Kofeiiniaddiktien vertaistuki

Mä tunnustan, että aion juoda sen ison kupillisen kahvi aamuisin, ehdottomasti kofeiinilla 🤭
Niin kauan kuin maistuu.

Energiajuomista pitäisi päästä eroon. Oon nyt ottanut tavaksi sellaisen juoda töissä tauolla. Ja toisella tauolla kupin kahvia. Siis ennen raskaus uutisia.
Ja colajuomia kotona.
Eli joo, aamukahvi saa edelleen jäädä sellaisenaan, mutta muita saisi rajoittaa ihan urakalla 🙄

Mutta eiköhän se raskausaikainen närästys taas rajoita näitäkin paheita ihan itsestään, ilman sen kummempia tuskia.
Aika äkkiä viimeksikin kupillinen kahvia vaihtui puolikkaaseen, koska ei vaan pystynyt.
Onneks colaa saa kofeiinittomina 😊 just tänään nappasin sellasen kaupasta.

Itsellä suht helppoa, oon melkein juonut sellasen kolpakon kahvia vain aamuisin, silloin tällöin napannut kahvin iltapäivällä kun töistä päässyt.
Yhessä vaiheessa innostuin Puhdistamon energiajuomiin mut ne pysty helposti jättää pois.
Täytyy tähdätä et aamuisin ottais pienemmän mukillisen kahvia 🙂

Muistan esikoisesesta et jossain vaiheessa se kahvi jäi pois kokonaan kun maistui niin pahalta, tuoksui kyllä hyvältä. Sama oli mustan teen kanssa.
Nykyisin juon vaan silloin tällöin vihreää teetä
 
Onneks colaa saa kofeiinittomina 😊 just tänään nappasin sellasen kaupasta.

Itsellä suht helppoa, oon melkein juonut sellasen kolpakon kahvia vain aamuisin, silloin tällöin napannut kahvin iltapäivällä kun töistä päässyt.
Yhessä vaiheessa innostuin Puhdistamon energiajuomiin mut ne pysty helposti jättää pois.
Täytyy tähdätä et aamuisin ottais pienemmän mukillisen kahvia 🙂

Muistan esikoisesesta et jossain vaiheessa se kahvi jäi pois kokonaan kun maistui niin pahalta, tuoksui kyllä hyvältä. Sama oli mustan teen kanssa.
Nykyisin juon vaan silloin tällöin vihreää teetä
Vihreän teenkin kanssa pitää olla sitten kohtuullinen. Vaikka sitä pidetään raskausturvallisena, niin jotkut lähteet väittävät et se estäisi foolihappoa imeytymästä, mikä sitten puolestaan lisää epämuodostumien riskiä. Et ottaisin vähintäänkin erikseen foolit ja vihreät teet, tai ottaisin foolia yläkanttiin. Tämänkin on siis tärkeä lähinnä näin ekan 12 viikon aikana kun tärkeimmät elimet muodostuvat.
 
Vihreän teenkin kanssa pitää olla sitten kohtuullinen. Vaikka sitä pidetään raskausturvallisena, niin jotkut lähteet väittävät et se estäisi foolihappoa imeytymästä, mikä sitten puolestaan lisää epämuodostumien riskiä. Et ottaisin vähintäänkin erikseen foolit ja vihreät teet, tai ottaisin foolia yläkanttiin. Tämänkin on siis tärkeä lähinnä näin ekan 12 viikon aikana kun tärkeimmät elimet muodostuvat.
Ai hyvä tietää! Mä oon ottanut mama-vitamiinin ennen aamupalaa ja aamupalan kanssa juonut vihreetä teetä 🙈 täytyykin siirtää vitamiinin otto iltaan
 
Vihreän teenkin kanssa pitää olla sitten kohtuullinen. Vaikka sitä pidetään raskausturvallisena, niin jotkut lähteet väittävät et se estäisi foolihappoa imeytymästä, mikä sitten puolestaan lisää epämuodostumien riskiä. Et ottaisin vähintäänkin erikseen foolit ja vihreät teet, tai ottaisin foolia yläkanttiin. Tämänkin on siis tärkeä lähinnä näin ekan 12 viikon aikana kun tärkeimmät elimet muodostuvat.
Joo ei tuu sitäkään juotua päivittäin 🙃
Foolihappoa itsellä menee 1mg + mitä Mama vitskuissa on.
Vitskut aamulla (paitsi kalkki+d)
Ja teetä silloin tällöin iltaisin 🙂
 
coca colaa pitäis vähentää mut kahvin ja energiajuomat oon heivannu jo pois.
 
coca colaa pitäis vähentää mut kahvin ja energiajuomat oon heivannu jo pois.
Mä juon tällä hetkelläkin töissä energiajuomaa 🙈
Aion kyllä jättää tässäkin raskaudessa pois!
Mutta kahvi ei aamulla maistunut ja valvoin kipeän taaperon kanssa yön. Ajattelin, ettei tää ehkä oo niin paha kun päivällä ei nyt muuten tuu kofeiinia, ja yritän tänkin siemailla silleen ihan hissukseen.
 
Juon yleensä 2 tai 3 kupillista päivässä, aamulla ja päivällä. Aamukahvin aion itselleni edelleen sallia jos tekee mieli. Mun äiti on siirtynyt vallan kofeiinittomaan enkä kyllä rehellisesti sanottuna huomaa mitään eroa, joten hyvin voisi juoda sitäkin. Viime raskaudessa kahvi selvästi närästi, sen puoleen ois parempi olla kokonaan ilman.
 
Multa on ihme ja kumma jäänyt kahvi kokonaan pois! Kofeiinitonta join alle viikon, jonka jälkeen ei tehnyt enää mieli. Ei pahoinvointia tms, jotenkin kahvi vaan jäi pois. Oon suoraan sanottuna järkyttynyt, sillä oon kahvi-hifistelijä, kotoa löytyy kahvimyllyt, espressokeittimet ym. hilavitkuttimet 🤭😅
 
Mä oon juonut noin 1-3 kuppia päivässä, ja pääsääntöisesti jotain espressopohjaista, kun vatsa ei kestä suodatinkahvia. Aamukahvin aion itselleni sallia niin pitkään kun tekee mieli. 😊 Oon tässä jo yli viikon aina kuvitellut haluavani toisen kupin kahvia, ja melkein joka päivä sen tehnyt, siemaissut pari suullista, ja joko antanut miehelle tai kaatanut viemäriin 🤷🏼‍♀️😂😅 Ei vaan tee enempää mieli, joten taidan pysyä tuossa yhdessä kupillisessa sitten. Viime raskaudessa vierottauduin hyperemeesin myötä about kaikesta, myös kahvista.
 
Hei täällähän on hyvin mennyt kofeiiniaddikteilla vierottautumiset 🥰
Itse en koe että kova addikti olisin, lähin aamuisin sen ison kupin tarvinut (joo uudessa työssä kun on hieno kahvikone niin tuli otettua pitkin päivää erikoiskahveja) mut muutoin harvemmin.

Nyt aloin myös tekemään 50/50 aamukahvin kanssa ja ei eroa huomaa, täytyy vielä kupin kokoa vaihtaa 🙈🙂 ehkä näin uskallan joskus hörppästä kahvit iltapäivälläkin että jaksaa näiden aikaisten heräämisien kanssa.
 
Meillä myös töissä aikamoinen kahvikulutuskulttuuri. Ennen meni neljäkuppia päivässä, mutta kesäloman aikana sain vähennettyä kahteen. Samalla lopetin makeutusaineen käytön. Arkisin töissä tulee juotua klo 9 kahvi ja sit iltapäivällä klo 14 kahvi. Aiemmin join kotona klo 5:30 ennen töihin lähtöä aamukahvin, mutta ihmeenkaupalla oon päässyt siitä eroon. Kotona en juon enää kuin viikonloppuaamuisin sen kaksi kuppia.

Katotaan kauan toi kahvi ylipäätään maistuu. Toistaiseksi ei ole tullut mitään ruoka/juoma ällötyksiä.

Mä muuten aloin juomaan kahvia vasta kolmekymppisenä, kun palasin hoitovapailta takas työelämään. Eli aiempien raskauksien aikaan en ole juonut kahvia yhtään.
 
Onneksi en oo esikoisen jälkeen ehtinyt ajautua mihinkään älyttömään kahvin juontiin takas, vaan pysynyt max 3 kuppia päivässä, niin nyt helpompi vähentää taas siihen 2 kuppia/pv 🙊
 
Täällä oli aluksi valtavat kahvin himot ja nyt jotenki ei edes uppoa enään kahvi. Aamulla Kauppinen, yleensä puolikas, menee alas ja sen jälkeen vain ajatuskin alkanut etomaan kahvista 🤢. En olisi ikinä uskonut, että tälle kahviaddiktille voi käydä näin 😂
 
Aamulla edelleen kun keitän kahvit kotona niin laitan puolet ja puolet suhteella kofeiinitonta, niin sallin itelleni pienen tilkan kahvia myös töissä aamuvuorossakin.
Jätin myös kokikset pois, jos tekee mieli niin ostan kofeiinitonta kokista. (Harvemmin juon limuja)
 
Mulla on kokeilussa Kulta Katriinan plus relax kofeiiniton. Tuossa on aivan ihana, tummapaahtoinen maku! Sokeritonta vaniljasiirappia ja vaahdotettu maito kylkeen, aa että 🥰

Yllättävän kivuttomasti meni siirtymä kofeiinittomaan, parina päivänä 50-50, sit 75-25 ja nyt oon muutaman kerran keittänyt täysin kofeiinitonta. Pienellä päänsäryllä selvisin muutoksesta, vielä kahvihammas vaatisi iltapäiväkahvia, mutta yritän päästä siitä irti kofeiinittomasta vaihtoehdosta huolimatta. 😅
Kiitos vinkistä! 😊
 
Mä vähensin kahvinjuontia plussan jälkeen ja aluksi teki kyllä tiukkaa luopua siitä. Sitten yhtäkkiä koko kahvi alkoi etoa! Juon kyllä välillä vielä aamuisin, jos pystyn.
 
Mä selviän kahvin kanssa, kun juon aamukahvin ja päiväkahvin töissä, enkä koskaan ehdi juoda koko mukillista. Oon juonut usein sokeritonta colaa tai pepsiä kotona, mutta kofeiinittoman version löytyminen helpotti, eikä tarvitse valita kahvin ja colan välillä. Nyt on tullut uusi ongelma, kun olen flunssainen, eikä perinteisiä kuumia juomia voi juoda kuten ennen.
 
Edellisessä raskaudessa join tuota 50:50 kofeiiniton kofeiinillinen kahvia, mutta kun alettiin yrittää lasta, niin vähitellen siirryin jo kokonaan kofeiinittomaan. Saatan satunnaisesti juoda kupin kahvia, mutta ei ole enää edes joka päivä tapana. Jotenkin tuntuu, että tällä toisella kertaa raskaana ollessa kaikki ruokarajoitukset on helpompia! Ainakin toistaiseksi 😅
 
Takaisin
Top