Lisäravinteet

Hienoa Butterfly! Itsekin ajattelin niitä tässäkin raskaudessa popsia kun sattumaa tai ei, meidän lapset välttyneet kaikilta allergioilta ja ihottumilta. Muutoinkin hirmu terveitä tapauksia(no nyt pitää koputtaa puuta..). Mutta tosiaan tutuillakin auttanut joten uskon niihin vahvasti!

Palautusjuomista: raskaana tai ei, mun makuhermot ei oo pystyny ikinä mihinkään noihin, ja kaikki maailman maut ja merkit kokeiltu :confused: siksi välillä vedänkin protskupatukoita, joista niistäkin lähes ainoat jotka uppoo on Quest:in kalliit mutta ahh niin hyvänmakuiset! Ne on vissiin aika puhtaitakin raaka-aineiltaan, tosin hintavia. Eli täällä siis kans välillä vetelen moisia..just tänään söin salin jälkeen valkosuklaa/vadelma Quest:in nams!
 
Imetyksestä: tuo on tosiaan henkilökohtainen ja yksilöllinen juttu, jokaisen imetysrumba on erilainen. Ja sitä on ulkopuolisen vaikea kommentoida yhtään mitään, onnistuiko imetys tai ei, tai mistä sytstä ei onnistunut kuin hetken tms. Niin monta tekijää vaikuttaa että jokaisen ihan oma asia.

Sen verran haluan kuitenkin sanoa että itse en neuvolasta saanut ikinä kunnon tukea imetysasioissa, vaan herkästi sieltä tuetaan antamaan korviketta lisäksi kun imetystietoisuus on usein aika olematonta. Itse sain paljon paremmin tietoa ja tukea imetykseen ystäviltä ja esim.Imetystuki Ry:n sivuilta. Esikoisen kanssa meinasin jo heittää hanskat tiskiin kun tämä ekat 3kk oli levoton, nukkui huonosti ja sai rintaraivareita. Lisäksi itsellä kohtutulehdusta koko tuon ajan (istukkaa jäi synnytyksestä kohtuun) sekä mm.rintatulehduskin iski siinä samalla. Neuvolasta tuli vain kommenttia että "anna korviketta lisäksi" vaikka poika kasvoi yläkäyrillä jatkuvasti. Onneksi luotin omiin vaistoihin ja rautaisiin muiden äitien kokemuksiin, ja tuon tuskaisen alun jälkeen tilanne helpottui ja imetys jatkui onnistuneesti kunnes poika vieroitettiin 9kk iässä(tulin raskaaksi). Toinenkin imetys jatkui ja vielä pidempään, kolmannen kanssa olisi tarkoitus tuonne vuoden hujakoille ainakin jatkaa. Jos suunnitelmissa siis imetys ja haluatte maksimoida sen onnistumisen mahd pitkälle niin tutustukaa nyt jo Imetystuki Ry:n sivuihin, ja mm.facebookissa heillä tosi informatiivinen ryhmä. Ja imekää tietoa tutuilta, tosin sit sellaset kommentit kuin "eihän kukaan imetä 6kk pidempään yäk" ja "lapsi ei tarvi öisin maitoa ainakaan 6kk eteenpäin" kannattaa antaa mennä ohi korvien :grin sain ainaki ite joiltain tutuilta vastaavia kommentteja ja siis todella imetysvastaisia ovat monet äiditkin! Mutta tosiaan, imetys ei tänä päivänä aina olekaan mikään helpoin ja luonnollisin homma, mutta lähes jokaisesta äidistä on siihen ja tukea sen onnistumiseen myös on onneksi tarjolla.
 
Pitääpä tutustua noihin mustaherukkasiemenöljykapseleihin. Meillä miehen kanssa molemmilla on iho-ongelmia. Kiitos vinkistä!
 
Alkuhan on imetyksessä suoraan sanottuna tuskaisan kivuliasta, mutta tiesin että menee ohi ja niinhän se sitten meni. Sen jälkeen oli niin kätevää kun oli aina ruoka mukana sopivan lämpöisenä hetivalmiina. Ainoastaan harmitti että öisin piti aina itse heräillä, mutta se nyt on muutenkin ihan lapsesta kiinni miten nukkuvat, ei pullosta tai tissistä, ja ei sekään niin ikuisesti kestä(vaikka silloin kyllä tuntuu ettei loppua näy) etteikö sitä nyt jaksais. Tyttö on ollut todella terve, ei allergioita ja sairastaa todella harvoin ja useimmat kiertävät tauditkin lievinä. Että itse kyllä suosittelen imetystä, koska on maailmanlaajuisesti tieteellisesti todettu aina lapsen parhaaksi, ja olen varma että kaikilta onnistuu kun saa vain oikeanlaista tukea siihen tarvittaessa, mutta en moralisoi toisenlaisiakaan päätöksiä, kaikilla on syynsä. Pari kaveria, joiden esikoiset saivat pulloa ja seuraavat lapset rintaa, eli kokemuksia on molemmista tavoista, ovat molemmat yksimielisiä rinnan kätevyydestä ja päivittelivät että tekivät niin paljon turhaa työtä pullorumban kanssa kun helpommallakin olis päässy.
 
Onhan se rinta paras, mutta väärin on tuo, että kaikilta onnistuisi. Tai ei mullakaan itse imetys tapahtumassa ollut ongelmaa, maitoa vaan ei tule tarpeeksi ruokkimaan vauvaa. Kolme kuukautta osaimetin aina ennen pulloa, kunnes lapsi päätti luopua tissistä, kun pullo helpompi. Ja tosiaan kaikki tehtiin eli ei yrityksen puutteesta kiinni, vaan maitorauhasten määrässä rinnoissa. Mutta jos imetyksessä ongelmaa suosittelen yksityistä imetysohjaajaa, meille hän oli suuri apu ja se, kun ammattilainen kertoi, että nyt kyse ei ole yrityksen puutteesta tai.muusta vaan maitoa ei vain ole. Oli mulle meinaan tosi kova paikka ja koin olevani huono äiti yms. Olisin halunnut täysimettää lapseni ja pitkään. Kaikki sanoi, että jokainen voi imettää, jos yrittää ja imettää vaan... no imetin, join alkoholitonta olutta, imetysteetä, pumppasin yöt päivät, käytin imetysapulaitetta, söin monipuolisesti, lepäsin... imetysohjaaja ja sairaalahenkilökunta katsoi erikseen imuotteet ja asennot. Kaikki ok, mutta kuukausienkin jälkeen syöttöpunnituspaljasti, että vain 30ml maitoa lapsi saa per imetys sen kestosta huolimatta. Eli ei, kaikki ei voi imettää. Suurin osa voi. Ja jos voi, se kannattaa vaikka ei olisi aina helppoa, mutta jos ei maitoa tule, niin yritä armahtaa itsesi, koska minä ainakin koen yhä huonommuutta imetysasioissa ja tiedän, että tulen itkemään sitä tämän toisenkin kohdalla. Vaikka esikko kasvanut hyvin ja ollut kipeänä vain kahdesti, ei allergioita tai vaivoja mitä monilla imetetyillä kavereilla eli ei se korvike aina huonoksi ole. Mutta vaikeita juttuja. :/
 
Sympatiani sinulle Mile, se on herkkä ja tärkeä asia monille äidille. Tosin se ei ole hyvän äidin mitta, siis imetyksen onnistuminen.

Itsekin muistan lukeneeni jostain että vain muutama prosentti äideistä ei fyysisesti pysty täysin imettämään vauvaansa, todella kurjaa jos juuri sellaisen ihmisen kohdalle osuu, joka oikeasti haluaisi onnistua.
Tuo on muuten hyvä kaikkien muistaa: imetyksen onnistuminen ei ole kiinni rintojen koosta, vaan rintarauhasista. Esim.vaikka omaisi pienetkin rinnat, se ei tarkoita etteikö maitoa silti tulisi tarpeeksi. Maitoa muodostuu normaalisti kokoajan lisää, jopa samalla kun imetetään. Itse ainakin huomasin rintojen tuntuvan ajoittain aika tyhjältä varsinkin kun kiinteät tuli kuvioihin. Mutta sekin normaalia.
 
Ei ole, ei, mutta siltä se oman pään sisällä tuntuu ajoittain. Ja kyllä mä tän kakkosenkin kohdalla imetän niin pitkään ja usein, kun vaan mahdollista. Nyt vaan tiedostaa sen, että pullorumba tulee siihen oheen. Tai eihän kukaan ole mun rintoja sen kummemmin tutkinut, mutta tuo oli lääkärin ja imetysohjaajan "tuomio", kun maito ei noussut mistään yrityksistä huolimatta. Ihan alkuun syytettiin sektiota ja raskausmyrkytystä. Kai mä vieläkin vähän toivon, että vika oliski noissa, mutta silloin kuulemma maitomäärä olisi edes vähän noussut noiden kuukausien aikana, kun kaikki keinot kokeiltiin.

Onhan se vaikeaa. Aina ahdistun, kun puhutaan imetyksestä, kun usein just väitetään, että kaikki onnistuu, jos haluaa. Mä halusin. Ihan oikeesti. Ja ei... Ei oo kivaa kuulua siihen muutamaan prosenttiin, joka ei vaan pysty. Samaan aikaan mun kaveri tappeli maidon ylituotannon kanssa ja kirosi, kun ei haluaisi imettää, mutta imettää, koska "pakko". Tasan ei mee onnen lahjat. :/ Asia helpottui, kun muksu kasvoi eikä ihmisten eka kysymys ollu "imetätkö?", mutta nyt tän raskauden kanssa käyn läpi taas sitä surua. ;(
 
Mulla käytössä Minisun Mama ja Elivo Omega-3 Vahva+. Foolihappoa tuossa on lajinsa ja söin sitä jo raskautta yrittäessä. Edellisen raskauden yhteydessä neuvolassa sanottiin, että foolihapon extraamisesta ei varsinaisesti ole hyötyä enää raskauden edetessä, koska eniten sitä tarvitaan silloin, kun monestikaan ei vielä edes tiedetä koko raskaudesta. Se selkärangan hermotiehyt (vai mikä nyt virallisesti onkaan) kun sulkeutuu ihan ekoilla viikoilla.
 
Minunkin lukemani mukaan se on ihan muutama prosentti jotka ei virallisesti pysty imettämään.
Harmillisen paljon on näitä jotka eivät halua "liikaa lapsessa kiinni, rinnat meneät pilalle yms."

Ruokavaliolla/syömisellä eritoten rasvan määrällä pystyy myös vaikuttamaan maidon määrään/rasvaisuuteen, ja nesteytys on oltava kunnossa vettä pitää juoda ja paljon. :)
Itselläni muutama tuttava joilla ei imetys onnistunut/ei maito kuulemma riittänyt. Vähän kun ihan uteliaisuuttani tiedustelin rasvan käytöstä niin sain vastaukseksi margariinä leivällä, kaikki tuotteet rasvattomina eikä paistamiseenkaan käytetä mitn. Niin minusta ei mikään ihmekkään jos se maito ei riitä kun ei omassa ruokavaliossa ole rasvaa.
Itse käytin/käytän paljon rasvoja/oljyjä (niin levitteenä kuin paistamiseen), syön avokaadoja, pähkinöitä enkä mitään ikinä osta rasvattomana/lightinä. Maitoa riitti ihan niin pitkään kun lapsi rinnalla kävi.

Sekin on hyvä imettäessä muistaa että kysyntä vastaa tarjontaa, jos alat varoiksi lisänä antaaan korviketta niin se oma maidon tuotanto laskee. Neuvolassa harmillisen usein tyrkyttävät ensimmäisenä korviketta vaikka pitäisis ensin tehostaa imetystä! Sairaaloissakin vastasyntyneille sitä annetaan meillä paljon jos vertaa ihan jo muihin pohjoismaihin.
Eikä silä rintojen koolla ole mitään vaikutusta maidon riittävyyteen, mitä kuulee vieläkin usein sanottavan.
Joku jo vinkkasi mutta se imetystuki ry, on loistava paikka kysellä neuvovat mielellään, niiltä löytyy sivut facebookistakin.

http://www.imetys.fi/
 
Muokattu viimeksi:
Jonkin verran oon perehtynyt noihin lisäravinteisiin, ja musta kyllä alkaa melkein tuntua että d-vitamiini on melkein ainoa lisäravinne, mitä ihminen saattaisi tarvita. Muut on sitten vähän niin ja näin.
 
Takaisin
Top