Kiinteiden aloitus

miiumiu

Näppärä viestien naputtelija
millä ja miten olette suunnitelleet aloittavanne kiinteät ruuat? ja koska?
onko joku jo aloittanut?
miten on sujunut?
:)
 
Aloitettiin n. 3,5kk iässä, vähän alle. Nyt ollaan maisteltu; peruna, porkkana, maissivelli, banaani, päärynä, luumu, kesäkurpitsa, bataatti ja parsakaali. Tosi hyvin on menny, ei ummetuksia tai mahakipuja ym. Aloitin soseet (luumulla)koska oli ummetusta ja aattelin et samallahan nuo sitten jo aloittaa muutenkin.
 
Me aloitettiin tällä viikolla perunan maistelu, eikä tytön mielestä se mitään herkkua ole :D irvistelee ja yökkäilee kun pitää syyä ja käsillä estelee kun lusikka tulossa suuta kohti :Dd maanantaina täytyy kokeilla Porkkanaa jos se uppoaisi vähän paremmin kun on hieman makeampaa :) ja vatsavaivoja ei ole tullut!

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä on soseiltu jo jonkun aikaa. Tyttö on jo 4,5 kk. Neuvolassa juuri juteltiin kuinka yksilöllistä kiinteiden tarve on. Meidän tytölle ei edes maito meinaa maistua, mutta kun peruna-porkkana sose tuodaan eteen niin hirmuisen annoksen syö. Hedelmäsoseet ei oikein maistu mutta se ei haittaa, eipä vain ole makealle perso, vielä. :D vatsavaivoja ei ole tullut. Ollaan maisteltu mango, omena, maissi, peruna , porkkana, banaani ja joitain muitakin kai oli mut ei nyt muistu...
 
Meillä myös menee soseet jo ja myös kaurapuuro hienonnettuna, ei näköjää velli riitä iltapalaksi niin alotin antamaan puuroa:) ei ole tullu mitää vaivoja soseista eikä puurosta:)
 
Me alotellaan soseet ens viikolla. Nyt tyttö on tasan 4kk. Porkkanalla ajattelin aloittaa ja seuraavana luumua tai kukkakaalta riippuen meneekö ummetuksen puolelle vai ei. Onko muuten tietoa, onko tuo kukkakaali järkevä vaihtoehto heti alkuum vai olisiko esim. tuo kesäkurpitsa parempi? Tai vatsaystävällisempi..
 
Kannatan kesäkurpitsaa aloituksiin, on kaalia miedompi ja ilmavaivoja ei tuu niin helpolla.
 
miten kesäkurpitsasta tehdään sosetta? täytyykö se jotenki kypsentää? en itse siitä tykkää niin ei oo tullu koskaan käytettyä mihinkään :D
 
Meillä kans soseiden aloitus ajankohtaista. Ajattelin tällä viikolla alotella. Luulen että mennään järjestyksessä peruna, porkkana, kukkakaali, bataatti, parsakaali. Makeita ei tosiaan kannata ottaa ekana kokeiluun. Makeista meinaan ottaa päärynän, ruusunmarjan, luumun ja marjat ekana. Jos ei mitään vaivoja tuu niin varmaan kasvatan annoskokoa aika nopeasti. Heti kun 5kk tulee niin aloitetaan puuro. Haluan iltapuuron nopeasti kuvioihin. Korviketta menee nyt aika paljon kun tyttö syö pelkästään sitä joten määrät saisi jo lähteä pikkuhiljaa laskuun.
 
Me aloitettiin viime viikolla soseet (tyttö 4kk & viikko). Tytöllä alkoi yhtäkkiä kova kiinnostus ruokaa ja lusikoita kohtaan, ruokapöydässä availi suuta kun söimme mieheni kanssa ja meni hermo kun ei haarukka mennytkään hänen suuhunsa. Ajateltiin sitten että aletaan maistella ihan hitaaseen tahtiin että saa kaikessa rauhassa totutella. Neuvolassa kuitenkin vaaka sanoi että painoa oli tullut kuukaudessa vain 160g ja suositeltiin kiinteiden aloitusta ja kuulemma niin paljon saa antaa kun vaan uppoaa.

Nyt on maisteltu porkkanaa ja luumua koska vauva on ollut kerran kahdessa viikossa kakkaaja. Seuraavaksi varmaan perunaa. Oon tehnyt nää ekat soseet itse ja pakastanut jääpalamuotissa. Luumusoseen tein kuivatuista luumuista, keitin vain ensin. On maistunut tosi hyvin, tyttö aukoo suutaan ja syö kuin vanha tekijä. Tuntuu että aika isojakin määriä menisi, ihan ekaan maisteluun ei kuitenkaan kauheasti viitsi antaa eikä montaa makua päällekkäin.

On toisaalta vähän haikea olo ja jännittää tyssääkö imetys nyt kun se juuri on alkanut tuntua mukavalta ja helpolta. Harmittaa vähän että neuvolassa ei puhuttu tästä puolesta mitään eikä muutenkaan juuri ohjeistettu, todettiin vaan että kiinteitä sitten kun kasvukäyrät menee alaspäin. Toisaalta soseiden aloittelu on ollut mukavaa kun selvästi tytöllä nyt oli siihen hommaan herkkyyskausi alkanut!
 
Mä muistelin, että joku pohti jossain ketjussa nokkamukin käyttöönottoikää. Lueskelin juuri ekalla neuvolakäynnillä annettua mll:n esitettä "Ensimmäinen ruokavuosi", kun kiinteiden aloittaminen alkaa kohta olla ajankohtaista. Oppaassa sanottiin, että nokkamukiin voi alkaa tutustua samaan aikaan kuin kiinteisiin ruokiin eli viimeistään puolivuotiaana.

Oli muutenkin ihan kiva opas. Suosittelen!
 
Miten teette perunasoseen?Mulla taisi olls huonot lajikkeet käytössä kun eka tuli liisteriä ja sitten rakeista..Sauvasekoitin tuntuu olevan vähän liian raju kun sillä kävi toi liisteri ja vatkaimella taas ei saanut sileää.
 
Lokakuisista huutelen, sauvasekottimella perunasta tulee aika helposti liisteriä. Mutta sillä saa tehtyä myös perunamuusia, jos on varovainen. Toki tällöin soseesta ei välttämättä saa kaikkia kökköjä pois.. Jos sen painelis sitten vielä kauhan tai lusikan avulla metallisiivilän läpi..?
 
Siivilä on hyvä idea,kiitos vinkistä!Varmaan myös jauhoisempi peruna auttaisi asiaa.Kokeilin nyt yleisperunalla ensin ja siitä tuli sellaista settiä jolla olisi voinut tapetoida. :D
 
Minä oon tehnyt niin että ihan vain haarukalla muussannut pehmeäksi keitettyä perunaa ja sitten hyvin ohentanut korvikkella tai vedellä..
 
Me aloitettiin tänään kiinteät perunalla. Ikää tuli perjantaina täyteen 4kk ja sen verran suurella mielenkiinnolla on poika katsellut meidän syömistä että päätettiin kokeilla. Neuvolassakin sanottiin että voidaan ruveta jo maistelemaan jos siltä tuntuu vaikka paino onkin noussut ihan hyvin pelkällä maidolla.

Sinitiitun tapaan muussasin haarukalla ja ohensin aiemmin pakastetulla maidolla. Mielestäni ihan toimiva systeemi näin perunan kanssa kun ei edes suurta määrää tarvitse. Väittäisin että perunaa meni enemmän suuhun kuin valui ulos ja olisi lisääkin tainnut haluta, joten ei ihan mönkään mennyt kokeilu. Huomenna jatkuu harjoitukset.
 
mä teen soseet sauvasekoittimella ja mun mielestä sillä on ihan hyvä tullut. en sitten tiiä millasia niitten soseitten pitäis olla :D
Nokkamukia kokeiltiin eilen ensimmäistä kertaa. mä oon kans kattonu ohjeita just siitä mll:än lehdestä kun ei olla mitään muuta syömiseen liittyvää neuvolasta saatu :eek:
 
Mä teen kans sauvasekoittimella soseet. Haarukalla muussaan hedelmät. Ite en tee soseista ihan silkinsileitä vaan siellä saattaa olla jotain pieniä kokkareita. Varsinkaan nuista hedelmistä en saa sellasta sileää.. Mutta hyvin on uponnut! :)
 
Takaisin
Top