Kotipalvelu

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Satu on kirjoittanut (mielestäni) mahtavan blogipostauksen heidän kokemuksestaan kotipalvelusta (täällä: https://www.vau.fi/blogit/uusperhes...3-d0_vv1bVApUY5mc9kn5sU36DJG_sc_lfIDHFjlV6brM)

Käykö jollain teistä kotipalvelu tai onko käynyt? Tai harkitsetteko sellaista? Tai oletteko ehkä sellaisen tarpeessa, vaikka ette sitä syystä tai toisesta hae/saa?

Meillä on jo jonkin aikaa käynyt kotipalvelu auttamassa lapsenhoidossa (maanantaisin, kun lapsi on kotona) ja kotitöissä. Taisin venyttää jaksamistani suorastaan tarpeettoman pitkälle ennen kuin tajusin pyytää apua. Lopulta kerroin neuvolassa että en jaksa, mistä saisin apua? Laitoimme yhdessä lastensuojeluun ilmoituksen ja nyt olemme sosiaalihuollon perhetyön (tms ota tästä byrokratiasta selvää) asiakkaita ja saamme palvelusetelillä kotipalvelua. Meillä syynä miehen kahden syövän (ja sen myötä meidän kummankin pään enemmän tai vähemmän hajoamisen) aiheuttama kuormitus. Avun pyytäminen ja sen myöntäminen etten pärjää oli todella vaikeaa. Kyllähän minun pitäisi jaksaa ja lastensuojelu kalskahti pelottavalle. Entä jos lapsi viedäänkin pois meiltä tai jotain muuta kamalaa. Mitään kamalaa ei kuitenkaan tapahtunut ja nyt me taas selvitään arjesta - kotipalvelun avulla.
 
Meillä kävi perhetyöntekijä kun odotin Vitosta ja mun olisi pitänyt olla levossa ennenaikaisen synnytyksen uhan vuoksi. Ihan yhtä tyhjän kanssa koko täti. Pelaili lasten kanssa lautapelejä ja kävivät välillä kävelyllä tai olivat muuten vaan pihalla, mutta mä olisin tarvinnut apua kotitöissä ja se ei heidän tehtäviinsä kuulunut :sad001 Kerran pyysin auttamaan kerrossängyn lakananvaihdossa mutta ei kuulunut työnkuvaan. Kauppakassit sentään nostivat auton perästä eteisen puolelle kun pyysin.
 
Meillä alkoi käydä perheohjaaja kun esikoinen oli 5vk, ja sitten kun esikoinen oli 8kk ja olin uudestaan raskaana, saatiin kotipalvelua lastensuojelun kautta. Meillä kyllä kattoi siivoamiset, ruuanteon ja lastenhoidon palvelu, ja tykkäsin kyllä. Kesä oli vähä inhottava ku joka kerta vaihtui ihminen ja aina sai selittää uudestaan asiat, mutta syksyksi saatiin sama ihminen ja sillon oli ihanaa. Otan todellaki vastaan taas apua kun kolmas syntyy ja pojat jää kotia. Mä oon pitäny tärkeänä että itte voin hyvin, ja se on vahvuuden merkki, kun uskaltaa myöntää tarvitsevansa apua ennekuin on ihan loppu.
 
Meillä kävi kotipalvelu kaksosten ollessa alle 1v oman jaksamiseni takia. Osa työntekijöistä teki myös pieniä kotitöitä, vaikka se ei heille varsinaisesti kuulunutkaan.

Toisen jakson kävivät, kun odotin kolmatta ja synnyttyään kolmas oli muutaman kuukauden ikäinen ja meillä oli kolme alle 2,5v lasta kotona, joista yhdellä oli akuuttivaiheessa oleva pitkäaikaissairaus. Omat vanhempani auttoivat paljon ja kotipalvelu kävi lisänä, että oma äitini sai myös vapaata.

Ei minulla ole varsinaisesti pahaa sanottavaa, mutta toki kehitettävää tuossa voisi vielä olla. Meillä esim ei ole mahdollisuutta virka-ajan ulkopuolella apuun, kuten jossain kunnissa saa palvelusetelillä. Itse kaipasin myös enemmän juuri tuota kodinhoidollista apua, että joku olisi esim imuroinut tai laittanut pyykkejä.
 
Meillä kävi perhetyöntekijä kun odotin Vitosta ja mun olisi pitänyt olla levossa ennenaikaisen synnytyksen uhan vuoksi. Ihan yhtä tyhjän kanssa koko täti. Pelaili lasten kanssa lautapelejä ja kävivät välillä kävelyllä tai olivat muuten vaan pihalla, mutta mä olisin tarvinnut apua kotitöissä ja se ei heidän tehtäviinsä kuulunut :sad001 Kerran pyysin auttamaan kerrossängyn lakananvaihdossa mutta ei kuulunut työnkuvaan. Kauppakassit sentään nostivat auton perästä eteisen puolelle kun pyysin.

Jopas nyt, itse en kehtaisi kieltäytyä noin pienestä askareesta. Mä olen kotisairaanhoitajana ollessani kyllä auttanut mummeleita vaikka missä, vaikka ei ole varsinaisesti kuulunut toimenkuvaan. :rolleyes:
 
Meidän kunnassa apua saa tarvittaessa ymmärtääkseni myös virka-ajan ulkopuolella. Ja apu on sitä mitä kukin perhe tarvitsee. Itse koin että hyötyisimme eniten lastenhoitoavusta, mutta myös kodinhoitoapua olisi ollut saatavilla.

Enää kotipalvelun saaminen ei edellytä lastensuojelun asiakkuutta (vaikkei se asiakkuuskaan mitään toki tarkoita). Mekin saatiin apua ihan ilman asiakkuutta. :)
 
Meillä kävi perhetyöntekijä kun odotin Vitosta ja mun olisi pitänyt olla levossa ennenaikaisen synnytyksen uhan vuoksi. Ihan yhtä tyhjän kanssa koko täti. Pelaili lasten kanssa lautapelejä ja kävivät välillä kävelyllä tai olivat muuten vaan pihalla, mutta mä olisin tarvinnut apua kotitöissä ja se ei heidän tehtäviinsä kuulunut :sad001 Kerran pyysin auttamaan kerrossängyn lakananvaihdossa mutta ei kuulunut työnkuvaan. Kauppakassit sentään nostivat auton perästä eteisen puolelle kun pyysin.

Kurjaa että siellä se on noin rajattua. :sad001 Meillä työntekijät on asenteella, asiakas päättää ja auttavat niin lapsenhoidossa kuin siivouksessakin.

Ainoa huono puoli tuossa se, että työntekijät vaihtelevat paljon. Ei ole yhtä aina samaa työntekijää vaan pitäisi olla kolme vakituista. Niin, pitäisi. Käytännössä meillä on ollut varmaan kymmenen eri työntekijää kun aina välillä sairastapauksen tms takia menee työntekijöiden listat uusiksi vauhdikkaasti ja kolme sellaista, jotka oli meillä vähän aikaa vakituisena on lopettanut koko firmassa. Onneksi lapsi tulee toimeen nykyisin uudenkin ihmisen kanssa nopeasti ja pyykkien laittamisessa sillä ei ole niin väliä onko sama vai eri työntekijä.
 
Ei ole tarjottu, olen sanonut neuvolassa monesti etten jaksa, myös soittanut itkien sinne. Perhetyöntekijä kävi pari kertaa, mutta hän vain jutteli, ei auta missään. Ja jos anti on se, että kyllä miehen pitäisi auttaa enemmän, entäs jos jätät vaan tekemättä ja katot eri suuntaan. Kyllä se mies joskus herää siihen. No, sillähän ne hommat ratkeaa, ei kiitos tarvii tulla enää.

Meidän lapselle kävi pienempänä vain äiti, ja viihtyi vain sylissä ilman mitään reppua tai liinaa. Eli olisin tarvinnut apua kotitöissä, kaupassakäynnissä ja ruoanlaitossa.
 
Ei ole ollut käytössä mutta musta oli ihanaa kun neuvolassa kysyivät että olisiko tarvetta kun odotin toista ja mies oli usein viikot reissussa ja päiväkoti heinäkuun kiinni. Vähän hämmennyin ja totesin että pärjäämme kyllä, mutta on kyllä hienoa jos noin matalalla kynnyksellä apua saa. Näin siis viime kesänä Tampereella.
 
Ei ole tarjottu, olen sanonut neuvolassa monesti etten jaksa, myös soittanut itkien sinne. Perhetyöntekijä kävi pari kertaa, mutta hän vain jutteli, ei auta missään. Ja jos anti on se, että kyllä miehen pitäisi auttaa enemmän, entäs jos jätät vaan tekemättä ja katot eri suuntaan. Kyllä se mies joskus herää siihen. No, sillähän ne hommat ratkeaa, ei kiitos tarvii tulla enää.

Meidän lapselle kävi pienempänä vain äiti, ja viihtyi vain sylissä ilman mitään reppua tai liinaa. Eli olisin tarvinnut apua kotitöissä, kaupassakäynnissä ja ruoanlaitossa.


Kuulostaapa tosi ikävältä suhtautumiselta – olisiko mahdollista jutella jonkun muun kuin sen oman terveydenhoitajasi kanssa? Pitäisi myös olla aika matala kynnys äideille saada "henkiseen jaksamiseen" liittyvää apua, eli voit pyytää(tai vaatia...) päästä esim neuvolapsykologin juttusille. Luulisi, että sitä kautta alkaisi tapahtua. Uskon, että olet väsynyt ja tuntuu ettei ehkä jaksaisi taistella, mutta kannattaa!
 
Itse otin yhteyttä suoraan kotikuntamme perhepalveluihin ja sain apua sitä kautta. Ei siis ollut neuvolaa välikätenä. Löytäisitköhän, Enni, jonkun vastaavan tahon omasta kunnastasi?
 
Paljonko teidän pitää maksaa ite kotipalvelusta? Meidän kunnassa sen palvelusetelin saa kyllä helposti mutta se tuli lopulta ä-lomalla niin kalliiks ettei ollu oikeen varaa siihen ku muutenki vähän rahaa oli käytössä. Meillä oli 10e omavastuu per tunti.
 
Meille tarjottiin kotipalvelua, koska olimme siihen oikeutettuja. Kun minulle kerrottiin, että kotipalvelu vain leikkii lasten kanssa, ei siivoa, ei käy kaupassa, ei tee ruokaa, ei syötä lapsia, jne, totesin, että en tee mitään tuollaisella kotipalvelulla. Aivan yhtä tyhjän kanssa.

Minusta homman pitäisi mennä juri päinvastoin, eli minä saisin aikaa kiireettömään yhdessäoloon lapsen kanssa, kun ei koko aikaa tarvitsisi olla toimittamassa arkiaskareita.

En tiedä millainen puusilmä on keksinyt tämän Vantaan kotipalvelumallin, jossa uuvutetaan vanhemmat työn alle, jotta kotipalvelu saa tulla leikkimään lasten kanssa.

Tämän korjaamiseksi on joku tehnyt kansalaisaloitteenkin. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/3722
enkä yhtään ihmetellyn kun näin, että tekijä on Vantaalta. Täällä kun se kotipalvelu on niin onnetonta, leikkimistä ja keskustelua, ei muuta.
 
Meillä päin on sekä neuvolan perhetyö tai sitten lapsiperheiden kotipalvelu. Perhetyöntekijä ei siis tee muuta kuin on lasten kanssa tai keskustelee vanhempien kanssa. Kotipalvelu taas antaa muutakin apua mutta sitä ei ihan noin vaan saa. Tietyt syyt oikeuttaa siihen ja se on maksullista.
 
Meillä on omavastuu 8e/h, mutta sosiaalitoimi voi käyttää harkintaa ja me saatiin kotiapua 6kk ilmaseks, kyselin asiaa niin sosiaalitoimi oli maksanut omavastuutkin! Tästä toki se 2v aikaa, että en tiedä onko nyt muuttunut.
 
Meillä päin on sekä neuvolan perhetyö tai sitten lapsiperheiden kotipalvelu. Perhetyöntekijä ei siis tee muuta kuin on lasten kanssa tai keskustelee vanhempien kanssa. Kotipalvelu taas antaa muutakin apua mutta sitä ei ihan noin vaan saa. Tietyt syyt oikeuttaa siihen ja se on maksullista.
Vantaalla kotipalvelulla ja perhetyöllä ei ole mitään eroa, molemmat antavat samaa hyödytöntä palvelua. Ongelma on se, että kunnat saavat itse määrittää, mitä kotipalvelu sisältää, ja Vantaalla se ei sisällä mitään hyödyllistä.
 
Samaa se taitaa olla Tampereellakin, eli lastenhoitoon saa apua, mutta siinä se. En mäkään olisi todellakaan voinut jättää vauvaa kenellekään muulle hoitoon, koska hän oli ihan mussa kiinni. Siksi jätin koko palvelun väliin.

Onko oikeasti Suski niin, etteivät he suostu ruokkimaan lasta? Miten se on edes mahdollista? :eek:
 
Samaa se taitaa olla Tampereellakin, eli lastenhoitoon saa apua, mutta siinä se. En mäkään olisi todellakaan voinut jättää vauvaa kenellekään muulle hoitoon, koska hän oli ihan mussa kiinni. Siksi jätin koko palvelun väliin.

Onko oikeasti Suski niin, etteivät he suostu ruokkimaan lasta? Miten se on edes mahdollista? :eek:
No siis sitten kyllä, jos ruoka on mikrovalmista.
 
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/sosiaalipalvelut/kotipalvelu

Tämän perusteella ateria-, vaatehuolto- ja siivouspalvelu sisältyy kotipalveluun. Siellä taas paikallisesti joku ajattelee, että perheet ovat avuttomia ja laiskoja, kun eivät tee itse.

Jos kotona oleva vanhempi lähtee asioimaan ja kotiin jää päiväunia posottava lapsi kotipalvelun työntekijän kanssa, niin pyöritteleekö hän siellä peukaloita sen sijaan, että siivoisi hiukan suurimpia sotkuja ?
 
Takaisin
Top