jotenkin pään kiinnittymiseen vai tapahtuukohan tämä pään kiinnittyminen vasta ennen synnytystä :) ? kun en tiedä :D
 
herranenaika!!! tuolla helistimen puolella jossai keakustelussa puhuttiin että kun maha laskeutuu niin n. parin viikon päästä voisi enteillä synnytystä ?
 
näillä viikoilla se on ihan tavallista että laskeutuu maha, voi toki laskeutua vasta synnytyksen tiimoilla tai synnytyksessä! Eli kaksplussan mammat hermoilee suotta. Voi se sikiö vielä kääntyillä laskeutumisen jälkeenkin, itellä tuntuis nyt että pienen pää on punkeutunut tuonne aika alas jo, sen tuntee sormin palpoiden missä asennossa vauva on :)
 
joo mulla kans luultavasti se on pää joka tuolla mollottaa ihan alhaalla, mutta kuitenkin potkii tuonne kylkiluihin asti ja taka puolikin sieltä työntyy... maha on ihan entinen pallero kuitenki... luin tuolta että kävely hankaloituu huomattavasti kun laskeutuu... muuttuu siis enemmän pingviinimäiseksi... no aika aikaa kutakin... sittenpähän huomaan varmaan kun vauveli päättää laskeutua :D huh...
 
Sattuipa viime yönä aika kumma juttu... Olin kärsinyt tuskallisen kipeästä närästyksestä koko illan (kuten joka ilta), siihen ei auta renniet eikä maito, tuntuu ettei saa happea ja joku pomppii rintakehän päällä. Yöllä vielä jonkun verran närästi siihen asti että nukahdin. Heräsin noin tunnin nukuttuani yskimään (eikä minulla edes ole flunssa), yskitti niin kovasti, että tuntuu että tukehdun. Sitten aivan yhtäkkiä varoittamatta alkoi oksennus valua suusta. [:-] Onneksi mies oli hereillä ja lähti hakemaan minulle sankoa kun huomasi mitä tapahtui. Oksennusta tuli kuitenkin niin paljon (ennätti jo sängylle ja lattialle tulemaan ja vielä tuli runsaasti sankoon), ettei voinut olla pelkkää limaa. Sitten kun nousin vessaan pesemään naamaani ja käsiäni (kyllä, sitä oli joka puolella), syljeskelin vielä pönttöön kirkasta verta. Verta olen syljeskellyt aiemminkin, mutta yleensä vasta kun olen oksentanut monta kertaa. Ja olipas kiva siinä sitten vielä yöllä vaihtaa petivaatteet, supistelutkin alkoivat ja rinnan korvennus. Nyt aamulla heräsin taas yskimään, tällä kertaa ennätin ottaa sankon alle, eikä tullut muuta kuin limaa. Ja rintaa korventaa, vaikka en ole vielä edes syönyt mitään. Että näin.
Anteeksi tällanen ällöttävä juttu heti aamusta. Olen vain niin ihmeissäni, kun ei minulle ole koskaan ennen käynyt noin, yskinpähän kuinka kovaa tahansa, ei ole aiemmin tullut oksennus samalla. [8|]
 
Adara: Mulla liittyy pahaan närästykseen tuota takaisin virtausta eli jotkut ruuansulatusnesteet nousee väkisin ylös, etenkin öisin tai kun olen makuuasennossa. Tosin se ei musta tunnu samalta kuin oksentaminen, kun ne nesteet vaan nousee väkisin. [:'(] Ja etenkin yskiminen pahentaa mulla sitä. En tiedä onko sulla samasta kyse, mutta mulla on vähän auttanut, kun nukun pää muuta kroppaa korkeammalla eli mulla on hirveän korkea tyynykasa sängyssä. Lisäksi mun pitää olla vähintään kolme tuntia syömättä ennen kuin menen pötköttämään.

Mä eilen kattelin kanssa mun mahaa ja musta se on tavallista alempana. Mies ei tietenkään nähnyt mitään eroa. Mutta mun mielestä vauvakin myllertää alempana. Ja tänä aamuna on ollut jotenkin erityisen aktiivinen, tiedä sitten mikä sille on tullut. Eilen illalla oli ekat kipeät supistukset, onneksi vain muutama eivätkä kestäneet kovin kauaa. Jotenkin alkaa usko loppua, että tuo tuolla viihtyisi tammikuuhun asti. Tosin meidän laskettu aikakin on 1.1. joten tuskin se mikään kovin suuri ihme olisi, vaikka tulisi jo joulukuussa. Olisi se kiva kuitenkin päästä täysille viikoille.
 
Takaisin
Top