Lapsettomuushoidot ja hölmöt kysymykset

  • Ketjun aloittaja Hömelö1
  • Aloituspäivämäärä
Ilmeisesti pitää olla hiv- ja hepatiitti kokeet tehtynä ennen ivf-hoitoja. Osaako kukaan sanoa missä vaiheessa nuo yleensä tehdään? Meillä on suunnittelukäynti kuun lopussa, ja ajattelin progesteronilla siirtää menkkoja niin lähelle kuin mahdollista että päästäisiin suoraan aloittamaan hoito. Mutta voiko siinä tulla vielä esteeksi se, että ei ole noita näytteitä otettu? Meneekö sen takia joka tapauksessa koko kuukausi hukkaan?
Taysissa ollaan siis. Toivoisin niin kovasti että saataisiin vielä siirto tai tarvittaessa kaksi ennen kesätaukoa 😩

Noi testit on muistaakseni aina kolme kuukautta voimassa ja tulee olla tehty ennen hoitojen alkua. Suunnittelukäynnillä saatiin meille lähetteet ja tulokset taisi saada jo päivässä.
Mä muistelin että 6 kuukautta olisivat voimassa. Muutamankin kerran saanut käydä uusimassa testit tässä matkan varrella. Viimeksi muistaakseni niin, että hoitokierroksen alussa sain käydä uusimassa ne, kun edellisestä olisi se aikaraja tullut vastaan just ennen punktiota. Hoitava taho on kyllä aina tarkistanut ja muistuttanut näistä ajoissa, mutta jos on epävarma olo kannattaa kysyä heiltä.
 
Mä muistelin että 6 kuukautta olisivat voimassa. Muutamankin kerran saanut käydä uusimassa testit tässä matkan varrella. Viimeksi muistaakseni niin, että hoitokierroksen alussa sain käydä uusimassa ne, kun edellisestä olisi se aikaraja tullut vastaan just ennen punktiota. Hoitava taho on kyllä aina tarkistanut ja muistuttanut näistä ajoissa, mutta jos on epävarma olo kannattaa kysyä heiltä.

Kiitos vastauksesta 🙂 eli ennen punktiota pitää olla tehtynä, voidaanko siis stimulaatiot aloittaa jo ennen testejä? Olen ymmärtänyt että ne aloitetaan kierron 2 tai 3. päivänä. 🙂
 
Kiitos vastauksesta 🙂 eli ennen punktiota pitää olla tehtynä, voidaanko siis stimulaatiot aloittaa jo ennen testejä? Olen ymmärtänyt että ne aloitetaan kierron 2 tai 3. päivänä. 🙂
Pitää olla otettu ennen hoitokierron aloitusta. Ja 3kk meillä on aina ollut voimassa.
 
Mä sain myös lähetteen suunnittelukäynniltä. Mut ei olis missään tapauksessa päästy alottamaan heti seuraavasta kierrosta. Tammikuussa oli suunnittelu ja maaliskuun vuodosta saa ilmoittautua. Enää ei puutu, kun se vuoto 🤣
 
Ovitrellet voi antaa vääriä plussia raskaustestiin, mutta sekoittavatko mitkään hoidoissa annettavat lääkkeet ovulaatiotestejä ja jos, niin miten pitkäksi aikaa?
 
Moikka, osaiskohan joku auttaa mistä lähteä liikenteeseen. Ollaan yritetty pitkään raskautta ja takana on nyt kaksi keskenmenoa (8+4 ja 6+1). Julkinen puoli ei päästä tutkimuksiin koska vasta kaksi km ja ovat sitä mieltä, että iästä (olen 38v.) Johtuu. Tarkoitus olisi nyt hakeutua yksityiselle tutkimuksiin. Mulla on ollut hyvin epäsäännöllinen kierto ja mm. Nuorempana saattoi olla pitkiä välejä kuukautisissa tai ne saattoivat kestää viikkoja. Omakantaa ei silloin ollut josta voisin tarkistaa asiaa, mutta muistan käyneeni yksituisellä gynekologilla tutkimuksissa. Silloin todettiin jotain että saattaa raskautumisessa olla ongelmia mutta en muista enempää. Epäilen, että mun hormoonin tuotannossa voisi olla vikaa. Miten tästä eteenpäin. Onko kenelläkään kokemuksia samantyyppisestä tilanteesta?
 
Moikka, osaiskohan joku auttaa mistä lähteä liikenteeseen. Ollaan yritetty pitkään raskautta ja takana on nyt kaksi keskenmenoa (8+4 ja 6+1). Julkinen puoli ei päästä tutkimuksiin koska vasta kaksi km ja ovat sitä mieltä, että iästä (olen 38v.) Johtuu. Tarkoitus olisi nyt hakeutua yksityiselle tutkimuksiin. Mulla on ollut hyvin epäsäännöllinen kierto ja mm. Nuorempana saattoi olla pitkiä välejä kuukautisissa tai ne saattoivat kestää viikkoja. Omakantaa ei silloin ollut josta voisin tarkistaa asiaa, mutta muistan käyneeni yksituisellä gynekologilla tutkimuksissa. Silloin todettiin jotain että saattaa raskautumisessa olla ongelmia mutta en muista enempää. Epäilen, että mun hormoonin tuotannossa voisi olla vikaa. Miten tästä eteenpäin. Onko kenelläkään kokemuksia samantyyppisestä tilanteesta?
Yksityisellä lapsettomuusklinikalla tekevät ensikäynnillä verikokeita ja ultran ja niissä varmasti selviää minkälaisella lääkityksellä tai hoidoilla aletaan raskautumista ja sen jatkumista auttamaan! Tsemppiä teille ❤️
 
Yksityisellä lapsettomuusklinikalla tekevät ensikäynnillä verikokeita ja ultran ja niissä varmasti selviää minkälaisella lääkityksellä tai hoidoilla aletaan raskautumista ja sen jatkumista auttamaan! Tsemppiä teille ❤️
Varattiin nyt mehiläisen lapsettomuusklinikalle ensi käynti niin tarkistetaan tilanne ja toivotaan että saadaan vastauksia.
 
Ovitrellet voi antaa vääriä plussia raskaustestiin, mutta sekoittavatko mitkään hoidoissa annettavat lääkkeet ovulaatiotestejä ja jos, niin miten pitkäksi aikaa?

Siis ovulaatiotestejä ei punktiokierroksella edes kannata tehdä. Ovitrelle ja pregnyl näkyvät raskaustestissä plussana n. 10-11 päivää. Tämä vaikuttaa myös ovistestin joka on plussa myös ovitrellen/pregnylin takia.
 
Voiko dhea lyhentää kiertoa? Tai kilpirauhasen vajaatoimintaan tarkoitettu tyroksiini? Mulla on aina ollu 27-28 päivää kierto. Nyt oli 25! Mitä ihmettä! Alkaako mulla jo vaihdevuodet vai mitä helkkaria? Elokuussa 40… Onko muilla ollu tällaista? Ihan kamalaa! Me mennään maanantaina seuraavaan ivf-suunnitteluun ja elin siinä toivossa, että ehkä olis voinu aloittaa hoidon kun piti olla kp2 tai kp3. Nyt pitää sit odottaa varmaan. Tuskin voi alottaa enää kp5. Kunnallisella ollaan.
 
Voiko dhea lyhentää kiertoa? Tai kilpirauhasen vajaatoimintaan tarkoitettu tyroksiini? Mulla on aina ollu 27-28 päivää kierto. Nyt oli 25! Mitä ihmettä! Alkaako mulla jo vaihdevuodet vai mitä helkkaria? Elokuussa 40… Onko muilla ollu tällaista? Ihan kamalaa! Me mennään maanantaina seuraavaan ivf-suunnitteluun ja elin siinä toivossa, että ehkä olis voinu aloittaa hoidon kun piti olla kp2 tai kp3. Nyt pitää sit odottaa varmaan. Tuskin voi alottaa enää kp5. Kunnallisella ollaan.
Ainakaan mulla tyroksiinin ei kiertoa ole lyhentänyt. Eikös ne vv pikemminkin venyttä kiertojen pituuksia tai siis harvenna tädin vierailutahtia.
Onkos sulla ollut öisin hikoilua tai päividin kuumia aaltoja, ne äitini mukaan ovat merkki vv esi oireilusta .
Tsemppiä hoitoihin...
 
Voiko dhea lyhentää kiertoa? Tai kilpirauhasen vajaatoimintaan tarkoitettu tyroksiini? Mulla on aina ollu 27-28 päivää kierto. Nyt oli 25! Mitä ihmettä! Alkaako mulla jo vaihdevuodet vai mitä helkkaria? Elokuussa 40… Onko muilla ollu tällaista? Ihan kamalaa! Me mennään maanantaina seuraavaan ivf-suunnitteluun ja elin siinä toivossa, että ehkä olis voinu aloittaa hoidon kun piti olla kp2 tai kp3. Nyt pitää sit odottaa varmaan. Tuskin voi alottaa enää kp5. Kunnallisella ollaan.

Mä söin muutaman kierron tyroksiinia syksyllä ’22, kun esikoisen raskaudessa oli ollut lääkitys ja ekan km:n jälkeen TSH oli 3.0. Ei siis varsinaista vajaatoimintaa, mutta ei optimaali lisääntymistä varten. Mulla ovulaation aikaistui sen johdosta, mutta myös luteaalit lähti lyhentymään ollen alle 10pv, joten lopetin lääkityksen. Raskaaksi tultua aloitin lääkityksen uudelleen. En tiedä oliko tolle luteaalin lyhentämiselle oikeasti mitään tieteellistä perustaa, mutta koska sillä tuntui olevan selvä syy-yhteys, niin lopetin lääkityksen. Sen jälkeen kierrot ja luteaali taas piteni. 🤷🏻‍♀️
 
@Aaltokukka Mulla on tullu pari kuumaa aaltoo kun alotin dhea:n ja mietin, että liittyi siihen. Muuten ei oo ollu oireita ainakaan tietääkseni. Pitää seurailla… 😥

@Aloy No hemmetti, se voi olla sekin. Musta on jännää että kolme lääkäriä on sitä mieltä, että mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja endokrinologi sanoi että ei välttämättä ole (vaikka tsh oli 4 ennen lääkettä). Viimeksi oli tsh 1,25 tms ja sitä vielä vähä koitettii saada alas, koska jos vaikuttais painoon kun se nousee… Laitettiin 25mikrog lisää. Annos nyt 125mikrog…
 
Oon törmännyt useampaan otteeseen ulkomaalaisissa IVF keskusteluissa siihen, että heille kerrotaan alkioiden sukupuolet ja saavat jopa valita minkä alkion haluavat käyttää. 😯 Onko kukaan törmännyt vastaavaan Suomessa? Tutkitaanko meillä edes alkioiden sukupuolta? 🤔
 
Oon törmännyt useampaan otteeseen ulkomaalaisissa IVF keskusteluissa siihen, että heille kerrotaan alkioiden sukupuolet ja saavat jopa valita minkä alkion haluavat käyttää. 😯 Onko kukaan törmännyt vastaavaan Suomessa? Tutkitaanko meillä edes alkioiden sukupuolta? 🤔
Käsittääkseni Suomessa saa alkion sukupuolen selvittää vain jos jommalla kummalla vanhemmista on sukupuoleen sidottu periytyvä invalidisoiva " tosi karmea" sairaus. Voin olla väärässäkin että edes tuolloin.
Noissa hoidoissa, kaikenkaikkiaan niitä tarkastellen on suuria käytännön eroja. Maailmalla voi valita sukusolujen luovuttajan jopa kuvien perusteella ja tiedoissa voi olla esim äö-testien tuloksia, jossain jopa järjestetään tapaamisia... ja luovuttaja saa luovutuksesta isojakin rahallisia korvauksia joka meillä on lailla kielletty.
 
Muokattu viimeksi:
Käsittääkseni Suomessa saa alkion sukupuolen selvittää vain jos jommalla kummalla vanhemmista on sukupuoleen sidottu periytyvä invalidisoiva " tosi karmea" sairaus. Voin olla väärässäkin että edes tuolloin.
Noissa hoidoissa, kaikenkaikkiaan niitä tarkastellen on suuria käytännön eroja. Maailmalla voi valita sukusolujen luovuttajan jopa kuvien perusteella ja tiedoissa voi olla esim äö-testien tuloksia, jossain jopa järjestetään tapaamisia... ja luovuttaja saa luovutuksesta isojakin rahallisia korvauksia joka meillä on lailla kielletty.

Joo jotenkin tuo sukupuolenkin valinta kuulostaa omaan korvaan vähän vauvashoppailulta, niinkuin luovuttajankin valinta. Juuri terveydellisestä syystä sen vielä ymmärrän. Tai jos halutaan luovuttaja, joka muistuttaa ulkoiselta olemukseltaan vanhempia. 🤔

Noi ulkomaalaiset keskustelut kuulostaa jotenkin niin absurdeilta kun puhuvat montako tyttöä tai poikaa heillä on pakkasessa. 😶
 
Käsittääkseni Suomessa saa alkion sukupuolen selvittää vain jos jommalla kummalla vanhemmista on sukupuoleen sidottu periytyvä invalidisoiva " tosi karmea" sairaus. Voin olla väärässäkin että edes tuolloin.
Noissa hoidoissa, kaikenkaikkiaan niitä tarkastellen on suuria käytännön eroja. Maailmalla voi valita sukusolujen luovuttajan jopa kuvien perusteella ja tiedoissa voi olla esim äö-testien tuloksia, jossain jopa järjestetään tapaamisia... ja luovuttaja saa luovutuksesta isojakin rahallisia korvauksia joka meillä on lailla kielletty.


Meillä koska tehtiin pgt-a testi alkiolle tiiän, että tilkassa on tieto meidän alkioiden sukupuolesta mutta eivät voi sitä meille kertoa, lähinnä ärsyttää että tietävät enemmän kun me 😅
Mutta jos nyt tän ekan kanssa menee kaikki hyvin, oon jo miettinyt kun kaikki ovat ilm. laadultaan samanlaisia, kehtaisiko lääkärille mainita, että jos joukossa on eri merkkiä olevan blasto voitaisiin se ensi sijaisesti haluta seuraavaks siirton mutta voihan olla, että kaikki ovat samaa sukupuolta, joka ei myöskään haittaa jos näin saisi kaksi tervettä lasta.
 
En päässyt enää kirjautumaan vanhoille tunnuksille niin piti luoda uudet. Liekö tänne tullut jotain muutoksia niin ei enää löytänyt sähköpostia. No tässä sitä ollaan.
 
Tyhmistä tyhmin kysymys: jos pakastealkionsiirtoa varten on ohjeistettu tekemään ovulaatiotesti kerran päivässä, niin onko siitä jotain haittaa jos tekee useamman kerran ja potentiaalisesti saa ovulaation kiinni vaikka puoli vuorokautta aiemmin kuin olisi kerran päivässä testaten saanut (testi klo 19 tai testi klo 7?)
 
Tyhmistä tyhmin kysymys: jos pakastealkionsiirtoa varten on ohjeistettu tekemään ovulaatiotesti kerran päivässä, niin onko siitä jotain haittaa jos tekee useamman kerran ja potentiaalisesti saa ovulaation kiinni vaikka puoli vuorokautta aiemmin kuin olisi kerran päivässä testaten saanut (testi klo 19 tai testi klo 7?)

Itse tein enemmän kuin yhden. Onneksi. En muista tarkalleen mutta ekan testin tein klo 7 tai yli aamulla (nega) ja toisen klo 9 ja posi. Ja sillä pääsin sit siirtoon. Joskus ottavat myös huomioon illalla saadun posin mikäli seuraavana aamuna jo nega.
 
Takaisin
Top