Lisäravinteet

MaMamma

Satasella mukana keskusteluissa
Tein ihan oman ketjun noista lisäravinteista, joku niistä jossain toisessa kyselikin et mitä toisilla käytössä.

Foolihaposta olikin jo juttua ja se on hyvä aloittaa ihan alussa. :)

Itse olen jonkinäköinen ravintolisä nörtti. :D Oon syönyt jo ennen raskautta ja aion myös jatkaa.
Osa syö niitä raskausajan multijuttua ite oon tykännyt aina ottanut kaiken erikseen ja käytössä on

D-vitamiini
B-vitamiinit nyt lisänä vielä foolihappo
Kalaöljy
Maitohappobakteerit
Magnesium
K-vitamiini
E-vitamiini

Aina silloin tällöin vielä: sinkki, seleeni, c-vitamiin, msm-jauhe.
+jokunen "superfoodi"

Miten muilla??

Tolosen sivuille on kirjoitettu kattava artikkeli raskausajan lisistä: http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=126
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on se multivita mis kaikki sekasi. Oon niin huono muistamaan mitään lisiä (taas aamulla unohtu, jos kohta ottais)... ja maitohappobakteereja. En tiedä mitä sitten tarvis muuta vai tarviiko. Noilla menin viime raskauden.
 
Ne "perus-multivitamiinisekoitukset" on vaan siitä huonoja, että monet niistä sisältävät myös A-vitamiinia, mitä ei pitäisi raskausaikana nauttia yhtään ylimääräistä. Siksihän ne maksaruoatkin on kielletty, kun sisältävät A-vitamiinia, joka lisää keskenmeno- ja epämuodostumariskiä. Erikseen on sitten odottajien monivitamiinisekoitukset, joista A-vitamiini on karsittu pois.
 
Mulla kans multivita raskaus ja imetys, sen lisäksi vielä foolihappoa ja d-vitamiinia.
Pitäski alottaa taas noi kalaöljyt, tuolla kaapissa niitä onkin :)
 
Miksi multivitan lisäksi foolihappo ja d? Niitähän on tuossa multivitassa päivän tarve? Kysyn, koska en tiedä ja mietin riittääkö tuo multivita. Viime raskaudessa ei ainakaan neuvolassa muuta suositeltu ja sillä menin.
 
Tässä A-vitamiinista Eviran sivuilla.

Itse popsin jotain halpaa monivitamiinia, folirenia ja koitan parhaani mukaan muistaa ottaa balance oil'ia (kalaöljyä, jossa mukana oliiviöljä edistämässä kalaöljyn imeytymistä ja estämässä sen härskiintymisen kehossa).
Välillä lisäksi pore c-vitamiinia ja magnesiumia.
 
Mulla on käytössä:

-E-EPA & E-dha kalaöljy
-100mg D-vitamiini
-Raskausmonivitamiini
-Pitkävaikutteinen B-vitamiini
-Kromi

Lisäksi syön päivittäin erilaisia superfoodeja, kuten maca, toco, vehnänoras, nokkonen, inkamarja, gojimarja, mulperi yms. Ajattelin syödä myös jatkossa, sillä olo on ihan erilainen kuin ilman näitä. :)
 
Täällä napsitaan joka aamu Solgarin raskausajan vitamiinipommeja (Prenetal nutrients), Kilpirauhasen takia suihkautaun vielä B12-lisää kielen alle ja otan Metavitin vitasoria yhden tabletin (annostus norm. kaksi, mutta kun otan kaksi Solgarin purkista niin ettei kuitenkaan yliannostuksia tule vaikka "vajaalla" olenkin :) ) ja D-vitamiinia (100 ng) otan joka toinen aamu.

Myös Frantsilan viheröljyä tms kalaöljyn korviketta lorautan ruokalusikallisen ruokaan joka päivä ja Aurinkovoima -viher-yrtti-sekoitusta ripottelen, kun muistan...

Nyt kun pahoinvointi nosti päätään niin pahimman olon sain katkaistua rautalisällä, jota hörppään illalla (Thyroxinin vuoksi illalla) ja neuvo kaikille joilla on kilpirauhasongelmia: vaikka neuvola sanoisi mitä niin otattakaa itsestänne ne verikokeet ja käykää ammattilaisella arvioittamassa lääkitystilanne! Mulla neuvolassa neuvoi jatkamaan samaan malliin ja kun ykstiyiselle menin niin samantien nostettiin vauvan vuoksi annostusta (ja tietysti arvojen muutoksen vuoksi) mutta ei kannata neuvolan "osaajiin" luottaa itsenne ja vauvanne vuoksi :Heartred Itse täytyy olla aktiivinen...
 
Minulla myös Thyroxin käytössä kilpparin totaalipoiston jälkeen. Olin hieman yllättynyt, kun ensimmäistä neuvola-aikaa varatessani sain heti ohjeeksi nostaa annostusta sillä 1/4 tabletilla/päivä. Olin nimittäin kuvitellut, että ensin pitäisi käydä labrassa ja nostot vasta sitten. No, hyvä näin, koska noston varaa on varmasti ollut muutoinkin. Ja se yleinen ohjehan on, että sitä pitäisi koko raskauden ajan lisätä 4-6 viikon välein tuolla 0,025 - 0,05 mg/pv.
 
Vinkkinä jotka syötte kromia, ottakaan se vasta päivällä niin ei aiheuta pahaa oloa. :)
 
Miksi multivitan lisäksi foolihappo ja d? Niitähän on tuossa multivitassa päivän tarve? Kysyn, koska en tiedä ja mietin riittääkö tuo multivita. Viime raskaudessa ei ainakaan neuvolassa muuta suositeltu ja sillä menin.


Oletan, että siksi kun niissä tupaa olemaan yleensä todella pienet määrät. Vaikka sitä deetä useimmiten 10mg kun itsekkin syön 125-160mg/päivä. :)
 
Syön normaalistikki päivässä 50mikrogrammaa d:tä ja foolihappoa otin viimeraskaudessa kans ton lisäks eikä siitä ainakaa haittaakaan ollu :)
 
Ja hei tota a:takin saa olla monivitamiineissa kunhan ei ole synteettinen. :)

Mistäpä moisen keksit? Tuohan tarkoittaa, että mielestäsi luonnon a-vitamiinia voisi sitten vapaasti nauttia? Suurin osa purkkivitamiineista on synteettisiä eli keinotekoisesti tuotettuja, mitkä kopioivat luonnossa esiintyviä aineita. Eli ravinnosta saatava vitamiini on luonnollista, ei synteettistä. Juurikin tämä luonnostakin saatava A-vitamiini, jonka tavallisin muoto on eläinkunnan tuotteissa esiintyvä retinoli, voi ylisuurina määrinä vaurioittaa sikiötä ja aiheuttaa epämuodostumia.

Normaalista ruokavaliosta saa riittävän määrän a-vitamiinia, joten tarvetta purkkilisille ei silloin ole. Toinen juttu on sitten se, että moni näistä monivitamiineistä sisältää sitä a-vitamiinia joka tapauksessa sen verran pienen määrään, ettei sikiö siitä vaurioidu. Yleisestikin ottaen tarpeelliset ravintoaineet on parasta nauttia luonnollisina monipuolisesta ruokavaliosta eikä synteettisinä purkista.

Eli oli A-vitamiini sitten synteettinen tai luonnon, niin sen käyttöä raskauden aikana tulee rajoittaa, jottei turvalliset raja-arvot ylity.

http://www.avoin.helsinki.fi/oppimateriaalit/ravitsemustieteen_perusteet/04_vita_avita.shtml
 
Täällä menee Solgarin Prenatal nutrients,Solgarin Folacin foolihappo 800µg,Solgarin Advanced Multi-Billion Dophilus -maitohappobakteerivalmiste.Lisäks vielä Tri Tolosen E-EPA 650 mg.
 
Ihan siitä vedin johtopäätöksen kun luonnollisessa muodossa olevasta a-vitamiinista on hyvin vaikea saada ellei lähes mahdottomuus yliannostusta.
Eli kyllä minusta voi ihan vapaasti a-vitamiini pitoisia ruokia nauttia, sen suuremmin niitä laskematta. Tuskin kukaan syö päivittän esim. maksaa?
Ja tottakai jokainen tekee omat valintansa.

Ensisijaisesti ruuasta olisi hyvä saada kaikki vitamiinit/kivennäisaineet. Mutta saako nykypäivänä, maaperä köyhtynyt, ruoka syödään paljon käsitellympänä yms.
Ja harva taitaa valitettavasti syödä oikeasti niin monipuolisesti että saa kaiken ravinnosta. Kaiken puhtaista, tuoreista raaka-aineista valmistaen, kolme kertaa viikossa eri kalaa, joka päivä erivärisiä kasviksia yms.

Suurin osa toki vitamiinesista on valmistettu synteettisesti (halvempaa) mutta löytyy kyllä luonnollisesti valmistettujakin joita ensisijaisesti kannattaa valita.
Raskaana olevalle kaverille ainakin ihan lääkäri suosittele a-vitamiinia, ei synteettistä.
 
Niin, en tarkoittanutkaan, että ruoasta saatavaa a-vitamiinia pitäisi ruveta laskemaan, vaan viittasin kirjoitukseesi, että a-vitamiinia saisi olla monivitamiinissa, kunhan ei ole synteettistä. Eihän se, onko synteettinen vai luonnollinen vaikuta siihen, että ylimäärä on ylimäärää. Vaikka tabletin a-vitamiini ei olisi synteettistä, niin turha sitä on tarpeettomasti syödä.

A-vitamiini on rasvaliukoinen, eli varastoituu elimistöön, joten ylimäärä ei poistu samalla tavoin, kuin vesiliukoisissa vitamiineissa. Saantisuositus naisille näyttäisi olevan vähän lähteestä riippuen 700 - 800 µg RE/vrk ja tutkimusten mukaan naisten todellinen toteuma on keskimäärin hieman reilut 900. Siis jo pelkästä normaalista ruokavaliosta.

Tässä linkki sivulle, jossa vähän tietoa ruoka-aineiden a-vitamiinipitoisuuksista /100 gr. Tuo karotenoidien puoli on vaaratonta, koska siitä muodostuu a-vitamiinia vain tarvittaessa, mutta sekin lasketaan mukaan siihen kokonaistarpeeseen, mikäli vajausta muuten olisi ja keho sen a-vitamiiniksi muuttaa. http://www.evira.fi/portal/fi/elint...on+rajoitukset/maksan+ja+maksaruokien+kaytto/
 
Siksi vinkkasinkin että jos syö monivitamiini valmistetta niin jos se A on siinä luonnollisesta lähteestä ei tarvitse alkaa vaihtamaan. :)
Itsekkin tuohon laitoit että karotenoidit (jossa muodossa useimmiten A on vitskuissa, itse en ole muihin törmännyt) muuttuvat vain tarvittaessa, eli summasummarun luonnolista monivitamiinia aalla voi syödä. :)

Tuskin mitään kannattaa ylimääräisesti syödä, mutta niin me vaan nykyään kaikki tuppaamme tekemään. :)
Vielä kattavimmin jos jotakuta kiinnostaa löytyy http://www.fineli.fi/ sivuilta A-vitamiini lähteet, toki paljon muutakin.
 
Takaisin
Top