Lapsettomuus voi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta

Olen ollut nyt 6kk lapsettomuusklinikan asiakkaana. TSH arvo oli hieman koholla ennen hoitojen aloittamisesta 4,1. Lapsettomuus lääkärin mukaan arvo tulisi olla < 2,5. Thyroxin 50 mcg per vrk käytössä. Nyt viime mittauksessa TSH oli 2,1. Vielä en tosin ole raskautunut. Mietin pitäisikö TSH:n olla mieluiten vielä alhaisempi.
Tuo on hyvä arvo!
 
Mulla samasta syystä aloitettu tyroksiini, ennen hoitoja TSH oli 3.05. Mulle lääkäri on laittanut tavoitteeksi että TSH on lähempänä yhtä kuin kahta, kuulemma tämä ihan yleinen tavoite silloin kun tyroksiini käytössä.
 
14.3 mun TSH on ollut 3.5, lääkärin mukaan mun kilpirauhasarvot oli ihan ok ja käski lopettaa lääkkeet lopullisesti (en lopettanut vaan jatkoin syömistä), mulla oli siis parin kk tauko niiden syömisestä ja lääkäri vaihtui tuossa välillä. Oon nyt maaliskuusta lähtien syönyt 75mg (mmg?) /päivä mikä on sama millä söin ennen tätä uutta lääkäriä.
Oon nyt 4+6 viikolla raskaana, onko kenellään muistissa paljonko arvot on parantuneet parissa kuukaudessa?

Varmaan neuvolassa laittavat lähetteen kun vain pyydän seurantaa? 25% nosto sovittiin puhelimitse kun soitin ekaa neuvolaa.
 
Kerronpa tässä minun tarinan, jos joku tästä hyötyy. Minä oon sairastanu kilpirauhasen vajaatoimintaa noin 10 vuotta ja siihen ollu suunnilleen yhtä kauan tyroksiini-lääkitys. Jätin ehkäisyn pois 2021 ja 9kk päästä raskauduin. Varhaisia keskenmenoja ehti olla ennen kyseistä raskautaumista ainakin yksi. Mutta tosiaan minulla TSH oli 6.5 kun raskauduin. Neuvolassa alettiin heti säätämään tyroksiinia ja arvot saatiin nopeaa kuriin. Koko raskausaika arvoja seurattiin säännöllisesti. Ja terve vauva syntyi vaikka alkuraskaudessa arvot olivat pielessä.
 
14.3 mun TSH on ollut 3.5, lääkärin mukaan mun kilpirauhasarvot oli ihan ok ja käski lopettaa lääkkeet lopullisesti (en lopettanut vaan jatkoin syömistä), mulla oli siis parin kk tauko niiden syömisestä ja lääkäri vaihtui tuossa välillä. Oon nyt maaliskuusta lähtien syönyt 75mg (mmg?) /päivä mikä on sama millä söin ennen tätä uutta lääkäriä.
Oon nyt 4+6 viikolla raskaana, onko kenellään muistissa paljonko arvot on parantuneet parissa kuukaudessa?

Varmaan neuvolassa laittavat lähetteen kun vain pyydän seurantaa? 25% nosto sovittiin puhelimitse kun soitin ekaa neuvolaa.

Minulla alkuraskaudessa TSH 2,5, nousi 6 viikossa 3:een. Nostettiin annostusta ja nousu taittui, laski hieman. Nyt rv 26 ja arvo 2,9, juuri aloitin uuden nostetun annostuksen. Minulla ollut 6 viikon välit labroissa ja lääkäri kommentoi niitä aina. 25% nosto tehtiin lääkkeeseen heti, kun soitin ekan neuvola-ajan.
 
Mun tarina on sellainen, että hain apua lihomiseen ja laihduttamiseen. Lääkäri otti yhden verikokeen, TSH 6/21 oli 4.13. Sitten toinen lääkäri purki lääkityksen, koska piti tutkia enemmän ja en uskonut, että minulla se olisi. 1/23 oli vielä ns. lääkkeen purkua koska TSH 2.6 (purettiin noin 10/22), 4/23 arvo 3.9. Lääkäri mietti, että katsotaan vielä, mutta siltä näyttää, että minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Sitten tulikin keskenmeno.

5/23 arvo 4. Sain lääkkeet 75mg medithyrox. Nyt kp 4 km:n jälkeen. Toivottavasti kilppariarvot hyvät, testataan ennen juhannusta vielä.
 
Lokakuussa tulin raskaaksi..
Marraskuussa TSH oli 5.23 (annos nousi 25mgx3pv/vko)
Joulukuussa TSH oli 3.87
Helmikuussa TSH oli 3.99 (annos nousi 25mgx3pv/vko)
Maaliskuussa TSH oli 2.30
Toukokuussa TSH oli 1.48
Kesäkuussa laskettu aika
 
Pakko tulla tännekin pulisemaan. Vähän flunssaa ollut ja kaipaa jotain virikettä. 🤪
Piti mennä viime maanantaina kontrolliin kilppareista lääkkeen alotuksen jälkeen, mutta siirsin sen ens viikolle. Just ennen lomaa iski kaamee flunssa… Kaippa tää tästä. Juhannuksesta lomaa 3vk:) ja kp 16… Saa nähdä mikä tulos tästä kierrosta myöhemmin.
 
Ostin multitabs raskaus & imetys vitamiinia. Huomasin, että siinä on jodia. Saakohan sitä silti ottaa? En tajunnut kysyä apteekissa (kun en arvannut että siellä on jodia…)… En ole vielä raskaana, mutta jospa nyt tärppäisi…
 
Ostin multitabs raskaus & imetys vitamiinia. Huomasin, että siinä on jodia. Saakohan sitä silti ottaa? En tajunnut kysyä apteekissa (kun en arvannut että siellä on jodia…)… En ole vielä raskaana, mutta jospa nyt tärppäisi…

En osaa sanoa vaikuttaako mutta olen itse syönyt ainakin 5v putkeen multivita raskaus ja imetys.. purkissa lukee myös Jodi 175 µg.. en kyllä huomannut mitään. Luulen saisi syödä.. ei pitäis oo vaarallinen.. ?🤔
 
Ostin multitabs raskaus & imetys vitamiinia. Huomasin, että siinä on jodia. Saakohan sitä silti ottaa? En tajunnut kysyä apteekissa (kun en arvannut että siellä on jodia…)… En ole vielä raskaana, mutta jospa nyt tärppäisi…
Keho tarvitsee jodia raskaus ja imetysaikana enemmän. Toki jos on vajaatoiminta, niin seleenistä kannattaa myös huolehtia. Jodi yksin ilman seleeniä voi olla huono juttu kilpirauhaselle. Jodia ja seleeniä on vähän Suomen maaperässä.
 
Keho tarvitsee jodia raskaus ja imetysaikana enemmän. Toki jos on vajaatoiminta, niin seleenistä kannattaa myös huolehtia. Jodi yksin ilman seleeniä voi olla huono juttu kilpirauhaselle. Jodia ja seleeniä on vähän Suomen maaperässä.
Joo, tarkistin vielä, että tuossa on molempia, jodia ja seleeniä. Juu, vajaatoiminta. Ens kuussa vielä tarkistetaan arvot, viimeks oli 2,3 TSH. Ennen lääkkeitä 4…
 
Kävin tuossa viime viikolla PAS-suunnittelukäyntiä varten verikokeessa. Ihan perusarvoja, näytti olevan normaalin viiterajoissa.
MUTTA T4V oli 14 ja TSH oli 2,8 :crying-face: Ja mitä oon täältä eri sivuilta lukenut, ois sen yrityksen aikana hyvä olla max 2,5 mielellään alle ja lähempänä 2 tai vielä alle.

Lisättäköön vielä, että mulla ei ole lääkitystä käytössä. Toukokuussa otettiin laajat verikokeet muihin terveysjuttuihin liittyen ja silloin T4.V oli 13,5 ja TSH 2,24. Vuonna 2020 kun suunniteltiin ekan kerran passia (peruuntui) oli T4V 17 ja TSH 1,96.

Ja nyt sitten ihan maani myynyt jo, että siirrot ei tuu onnistumaan tuon TSH arvon vuoksi. Ollaan julkisella hoidoissa ja en usko, että siellä tuohon puututaan mitenkään, koska on kuitenkin viiterajojen sisällä ja resurssit kun on mitä on ja vedetään tiukalla linjalla niin noihin ei puututa.

Ihmetyttää myös nuo nousut, etenkin tuosta toukokuusta tähän elokuuhun.
 
Kävin tuossa viime viikolla PAS-suunnittelukäyntiä varten verikokeessa. Ihan perusarvoja, näytti olevan normaalin viiterajoissa.
MUTTA T4V oli 14 ja TSH oli 2,8 :crying-face: Ja mitä oon täältä eri sivuilta lukenut, ois sen yrityksen aikana hyvä olla max 2,5 mielellään alle ja lähempänä 2 tai vielä alle.

Lisättäköön vielä, että mulla ei ole lääkitystä käytössä. Toukokuussa otettiin laajat verikokeet muihin terveysjuttuihin liittyen ja silloin T4.V oli 13,5 ja TSH 2,24. Vuonna 2020 kun suunniteltiin ekan kerran passia (peruuntui) oli T4V 17 ja TSH 1,96.

Ja nyt sitten ihan maani myynyt jo, että siirrot ei tuu onnistumaan tuon TSH arvon vuoksi. Ollaan julkisella hoidoissa ja en usko, että siellä tuohon puututaan mitenkään, koska on kuitenkin viiterajojen sisällä ja resurssit kun on mitä on ja vedetään tiukalla linjalla niin noihin ei puututa.

Ihmetyttää myös nuo nousut, etenkin tuosta toukokuusta tähän elokuuhun.

Kyllä hyvinkin voisit saada lääkkeet julkiseltakin! Tai ainakin he tosiaan aina tekevät nuo mittaukset ja viimeksi puhuin hoitajan kanssa, kuulosti siltä että heillä myös raja 2,5. Ja olisin ymmärtääkseni saanut heiltäkin lääkkeet, mutta olin ehtinyt ne jo aloittaa yksityisen kautta. Pyydä/vaadi ainakin, jos eivät muuten ota kantaa.
 
Joku kirjoittikin toisessa topicissa, että voi syödä. Se jodi pelkästään säteilyä vastaan on sit eri asia. Huh. 😅
Tätä oon miettinyt kun kuulee ammattilaisiltakin eri ohjeita. Eli jos tulisi säteilyä ja viranomaiset määräis pysymään kotona sekä ottamaan joditabletteja. Niin ottaisinko minäkin jodia vaikka sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja tyroksiinilääkitys käytössä? Yks yleislääkäri ei ollut kuullutkaan että vajislaiset ei sais joditabletteja. En viitsisi endokrinologille varata tämmösen takia aikaa. Meillä ei ole joditabletteja kotona. Mutta vauva ja mies ainakin joutuisi niitä säteilytapauksessa ottamaan. Ehkä kannattas ostaa varalta kaappiin, kun tämä maailmantilanne on tällainen kuin on...
 
Tätä oon miettinyt kun kuulee ammattilaisiltakin eri ohjeita. Eli jos tulisi säteilyä ja viranomaiset määräis pysymään kotona sekä ottamaan joditabletteja. Niin ottaisinko minäkin jodia vaikka sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja tyroksiinilääkitys käytössä? Yks yleislääkäri ei ollut kuullutkaan että vajislaiset ei sais joditabletteja. En viitsisi endokrinologille varata tämmösen takia aikaa. Meillä ei ole joditabletteja kotona. Mutta vauva ja mies ainakin joutuisi niitä säteilytapauksessa ottamaan. Ehkä kannattas ostaa varalta kaappiin, kun tämä maailmantilanne on tällainen kuin on...


Liiton sivuilla oli hyvä yhteenveto tähän :thumbs-up: Eli periaatteessa Tyroksiinia syövän kilppari on jo niin "sökö" ettei kerää säteilyä ja tarvii suojata :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mutta kuten tekstissäkin todettiin, aika moni asia lopulta vaikuttaa. Vajaatoiminnan taso, ikä, raskaus jne.
 
Onko täällä keskustelussa vielä eloa? Ketään kellä kuukautiskierto mennyt sekaisin kun on saanut tyroksiinilääkityksen? Tätä ennen aina täysin säännöllinen kierto. Raskaana en ole.
 
Onko täällä keskustelussa vielä eloa? Ketään kellä kuukautiskierto mennyt sekaisin kun on saanut tyroksiinilääkityksen? Tätä ennen aina täysin säännöllinen kierto. Raskaana en ole.

Mitä meinaat sekaisin menolla? :smiling-eyes: Tyroksiini yleensä auttaa ovulaation kanssa, jos arvot ovat olleet niin huonot, että ovulaatiota ei tapahdu tai että se tapahtuu epäsäännöllisesti. Esimerkiksi ovuloimattomat kierrot voivat olla poikkeuksellisen pitkiä tai lyhyitä ja jos Tyroksiini on vakinaistamassa ovulaatioaikaa, voi se erota aiemmasta "totutusta."
 
Mitä meinaat sekaisin menolla? :smiling-eyes: Tyroksiini yleensä auttaa ovulaation kanssa, jos arvot ovat olleet niin huonot, että ovulaatiota ei tapahdu tai että se tapahtuu epäsäännöllisesti. Esimerkiksi ovuloimattomat kierrot voivat olla poikkeuksellisen pitkiä tai lyhyitä ja jos Tyroksiini on vakinaistamassa ovulaatioaikaa, voi se erota aiemmasta "totutusta."
Sekaisin menolla tarkoitan tässä yhteydessä nyt sitä, että kuukautiset kohta 2 vkoa myöhässä. Raskaana en ole. Aiemmin täysin säännöllinen kierto, ovistestien mukaan ovis tapahtuu. Ja 2 raskautta tänä vuonna alkanut, eli ainakin niissä kierroissa tosiaan tapahtunutkin.
 
Takaisin
Top