Liikkuminen ja urheilu raskauden aikana

Mulla olis tuolla nurkassa tollanen crosstrainer-laite kunhan sais aikaiseksi vähän hikoilla. Ennen raskautta jumppasin sillä 3kertaa viikossa mut nyt on kyllä väsymys vienyt voiton ja tahti on ehkä kerran kahdessa viikossa. Sit se jököttää tossa syyttävän näköisenä :)
 
Mullaki on! Mutta varastossa, tosi hyödyllinen siellä :grin Se ei mahdu mihinkään nykyisessä kodissa.
 
Meillä se on olkkarissa aiheuttamassa syyllisyyden tunteita silloin kun haluis vaan löhötä sohvalla ja tuijottaa telkkaria. Kyllä se syyllistäminen toisinaan ihan toimiikin..
 
Aaria voin laittaa kun pääsen koneelle, olen puhelimen varassa ja kirjoitus aika hidasta. Voit aloittaa sillä että istut pallon päällä ja haet tasapainoa. Kun löydät tukevan asennon, ala irrottaa jalkoja vuorotellen. Lopuksi jos saat molemmat jalat ilmaan, hyvä! Koita pitää mahd. Kauan. Harjoittaa syviä keskivartalon lihaksia tehokkaasti mutta hauskasti :-D

Pallolla voit tehdä selälle erilaisia rullauksia. Helpoin selkaliike on halata palloa kontallaan, kädet, pää ja ylävartalo rentona. Siitä lähdet nostaan ristikko kättä ja jalkaa selän tasolle hitaasti ja palautat alas. Vaihtaen aina puolta. Ainakin 10 x puoli. Vahvistaa etenkin selkälihaksia, pakaroita ja yläselkää. Pari kierrosta riittää. Toivottavasti ymmärsit :-) on vaikea selittää ilman näyttöä tai kuvia. Sykkeen noususta ei tarvitse olla huolissaan.se on normaalia korkeammalla ja tulee olemaan :-) ei ole siis este liikkumiselle. Sit jos alkaa huitelemaan lähempänä 200 on aika himmata :-D
 
Mä tein noita ristikkäisnostoja lattialla ja totesin et nivuset kipuili heti :S
 
Mulla on taas Hemsku selkä se, joka helposti kipuilee. Ja olkapäät. Meillä kun esikoinen harrastaa liikuntaa enemmänkin ja oon sit usein sen mukana, ku tekee treeniä. Kuntopallon heitot takaa eteen sattuu olkapäähän ja puolestaan pään yli heitot selkään. Ei auta vaikka kuin optimaalisessa asennossa koittasin tehä. Mut mulla on kyllä näitä vanhuuden vaivoja vähä sielä sun täälä että sikäli sen voi panna iän piikkiin. Kait sitä pitäs johonki vuosihuoltoon mennä, huolletaanhan niitä autojaki tietyn kilometrimäärän mukaan...
 
Tää onkin kiva ketju! Vinkkejä jakoon vaan :)

Mulle liikunta ei koskaan oo ollu mikään nautinto, mut sit taas oon muutaman viimesen vuoden aikana huomannu, että liikunnan jälkeinen olo on niin huikea, että vaikka ei huvitakaan hikoilla, niin se kannattaa. Nuoruuteni harrastin ratsastusta aktiivisesti, se on laji kyllä vertaansa vailla, pitää lihaksiston kunnossa, mut on myös kuntoa kohottava laji. Innostus siihen vaan sai äkkikuoleman aikoinaan.

No, nyt liikunta on kävelyä, hölkkälenkkejä, hiihtoa ja satunnaista kotijumppaa. Välillä aktiivisemmin ja välillä vähemmän... Mulla toimistotyö on tehnyt selkä-hartia-alueelle hallaa, joten pakkokin on vähän liikkua. Samoin reippaista reippain lenkkikaveri, rakas koira, pitää huolen mamman päivittäisestä ulkoilusta ja kävelystä. Kyllä vielä oon jaksanut päivittäin liikkua, mutta huomaa esim hiihtäessä, että hengästyy paljon nopeammin kun aiemmin, ja sykkeet kohoaa pienestäkin ylämäestä. Mut noi lajit onkin hyviä, joissa voi ite säätää tahtia ja sykettä. Jos ei jaksa kävellä kovaa, niin oon ihan varma että se hidaskin kävely tekee hyvää. Samalla saa sit raitista ilmaa ja mielikin piristyy... :) Nyt oon erityisen huolissani selästä. Mulla on eripituiset jalat (!!) jotka aiheuttaa selkäkremppaa jos ei pidä lihaksistosta huolta. Eli selkäjumppavinkkejä mielelläni luen, jos jollain löytyy :) Toistaiseksi kivuilta on vältytty, mutta ei varmaan tule selkäkivutonta aikaa tuo loppuraskaus olemaan...
 
Linneam, kiitti keskustelun aloituksesta! Tällaista toivoinkin :) Vertaistukea laiskistumiseen ja kannustusta liikkumiseen!

Mulla on jääny liikkuminen ja jumppaaminen tosi vähäiseksi pahoinvoinnin ja oksentelun takia. Kilometrin kävely on riittävä ollut ettei oksu tule. Kotona just syksyl otin crosstrainerin taas tehokkaaseen käyttöön ja nut sen katsominenkin on tehny pahaa. Hiihtokelejä odotin innokkaasti ja nekin meni ohi hiihtämättä. Jumppa- ja kuntosaliliput jäi lataamatta enkä siskoni houkutteluista huolimatta ole uimahalliinkaan voinut oksentamaan lähteä :sad001
Ajatus kuitenkin on, että kohta tämä hellittää, ja kävelyä on ehdottomasti lisättävä ja kotijumppaa. Yksi hiihtoreissukin Lappiin on vielä tulossa. Mutta jos jollain ei tästä aloita, ni ei tarvi hiihtää kovin montaa metriä pääsiäisenä!
Ja sit lantionpohjan lihakset, ei kannata vähätellä! En tosissani treenaillu viime raskaudessa lantionpohjan lihaksia, koska ainahan ne on mulla ollu hyvässä kunnossa. No, olis pitäny. On aika kova työ saada niitä kuntoon vaikka kolme vuotta on jo edellisestä synnytyksestä... Niitä oon treenannu pahoinvoinnista huolimatta.
 
Ja sit rintojen kasvaminen saa aikaan hartiavaivat. Kannattaa hankkia kunnon liivit, jos sattuu omaamaan isomman varustuksen. Mua kyllä vähän huolestuttaa, kun tuntuu kuppikoko kasvavan enemmän kuin viime raskaudessa.. Huh huijaa! No mies on tyytyväinen :wink
Selän ja hartioiden kunnossa pito on tärkeetä. Ja sit kun tietää kaiken tän, ni voisin asioille tehdä kyllä vähän enemmän. Esimerkiksi nyt jumpata eikä vaan näpytellä viestejä foorumille ;D
 
Joku mainitsi täällä pilateksen. Pilateksessa on paljon hyviä liikkeitä, mutta myös jonkun verran liikkeitä mahan päällä, joita en haluaisi tehdä enää, kun ei tunnu hyvälle. Mutta onneksi kävin syksyllä pilateksessa ja muistan joitakin hyviä liikkeitä mitä olen voinut tehdä pahoinvoinnista huolimatta. Liikkeitä jotka tukevat lantionpohjanlihaksia.

Olis kiva, kun olisi enemmän tarjolla mammajumppia, jossa olis samassa hengessä jumppaavia.
 
Mullakin on jäänyt urheilu vähän vähemmälle, koska varsinkin iltaisin olo on ollut niin huono, etten vaan pysty lähtemään minnekään. Vaikka sehän saattais auttaa, ainakin mulla pahoinvointi on vähän tauolla aina urheilusuorituksen ajan.

Tänään onkin ollut yllättävän hyvä päivä, en oo oksentanut kertaakaan eikä vieläkään edes okseta! Kävinkin urheilemassa ja teki tosi hyvää. Mulla on sellanen fiilis, että nyt kannattaa ahkerasti yrittää urheilla, kun kohta ei enää kunnolla pysty... Viime raskaus on vielä hyvin muistissa. :)
 
Liikunta tutkitusti tasaa raskaushormooneja, mutta niin vaan on hankala lähteä ulkoilemaan kun väsyttää ja kuvottaa. Vaikka mullakin hetkellisesti parantaa oloa. Kävely ja kuntosali on mun lajit sitten kun taas reipastun. Ja pyöräilykelejä odotan.
 
Ihana, 4km kävelylenkki airingonpaisteessa keväisessä säässä, tuntui todella hyvältä ja teki ihmeitä mielelle suosittelen kyllä kaikille omien voimien mukaisia kevyitä kävelyretkiä! Onnellinen ettei pistellyt nyt muka vatsaan ollenkaan, mahtoikohan johtua tuosta ihanasta auringosta :wink
 
Täällä on tihkusadetta ja sumua, ei ollu kiva kävellä mammalaan :/ Ehkäpä tännekin tulee taas joku päivä arskan paistetta! :)
 
Tämänkin ketjun innoittamana tuli käveltyä suunnilleen 4km. Raitis ilma tuntuu tosi hyvältä. :happy: Kuitenkin näinkin lyhyen kävelyn aikana alkoi alaselkä väsymään, selkeästi ei oo tuo keskivartalon lihastuki yhtä hyvä selälle enää. Vaikka kaipa sitä voisi tietoisesti vahvistaa..? :wideyed:

Auringonpaistetta myös muillekin toivotellen :dance008
 
Linneam toi kävely on hyvää vahvistusta erityisesti alaselälle. Testaappa: tunnet liikkeet kun laitat kädet pepun yläpuolelle ja kävelet :)
 
Mua niin harmittaa, että liikunta on jäänyt vähemmälle tämän vuoden aikana. Olen töissä matkoineen niin pitkät päivät (klo 7/8-21), että kotona käy lähinnä nukkumassa ja syömässä. Toki ulkona tulee oltua koko päivä, mutta liikettä ei niin hirveästi tule. Vapaapäivinä toki olisi aikaa, mutta silloin menee päivä yleensä tallilla, niin eipä sitä enää viitsi vartavasten ulos kävelylle lähdettyä, kun siellä saa muutenkin olla niin paljon :rolleyes:

No jospa mäkin tästä vielä ryhdistäydyn! Onneksi tulee tota hyötyliikuntaa edes kohtalaisesti.
 
Vieläkö pilvikirsikka ihan täysiään ratsastat? Onko tuntunut alavatsassa mitään ihmeellistä hevosen selässä? Mä olen vanha heppatyttö henkeen ja vereen, tosin nyt muutaman vuoden vähemmällä se harrastus. Nyt olis keväällä yks tuttu porukka menossa issikoilla muutaman tunnin vaellukselle, en tiedä tohtisko ilmottautua mukaan kun pyysivät...
 
Takaisin
Top