Liikunta ja raskaus

Ensimmäinen

Satasella mukana keskusteluissa
Maaliskuiset 2024
Hei!

Itse olen ollut niin hektisessä elämänvaiheessa ennen raskautta että liikunta on vain jäänyt. En siis koskaan ole ollut järin liikunnallinen, mutta jokin perus kunto on aina ollut. Nyt alkuraskaudessa tuntuu että kunto on ROMAHTANUT, siis etten ikinä ole ollut näin heikko fyysisesti. Tuntuu että kaikki lihasvoima on kadonnut ja hengästyn suht nopeasti.

Haluaisin aloittaa liikunnan, mutta samaan aikaan pelkään että aiheutan keskenmenon jos yht äkkiä alan urheilemaan kamalasti. Ehkä järjetön pelko.

Miten te urheilette nyt alkuraskaudessa? Itse olen käynyt lenkillä mutta pelkään että se tärähtely hölkätessä jotenkin irrottaa vauvan 😂 kiipeilyä nyt ehkä kannattaa välttää mutta ehkä nää mun pelot on vähän turhia.
 
Minulla on myös pelkoja siitä, että liian rankka liikunta voi vahingoittaa vauvaa, vaikka järki sanoo, ettei se niin ole. Liikuntasuosituksien mukaan raskaana olisi hyvä liikkua.

Minä ostin raskaana oleville tarkoitetun ohjatun lihaskunto-ohjelman netistä. Niitä on monia erilaisia.

Lisäksi ajattelin lisätä koiran lenkityksen pituutta. Kävely on hyvää liikuntaa ja lenkin pituutta lisäämällä saa siitä ihan hyvää kuntoilua. Itse en ole koskaan ollut "juoksijatyyppi". Mutta eikös juoksuakin pidetä turvallisena niin kauan kuin se tuntuu hyvältä?

Nyt tosin lenkit ovat jääneet vähiin, minulla on koko ajan kehossa niin väsynyt ja voipunut olo. Pitäisi vähän kuitenkin yrittää varmaan.
 
Mun mielestä ei kannata ottaa stressiä siitä et pitäskö vaikka juosta, kävelyhän on tosi hyvä! Juoksuakin kyllä monet harrastaa voinnin mukaan ja itse juoksen, mutta nyt ainakin näin alkuraskaudessa hapenottokyky on laskenut ja turvonnut olo haittaa juoksua. Kuntosalilla käyn, lisäksi ajattelin uintia lisätä (sehän on hyvä laji ihan loppuraskauteen saakka!). Raskausjooga kiinnostaisi, mutta täälläpäin ei taida olla tarjolla ryhmää. Yin joogaan ehkä sen sijaan menen 😊 Oon ymmärtänyt et HIIT-treenejä ei suositella, ei myöskään salilla esim. maksimeja.
 
Itse yritän myös jatkaa mahdollisimman samalla tavalla kuin ennenkin liikkumista. Olen innokas työmatkapyöräilijä ja se vähän jännittää, että mihin asti se onnistuu ja joutuuko loppuvaiheessa vaihtamaan bussiin. Toivottavasti mahdollisimman pitkään onnistuisi!
 
Treenailin hyvään tahtiin ennen plussaa ja nyt pohdinnassa miten jatkan liikuntaa. Kauhea turvotus päällä ja liikunta ei nappaa hengästymisen takia. Uskon, että viikkojen lisääntyessä alkaa myös urheilu kiinnostamaan. Tämä alku saa vain todella varoivaiseksi, vaikka siihen ei olisikaan mitään syytä.
 
Treenailin hyvään tahtiin ennen plussaa ja nyt pohdinnassa miten jatkan liikuntaa. Kauhea turvotus päällä ja liikunta ei nappaa hengästymisen takia. Uskon, että viikkojen lisääntyessä alkaa myös urheilu kiinnostamaan. Tämä alku saa vain todella varoivaiseksi, vaikka siihen ei olisikaan mitään syytä.
Siis jotenkin tuo turha varovaisuus itseä kans vaivaa! Tuntuu että musta on kuoriutunut ihan eri ihminen, normaalisti ollut ihme hurjapää ja nyt pelkään että ”tippuuko vauva” jos juoksen liian kovaa tai hypin 😂 haluisin pyörittää esim hulaa mutta se on vihoviimeinen laji mitä nyt uskallan ja tunnen itseni ihan idiootiksi kun, ”en nyt vaan halua ottaa mitään riskejä”
 
Miten uskallatteko hierontaan nyt alkuraskaudesta mennä? Ja vielä niin ettei hieroja tiedä raskaudesta? 🙈
 
Tänään olin ensimmäistä kertaa tämän raskauden aikana niin virkeä ja energinen, että jaksoin tehdä puutarhatöitä.

Nettikurssin mukaan ekan raskauskolmanneksen saisi tehdä ihan normaalisti kaikkea, jos olo sallii. Mutta myöhemmin ei tehdä jumpaa jne täydellä teholla, esim pienemmät painot kuin normaalisti. Tein jo nyt niin, että täytin kastelukannusta 3/4 ja kannoin vain yhtä kerrallaan (normaalisti kahta ihan täyttä), niin jaksoin kantaa vettä pitkin päivää silloin tälloin aina muutaman kannullisen kerrallaan.

Olen vähän arka noissa nosteluissa. Kerran ekassa raskaudessa tuli verta, kun olin nostellut painavia säkkejä ajatuksella "ei tässä sairaana olla". En tiedä, liittyikö se nosteluun, kun niitä vuotoja oli muutenkin välillä. Mutta mies ei anna minun nyt nostella paljon mitään. Ja "tottelen" mielelläni, tämä on niin lyhyt aika elämässä, eikä tee mieli kokeilla, mitä tapahtuisi, jos oikein kovasti rehkisin.

On minulla tuttuja, jotka ovat navettatöitä tai metsässä raivaussahan kanssa tehneet töitä äitiyslomaan asti ilman mitään ongelmaa. Että periaatteessa kyllä voisi, mutta...
 
Itse olen nyt käynyt pitkillä kävelyillä ja marjassa ja sienessä. Saa raitista ilmaa ja herkkuja jos käy tuuri!

Jooga olis kyllä hyvä. Täytyy itsekin googlailen jos löytyisi joku mamajooga ohjelma
 
Minuakin kiinnostaisi etänä tehtävä raskausjooga ja/tai -pilates. Ennen raskautta olen joogannut ja tehnyt pilatesta joko itsenäisesti tai sitten Move With Nicole youtube-kanavan videoilta. Noista Move With Nicole videoista olen tykännyt kovasti :) .
 
Nyt alkuraskaudesta ei ole juuri tehnyt mieli liikkua pahoinvoinnin ja väsymyksen takia, mutta olen huomannut, että koiran kanssa rauhalliset kävelylenkit ja kevyt jooga ovat helpottaneet oloa välillä hieman :)
 
Tuleeko teille kävelessä repäisy kipuja alamahalle ja lantioon? 🤔 Onkoha tää ihan normaalia?
 
Tuleeko teille kävelessä repäisy kipuja alamahalle ja lantioon? 🤔 Onkoha tää ihan normaalia?
Mulle ainakin tulee, ihan siis perus sisällä liikkuessakin. Ja vähänkin jos esim. Sohvalta lähtee nopsasti liikkeelle niin siinä vihlaisee varsinkin.
 
Mulle ainakin tulee, ihan siis perus sisällä liikkuessakin. Ja vähänkin jos esim. Sohvalta lähtee nopsasti liikkeelle niin siinä vihlaisee varsinkin.
Joo mullekki jos tekee äkkiliikkeitä nii repäsee ihan kunnolla. Viime raskaudessaki oli mut ei vielä näin aikasin. Nyt tulee ihan perus kävellessäkin ja sitä ei ollut viime raskaudessa ollenkaan.
 
Ajattelin jatkaa lenkkeilyä, jos nää menkkamaiset liitoskivut sallis. Lantion seudun kipuilut kyllö tekee just sen, et pelkää liikunnalla aiheuttavan keskenmenon.
 
Takaisin
Top