Kotipalvelu

https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/sosiaalipalvelut/kotipalvelu

Tämän perusteella ateria-, vaatehuolto- ja siivouspalvelu sisältyy kotipalveluun. Siellä taas paikallisesti joku ajattelee, että perheet ovat avuttomia ja laiskoja, kun eivät tee itse.

Jos kotona oleva vanhempi lähtee asioimaan ja kotiin jää päiväunia posottava lapsi kotipalvelun työntekijän kanssa, niin pyöritteleekö hän siellä peukaloita sen sijaan, että siivoisi hiukan suurimpia sotkuja ?

Vähän kalskahtaa korvaan tuo, että "kotipalvelun tarkoitus on opastaa perhettä lasten ja kodinhoidossa". Mä kyllä päinvastoin neuvoisin, miten meillä hoidetaan nämä asiat. :angelic: Ei olisi helppoa ottaa ketään kotiinsa huseeraamaan, kun on tottunut tekemään kaiken omalla tavallaan. Siinä mentäisiin ainakin meikäläisen mukavuusalueen ulkopuolelle, mutta toki pitäisi olla kiitollinen saamastaan avusta.
 
Vähän kalskahtaa korvaan tuo, että "kotipalvelun tarkoitus on opastaa perhettä lasten ja kodinhoidossa". Mä kyllä päinvastoin neuvoisin, miten meillä hoidetaan nämä asiat. :angelic: Ei olisi helppoa ottaa ketään kotiinsa huseeraamaan, kun on tottunut tekemään kaiken omalla tavallaan. Siinä mentäisiin ainakin meikäläisen mukavuusalueen ulkopuolelle, mutta toki pitäisi olla kiitollinen saamastaan avusta.
Jotkut saattavat tarvita ohjausta, mutta olisi tuon voinut toisinkin muotoilla koska suurin osa perheistä osaa kyllä.
 
Meillä sai valita, millaista kotipalvelua toivoo. Apua oli siis saatavilla niin lastenhoitoon kuin kotitöihinkin. Omavastuuta ei ollut, vaan maksu meni niin, että kunnalta sai palvelusetelin, joka kattoi kulut 27:een euroon asti (per tunti). Ja palveluntarjoajia oli monen hintaisia. Meidän valitsemamme veloitti 28 euroa tunnilta, jolloin itse piti maksaa se ylimenevä euro.
 
Todella kurjaa kuinka paljon tuo kotipalvelu vaihtelee kunnittain. Ja kuinka surkeaa se on paikoitellen! :sad001

Meillä kotipalvelu ei maksa mitään. Saatiin se sosiaalihuollon kautta koko summan kattavalla palvelusetelillä.
 
Takaisin
Top