Laihduttamalla kohti plussaa

Oon pohtinut semmosta, että mitkä kaikki asiat siinä ylipainossa estää raskautumista?
Oon ymmärtänyt, että kroppa ei välttis toimi oikein ylipainon takia, mutta entä jos on jo tutkittu, että kroppa toimii.
Mihin muuhun ylipaino vaikuttaa? Sitä ei lääkäri ole kertonut, mutta painoa on pakko saada pois kuitenkin.
 
Oon pohtinut semmosta, että mitkä kaikki asiat siinä ylipainossa estää raskautumista?
Oon ymmärtänyt, että kroppa ei välttis toimi oikein ylipainon takia, mutta entä jos on jo tutkittu, että kroppa toimii.
Mihin muuhun ylipaino vaikuttaa? Sitä ei lääkäri ole kertonut, mutta painoa on pakko saada pois kuitenkin.

Tämä on hyvä pointti!

Voisiko elimistön hiljainen tulehdus liittyä asiaan? Kun terveellisemmin syöminen voi auttaa, vaikkei paino paljon putoaisi.

Ja sitten tunnen monta hyvinkin ylipainoista useamman lapsen äitiä, että ei se ylipaino mikään lapsettomuuatuomio automaattisesti ole...
 
Oon pohtinut semmosta, että mitkä kaikki asiat siinä ylipainossa estää raskautumista?
Oon ymmärtänyt, että kroppa ei välttis toimi oikein ylipainon takia, mutta entä jos on jo tutkittu, että kroppa toimii.
Mihin muuhun ylipaino vaikuttaa? Sitä ei lääkäri ole kertonut, mutta painoa on pakko saada pois kuitenkin.

Mä olen tätä kanssa miettinyt. Silloin kun olin tosi ylipainoinen ja yritettiin lasta, niin gyne sanoi pariin otteeseen että munasarjat normaalit eli ei pcos ja munasolut kypsyy hyvin. Irtoaa myös koska ovulaatiotesti joka kierrossa plussa.

Aina se ongelma ei ole itessä. Niin helposti aattelee kun on ylipainoinen, mutta täytyy muistaa että myös miehessä voi olla jotain häikkää, mitä meidän kohdalla epäilin. Meillä ehkä molemmissa pientä häikkää joka yhdessä johti siihen että kesti pitempään molemmissa lapsissa...

Nyt hoikempana en ole huomannut mitään eroa kierrossa.

Se matala-asteinen tulehdustila voisi olla yksi tekijä. Muuta en kyllä keksi. Mulla tärppäsi toinen siinä kuussa kun aloitin elämäntaparemontin.
 
Ainakin insuliiniresistenssi (tätä ei voi todeta vain paastosokeria mittaamalla) ja pcos tyyppiset munasarjat liittyy vahvasti. Hormonihäiriöitä voi olla myös vaikka kuukautiskierto säännöllinen.

Lihava ei välttämättä ole epäterve eikä hoikka terve. Siitä huolimatta, lihavuus nostaa todennäköisyyksiä niin moneen sairauteen ja kropan toimimattomuuden, että varmaan siksi halutaan ns. hoitaa syy eikä oiretta, kun lapsettomuusasioissa tulee kehotus pudottaa painoa. Todennäköisyyksiinhän siinä nojataan vahvasti eli koska niin moni ylipainoinen hyötyy siitä painonpudotuksesta (tai yleisesti siitä elämäntapa remontista mikä taustalla) että siihen kannustetaan siksi niin vahvasti. Valitettavasti siihen ylipainoisten porukkaan mahtuu kyllä niitäkin jotka elää terveellisesti ja lapsettomuuden syy muualla, joten onhan se kurjaa että näillä resursseilla ei kyetä heitä aina oikealla tavalla auttamaan. :Heartred
 
Meillä on muutaman viikon päästä eka käynti lapsettomuuspolilla. Ahdistaa aika paljon jo valmiiksi, mitä painosta sanotaan. Mun BMI on siis nyt 31,9. Ilmeisesti aika paljon lääkäristä riippuu, miten paljon puuttuu. Lähetteessä kyllä mun tän vuoden painonpudotuksesta maininta. Jopa pelottaa että ei saada hoitoja vaan pitäisi pudottaa ensin painoa lisää :sad001 Ilmeisesti jossain sairaanhoitopiirissä BMI30 raja, vaikka yleisimmin sitä BMI35 näkyy netissä.
 
Mä oon aina ollu ylipainoinen. Ennen miehen tuloa kuvioihin sain n. 20kg pois, toki sitte alkuhuuma jne ni sai aikaa sen että paino alkoi kivuta takasi. Esikoista odottamaan alkaessa tais olla jotai +80kg ja raskaudessa tulikin muistaakseni se +20kg takas sitten. Tokaa odottaessa alkupaino taas paljo enemmän ja saatikka tätä kolmatta alkaessa odottaan.
Mutta oon painosta huolimatta perusterve, ei oo ollu raskausdiapeteksiä, lapset syntynyt alakautta normaalisti "peruskokoisina". Eikä raskautuminen ole ollu vaikeaa, aina yk1 ja tyylii yhestä kerrasta. Eikä raskauksissa ole muutenkaan ongelmia ollu, ei vuotoja, pystyny liikkumaan/olemaan töissä normaalisti... Ja molemmat ollaan ylipainoisia.
 
Vähän kuulumisia ja ajatuksia :)

Paino nytkähti alaspäin taas (jee!) joten nyt oon virallisesti sulatellut joulukilot ja vaaka näyttää pienempää lukemaa kuin joulukuun puolivälissä (-0,5kg). Pari viikkoa joulun ympärillä meni siis flunssassa ja joulupöydän herkkujen parissa, joten yllättävän pitkään sitä parin viikon paussia saa maksella takaisin!

Asetin tässä itselleni myös taas tavoitteen. Tiedän että kesä mulla menee rennommalla otteella mutta juhannukseen asti haluaisin tsempata itseni tavoitteeseen, johon olisi matkaa nyt 5,1kg. Reilu kilo siis kuukaudessa pitäisi pudota, mikä on mulle ihan realistinen tavoite. :Heartred Sitten BMI olisi 29,9 mikä olisi henkisesti iso etappi taas.

Ja tuleepa tässä kohta vuosi tätä elämäntapa remonttia. 9,4kg multa on nyt lähtenyt eli "hitaasti mutta varmasti". Kesä oli täysin taukoa ja silloin tulikin muutama kilo takaisin.
 
Vähän kuulumisia ja ajatuksia :)

Paino nytkähti alaspäin taas (jee!) joten nyt oon virallisesti sulatellut joulukilot ja vaaka näyttää pienempää lukemaa kuin joulukuun puolivälissä (-0,5kg). Pari viikkoa joulun ympärillä meni siis flunssassa ja joulupöydän herkkujen parissa, joten yllättävän pitkään sitä parin viikon paussia saa maksella takaisin!

Asetin tässä itselleni myös taas tavoitteen. Tiedän että kesä mulla menee rennommalla otteella mutta juhannukseen asti haluaisin tsempata itseni tavoitteeseen, johon olisi matkaa nyt 5,1kg. Reilu kilo siis kuukaudessa pitäisi pudota, mikä on mulle ihan realistinen tavoite. :Heartred Sitten BMI olisi 29,9 mikä olisi henkisesti iso etappi taas.

Ja tuleepa tässä kohta vuosi tätä elämäntapa remonttia. 9,4kg multa on nyt lähtenyt eli "hitaasti mutta varmasti". Kesä oli täysin taukoa ja silloin tulikin muutama kilo takaisin.

Mä hyppään samaan kelkkaan! Juuri eilen totesin, että nyt pitää saada syksyllä kertyneet kilot pois ja tavoite on 4-5 kg kesään mennessä. Kilo kuussa ei tosiaan ole paha. Aloitin eilen pilateksella ja tänään tein kotona puolen tunnin jumpan. Lisäksi olen tänään pienestä herkuttelusta huolimatta syönyt terveellisesti, lähes puoli kiloa kasviksia, marjoja ja hedelmiä.

Rapsautetaanpa raporttia täällä säännöllisesti. :Grinning Face:
 
Mä hyppään samaan kelkkaan! Juuri eilen totesin, että nyt pitää saada syksyllä kertyneet kilot pois ja tavoite on 4-5 kg kesään mennessä. Kilo kuussa ei tosiaan ole paha. Aloitin eilen pilateksella ja tänään tein kotona puolen tunnin jumpan. Lisäksi olen tänään pienestä herkuttelusta huolimatta syönyt terveellisesti, lähes puoli kiloa kasviksia, marjoja ja hedelmiä.

Rapsautetaanpa raporttia täällä säännöllisesti. :Grinning Face:
Jee kiva, toivottavasti molemmat onnistutaan! :)
 
Miten menee @Onnenomena ja muut? :)

Tämä paino-projekti etenee täällä ihan hyvin. Mulla siis tuli nyt vuosi täyteen elämäntapamuutosta (1.3.2021 on mun lähtöpaino mitattu). Tämän hetken lukemat siihen verrattuna on -11kg ja juhannuksen tavoitteeseen on nyt vielä 3,5kg matkaa. Eli hyvinkin oon aikataulussa :) Niin fiiliksissä aina kun mietin että oikeasti oon edennyt näin hyvin, siksi pitää tulla aina tänne välillä ottamaan tilannecheck kun muuten ei tule asiaa pitkällä aikavälillä tarkasteltua.

Meillä oli nyt myös viime viikolla ensikäynti lapsettomuuspolilla ja asiat pikkuhiljaa etenee. Jännitin käyntiä etukäteen, et mitä painosta sanotaan, mutta se ei ollut mitenkään kovasti edes esillä - sanottiin että hienosti on pudonnut jo, kannattaa jatkaa. BMI oli siis käynnillä noin 31,5.

Pitkäjänteisyyttä ja luottoa tää kyllä vaatii, kun mulla nyt paino käyttäytynyt niin, että 2-3vk ei putoa mihihinkään (korkeintaan heiluu ylöspäin noin +0,5kg) ja sitten sen jälkeen viikossa lähtee yli kilo. Niin pitää vaan jaksaa tuona jumitus-aikanakin uskoa että homma toimii pitkässä juoksussa. Oonkin nyt käynyt vaa'alla vähemmän silloin kun tiedän että on tuo vaihe menossa, niin ei turhaa asia pyöri mielessä ja tule ajatuksia että pitäiskö esim. kaloreita vähentää.

Ihania keväisiä aurinkoisia päiviä kaikille :Sun With Face:
 
Minullq paino ei ole tippunut niin kuin olisin toivonut, mutta olen aloittanut lihaskuntoilun. Sitä on jatkunut koko helmikuun. Lihakset ja kunto ovat kasvaneet, joten veikkaan että kyllä rasvakudosta on lähtenyt kuitenkin. Lihas painaa enemmän kuin rasva, uskon että siksi puntarin näyttämä paino ei ole laskenut vielä.

Aurinkoisia kevätpäiviä sinnekin! Nyt onkin ihan mahtavat hiihtokelit!
 
Täällä paino pudonnut vähän edellisestä. Hyppynarulla treenaamisen olen aloittanut ja ihan parasta. 15min päivässä yhteensä riittää ja voi pomppia pätkissä. Kovaa hommaa, mutta palkitsevaa. :smiling-eyes:
 
Täällä aika tasaista menoa jatkunut. 2,5 kg olisi seuraavaan tavoitteeseen eli siihen että BMI olisi alle 30. :) Nyt on pari viikkoa paino taas junnannut kuten aina tähän aikaan kierrosta, mutta jospa ens viikolla menkkojen myötä turvotukset lähtisi liikkeelle. Toivoisin että saavuttaisin tuon BMI30 juhannukseen mennessä, vaikka eihän sillä tosiasiassa oo väliä.
 
Pitänee tänne hypätä itsekin. Juuri neuvolassa käyty ja mukaan lähti hyvinvointiohjaajan puhelinnumero. Kyse ei ole siktä, että en tietäisi, vaan että saa tiedot omaan arkeen mukaan.

Toista lasta siis kaipaillaan, pco taustalla ja painoa vähintään 20 kiloa liikaa, enemmänkin saisi pudota. Syksystä kuitenkin jo -9kg ilman suurempaa elämäntaparemonttia vaan ihan vain voimien palautumisella kun alkoi jaksaa arkea paremmin.
 
Pitänee tänne hypätä itsekin. Juuri neuvolassa käyty ja mukaan lähti hyvinvointiohjaajan puhelinnumero. Kyse ei ole siktä, että en tietäisi, vaan että saa tiedot omaan arkeen mukaan.
Mä oon käynyt hyvinvointivalmentajalla ja ravintoterapeutilla, molemmat oli mun mielestä ihan kivoja käyntejä. Ei mitään mullistavaa kun olin melkein jo vuoden parantanut elintapoja pikkuhiljaa, mutta ihan jees oli käydä juttelemassa! :)
 
Mites täällä muilla? Me on nyt käyty jo jonkin aikaa hirveesti lenkillä. Kävellään 5-7km rattaiden kanssa iltasella. Painoa on noussut ihan pikkasen. Parhaimmillaan sain alas 27kg ja nyt ois se 26.2kg, eli vähän tullut mistä en oo moksiskaan. Säännöllinen syöminen ja lenkkeily jatkuu. Nyt on tosi hyvä ja onnellinen vaihe elämässä. Kesän aikana mun tavoite ois saada alas vain 3kg.:smiling-eyes::folded::smiling-eyes:
 
Mites täällä muilla? Me on nyt käyty jo jonkin aikaa hirveesti lenkillä. Kävellään 5-7km rattaiden kanssa iltasella. Painoa on noussut ihan pikkasen. Parhaimmillaan sain alas 27kg ja nyt ois se 26.2kg, eli vähän tullut mistä en oo moksiskaan. Säännöllinen syöminen ja lenkkeily jatkuu. Nyt on tosi hyvä ja onnellinen vaihe elämässä. Kesän aikana mun tavoite ois saada alas vain 3kg.:smiling-eyes::folded::smiling-eyes:

Mahtavaa!

Minullakin on liikunta lisääntynyt, mutta paino vain junnaa. En tiedä, mikä on, eikö ole tarpeeksi itsekuria syömisen kanssa vai mikä siinä on. En syö paljon herkkuja, tuntuu että joka päivä kieltäydyn niistä ja silti. Paino pysyy paikallaan. En tiedä, jos tämä on sitten se minun elimistön henkilökohtainen tavoitepaino,eikä kroppa päästä sitä alemmas.
 

Tässä artikkelissa on hyviä näkökulmia minun tilanteeseen painon junnatessa. Vaikka sinänsä syön perusruokaa ja suht paljon kasviksia, niin esim syömiseen keskittymiseen voisi panostaa. Tulisi syötyä siten, että nälkä lähtee, ei ähkyyn asti.

Minulta kysyttiin lapsena: "Tuliko maha täyteen?" Olen kuullut myöhemmin aikuisena, että lapselta kannattaisi kysyä ennemmin: "Lähtikö nälkä?" Tässä lienee syvä viisaus. Voisin ruveta kysymään itseltäni niin.
 
Takaisin
Top