Mahdollinen perätilasynnytys askarruttaa... kokemuksia?

HugeMama

Näppärä viestien naputtelija
Elokuunmammat 2015
Kääk! Meidän mukelo on koko raskausajan viihtyny pääosin perätilassa. Sen tuntee liikkeiden suunnassa ja nyt käsikopelollakin, kun lapsi on riittävän iso. Eilen kävin ylimääräsessä ultrassa kun lapsi oli niin vähäliikkeinen. Siellä se lepäili, pää ylöspäin, ei puhettakaan pää alaspäin kääntymisistä.. Vaikka viikkoja on vasta 30 ja lapsella on vielä tilaa ja aikaa kääntyä, mua jo vähän pelottaa et se jää noin päin. Haluaisin kovasti synnyttää alateitse, mut sitten jos on perätila ja iso lapsi, ei se ehkä onnistukaan. Oon toki valmis yrittään, mutta jotenkin se ajatus pelottaa kauheesti. Onko kellään kokemusta perätilasynnytyksestä? Terkka sano, et mahdollisen kääntämisen jälkeenkin on 40-50%:n mahdollisuus et se kiepsahtaa takas perätilaan. Nojoo, tää on nyt vaan tämmöstä vähän hysteeristä jännittämistä vielä tässä vaiheessa, mutta onko ketään muuta, joka jännittää samaa asiaa? Sain terkalta ohjeita, miten voi yrittää houkutella lasta kääntyyn, mut se itsekin totes lopuks että ei ne mihkään käänny, jos eivät halua. Toivon todella, että pikkuruinen löytäis hyvän asennon raivotarjonnassa!
 
Mulla kanssa koko alkuraskauden oli vauva perätilassa. Sitten kääntyi raivotarjontaan mutta nyt taas viikon verran tuntunut kaikki liikkeet navan tasalla ja alapuolella eli luulen että on kääntynyt takas perätilaan.

Voisin ite olla halukas ulkokäännökseen mutta perätilaa en alakautta synnytä varsinkaan kun oon ensisynnyttäjä. Tiedän liian monta ikävää tapausta vaikka toisaalta kaikki voi mennä hyvinkin. Kuitenkin perätilasynnytyksessä vauvan riski esim. Hapenpuutteelle moninkertanen normi alatiesynnytykseen verrattuna.
Toivotaan siis että vaavi kääntyy vielä pää alaspäin ja pysyisikin siellä! :)
 
Hugemama: Miten sulla tuntuu vauvan liikkeet silloin kun tuntuvat? Mulla maanantaina lääkäri ja toivottavasti selviää missä asenossa vauva on. Samoilla viikoilla myös..
 
Meidän tyypin potkut suuntautuvat alavatsaan, jommalle kummalle sivulle, yleensä oikealle. Ylempänä voi tuntua joskus pienempää nypyttelyliikettä, olisiko sitten jotain nyrkkeilyä... Mulahduksia tuntuu myös, kun vauva pyörii, mutta potkuja ei oo mun mielestä koskaan tuntunu ylempänä. Kaikissa ultrissa (3) on ollu myös pää ylöspäin. Angii, toivottavasti vauveli asettuu hyvään tarjontaan! Samaten Jenkkipennun pikkuinen.
 
mulla oli alkuraskauden ultrissa perätilassa. Terkka ei osannut sanoa missä asennossa vauva oli kuukausi sitten. Nyt maanantaina lääkäri. Saa nähdä! On tuntunut kyllä ylhäällä potkuja mutta niin on myös alhaalla ja navan kohdalla. Mulla on etuseinässä istukka..
 
Mulla vauva on vinossa. Pää vas kainalon alla, peppu oikealla lonkalla. En osaa vielä ajatellakaan synnytystapaa. Jännittää vaan pienen kasvu, vaikka toistaiseksi hän on kasvanut hyvin. Ekassa raskaudessa istukan toiminnassa oli häikkää, ja se huomattiin vasta rv34-35. Nyt on aloitettu jo tarkempi kasvuseuranta. Mut joo, perätilasynnytys tuntuu kyllä pelottavalta ajatukselta.
 
Moi! Just viime yön valvoin saman asian äärellä. Tai oikeastaan siksi, että sattuu aivan €%(-%€ paljon, kun vauva taas viikkojen autuaallisen raivotarjontapotkuttelun jälkeen kääntyi perätilaan ja potkii vimmalla suoraan kohdun sisäsuulle. Tuntuu että lähtee järki ja taju myös. Yöllä kun peppu pystyssä ulvahtelin niin kyllä mietin tuota perätilasynnystäkin jo. :/ Toivotaan että kääntyy. Meidän poika on kyllä aiemmin reagoinut tuohon houkutteluun (taputellaan ja silitellään sinnikkäästi kohtaa, johon liikkeiden toivotaan kohdistuvan, meillä siis mahdollisimman ylös). Silittelypuuhat tässä unettoman ja helkkarin kipeän yön jälkeen nyt käynnissä.
 
HugeMama: Sun aloitus voisi olla suoraan mun kirjoittama! Mulla aiemmat vauvat on olleet jo tähän mennessä kauan raivotarjonnassa, joten ekaa kertaa on uhka perätilasynnytyksestä. Tänään googletin pari vinkkiä asentohoidoista. Terkka sanoi että seuraavalla neuvolakäynnillä tehdään tarvittaessa lähete äitiyspolille tutkimuksiin. Nyt alkoi vain itseä jännittää, koska tää huolehtiva vakiterkka on jäänyt lomalle ja oletettavasti koko loppuraskaus on vaihtuvia sijaisia... Millaisia asentohoitovinkkejä sä sait??
 
Mukkelis: 1) ison jumppapallon päällä istuen pompotella itseään ja pyöritellä. 2) Konttausasennosta laskee kädet kyynärpäiden varaan että yläkroppa alempana. 3) Tehdä kyykkyjä jalat leveähkössä haarassa. Netistä katoin myös, siellä ehdotettiin esim.siltaa ja päälläseisontaa, mutta itelle tuli näistä vähän sellanen olo,et annetaan stressaavalle äipälle jotain puuhaa, lapsi kääntyy jos on kääntyäkseen... Ja luin myös, että toiset vauvat ei voi esim. napanuoran vuoksi asettua raivotarjontaan ja joidenkin lasten pään asento on kohdussa istumisen vuoksi tullut sen malliseksi, ettei ne enää saa hyvää asentoo pää alaspäin. Toivotaan nyt, et vielä nää meidän muksut kääntyis.. Ainahan näitä istuvia härkiä joukossa on, joten henkisesti valmistaudun tulevaan jo siltä kantilta, että pylly eellä maailmaan...
 
Musta noi kyykyt ja pallolla istumiset kuulostaa just semmosilta mitkä vaan edesauttaa vaavia laskeutumaan syvemmälle, eli tässä tapauksessa peppu edellä. Ite just aattelin etten viiti jumppapallolla kauheesti pyöritellä ennenku saan taas varmistuksen mitenpäin on masussa. Eiks noita "syväkyykkyjä" just suositella sit loppuvaiheessa et vaavi laskeutuisi..?
 
Mä oon pyrkinyt painovoiman hyödyntämiseen näissä asioissa. Siis kun potkut/mitkä tahansa liikkeet ovat sattuneet kohdunsuulle, niin peppu ylös joko makuullaan tai kontallaan. Ihan luonnon ja oman voinnin ohjaamana (= ainoat asennot, missä en ulise kivusta, kun vauva tietyssä kulmassa). Nuo kyykkyhommat tuntuvat melko vierailta vielä näillä viikoilla ihan jo lähtökohtaisesti. Jos vauvan peppu laskeutuu syvälle lantioon, käsittääkseni sitä ei sieltä enää käännetäkään.
 
Kuulostaa noviisillekin nuo kyykyt vähän ristiriitaisilta, mut pitänee alkaa hengailla ainakin tuossa konttausasennossa. Itse luin netistä että olisi hyvä myös istua polven lantiota alempana (eli ei varsinkaan löhöillä sohvalla jalat nostettuna) ja esim keittiön tuolilla väärinpäin, ts vatsa selkänojaan päin jalat haarallaan ja eteenpäin hieman nojaten. Hmm... onneks mulla on seuraava neuvola reilun viikon päästä, rv 32+. Pitää silloin kysellä tarkemmin. Mua myös huolestuttaa että eihän kesälomien jne takia mene vahingossakaan otollinen kääntämisen ajankohta ohi, joten aion aktiivisesti ottaa asian esille jo nyt.
 
Mulla oli tänään 33+4 neuvola ja ensimmäistä kertaa poika vaikuttais olevan perätilassa. Olin ihan äimistynyt, kun aina ollut raivotarjonnassa. No vauva on kuulemma suht pienikokoinen ja lapsivettä tuntuu olevan reilusti, joten uusikin voltti on ihan mahdollinen. Ylimääräinen neuvolalääkäri/ultra varattiin kuitenkin heti kahden viikon päähän. Katsotaan, mikä silloin on tilanne. Toivotaan tietty, että olisi kääntynyt takaisin. Jos yhä vain tönöttää pystyssä, niin äippäpolin synnytystapa-arvio on seuraava osoite. Kuulemma ulkokäännöstä yleensä yritetään 37+ viikoilla, koska silloin ei enää haittaa, vaikka synnytys käynnistyisi. Kyllä tää vähän laittoi taas miettimään. En itsekään taitaisi uskaltaa perätilassa alatiesynnytykseen.
 
Hei ihan totta mitä sanoitte noista kyykyistä.. Meniköhän sillä terkalla sekasin jotkut ohjeet? Yhdelle tuttavalle oli kuulemma neuvottu myös makoilua -> kohtu olis rento ja tilavampi, houkuttelis kääntymään. Huoh. Vaan enpä oo tänäänkään ehtiny asentoja paljon ottamaan, jospa sais kohta pojan nukkumaan niin voisin vaikka lukee kirjaa hetken yläkroppa alaspäin. :) Usein kyllä nukahdan itsekin siinä prosessissa. Tsemppiä Sumulle! Voi näitä meidän keruubeja, kun keksivät velmuilla.
 
Moi taas! Kävin lukemassa vyöhyketerapeutin sivulta perätilasta, ja siellä sanottiin nimenomaan että VÄLTÄ kyykkyjä perätilan aikana. Olitte siis oikeessa. Siellä luki, et annetaan hoitoa perätilaan.. Pitääköhän koittaa? :) Ja siellä kehotettiin koottamaan just noita ylävartalo alaspäin-asentoja ja pikkuvarpaan hierontaa.
 
Mä ajattelin tarpeen mukaan koittaa akupunktiota apuna vauvan kääntämiseen. Aikaisemmilla vauvoilla ollaan käytetty masukipuihin vyöhyketerapiaakin ja ainakin niihin toimi hyvkn, uskon siis että kokenut ja taitava tekijä saa kyllä siinäkin annettua apua hyvin.

Mulla on nyt tuntuneet liikkeet varsinkin eilen vain ylävatsalla. Ystäväkätilö kopeloi tänään pyynnöstäni vatsaani ja testailun jälkeen arveli että vaavi olisi nyt enemmänkin poikittain kuin perätilassa. Piti hyvänä merkkinä, joten nyt on peukut pystyssä että vauva olisi itsekseen kääntymässä "oikeinpäin". :)
 
Täällä vaavi punki tänään jonkun ison liikkeen joka sattui ekaa kertaa. Punki jotain osaa oik. Ylös kylkeen ja vastaavasti jotain muuta vas viiston alas. Sit muutamia tunteja sen jälkeen alko tuntua potkuja/nyrkkeilyjä tuolla ihan alhaalla sisällä jossain kohdunsuun luona.. Saas nähä miten se oikeen siellä on. Keskiviikkona ultra niin sit näkee :)
 
Muokattu viimeksi:
Käytiin eilen ylimääräisessä ultrassa vauvan vaimentuneiden liikkeiden takia (rv 31+6). Ultrassa selvisi, että vauva on pää alaspäin ja silti 'potkut' tuntuvat navan korkeudella tai navan alla. Ennimmäkseen liikkeet tuntuvat oikealla puolella.
 
Mulle laitettiin lähete äitiyspolille koko-ja synnytystapa-arvioon jo nyt (tänään 31+6), terkka oli konsultoinu kollegaa mun käynnin jälkeen ja miettivät,et hyvä lähtee ajoissa liikkeelle tässä asiassa. Kutsukirje tulee sitten aikanaan. Musta on hyvä päästä puhumaan tulevasta synnytyksestä, tilanne kun vaikuttas tosissaan siltä ettei ihan perusmeininki tule tällä kertaa olemaan.
 
Takaisin
Top