Maaliskuun mietinnät

Tähti, vieläkö ootta sairaalassa? Toiv lähtis laskuun. Onko tarvinnut valohoitoa?

Mulla oli joskus käsikäyttöinen nuk pumppu, ihan ok oli. Mut ei oo kyllä mihin verrata.

Evelino, mäki pistän nyt päivällä. Tarkoitus aamusta mutta nii kovat kivut ja supistukset viel silloin nii ei oo uskaltanut. Miten sulla menee?

Warheart kuulostaa hyvältä♡ pieni vissiin nukkuu hyvin?
 
Huhtikuisista huutelen.. ääni Aventin rintapumpulle :) tosi hyvä ja mukava käyttää. Myös tuttavapiirissä tosi tykätty pumppu.
 
-miRi-, yllättävän hyvin pieni nukkuu parin ekan yön valvoskelun jälkeen. Nyt mennään kahden herätyksen taktiikalla :P Joskus kasin-ysin aikaan päästään yöunille ja heräilee siinä 00-01 aikaa syömään 20-40min. Sit nukkuu johonkin 03-04 asti ja taas sama 20-40min tissittelyä. Viime yönä tosin oli röyhtäys jumissa ja aamuyöllä nukahti uusiks vasta kuuden aikaan ja ite piti nousta aamupalalle :D

Yösyötöt/vaipanvaihdot hoidetaan lähes Pimeässä makkarissa, meillä koko yön semmonen punainen todella vähän valoa antava yövalo, et justiin näkee tyrkätä tissin suuhun yms. Vauva nukkuu peittoon "käärittynä" sivuvaunussa ja imetän sylissä, siirrän sit paketin sivuvaunuun tuhisemaan ku tissittelyt hoidettu :) Muuten imettäisin makuultaan ja nukkusin itse samalla, mut niin pahasti nousee maidot ylös, että sivuvaunun pääty korotettu reilusti, että saa nukutuksi.

Muuten tyttö tosi rauhallinen, syö ja nukkuu. Pari pidempää valvomisjaksoa päivällä, että jaksaa olla kahdesta kolmeen tuntia hereillä :) Päiväunetkin olleet synkassa isosiskon kanssa, luxusta!

Mites muilla lähtenyt vauva-arki sujumaan?
 
-miRi-, täällä supistellaan myös illat ja osittain yötkin mutta vielä niin harmittavan epäsäännöllisesti. Aamua kohden ysein sitten rauhoittuu ja laantuu. Tosi ikäviä "sukkapuikkovihlontoja" ollut nyt parina iltana tuolla kohdunsuulla. Ne tulee kyllä niin yllättäen välillä ja sattuu hurjasti. Tuntuu että ne on melkein pahempia kuin oikeat supistukset.

Multa ääni aventin rintapumpulle, tosin muista ei oo kokemustakaan mutta ollut mun mielestä varsin kätevä. Jos nyt joskus pääsis tuota omaa vielä käyttämäänkin :wink
 
Täällä ollaan edelleen sairaalassa. Pikkunen sai kuin saikin jonkun infektion pitkittyneestä vesirnmenosta :sad001 ma-ti välisenä asmuyönä tuli siirto tänne vastasyntyneiden tehovalvontaan pojalla ja mä pyysin eilen osastolta kotiutusta jotta pääsin tänne vierihoitamaan pienokaista. Tissittelyä ja pullottelua harjotellaan. Nenämahaletkun kyseenalaistin eilen ja se otettiinkin nyt sitten pois. Huomiset labrat näyttää päästänkö ehkä kotiin jo huomenna. Joudutaan vaan vkl käymään sairaalassa kaks kertaa päivässä antibiootti laitattamassa. Mutta se nyt ei haittaa.... Vähän tuo keltaisuuskin mietityttää että tuleeko vielä stoppi senki puolesta. No, hetki kerrallaan! Mä oon nyt alkanu pikkase paremmin voimaan synnytyksen jäljiltä! Vuoto jo tosi niukkaa ja helpottaa jälkisupistuksetkin onneksi.
 
Meillä vauva-arki lähti oikein hyvin sujumaan. Esikoinen on ihana isosisko, ei juuri lainkaan mustasukkaisuutta. Poika on nyt 12 päivää vanha ja hyvin tyyni tapaus, ei itke, kommunikoi lähinnä ärisenällä ja murisemalla. Yösyötöt hoituu kahdesti yössä ja sivuvaunu meilläkin ehdoton tälle ahmatille. Pari ekaa yötä poika murisi tissin perään läpi yön, mutta nykyään pistän nukkumaan sivuvaunuun ja vain syöttöjen ajaksi otan viereen. Näin pysyy kaikki tyytyväisinä ja saadaan nukuttua ilman tissiärinöitä. Vaipanvaihdon hoidan aina tokalla syötöllä hämärässä yövalon turvin, jottei kumpikaan virkisty liikaa.

Vaunuilu aloitettiin nyt säiden salliessa pikkuhiljaa, kotosalla taas kannan paljon kantoliinassa. Jaksaa ihan hyvin jo seurustella päivän aikana, aikalailla kaksi pidempää seurustelujaksoa on päivän aikana. Rauhaton on kyllä välillä myös minun sylissä ja söisi kyllä varmaan itsensä halki ja sitä myöten myös puklailee paljon. Usein kyllä tankkaa vain läheisyyttä sylissä, mihin auttaa myös hyvin kantoliinailu. :)
 
Minkälainen kipu alapäässä on normaalia synnytyksen jälkeen? Mulla on nyt viikko synnytyksestä ja alkanut tuntuun klitoriksen tykönä semmosta painetta :eek: ja emättimen suu hellänä mutta sen varmaan kuuluu ollakin.. mutta sielläkin semmosta paineen tunnetta ja kiristystä. Istuessa ja noustessa inhottavaa kipua. Lantionpohjan lihaksia en pysty tekee ku sattuu. Pitäiskö pystyä? Ihan pihalla kun ensimmäinen synnytys!
 
Kannattaa soittaa neuvolaan. Synnytyksestä riippuen ruhjeita voi olla ja mustelmiakin. Tikit saattavat kiristää. :) Kipu kannattaa silti tutkia, ettei tule vaikka tulehduksia. Tsemppiä!
 
Täällä sitä ollaan, aina vaan sairaalassa. Pojuhan joutui infektion vuoksi jo heti samana yönä keskolaan\vastasyntyneiden teholle. Mä seurasin keskiviikkona tänne perässä ja toivoin jo niin että oo eilen päästy kotiin, mutta jouduttiin vielä valohoitorumbaankin :'( ja itkuhan siinä tuli! Ei hoitojen takia vaan kovan ikävän lapsia, miestä ja kotia kohtaan... Melkein otin taksin to iltana sairaalan pihasta, kun kävin vähän happihyppelyllä!

Tissittelyä kovin harjoiteltu mutta kun se heti pitäisi suussa olla, niin raivoaminenhan siitä sitten alkaa ja aina, siis ihan aina pää kääntyy tissistä vastakkaiseen suuntaan, ja jos koitat vielä auttaa , että saisit vauvan paremmin niin kääntyy koko ukko toiseen suuntaan :D ja lähinnä aika menee siihen että se raivoissaan potkii ittiään ylöspäin ja mä taas siirrän sitä alspäin :P maito kuitenkin vihdoin alkanut nousemaan, mikä on pääasia!
 
Pelkään jo etukäteen kaikkea tuota perheen ikävää sun muuta. Voimia piia84, toivottavasti sairaalassaoloa on enemmän takana kuin edessäpäin ♡
 
MaalisMamma2017, jospa ne ois just lp-lihakset ku kipuilevat palautumista? Sekä tietysti mahdolliset tikit voi kiristää jne. Mulla oli esikoisen synnytyksen jälkeen paikat hellänä todella pitkään ja epparin tikit kiristi, jäi riesaksi se eppariarpi kyl varmaan lopuks elämäksi. Kannattaa tarkistaa kipujen syy jos yhtään mietityttää, että onko normaalia, varmasti poissuljetaan kaikki tulehdukset.

Piia84, paljon tsemppiä!! Mulla oli vähän samaa haastetta aluks imetyksen kanssa, kun aina kääntyi pää väärään suuntaan. Nyt jo sujuu mallikkaasti, et eiköhän se siitä maltin kans :)
 
Kiitos tsempeistä teille :Heartred Lääkäri oli niin ihana että päästi meidät tänään kotiin kokeilemaan:love7 12h eilen valohoitoa takana ja arvot laskeneet sen verta että saatiin lupa lähteä. Käydään nyt kyllä ma aamuun saakka aamuin illoin sairaalassa hakemassa antibiootti kanyyliin ja toivon että bilikset pysyis nyt aisoissa, huomenna otetaan taas kontrollia sen suhteen (pakkasin kyllä kassin jo valmiiksi eteiseen että jos jäädäänkin taas sinne nukkumaan...) kaikki muut, crp, rr,saturoinnit,veriviljelyt oli ok! (tai veriviljelyn tulos vie ens viikkoon mutta kuulema sieltä häly tulee nopeasti jos sieltä alustavasti on noussut jotain esiin ja negatiiviset vastaukset saadaan vasta virallisesti viikon kuluttua). Sydän ultrattiin vielä eilen kun tosiaan lääkärit kuulleet sen sivuäänen nyt koko ajan tuolla ollessa, ensin ajateltiin että se ois se joku ductus-juttu(sikiöaikanen verenkierto-jotain..... meni vähän ohi) mutta ilmeisesti siellä ois läppä joka toimii vähän "kömpelösti" ja kahden viikon kuluttua pitää mennä kontrolliultraan, jolloin on myös experttejä paikalla.
 
Hohhoi. Rasittavaa tää unettomuus. Joko ei saa unenpäästä kiinni (niinku nyt, vaikka kuinka väsyttäs, ja aamu-8 ois neuvola..) tai sitte jos illalla (mikä tarkottaa n.puolilta öin) on nukahtanu hyvin niin herään 5 maissa pirteenä eikä saa enää nukahettua sen jälkeen. Harjoitusta vissiin tuleviin yövalvomisiin taas? Esikoista oottaessa oli ihan samanlaista, mut sillon olikin rentoa oleilua päivät niin ei haitannu vaikka vähän koomassa olis yön jäliltä ollukki. Syntyis jo, että pystyis edes tälläytyä nukkumaan omaan lempiasentoon :D nyt 39+3.
 
Isle, sanopa muuta! Esikoinen heratti kahdelta tunkemalla viereen ja sen jalkeen en olekaan nukkunut. Ihan helvetillista, kun vasyttaa, muttei uni tule. Kaikkein kauheinta on yrittaa pysya hiljaa sangyssa niin, ettei mies ja tytto heraa. Eli nousin ja nyt olen aamuyopalalla. Ehka se tasta se unikin pikkuhiljaa tulee... Ehka.
 
Joo, tuon muitten herättämisen pelon vuoksi mä oon siirtäny tytön omaan huoneeseen ja mieski nukkuu nyt vierashuoneessa että saavat muutki nukuttua :D
 
Kui runsasta jäkkivuotoa teil tulee? Mul nyt 11 päivää synnyttksest, pari päivää oli sillee että tuli tosi vähä sellast rusehtavaa verta ja tänää tullu kirkasta ja nii paljo et puolen tunnin välei vaihdettava side et ei tuu yli. Onko tää normaalia? Huome kyl neuvola mis aattelin asiast kysästä mut kysäsen nyt eka teilt.
 
On normaalia isotkin vaihtelut vuodossa. Varsinkin kun on vähän toipunut ja lähtee liikkeelle, niin vuoto runsastuu yleensä. Mä oon välillä pärjännyt ihan pikkuhousunsuojilla, välillä ei tule siteeseen asti ja välillä ihan runsaastikin. Nyt 16 päivää synnytyksestä ja vielä tulee jonkin verran vaihtelevasti. Toki kysyisin neuvolasta vielä, jos yhtään mietityttää.
 
Takaisin
Top