Lokakuun löpinät

Minäkin oon vähän skeptinen ollut aina rokotteiden suhteen, ikinä ennen en oo ottanut influenssarokotetta vaikka ilmaiseksi olisin jo monena vuotena saanut. Mutta nyt tosiaan ajatus on ottaa se nimenomaan vauvan takia, itselle ei olis niin väliksi... Pari vuotta sitten sairastin influenssan eikä tosiaan ollut mikään kiva tauti, viikko meni ihan vain kuumeessa ja säryssä sängyn pohjalla maaten.
 
Rokotteet otetaan koko porukalle, kuten monena vuonna aiemminkin. Otin myös sen Pandemrix silloin 2009 (ekojen joukossa, kun oin riskiryhmää astman takia). Ottaisin sen uudelleen jos tilanne olisi sama. Ja antaisin lapsellenikin. Työkaverin ystävä kuoli sikainfluenssaan silloin ja pari muuta enemmän tai vähemmän mutkan kautta tuttua oli teholla.

Otetaan esikoiselle myös vesirokkorokote nyt syksyllä. Sehän on jo pidempään käytetty turvalliseksi havaittu rokote, jota suositellaan yleiseenkin ohjelmaan, muttei vielä oo lisätty. Vesirokkorokotteen ottamisen suhteen meillä tosin syyt ei oo "yhtä jalot" kuin ton influenssan (eli, ettei haluta, että lapsi kuolee). Me vaan ei myöskään haluta olla vähintään viikkoa poissa töistä ja/tai muuten eristyksissä, jos tänne epidemia iskostuu.
 
Mä taidan venyttää tota vesirokkorokotteen ottoo et josko sen sais sit ilmasiks molemmille.... Tai sit ne sairastaa sen sitä ennen...
 
Pikkulapsilla se on yleensä aika lievä, vaikka tietty jälkitauteja pitää varoa. Siksi itekin mietittiin, mutta tässä on molemmilla vielä töitä sen verran jäljellä, ttä yritän minimoida riskejä.
 
Mä en aio ottaa influenssarokotetta. En vain koe tarpeelliseksi. Sikanuharokotteen otin myös silloin -09, odotin esikoista silloin ja sain myös ekojen joukossa neuvolasta, samoin mies otti sen silloin. Ainiin, ja jäykkisrokote pitäs kans käydä ottamassa.... Lapset rokotetaan ohjelman mukaan, paitsi nelonen sai vain yhden annoksen rotaa, siitä tuli niin kauheet sivuoireet, ettei voitu ottaa enempää :meh: Ja vesirokkorokotteet otatan niille lapsille jotka ei ole kouluikään mennessä vesirokkoa saaneet. HPV-rokottetakin olen tässä miettinyt, että ottavatko tytöt sen aikanaa... Melko varmasti annan ottaa jos he itse haluavat, olin itse tutkimuksessa mukana 2000 luvun alussa :)
 
Tota jäykkäkouristusrokotetta ei anneta odotusaikana, mä sain sen esikoisen synnytyksen jälkeen reilu vuos sitte. Nyt vissiin -94, -84 ja -74 syntyneillä on se tehoste vuosi menossa, mut eiköhän sen ehdi ens vuoden puolellakin ottaa jos ei keväällä ottanu :).
 
Mä sain kyllä jäykkäkouristusrokotteen kesällä neuvolassa.
 
Ai, siinäkin on eri käytännöt :eek: Laukaassa ei annettu sillon 1,5 v sitten...
 
Pitääpä ite kysyä seuraavalla käynnillä. Jos muistan...Pää on ihan sihvilä nykyään, kaikki pitää kirjottaa ylös heti ettei unohdu....
 
Pitääpä ite kysyä seuraavalla käynnillä. Jos muistan...Pää on ihan sihvilä nykyään, kaikki pitää kirjottaa ylös heti ettei unohdu....

Mulla on neuvolakortin välissä post-it-lappu, johon kerään kysymykset neuvoloiden välillä. Muuten en ikinä muista mitään.. :D
 
Mullakin oli nyt äitipolilla käydessä :D vuoden alusta asti pitänyt pyytää yhden reseptin uusimista joka ei kannassa onnistunut :rolleyes:
 
Täälläki kaikki kirjotettava ylös ja tärkeistä jutuista laittaa viel kännyynki muistutus! Aivan älytöntä tää muistamattomuus....mulla on jo "vauvan vihko", "äidin vihko" ja kaks kalenteria plus kännykkä muistuttamassa!!:laughing021 Just katoin niin oma jäykkis onneks vasta 3 vuoden päästä otettava uudestaa. :rolleyes:
 
Mulle sanottiin, että jäykkäkouristus rokotetta ei anneta turhaan, vaan jos tulee haava joka on tarpeeks syvä, kun kysyin jäykkäkouristus rokotteesta. Mulla ei taida olla se voimassa :rolleyes: :D
 
Mulle sanottiin, että jäykkäkouristus rokotetta ei anneta turhaan, vaan jos tulee haava joka on tarpeeks syvä, kun kysyin jäykkäkouristus rokotteesta. Mulla ei taida olla se voimassa :rolleyes: :D
Tuo kuulostaa ihan järkevältä mut sit jos on riskitilanne niin sillon annetaan oli raskaana tai ei. Sillon kun mä reilu 10 vuotta sitten iskin kirveellä jalkaani ( joo en oo kirveeseen sen jälkeen koskenu) niin ne kyseli et onko voimassa mut olin just samana vuotena käyny tehosteet ottamassa!
 
Mulle laitettiin jäykkäkouristustehoste myös raskaana ollessa kun kuopusta odotin.
 
Itekin sitä hetken mietin että uskallanko ottaa...aiempi oli vanhentunut jo muutama vuosi sitten ja kun terkkari vakuutteli ettei siitä mitään haittaa oo, aattelin että pienempi paha ottaa se rokote nyt kuin jos jotain kävis eikä ois rokote voimassa. Heinäkuussa tosiaan rokotteen sain.

Tiedostan kyllä että tähänkin saattaa joku riski liittyä mut onhan esim raskaus ja synnytyskin saati sitten ihan normaali eläminen aika riskialtista joten en jaksa tuosta rokotteesta enempiä stressata :)
 
Meillä ei oo "ylimääräisiä" rokotteita otettu. Eikä oteta nytkään. Perus jututkin alkaa jo epäilyttää, kun niitäkin muutellaan - en tykkää.

Vesirokko on vaarallinen vasta murkkuikäisellä. Ja mikä tahansa tauti pitäis malttaa sairastaa pois, että selviäis vähemmillä jälkitaudeilla.

Mä luotan perus hygieeniaan (ei hysteeriseen!). Monipuoliseen kotiruokavalioon, kasviksineen, hedelmineen ja marjoineen sekä luonnoliseen vastustuskykyyn joka sairastettujen tautien myötä kasvaa.

Jos oksennustautiin olis rokote ni sitä voisin harkita :yuck: :wink
 
Vesirokko on vaarallinen raskaana ollessa sekä vastasyntyneelle...
 
Vesirokko on vaarallinen raskaana ollessa sekä vastasyntyneelle...

Toki murkkuiästä eteenpäin, aikuiselle. Ite sairastanu 10v.ja sitä voisinkin pitää rajana, et vois rokotetta harkita jos ei siihen mennessä olis sairastanu. Riippuen toki itse kunkin kehitystasosta. Ite kehittyny "aikaani edellä" eikä silti vieä 10v.ollu paha ikä sairastaa. Eihän sairastaminen kivaa oo ja ihan kunnon tauti kyllä oli, mut ei missään nimessä vielä vaarallisella tasolla.

Aika ihme on, jos vastasyntynyt ehtii sen jostain saada. Ehkä juurikin siksi on suositus pysytellä ekat viikot kotioloissa ja keräillä vastustuskykyä. Samaa asiaa tukee isyysloma ja kotona siinä kohti hoidettavat sisarukset. Koko porukalle tekee hyvää tutustua toisiinsa. Koululaiset on toki oma lukunsa/riskitekijä? ..jos niin haluaa ajatella.
 
Muokattu viimeksi:
Mut eikö toi vesirokkorokote rokotusohjelmaan ideana oo miljoonien säästö?? Et vanhempi ei joudu oleen sairaan lapsen kanssa kotona töistä poissa. Kauas sitä joutuu yhen kanssa suunnilleen oleen pois töistä ja jos lapsia on vaikka 3?
 
Takaisin
Top