Lapsi mukaan hautajaisiin?

Lapset kannattaa ottaa mukaan rohkeasti ja 7 vuotias jo hieman ymmärtääkin tilannetta ja sen että kuolema on lopullinen. Tuo kokemus voisi myös auttaa pelkojen kanssa, on suositeltu että lapset otettaisiin mukaan hautajaisiin ja ikätasoisesti kerrottaisiin hautajaisista ja vastataan kysymyksiin ym ja ehdoton ei oli se että sanotaan että joku nukkuu pois( voi aiheuttaa lapselle pelkoja että hän itse ei enää herää jos nukahtaa jne ) vaan pitää konkreettisesti sanoa että on kuollut. Ja jos lapsi itse haluaa tulla niin ehdottomasti kannattaa ottaa mukaan :)

Meillä oli marraskuussa miehen isän hautajaiset ja poikamme oli silloin vielä alle 5v ja on myös erityislapsi ja siksi jännitti tosi paljon että miten hän suhtautuu, osoittautui todella hyväksi asiaksi ottaa hänet mukaan jolloin hänkin pystyi konkreettisesti käsittelemään asiaa. Pappa siis asui tosi kaukana mutta käytiin kyllä kesäisin kylässä ja oli puheissa mukana muutenkin ja valokuvista katseli, mutta ei siis tietenkään super läheinen ollut mutta kuitenkin niin että poika piti ihan pappana ja harmittaa kyllä kun nyt juuri olisi paremman suhteen saaneet kun poika alkoi tuottamaan puhetta ym.

Kannattaa tosiaan sitä miettiä kuitenkin lapsikohtaisesti myös että miten toimii pienempien lasten kanssa, toki alle 3v tuskin hirveästi muistaa hautajisista :)
 
Meillä tosiaan puhutaan kuolemasta hyvinkin avoimesti, mutta tässä kohtaa nyt lapseni tuntien ja tilanteemme tietäen katsoin paremmaksi, että lapsi ei kirkolle tule. :) Hän oli tyytyväinen päätökseen koska ehti jo epäröidä osallistumista melkoisesti. Muistotilaisuuteen tulevat kaikki lapset.
 
Tottakai ottaisin, ja olen ottanut. Jo vauvana ja vähän isompanakin. Hyvin on mennyt.
Lapset on oikeutettuja kulkemaan vanhempien mukana lähes mihin vaan, ellei sitä erikseen ole kielletty/toivottu. Siinä sitä elämää oppii kun näkee ja kokee.
 
Meillä hautajaiset tulossa lauantaina. Miehen mummo kuoli, ollut jo monta vuotta dementoitunut. Meidän lapset 2,5v ja 1v eivät koskaan ole nähneet ja siksi pitkään harkittiin heidän osallistumistaan. Kuolema oli kova pala miehelle ja koko suvulle ja tiedän että siunaustilaisuus tulee olemaan täynnä itkua. Meillä 2,5 vuotiaalla on sellainen itkuvaihe nyt päällä et todettiin ettei isänsä itkua tule kestämään niin ehkä parempi jäädä kotiin. Varsinkin kun mies on vielä arkkuakin kantamassa niin on aika haastava tilanne miulle kahden lapsen kanssa. Päätettiin että jos toinen lapsi jää hoitoon niin saa jäädä sitten toinenkin. Muistotilaisuuteen olisin lapset halunnut mukaan, mutta koska hautajaiset ovat toisella paikkakunnalla ei tämä onnistu.

Meillä kyllä kulkee lapset kaikkialle mukana ja ollaan monesti oltu ulkomaillakin, eli ei pelätä heidän käyttäytymistään. Itse ajattelin niin, että ehkä miehen on helpompi itkut itkeä ja tilaisuus selvitä läpi, kun ollaan ihan vain kahdestaan.

Mutta kaikki toimivat niin kuin parhaaksi omalle perheelleen näkevät.
 
Takaisin
Top