Liikunta

Butterfliee

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kesäkuunmammat 2015
Avataanpas oma ketju liikuntaan liittyville jutuille. Oletteko päässeet liikkumaan normaalisti ja mitä harrastatte? Mä olen treenannut salilla aktiivisesti ja koira liikuttaa. On/off joogaa myös. Koiralenkkejä lukuunottamatta en oo tehnyt nyt kolmeen viikkoon mitään ja ottaa päähän, tunnen sen niin luissa ja ytimissä. Väsyttää joo mutta nyt ei mee enää kaikki sen piikkiin :wink
 
Joo tää on hyvä aihe! Itse tykkään käydä jumpissa ja juosta, mut kumpikin on jäänyt raskauden aikana tosi vähälle. Väsymys ja pahoinvointi oli kyllä sitä luokkaa alkuraskaudesta, että annoin itselleni vähän anteeksi. Koko raskausajan samoin mua on kiusannut myös rytmihäiriöt, jotka tekee liikunnasta aika inhottavaa ajoittain. Mutta pitäis kyllä tehdä joku ryhtiliike! Kotona erilaisten urheiluappien kanssa jumppailen edelleen, mutta tarvisin kyllä lisää motivaatiota. Niskasärky on kyllä jo aika hyvä motivaattori :)

Pitäisi kyllä pikkuhiljaa myös muuttaa asennettaan liikuntaan, kun ei vaan pysty kauhean koviin suorituksiin ja vatsalihakset alkaa tuntua oudoilta. Kaikkia treenivinkkejä, -kieltoja ja kehotuksia otetaan vastaan!
 
Oi kun te ootte reippaita! :-) Mä oon perusliikkuja, suht säännöllinen mut nyt oon käynyt vaan vesijuoksemas/uimassa ja kävelyillä ja sauvakävelemässä. Heti tammikuun alussa lähtään Ylläkselle ja siellä sit toivottavasti hiihto ja laskettelu onnistuu! Mä oon täysin talviurheilija, hiihtänyt tosi aktiivisesti mut nykyään nää talvet on ni lyhyitä sen suhteen.. Pohjoisena hiihtolatujen mäetkin voi olla jo aika huimia ja tietty laskettelurinteet.. mitenhän nyt uskallan? Tottunut oon kyllä mäessä mut nyt kaatuminen jännittää ihan eritavalla..
 
Supistukset onneks meni menojaan kun huilasin mut en kyllä enää uskalla mitää raskasta tehä. Kyllä se puoliväli kohta kolkuttelee niin kai näitä voi tulla. Nyt oli monta supistusta putkeen yks kauaa ei kestäny onneks mut pari tuntii yhteensä. Mä jo mietin et pitääkö soitella jonnekin mut en soitellu kun ohi meni....
 
Täällä on kyllä väsymys vetänyt niin veteläksi että mitään ei oo saanu tehtyä. Toki oon muutenkin aina ollu vähän kausiliikkuja. Toisinaan tulee käytyä säännöllisesti jollain jumpalla tms., mutta nyt on kyllä ensin ollut alkusyksystä semmonen kausi ettei oikein mitään ja nyt on väsymys kyllä ajanut mut niin saamattomaksi että käytännössä ei oo kyllä koko syksyn aikana tullu tehtyä yhtään mitään. :sad001 Harmittaa että on tullu vaan löhöttyä tässä näin pitkä aika, mutta josko tuo väsymys hiljalleen tuosta periksi antaa niin sitten kyllä täytyy ottaa itseä lujasti niskasta kiinni.
 
Minuakin kiinnostaisi kovasti laskettelu,mutta minulle suositeltiin sen jättämistä raskauden ajaksi.Kova vauhti asettaa riskejä ja rinteessä kun ei aina auta vaikka kuinka varoo,jos joku laskee päälle.Jokainen tietysti päättää itse!
 
Täällä kans liikuttu aktiivisesti ennen raskautta mutta nyt liikkuminen on kyllä aivan säälittävän vähäistä. Väsymystä, töitä ja 1v tättähäärä vie kaiken ajan. Osa on varmasti tekoselitystä, mutta ei vaan nappaa. Ennen raskaaksi tuloa vannoin ja vakuutin että en jätä liikuntaa, mutta toisin on käynyt. Just tänään mietin että kun tammikuussa alkaa uudet jumpat, et jospa ottausin itseäni niskasta kiinni ja ilmoittautuisin niihin!:) Sillon ollaan jo melkeen puolessa välissä, mut jos olo on hyvä, ni tuskin se mitään rajoittaa!
 
Aloin käymään salilla vähintään kerta viikkoon. Radi motivoi :) Sitte lenkkeilyt koiran kanssa ja viikottaiset vesijuoksut. Ennen raskautta käytiin pitkiä metsälenkjejä muksu rinkassa ja se on kyllä tehokasta kestävyyden puitteissa. Harmi että rinkkahommat jäi heti alussa kun alko jo alle tunnin jälkeen lonkat kramppaa. Satunnaisia juoksulenkkejä tein myös, että sillais uskalsin salillekin lähtä vuosien jälkeen ku tiesin etten ihan sohvapottu oo, vaikken erityisen aktiivinenkaan.

Jomotteleeko teillä mahaa ja/tai selkää liikunnan jälkeen? Ei siis supistuksia vaan pelkkää jomotteluu. Mietin vaan että lie ihan normaalia?
 
Jottaa pitäis keksiä, varmaan toi salihomma lähtee tästä taas käyntiin, pumppi oli vielä ainaki vähän liikaa, vois kokeilla viel sitä kolmen vartin versioo. Uimista vois alotella, kun toi halliki ois tos lähellä. Iltasin toi uinti vois olla jees, nyt viel kävelylenkkiki meinaa olla tuskaa. Jotenki toi huonovointisuus iskee vasta iltaa kohden. Joulushoppailu ei sovi mulle nyt ollenkaan, äskenki tuntu tunnin jälkee et pyörryn sinne kauppaan.
 
Minä mielissään vielä peppua muokkailin salilla ja revitin painoilla mutta yhtäkkiä tuli fiilis että eipä se saatakaa olla mikkään parasidea täystehoilla vetää.
Nooh eihän tää loppuelämä ole, mennään puolitehoilla salilla ja lenkkeilyä dogin kanssa niin eiköhän sitä pysy ihan kunnossa :)
 
Pahoinvointi aikaan liikunta oli melkolailla nollilla ja nyt kun pääsee liikkumaan oonki sit kävelly. Salillekkaan kun ei oikeen pysty lapsen kanssa lähtemään kun miehen työ semmonen. No kävellään niin kauan ku pystytään. Tänäänki lenkillä piti kyllä matkalla pysähtyä abclle vessaan ku alkaa supistella heti jos rakko liian täys. :sad001 onneksi on sopivan matkan päässä abc niin käy siellä mutkan ja kääntyy takasi. Saapahan lapsiki aina hyvät unet nukuttua vaunuissa samalla. :)
 
Toi pissahätä häiritsee täälläkin lenkkeilyä. Aina pitää miettiä et mihin pääsee vessaan kesken lenkin. Ite liikuin aika paljon ennen raskautta mut nyt oon keskittyny kävelyyn ja käyny tekeen Lihasten ylläpito treeniä salilla pari kertaa viikossa. Oon huomannu ettei jaksa enää samoilla painoilla kun ennen.

Toi on helppoa kun voi käydä lapsen kans kävelemässä mut toi reilu 4 vuotias ei oikein enää viihdy rattaissa, ei kyllä enää mahdukaan. Tehdään miehen kans vuorotyötä niin tää oma aika on aikas rajallista nykyään.

Mites noi vatsalihakset, saiko niitä tehdä vielä tässä vaiheessa?
 
Mä kävin just viime viikolla kunnan järjestämällä fysioterapeutin luennolla odottaville, ja hän sanoi, että toisen kolmanneksen ajan voi vielä tehdä kaikkea lihaskuntoa normaalisti oman jaksamisen mukaan, mutta viikosta 20 alkaen vähentää suoria vatsalihaksia. Viimeiselle kolmannekselle suositteli ainoastaan lantionpohjalihasten jumppaamista.
 
Mä pääsin eilen salille :Heartred Olihan se jännää kun edellisestä kerrasta oli se kolme viikkoa ja joka paikasta vatsaa kiristeli. Mietin siinä penkkiä punnertaessa, että olis ihan tosissaan kiva kuulla jotain ohjeistusta joka tietää mitä on kova salitreeni. Meinaan kyllä niitä liikkeitä vaan loppujen lopuksi on aika paljon mitä ei voi tehdä. Varmaan aika pitkälti laitehemputtelua, sen verran ikävälle toi penkkauskin jo tuntu.
 
Ah, kunnon salireeni takana!! Huomenna sattuu..... :D kokeilin kyykätä tangon kanssa ja sehän menikin hyvin. 35kg tangolla. Ja vähän uskalsin vatsojakin tehä.

Ei pitäis päästää taukoja näin pitkiksi niin palautuis paremmin (ja hyötyis:D).

edit: katoin salin peilistä muuten, että onpa tää maha ihan jumalattoman kokoinen.:O joillakin siroilla on tämänmoinen maha viimesillään hei. Eikä ole kyllä yhtään turvottava olo edes?? Huh...
 
Mä oon jatkanut juoksemista ja välillä käyn uimassa. Nyt on vaan juoksuasento jotenkin muuttunut, kun pakara ja polvi kipeytyvät jo puolen tunnin jälkeen :sad001 , vaikka vauhtikin on hidastunut. Vielä lokakuun puolivälissä meni puolimaraton alle kahden tunnin :) .
 
Ootteko huomannu liikkuessanne, että hengästyisitte normaalia helpommin? Mä oon vuosia käyny säännöllisesti pari kertaa viikossa salilla ja jumpissa, joskin nyt pieni joulutauko käynnissä, mut siis pohjakuntoo pitäs vähän kyllä olla ja bmi:kin lähes normaalissa raskauden alussa. Nyt on kertyny painoo joku reilu 5kg mut tää hengästyminen ihmetyttää. Ihan hyötyliikunnassa jo huomattavissa. Nyt jo, tässä vaiheessa.. :wtf
 
Joo, kyllä olen huomannu, että helpommin hengästyy jo esim.portaita noustessakin. Ja myös leposyke on kohonnut.
 
Ite kans hengästyn tosi helposti. Töissä pitää kävellä paljon portaita ja ihan hävettää kun ei meinaa hengitys tasaantua heti :/
 
Takaisin
Top