Liikunta ja raskaus

Liikkuminen on jäänyt liian vähälle ja nyt olisi tarkoitus yrittää vähän peruskuntoa parantaa, että jaksaisi arjessa ja raskaudessa
 
Pyöräily on ihanaa nyt kesällä ja matalan kynnyksen arkiliikuntaa jos vain on mahdollista päiviin sisällyttää. Pilateksen oon kokenut myös hyvänä, mamatreenejä löytyy paljon ihan youtubesta. Tällä hetkellä ei kyllä nappaa yhtään mikään urheilu mutta pitää aktivoitua enempi kunhan tää väsymys vähän väistyisi
 
Olin just kävelemässä ovesta ulos ja lähdössä kuntosalille, mutta olikin alkanut sataa, joten käännyin astetta ympäri 😅 Pienikin tekosyy jättää lähtemättä hyödynnetään tän väsymyksen kanssa. Haluaisin kyllä ylläpitää työmatkapyöräilyä (n. 10 km/suunta) ja kuntosalitreeniä pari kertaa viikossa niin pitkään kuin mahdollista. Olen treenannut koko talven PT:n kanssa (joka tietty jäi itse äitiysvapaalle viime viikolla) ja voin varmasti jonkin aikaa jatkaa hänen minulle tekemää treeniohjelmaa, mutta sen jälkeen pitää varmaan etsiä jokin raskaana oleville koostettu ohjelma. Onko kellään kokemuksia hyvistä treeniohjelmista salille (ilmaisista tai maksullisista)?
 
Mulle ainakin tulee, ihan siis perus sisällä liikkuessakin. Ja vähänkin jos esim. Sohvalta lähtee nopsasti liikkeelle niin siinä vihlaisee varsinkin.
Mulle tulee noustessa kanssa tai asentoa vaihtaessa jos nopeasti liikahtaa niin tosi kova ehkä just tollanen repäisy kipu
 
Kunhan tämä järkyttävä hengästyminen ja väsy helpottaisi, niin vois aktiivisemmin lenkkeillä. Toki talven puutkin odottaa vielä pihassa pilkkomista ja pinoilua.
Että kyllä sitä liikuntaa on tiedossa. 😅
Siis tämä väsymys on itsellä aivan järkyttävää! Jouduin autolla ajaessa pysähtymään ja nukkumaan autossa sillä meinasin nukahtaa rattiin. Ja kyse oli noin tunnin ajomatkasta.
 
Siis tämä väsymys on itsellä aivan järkyttävää! Jouduin autolla ajaessa pysähtymään ja nukkumaan autossa sillä meinasin nukahtaa rattiin. Ja kyse oli noin tunnin ajomatkasta.
Huh! Hyvä että pysähdyit ja lepäsit ennen matkan jatkoa.

Väsymys tekee kyllä kaikesta älyttömän vaikeaa 😣
 
Tuo väsymys ajaessa on kyllä hurjaa 😯 ehkä se lämmin auto ja tärinä unettaa, ihan siis keskipäivällä kauppaan 15min matkalla ajaessa tuntui että hetkinen pitääpä skarpata ettei rupea silmä luppaseen 😅
 
Ja vielä liikkumisesta, kävelylenkkejä ajateltiin miehen kanssa ruveta tekemään nyt taas aktiivisemmin, niin täynnä ohjelmaa oli alkukesä ennen lomaa ja tätä plussaa että pieni tauko kaikkeen liikuntaan ehti tässä tulla. Kotitreenejäkin voisi taas kevyesti jatkaa että saisi lihaskuntoa ylläpidettyä. Ja sitten toki sienestysretkeilyt hyötyliikuntana tulee kohta 😊
 
Olin just kävelemässä ovesta ulos ja lähdössä kuntosalille, mutta olikin alkanut sataa, joten käännyin astetta ympäri 😅 Pienikin tekosyy jättää lähtemättä hyödynnetään tän väsymyksen kanssa. Haluaisin kyllä ylläpitää työmatkapyöräilyä (n. 10 km/suunta) ja kuntosalitreeniä pari kertaa viikossa niin pitkään kuin mahdollista. Olen treenannut koko talven PT:n kanssa (joka tietty jäi itse äitiysvapaalle viime viikolla) ja voin varmasti jonkin aikaa jatkaa hänen minulle tekemää treeniohjelmaa, mutta sen jälkeen pitää varmaan etsiä jokin raskaana oleville koostettu ohjelma. Onko kellään kokemuksia hyvistä treeniohjelmista salille (ilmaisista tai maksullisista)?
Minulla on tilattu raskauden ajan treeniohjelma maikkimarjaniemi.fi :n sivustolta, se on mielestäni hyvä (minulla ei ole mitään henkilökohtaisia tai taloudellisia yhteyksiä häneen). Olen tykännyt hänen muistakin treenipaketeistaan, selkeät ohjeet ja videot plus neuvoja kehonhuoltoon. Tässä on myös kertamaksu, mikä on hyvä, sen jälkeen treenipaketti on aina käytössä.
 
Miten uskallatteko hierontaan nyt alkuraskaudesta mennä? Ja vielä niin ettei hieroja tiedä raskaudesta? 🙈
Mä kävin esikoisen kohalla kerran /pari kuussa hierojalla. Myös alkuraskaudessa ja kerroin sillon hierojalle et oon raskaana, niin osas varoa alaselän hieromista alkuraskuden ajan. Muuten hiero ihan normaalisti.

Nyt en varmaan pääse niin ahkerasti hierontaan, mut varmaan samalla taktiikalla meen tälläkin kertaa.
 
joku raskausjooga ois ihana! kävin alkuvuodesta ilmajoogassa ja ostin kankaan kotiinkin, tosin luin jo jostain että pää alaspäin liikkeitä ei sais tehdä nyt(?) väsyttää kyllä täälläkin törkeesti ja tuntuu että päivät menee lähinnä syödessä ja löhötessä :D mutta eilen kävin mustikassa ja kesän ekat kanttarellitkin löyty pannulle :Face Savouring Delicious Food:
 
Jooga voisi olla tosiaan aika hyvä sellainen ei liian rankka laji 😊 edellisessä raskaudessa vedin ehkä vähän liian kovasykkeistä treeniä alkuraskaudessa ja sitten pelotti että olisiko se voinut olla haitaksi 😬
 
Haaveilen että mulla olisi aikaa jollekin erityiselle liikunnalle. Mun kroppa liikkuu arjessa: pihatöissä, kotia siivotessa, lasten kanssa touhutessa, yhdessä pyöräillen tai metsässä kävellen. Mutta olishan joku pävittäinen joogahetki aika kiva. Ensimmäistä odottaessa sitä teinkin, voin kyllä suositella kaikille.
 
Mä oon tykännyt ennen raskautta vetää jonkin jumppasetin telkkarin ääressä noin kolmisen kertaa viikossa. Nyt täytynee miettiä vähän kevyempiä versioita vähemmällä pomppimisella. Eiköhän esim. Youtube ole pullollaan raskaana olevallekin sopivia treenejä 🙂 Sitten ihan päivittäistä kävelyä ajattelin lisätä.
 
Mä oon tykännyt ennen raskautta vetää jonkin jumppasetin telkkarin ääressä noin kolmisen kertaa viikossa. Nyt täytynee miettiä vähän kevyempiä versioita vähemmällä pomppimisella. Eiköhän esim. Youtube ole pullollaan raskaana olevallekin sopivia treenejä 🙂 Sitten ihan päivittäistä kävelyä ajattelin lisätä.
Jos on ennen raskautta tehnyt jotain niin kyllähän sitä voi aika pitkälle jatkaa. Vähän just jossain joogassa joutuu sitten modailemaan asanoita ja suurimmat hypyt ehkä sitten myöhemmin jättää väliin mutta jos kroppa siihen on tottunut jo aiemmin niin antaisin oman olon mukaan vaan mennä. Kävely kyllä on hyvä ja sitä varmasti tulee tehtyä sitten vauvankin kanssa 👍
 
Täälläpäin on ollut älyttömiä vaikeuksia päästä edes sohvalta ylös, vaikka ennen raskautta olen ollut hyvinkin aktiivinen liikkuja.. Pitänee karsia hieman syksyn kansalaisopiston kursseja. Onko muilla ahdistusta, jos ei saa takapuoltaan ylös sohvasta ja monessa paikassa toitotetaan liikunnan tärkeyttä raskausaikana?
 
Täälläpäin on ollut älyttömiä vaikeuksia päästä edes sohvalta ylös, vaikka ennen raskautta olen ollut hyvinkin aktiivinen liikkuja.. Pitänee karsia hieman syksyn kansalaisopiston kursseja. Onko muilla ahdistusta, jos ei saa takapuoltaan ylös sohvasta ja monessa paikassa toitotetaan liikunnan tärkeyttä raskausaikana?
Täälläkin heinäkuu mennyt sohvalla. Kertakaikkisen lötkö olo!

Kevyttä ahdistusta siitä, tai enemmän siitä, kun koira tylsistyy, kun se on tottunut vähintään tunnin lenkkiin päivässä. Ja vähän morkkis kun tulee oltua sitten niin paljon kännykällä... Mutta minkäs teet - tänään poimin ämpärin pohjalle 3 cm mustaherukoita ja olin sen jälkeen ihan poikki. Eilen poimin pari desiä vattuja ja olin taas poikki. Yleensä olen "himomarjastaja", tänä vuonna meidän on ehkä pakko mennä ostomarjoilla. 😰 Tuntuu että kun nyt marjastan, rehkin hirmuisesti, eikä oikein mainittavia saaliita tule.

Ilmoittauduin yhdelle kansalaisopiston taidekurssille, koska se virkistää kuitenkin, myös sosiaalisesti, vaikka tiedän että toisaalta varmaan raahaudun sinne toisinaan kieli vyön alla työpäivän jälkeen.

Onneksi toisella kolmanneksella pitäisi jo alkaa olla paremmin virtaa, silloin ehtii myös liikkua. Mutta kuinkahan paljon lihaskunto on itsellä heikentynyt tämän kuukauden aikana?

Kummitätini on kätilö, ja hän käski toisaalta kuunnella kehoa ja levätä, jos väsyttää.
 
Nyt on kyllä pahasti liikunta jäänyt. On jatkuvasti niin etova olo, että vaikea saada tehtyä mitään. Toivottavasti helpottaisi pian. Saas nähdä kuinka huonossa kunnossa sitä on siinä vaiheessa, kun taas jotain pystyy tekemään 😬
Sama juttu, ei tarvitse haaveilla salille menosta. Töiden jälkeen jaksaa ainoastaan kaatua sohvalle ja se, että saisi jotain ruokaa tehtyä on jo aivan liian suuri ponnistus. Olen lykännyt apteekissa käyntiä nyt 3 päivää, kun ei vaan ole voimia. Töissä pitää jumppia ohjata, ja niistä sitä vasta saakin itselleen huonon olon aikaiseksi😵‍💫.
Ensimmäistä kun odottaa ei onneksi tarvitse huolehtia muista kun itsestään.
 
Takaisin
Top