Lapsettomuus voi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta

Sekaisin menolla tarkoitan tässä yhteydessä nyt sitä, että kuukautiset kohta 2 vkoa myöhässä. Raskaana en ole. Aiemmin täysin säännöllinen kierto, ovistestien mukaan ovis tapahtuu. Ja 2 raskautta tänä vuonna alkanut, eli ainakin niissä kierroissa tosiaan tapahtunutkin.
Kauanko sulla nyt on ollut Tyroksiini käytössä? Että aloituksen jälkeen ehditty jo tsekkaamaan arvoja uudestaan tms?

Epäilisin kyllä, että joku muu sitten siirtänyt ovulaatiota tai aiheuttanut ovuloimattoman kierron, mutta hyvä olisi tarkistaa, että annostus kohdallaan. Tyroksiinihan on vain hormonia, että sinänsä varmaan vaatisi useamman kuukauden epätasapainon, että vaikuttaisi.

Ja Tyroksiinin kanssa käsikädessä kulkee myös prolaktiini. Omasta kokemuksesta kilppariarvot kun saatiin kuntoon, paljastuikin vielä prolaktiinin liikatuotanto 🙄 Se kannataa myös tarkistaa kun on ollut keskenmenoja, ne ovat voineet ehtiä nostaa prolaktiinia.
 
Mulla oli viime vuonna tyroksiini lääkitys käytössä ~3kk, tarkoituksena pitää TSH alle 2.5 kun yritettiin raskautta. Mulla oli siis esikoisen raskauden aikana lääkitys, ja sen jälkeen TSH on pyörinyt usein siinä 2.5 tuntumassa (ei siis mitenkään selvää vajaatoimintaa).

Lääkityksen kanssa ovuloin aiemmin (kp16, ilman lääkitystä kp19-20), mutta luteaali jäi lyhyeksi, jopa vain 7pv, joten lopetin lääkityksen (lääkärin kanssa keskusteltua).

Eli meni sekaisin, mutta eri tavalla 🤷🏻‍♀️
 
Sekaisin menolla tarkoitan tässä yhteydessä nyt sitä, että kuukautiset kohta 2 vkoa myöhässä. Raskaana en ole. Aiemmin täysin säännöllinen kierto, ovistestien mukaan ovis tapahtuu. Ja 2 raskautta tänä vuonna alkanut, eli ainakin niissä kierroissa tosiaan tapahtunutkin.
Tuntuu ennemminkin, että minulla on käynyt juuri toisinpäin -
Kauanko sulla nyt on ollut Tyroksiini käytössä? Että aloituksen jälkeen ehditty jo tsekkaamaan arvoja uudestaan tms?

Epäilisin kyllä, että joku muu sitten siirtänyt ovulaatiota tai aiheuttanut ovuloimattoman kierron, mutta hyvä olisi tarkistaa, että annostus kohdallaan. Tyroksiinihan on vain hormonia, että sinänsä varmaan vaatisi useamman kuukauden epätasapainon, että vaikuttaisi.

Ja Tyroksiinin kanssa käsikädessä kulkee myös prolaktiini. Omasta kokemuksesta kilppariarvot kun saatiin kuntoon, paljastuikin vielä prolaktiinin liikatuotanto 🙄 Se kannataa myös tarkistaa kun on ollut keskenmenoja, ne ovat voineet ehtiä nostaa prolaktiinia.
Elokuussa sain tyroksiinilääkityksen eli vajaa pari kuukautta nyt olen syönyt pientä annosta. Eka kierto lääkkeen aloituksen jälkeen normaali, nyt sekaisin. Tässä kierrossa oli normaalit ovisoireet ja ovistesti näytti positiivista ns oikeaan aikaan. Eli kohta 4 vkoa sitten. Kävin eilen nyt sit verikokeissa, katsotaan mitä arvolle on tapahtunut vai onko mitään 🤷‍♀️
 
Mulla oli viime vuonna tyroksiini lääkitys käytössä ~3kk, tarkoituksena pitää TSH alle 2.5 kun yritettiin raskautta. Mulla oli siis esikoisen raskauden aikana lääkitys, ja sen jälkeen TSH on pyörinyt usein siinä 2.5 tuntumassa (ei siis mitenkään selvää vajaatoimintaa).

Lääkityksen kanssa ovuloin aiemmin (kp16, ilman lääkitystä kp19-20), mutta luteaali jäi lyhyeksi, jopa vain 7pv, joten lopetin lääkityksen (lääkärin kanssa keskusteltua).

Eli meni sekaisin, mutta eri tavalla 🤷🏻‍♀️
Okei, kiitos vastauksesta.

Ihme hommaa 😅🤷‍♀️
 
Oon tännekin varmaan aikaisemmin huudellut, kun kaksi keskenmenoa takana ja viimeksi sitten todettiin toukokuussa, että kyllä mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Silloin oli 4.0 arvo ja nyt se on jo 1.9, joka vaikuttaa lupaavalta. Mä vaan toivon, että tää on nyt kunnossa. Epäilyttää, kun mulle oli yritetty soittaa jostakin lähetteestä kuulemma (soittivat aina kun en päässyt vastaamaan) ja soitin ajanvaraukseen, niin sieltä sanottiin, että joku arvo on jäänyt katsomatta. Toki saattaa liittyä astmaepäilyynkin. Mulla on siihenkin lääke nyt sit käytössä… Tässä on varmaankin dpo 2 menossa… Jos ei nyt nappaa, niin ens kuussa meen lapsettomuuspolin ensimmäiselle käynnille, jos selviää lisää…

@Hamsu84 selviskö testeistä mitään?
 
Oon tännekin varmaan aikaisemmin huudellut, kun kaksi keskenmenoa takana ja viimeksi sitten todettiin toukokuussa, että kyllä mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Silloin oli 4.0 arvo ja nyt se on jo 1.9, joka vaikuttaa lupaavalta. Mä vaan toivon, että tää on nyt kunnossa. Epäilyttää, kun mulle oli yritetty soittaa jostakin lähetteestä kuulemma (soittivat aina kun en päässyt vastaamaan) ja soitin ajanvaraukseen, niin sieltä sanottiin, että joku arvo on jäänyt katsomatta. Toki saattaa liittyä astmaepäilyynkin. Mulla on siihenkin lääke nyt sit käytössä… Tässä on varmaankin dpo 2 menossa… Jos ei nyt nappaa, niin ens kuussa meen lapsettomuuspolin ensimmäiselle käynnille, jos selviää lisää…

@Hamsu84 selviskö testeistä mitään?
Vitsi mulla on mennyt @Sandra84 tämä sun viesti täysin ohi!

Joo, kävin kontrolliverikokeissa kilppariarvoista. Arvo oli laskenut sieltä jostain 4 paikkeilta johonkin 3,4 -> annoksen nosto. Nyt 50 mikrogrammaa, eli edelleen hyvin maltillinen tuo tyroksiiniannos. 2 kk kuluttua taas uudet verikokeet. Luulen, että vielä tuostakin pitää nostaa.

Kierto on edelleen sekaisin. Vaikuttaa siltä, että täsmällinen kiertoni, jossa olen aiemmin ovuloinut, on mennyttä 😔 Viime kierto jotain yli 40 pv. Nyt menossa oisko kp 32, ei kuulu menkkoja, testi nega. Ovulaatiota en saanut kiinni, vaikka yleensä saanut...ahdistavaa.
 
Vitsi mulla on mennyt @Sandra84 tämä sun viesti täysin ohi!

Joo, kävin kontrolliverikokeissa kilppariarvoista. Arvo oli laskenut sieltä jostain 4 paikkeilta johonkin 3,4 -> annoksen nosto. Nyt 50 mikrogrammaa, eli edelleen hyvin maltillinen tuo tyroksiiniannos. 2 kk kuluttua taas uudet verikokeet. Luulen, että vielä tuostakin pitää nostaa.

Kierto on edelleen sekaisin. Vaikuttaa siltä, että täsmällinen kiertoni, jossa olen aiemmin ovuloinut, on mennyttä 😔 Viime kierto jotain yli 40 pv. Nyt menossa oisko kp 32, ei kuulu menkkoja, testi nega. Ovulaatiota en saanut kiinni, vaikka yleensä saanut...ahdistavaa.
No mitä ihmettä, olisivat nostaneet suoraan 75mikrog… Toivottavasti nyt auttaa tuo isompi lääkkeen määrä! Onpa kyllä varmasti ahdistava tilanne! Toivotaan nyt parasta, että tilanne normalisoituisi. Kauheesti tsemppiä!❤️
 
Hei!
Onko täällä muilla kokemusta raskautumisesta tyroksiinin aloitettua? ovulaatiohäiriöinen täällä kyselee.. jos raskautuminen onnistunut tyroksiinin avulla, niin kauanko siihen meni?
Kiitos kaikille vastanneille ❤️
 
Hei enkeli98 > Mulla alotettiin 5/23 lääkitys ekan keskenmenon jälkeen, sit tärppäs tokasta kierrosta ja se oli tuulimuna. Kaippa se siihen uudelleen pian raskautumiseen myös vaikutti. Nyt menossa yk3 2.km:n jälkeen. Mulla nostettiin 2kk sitten lääkityksen annosta 75>100mikrog. vaikka TSH oli 1.9.
 
Hei!
Onko täällä muilla kokemusta raskautumisesta tyroksiinin aloitettua? ovulaatiohäiriöinen täällä kyselee.. jos raskautuminen onnistunut tyroksiinin avulla, niin kauanko siihen meni?
Kiitos kaikille vastanneille ❤️
Minulla on ollut tyroksiinilääkitys jo vuosia, joten omasta kokemuksesta en voi sanoa. Mutta serkullani tärppäsi 3-4 kk kuluttua lääkityksen aloituksesta. Onnea matkaan! 🌈🍀
 
Tänne vielä pohdin, että TSH oli nyt ennen IVF-hoitoa 1.4 ja hoito ei onnistunut. Painoa en saa tiputettua ravitsemusterapeutin ohjeilla. Yritän vähentää hiilareita mahdollisesti, ainakin kilpirauhasliiton sivulla muistaakseni luki tällaisesta ruokavaliosuosituksesta. Menemme tiistaina yksityiselle katsomaan voisivatko he tehdä jotakin enemmän tässä ivf-asiassa, kuin kunnallinen (jonne joudun jonottamaan uudelleen toista hoitokertaa (joka on varmaan viimeinen, koska täytän 40 elokuussa)…
 
Mielenkiintoinen ketju lukea. Mulla nyt 2 perättäistä keskenmenoa takana ja menee kuulemma huonon tuurin piikkiin. Mutta myös kilpparilääkkeet ja arvojen kanssa ollut säätöä, tässä viimeisimmässä oli ekassa kontrollissa tsh yli 4 lääkkeistä huolimatta. Ehkä täytyy tätä selvittää tarkemmin, jos toivon vielä raskautta. Julkisella vaan tuskin onnistuu. 🙄
 
Mielenkiintoinen ketju lukea. Mulla nyt 2 perättäistä keskenmenoa takana ja menee kuulemma huonon tuurin piikkiin. Mutta myös kilpparilääkkeet ja arvojen kanssa ollut säätöä, tässä viimeisimmässä oli ekassa kontrollissa tsh yli 4 lääkkeistä huolimatta. Ehkä täytyy tätä selvittää tarkemmin, jos toivon vielä raskautta. Julkisella vaan tuskin onnistuu. 🙄
Se TSH pitäs saada alle 2.5 kuulemma, niin sit se olis hyvä. Kannattaa ehdottomasti selvittää heti ❤️
 
Kiitos kommenteista, täytyy selvittää asiaa. Mulla on siis ollut pitkään lääkitys raskaustoiveiden vuoksi. Esikoisen raskaudessa arvot pysyivät hienosti kurissa, lääkitystä säädettiin edestakaisin kun jossain vaiheessa tsh oli mittaamattomissa (siis lähellä 0). Muistaakseni itseasiassa silloin oli yritystä alla joku 6-8 kk ja sit ku lääkitystä vähän tsekattiin niin tärppäsi... Ekassa keskenmenossa tsh oli alle 3. Ja nyt tosiaan tokassa km oli sitten pompannut jopa 4,5 vaikka annos oli sama ku edellisessä. No, toki voi olla jotain päiväkohtaista vaihtelua, toisaalta oon aika monta vuotta käynyt labroissa.
 
Jos muistan oikein, niin huonossa hoitotasapainossa oleva vajaatoiminta aiheuttaa sitä että alkiot hedelmöittyvät, mutta eivät pysty kiinnittymään. Eli vaikuttaa ensisijaisesti raskauden alkamiseen, ei niinkään keskenmenoihin.

Mutta en nyt tähän hätään löytänyt sitä tutkimusta aiheesta. Muistaakseni tästä on myös foorumillakin keskusteltu muutamia vuosia sitten. Kannattaa varmasti jokatapauksessa ottaa puheeksi lääkärin kanssa!
 
Miulla kävi niin, että ferritiinin ollessa matala, nousi TSH jonnekin vajaatoiminnan rajamaille. Varastoraudan noustua takaisin normaaliksi jonnekin 70 kieppeille, laski TSH jonnekin yhden tuntumaan. Lääkäri selitti, että kyse on toiminnallisesta kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Yksinkertaistettuna silloin normaaliin hormonituotantoon olisi edellytykset, mutta rakennuspalikat siihen puuttuvat.
 
Mielenkiintoinen ketju lukea. Mulla nyt 2 perättäistä keskenmenoa takana ja menee kuulemma huonon tuurin piikkiin. Mutta myös kilpparilääkkeet ja arvojen kanssa ollut säätöä, tässä viimeisimmässä oli ekassa kontrollissa tsh yli 4 lääkkeistä huolimatta. Ehkä täytyy tätä selvittää tarkemmin, jos toivon vielä raskautta. Julkisella vaan tuskin onnistuu. 🙄
Olen saanut julkisella tuon ohjeen, että TSH on oltava alle 2,5 jos raskautta toivoo. Eli onnistuu julkisellakin, riippuen tietysti lääkäristä, mutta toivottavasti sinullakin!
 
Miulla kävi niin, että ferritiinin ollessa matala, nousi TSH jonnekin vajaatoiminnan rajamaille. Varastoraudan noustua takaisin normaaliksi jonnekin 70 kieppeille, laski TSH jonnekin yhden tuntumaan. Lääkäri selitti, että kyse on toiminnallisesta kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Yksinkertaistettuna silloin normaaliin hormonituotantoon olisi edellytykset, mutta rakennuspalikat siihen puuttuvat.
Olen unohtanut tänne päivitellä, jos joku muu vaikka kans näitä pohtii... mielenkiintoinen tämä kirjoituksesi ferritiini ja TSH:n yhteydestä. Mulle kans gyne sanoi että kilpparin kannalta rautavarastot oleelliset mutta ei ihan näin tarkkaan asiaa avannut!

Konsultoin sekä julkisen puoltat että yksityistä. Tavoitteena nyt saada tsh lähemmäs 1,5 ennen seuraavaa raskauden yrittämistä. Syön myös rautalisää ja kontrolloidaan ferritiini samalla kuin tsh seuraavan kerran. Yksityinen gyne tuumasi että mun tapauksessa arvot (tsh 4,5) ei kuitenkaan niin paljon yli suosituksista että olisi välttämättä keskenmenon takana, mutta että "tehdään nyt kaikki hienosäätö mikä voidaan".
 
Takaisin
Top