Liikkuminen ja syöminen

Paukku

Silmät suurina ihmettelijä
Kuinka moni meistä liikkuu säännöllisesti? Syötkö orjallisesti proteiinia ja palautusjuomia, onko erityisruokavalioita?

Kerro omasta harrastuksestasi!


Itse käyn kuntosalilla melkein joka päivä. Koiran kanssa tulee harrastettua vetourheilua, juoksua ja metsästystä. Syömiset on jo valmiiksi "tarkkoja", nyt menee tietenkin tarkemmaksi kun ei saa enään suolakalaa syödä. Tai muita savustettuja kaloja (tiiä sitten onko se totta vai ei että saako niitä syödä).

Juoksemista en aio lopettaa ennen kun on ihan pakko, salilla aion käyä niin pitkään kuin mahdollista. Naurettiin miehen kanssa jo, että mukavan näköstä olla kyykkäämässä yli 100kg isolla mahalla, taitaa kanssa liikkujat pelätä että muksu pullahtaa ulos.. :)
 
Mä liikun säännöllisesti, mutta en kyllä yhtään noin "tiukasti". Ja syömisetkin nykyään on mitä sattuu.
Harrastuksina mulla ratsastus ja itämainen tanssi, molempia 1h/vko. Esikoisen kanssa sit ulkoillaan ja lenkkeillään. :) Hiihtämässä kävisin, jos lunta olis tarpeeksi.
Mies yrittää mua salille saada mukaan, mutta muistaakseni uutta liikuntaharrastusta ei ollut hyvä aloittaa raskaana ollessa...
 
Minä myös harrastan kuntosalia 2-6krt viikossa mahdollisuuksien mukaan:) syön terveellisesti, mutta en gramman tarkkuudella mittaile annoksia. Meinaan jatkaa treenejä läpi raskauden!
 
Mä käyn salilla 1krt/viikko plus kahvakuula jumppaa 1-2krt viikko. Pyöräillen töihin ja välillä satunnaisesti lenkkeilen myös iltaisin. Lavatanssia harrastan myös, tosin nyt on talvella jäänyt vähemmälle.

En oo kovin paljon tarkkallut syömisiä, mutta nyt oon jonkun aikaa pienentänyt annoskokoja, jos sais pidettyä painoa vähän paremmin kurissa. Palautusjuomia en oikeastaan muuten käytä, paitsi tuon kahvan jälkeen..

Viime kahvasta on sanottava, että vaikka ei ollut kuin puolen tunnin tunti, niin otti todella paljon voimille. Sitä edellinen kerta oli 45 min ja sama ohjelma, kun nytten, niin ei ollut mitään ongelmaa.. Vissiin vaikutti, kun on väsyttänyt tosi paljon ja muutenkin jäänyt syöminen vähälle pahoinvoinnin vuoksi..
 
oon kateellinen teille ! :D Mä oon nykyöön nii väsyny etää hyvä ku jaksan töihin. Vaikkanukkuisin 12 tuntia yössä, niin ei meinaa jaksaa nousta. Mä käyn koiran kanssa päivittäin, lenkillä, juoksemassa, metsässä kävelemässä jne jne. :)
 
Mä yritän päästä vähintään kolme kertaa viikossa jumppaan/salille/kahvakuulaan. Olo on onneksi edelleen sellainen, että liikunta tuntuu hyvältä. Olenkin ottanut nyt suoranaisen kuntospurtin, kun kerran vielä voin! :)
 
Minä vannoin ensimmäisen kohdalla etten lopeta salilla käymistä. Kyllä yli puolen välin pystyinkin mutta loppua kohti maha vaan rajoitti liikkeitä ettei siitä tullut mitään. Hermot meni kun mihinkään laitteeseen tai asentoon en päässyt. Kerkiää sitä taas raskauden jälkeenkin :wink Pari kertaa päivässa oon kyllä tehnyt lenkit koirien kanssa mutta kyllä sekin vauhti hidastuu. Tällä hetkellä alkuraskauden väsymys painaa silmiä kiinni aina kun on tilaisuus zZzzzZz Mitään palautusjuomia tai muuta en ole raskausaikana käyttänyt. Raskausvitamiinit, omegat, paljon vettä ja kotiruokaa :)
 
Paukku, ainoastaan vakuumipakatut kalat on vaarallisia listeriabakteerin tartunnan vuoksi :) Itse olen ostanu tuoretiskiltä joskus lohta ja suolannut, myös oon syöny silliä purkista ja kaikki paistettu kala (yleensä muikku tai lohi) menee! Mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee :)

Itellä tuo liikkuminen on satunnaista koiran kanssa lenkkeilyä (vuorotellaan miehekkeen kans joka toinen pv), stepperillä polkemista 30min ja zumbaa, venyttelyä jne.. Kerkiää sitä tosiaan vauvan syntymisen jälkeenkin ahertaa, ite tykkään myös juosta mut nyt en oo uskaltanu mitään hyppyliikkeitä tehä :p

Ainiin ja mulle on tulossa toukokuussa tää vauvveli :)
 
Käyn 1 x vkossa pelaamassa sulkapalloa. 1 x vkossa kuntonyrkkeilyssä. Lisäksi olen vaunulenkkeillyt esikoisen kanssa 5-10 km lenkkejä 1-3 x vkossa. Eli liikuttua kyllä tulee.

Pyrin syömään monipuolisesti ja herkkuja vain kerran viikossa. Ruokavaliossa olisi varmasti petrattavaa ja täytyykin siihen kiinnittää nyt huomioa, jottei tule liikaa raskauskiloja kannettavaksi.
 
Hei haluaisin nostaa tätä liikunta topicia vähän! :D

Onko täällä ketään joka olisi juossut/hölkännyt raskausaikana?

Itse juoksin viime vuonna ensimmäisen puolimaratonin ja en haluaisi 'hukata' juoksukuntoa kokonaan. Ehdottoman paljon tärkeämpää (kuin juoksukunto) on silti pikkuisen hyvinvointi. Jotenkin se juokseminen hölskyttää vatsaa ja kohtua mielestäni inhottavasti. Aina kuulee puhuttavan, että "raskausaikana täytyy liikkua siten mikä tuntuu hyvältä". No minä rakastan juoksemista, mutta pelkään, että se vahingoittaa pientä matkalaista.

Laittakaapa vinkkejä te enemmän liikkuvat, että miten olette liikkuneet raskausaikana. Muitakin kuin juoksuvinkkejä otetaan vastaan! Kiitos :)
 
Emmy, ite tykkään juosta mutta raskausaika on vieny kyllä totaalisesti mun voimat, hyvä että jaksan mun 3vuorotyön loppuun ja välillä käyn lenkillä/zumbaan kotona/teen stepperillä :D Niin ja en oo uskaltanu tuota hölkkää harrastaa nytten ollenkaan, päätin että kerkiän kyllä juosta synnytyksen jälkeenkin kunhan voimat palautuu ja on "tyhjä vatsa" :D
Mutta siis kannattaa kysyä neuvolasta ja kaikilta muiltakin kokemuksia justiisa näilläkin foorumeilla, tulee monia näkökulmia :) En siis osaa sanoa ollenkaan että miten juoksu rasittaa sinua/vatsaa/vauvaa! Mutta eihän se pomppiminen terveellistä ookkaa, siksi en myöskään lentopalloa oo nyt pelannu ollenkaa, en uskalla :D
 
Terveisia Rotterdamista!

Voi, kuinka ihana lukea, etta muut liikkuvat aktiivisesti! Tama antaa itsellenikin toivoa tunnelin paahan ja odotan innolla, etta paasen takaisin salille ja lenkkipolulle! Liikunta auttaa jaksamaan eika vahingoita lasta ainakaan nain varhaisessa vaiheessa. Kaipaan myos joogamatolle ja pitkille kavelylenkeille.

Talla hetkella tosin karsin niin hirvittavasta pahoinvoinnista ja/tai vasymyksesta, etten talla hetkella kykene aktiivisesti liikkumaan tai tekemaan itseasiassa paljon muutakaan. Koko paivan vahintaan etoo ja oksettavaa pahoinvointia on pari kertaa per paiva ja sen lisaksi nukkuisin vaikka 12 h per paiva. Ajatuskin lenkkeilysta, ruuasta, pakokaasuista tai makeantuoksuisesta kasisaippuasta saa vatsani kaantymaan...
 
Jos juoksu tuntuu hyvältä, niin siitä vaan! :wink
Esikoista odottaessani olin huolissani ratsastuksen harrastamisesta. Pelkäsin juuri sitä, että hölskyttää jotenkin liikaa. Kysyin silloin lääkäriltä asiasta, ja hän sanoi sen olevan turvallista kunhan ei putoa selästä.
Kyllä kroppa kertoo sitten, jos ja kun joku harrastus pitää jättää tauolle. :)
Niin ja oon muuten nähnyt, kun eräs tuleva äiti juoksi vielä ison mahankin kanssa. :D Aika huvittava näky kyllä, mutta miksi ei, jos virtaa riittää...
 
Voi kiitos kaikille vastauksista!

Tuo on niin totta, että täytyy liikkua siten miten hyvältä tuntuu. Ehkä kokeilen sitä juoksua, kunhan tämä pahoinvointi vähän laantuu. Ennen esikoista kävin kuntosalillakin, mutta nyt en ole melkein kolmeen vuoteen käynyt. En sitä tässä raskausaikana viitsi uudestaan aloittaa. Kävin edellisessä raskaudessa mammajoogassa. Täytyykin kaivaa joogamatto taas esille ja alkaa joogaamaan ahkerammin.

Tsemppiä kaikille treeneihin kasvavan masun kanssa!
 
Täällä myös yksi juoksu intoilija ja muutenkin urheiluhullu odottava äiti, toivon että pystyisin hölkkäilemään mahdollisimman kauan. Olen asiaan pyrkinyt tutustumaan ja kuulemma niin kauan voi hölkätä, kun itselle tuntuu hyvälle. Niinkuin djh kertoikin, kyllä kroppa kertoo kun tulee liikaa rasitusta ja uskon tähän sanontaan. :) Sykkeiden kuulemma pitäisi pysytellä alle 150, tämä on itselleni hankalaa, mutta koitan kovin harjoitella rauhallista urheilua. :) Mulla on nyt ollut remontin ja muuton takia salikortti tauolla, mutta odotan innolla ens viikon loppua, kun pääsen taas ryhmäliikuntatunneille ja salille. Nyt olen tehnyt vain kotijumppaa ja lenkkeillyt. Tsemppiä kaikille urheilun ja masun kasvamisen haasteisiin. :)
 
Liikuntaa tulee harrastettua säännöllisesti, koska myös itse ohjaan liikuntaryhmiä :) meinaan jatkaa liikkumista läpi raskauden, kehoa kuunnellen tottakai. Ennen raskautta oli melko tiukka ruokavalio, mut nyt oon päässy "lipsumaan". Mahoton makeanhimo! Syödä meinaan monipuolisesti ja protskujuomii tarpeen mukaan.
 
Mä vedin jumppia esikoisen kanssa n. rv 20 saakka ihan pompin ja loikin niinkuin normisti. Mutta olin sitä siis tottunut tekemään... Nyt en ole samanlaisessa kunnossa, joten en rupea mitään riuhtovaa treeniä yllättäen tekemäänkään. Mutta siis jos ei tunnu pahalle niin mielestäni voi juosta tai hölkätä tai jumpata. Mulla kuitenkin alkoi tuntumaan siltä että nyt on syytä rauhoittaa tahtia silloin n. 20 rv paikkeilla ja niin sitten teinkin.

Nyt ohjelmassa mulla ollut lähinnä kahvakuulaa, lenkkeilyä, vesijumppaa, joogaa yms. eli sopivat hyvin myös raskausajan liikunnaksi :) Näillä mennään ja pyörällä tietysti kun sen pääsee kaivamaan esiin :wink
 
Kävin tänään neuvolassa ja juttelin terkan kanssa näistä eri liikuntamuodoista. Ajattelin, että panostan juoksun sijasta pyöräilyyn tänä kesänä. Lisäksi jooga, sulkapallo ja potkunyrkkeily kuuluvat ohjelmaan, niin kauan kuin hyvältä tuntuu. (Tuon potkunyrkkeilyn lopetan huhtikuussa). Tsempit kaikille raskauden ja liikunnan yhdistämisen kanssa! :wink
 
Nyt kun pahoinvointi on helpottanut, elama jatkuu - eli salille, mars! Olen juuri nyt menossa salille, tosin normaalia ohjelmaani muokattiin siten, etta se sopii raskaanaolevalle. Lahinna siis kuulemma vatsalihakset ja sisareisia vahvistavat liikkeet jatettiin pois.

En malta odottaa, etta paasen taas liikkumisen rytmiin! Allottaa, etten tunne lihaksia enaa samalla tavalla, kahden kuukauden sohvalla makaamisen (ja vessassa ravaamisen) jalkeen... Tasta se taas lahtee, hellasti. :)
 
Harrastaako kukaan palloilu/joukkuelajeja? Oletteko uskaltaneet käydä pelaamassa vielä raskauden aikana?

Mä oon harrastanut höntsäporukalla salibandyä, mutta sen jätin lähes kokonaan raskauduttuani. Monessa paikassa se on listattu niihin lajeihin, joita ei olisi hyvä raskaanaollessa harrastaa, ja jotenkin aloin aristella vuorolle lähtemistä. Ehkä jos olisin kertonut heti alkuunsa porukalle, että olen raskaana, niin olisin osannut ottaa kevyemmin ja varovaisemmin. Nyt kuitenkin tuli lähinnä sellainen olo, etten pelaa täysillä, kun kunto loppuu eikä uskalla mennä kaikkiin kontaktitilanteisiin. Joten en ole raskaanaollessani käynytkään kuin ihan pari kertaa. Nyt toisaalta sopivasti kausi päättyykin, joten ei tarvi muutenkaan miettiä. Harmi vaan, kun yksi mieluisista ja tehokkaista liikuntamuodoista on nyt jäänyt pois...

Muuten liikun lähinnä koirien kanssa lenkkeillen ja agilityn merkeissä, agilityä ajattelinkin jatkaa niin kauan kuin maha pysyy kyydissä. Voi kyllä olla, että vauhti alkaa hidastua jo kesällä, joten saa nähdä kannattaako sitten enää paljon kisoihin lähteä...
 
Takaisin
Top