Kiinteiden aloitus / sormiruokailu

Joo en määkään varsinaisesti itse suolaa käytä mutta esim lihaliemikuutio..siinähän on suolaa..voiko käyttää lapsen ruokaan..?Tuntuu tyhmältä kysyä tällaisia mutta ku en tiiä :D
 
Mun mielestä on olemassa suolattomia lihaliemikuutioita. Ihan perus Knorrissa esim taitaa olla aika paljonkin suolaa. En oo kyllä perehtynyt mitenkään ihan tosi tarkkaan.

Ja mä oon antanut pari kertaa pannulla paistettua jauhelihaa. Just pohdin et voisko paistamista jo enemmänkin alkaa harrastaa.

Sitä suolaa varmaankin voi ruveta hiljalleen lisäilemään, mut mulle on kyllä tosi kovin toitotettu (neuvola & lääkärit) että hyvin pieniä määriä. Muutoin meillä ruuissa oon jo käyttänyt maitotuotteita jne. Ja syöhän toi poika esim Talk-muruja, joissa on suolaa ja leipiä jne.

Me lopetellaan korvike n. vuoden iässä ja siirrytään tavalliseen rasvattomaan maitoon. Vettä poika juo nytkin tosi paljon. Kokeilen varmaan ensin niin, että lisään tavan maitoa pieniä määriä korvikkeen sekaan.
 
Poika on nyt hieman yli 10kk ja ruokailu ei oikein edelleenkaan suju. Tai toisina paivina ihan ok mutta monena paivana ei ollenkaan. Syo jotain sormi ruokaa kuten herneita tai leipaa muttei niista maha tayty. Mina olin aikaisemmin ajatellut lopetella imetysta vuoteen mutta taidetaan jatkaan ehka jopa puoleentoista.

Maitoallergian vuoksi ei tavis maitoon voida siirtya. Toivottavasti se paranisi?

Sitten kysymys...mita rasvaa Suomessa suositellan vauvoille? Taalla edelleen suositellaan taysrasvatuotteita kun aivot tarvii rasvaa. Mina olen reippaasti laittanut luomu oliivioljya.

Olen paistanut kalkkunajauhelihaa pannulla ja antanut pojalle.

Liemikuutiot on tosi suolaisia. Itse voi tehda melko helposti liha-tai kasvislienta ilman suolaa. Olen varkkaillyt vaikka mita mutta poika syo hyvin vahan.
 
Mä oon käyttänyt mausteita periaatteella kaikke muuta voi antaa paitsi suolaa ja chiliä. Ja niin taisi ihan neuvolan terkkakin viimeksi sanoa, kun sanoin, että oon yrttejä ja pikkasen pippuria laittanut. Suolaa on tosiaan leivässä ja talk-muruissakin ja jopa 12kk purkkisoseissakin oli joissakin suolaa, kun selvittelin miten eroavat 8kk soseista.

Paistettu ruoka käsittääkseni sulaa huonommin, kuin keitetty tai uunissa kypsennetty ja tän vuoksi sitä ei aivan pienille suositella. Mutta pian yksivuotiaalle voi varmasti jo antaa, kunhan syö muutakin kuin vai paistettua ruokaa.. :wink

Meillä on ollut ruoissa rasvalisänä kylmäpuristettu rypsiöljy. Neuvolassa oli naapurille sanottu, että yksivuotiaana kaikki alkavat käyttämään rasvalisää (alle vuoden iässä vain hoikille yksilöille). Käytännössä se varmaankin tarkoittaa mm. leivänpäällä olevaa rasvaa, maitotuotteissa olevaa rasvaa ja ruoanlaitossa käytettävää rasvaa. En kyllä tiedä, kunhan arvelin..
 
Hmm... Nojoo. Me käytetään suolattomia mausteita ja syödään aikalailla samaa ruokaa. Ei siis todellakaan lisättyä suolaa. Mut siis syödään kyllä paistettuakin ruokaa... Mun mielestä tää on taas helpompaa aikaa, ku ruuat on samaa! Tein pizzaakin viikonloppuna. Ruispohjan tein ja tomaattia, naudan jauhista ja niin vähän juustoa et ainoastaan pysyy täytteet päällä. Täysjyvätortilloillakin ollaan herkuteltu! Mut Tottakai täytteet oli terveellisiä. Avokadoa, kanaa ja kasviksia. Tykkäs paljon.

Eli oon kyl tarkka suolasta, mut en esim. leivässä tms. Kun muuten suolaa ei saa. Ne määrät on pieniä kuitenkin.
 
Joo ps.ilove you, täällä sama homma! Ja mahtava idea noi tortillat, alko heti tekee mieli.... Avokado on pojan super-herkkua :)

Etanainen, ootko kokeillut soijamaitoa tai kauramaitoa?
Täällä ainakin puhutaan että maitoallergian ennuste on hyvä siinä mielessä, että hyvin usein helpottaa leikki-ikään mennessä. Toivottavasti teille käy juuri niin!
 
Tortillat ja pizza kuulostaa kyllä aika namilta! :) Mutta miten nuo pikkuihmiset syö esim tortillaa..? Eikö mulla vaan (taas) sytytä..? :D
 
Mä luulen et meillä syötäis ihan tortillalättyä pieninä paloina ja täytteitä toisella käpälällä omana juttunaan :D
 
Miten teillä suhtaudutaan herkkuihin? Meillä on miehen puolelta pojan isovanhemmat halunneet antaa jo tyyliin vauvan ollessa 6kk jäätelöä!! Itse ajattelen, että ei herkuilla ole kiire ja että mahdollisimman pitkään herkutteluun riittää hedelmät, marjat ja esim banaaniletut yms. Tuodessani mielipiteeni esiin olen saanut vastaukseksi, että onneksi ette tiedä kaikkea mitä pojan kanssa tehdään ja että onneksi kohta se on vuoden ja sittenhän voi jo kaikkea antaa! Siis mitä?! Olen todella ärsyyntynyt ja oloni on todella epäluottavainen. Tiedä vaikka olisivatkin jo niitä herkkujaan työntäneet. Luulevatko herkkujen olevan ainoa tie lapselapsen suosioon vai mistä on kyse, kun ei vanhempien mielipiteitä kuunnella? Mitä ihmettä teen tämän asian kanssa?
 
Joo, ei meilläkään kaikki tunnu ymmärtävän. Mut kyl mä rupeen sanoo ihan reippaasti vaan, koska pieni lapsi EI tarvitse herkkuja, mistä se ei tiedä mittääään.... En mäkään oo ihan totaalinen, just synttäreillä esim. annan todnäk maistaa jotain, mut kakkukakkua en tee. Eilen leivoin jo vieraille pakkaseen dallaspullia ja mustikkapiirakkaa. :D Kakuksi tulee "lettukakku", sokeriton... Sitä saa sit vetää navan täyteen jos haluaa. Näin meillä.
 
Jannukka kuulostaa niin tutulta!!Meillä just sama homma. Aivan uskomattoman ärsyttävää!
 
Ps.iloveyou, sä oot nero! Mun vilkas mielikuvitus loppuu tasan näiden ruokien keksimiseen. Varsinkin kun mies sattuu olee "tee jotain kevyttä ja hiilaritonta, mut ravitsevaa" -tyyppinen tapaus :D

Mutta tänään on tortilloja! Kokojyvä. Ja itelleni ostan creme fraichea niihin, koska oon raskaana ja saan syödä!
:D niiiiii kerta!!
 
Triina - kauramaitoa olen kokeillut ja tehnyt itse. Sitten olen keittanyt sita ja suurustanut maizenalla. Taalla ei ole kaurajugurttia ja tuo kiisseli menee korvikkeena. Ainoa huono puoli on etta ei tuossa kauramaidossa taidan paljoa on ravinteita olla. Soijamaitoa ei kuulemma pojille pitaisi antaa kun siina on kasviestrogeenia.

Tanaan syotiin granaattiomenan siemenia. :)
 
Muokattu viimeksi:
Tunnustan, annan tytön maistaa lähes kaikkea, koska hän sormellaan osoittelee ja aukoo suutaan. :) Siis ihan pieniä paloja ja vähäisiä määriä. Tämä lähti ehkä siitä, että tyttö söi tosi vähän ja vain paria eri ruoka-ainetta. On syöty teelusikallinen jäätelöäkin kesähelteillä - herkunherkkua oli! Tänään kokeili raakaa sipulia ja olisi maistunut lisääkin, mutten antanut. :)

Perusruuissa vältän kyllä suolan, sokerin ja kovien rasvojen käyttöä. Muuten tyttö syö samantyylistä kotiruokaa kuin mekin.

Meillä kasvisten syönti on tosi heikkoa. Joinain päivinä maistuu, yleensä ei. Jatkan tarjoamista, mutta on se kyllä kumma. Yleensä maistaa lusikallisen ja sitten se oli siinä.
 
Miten te muut olette totutelleet tavalliseen maitoon? Poika on nyt 10,5kk ja ollaan laitettu loraus tavallista sinistä maitoa korvikkeen sekaan. Kuin pian määriä nostetaan? Kun tuntuu ettei maha tykkää yhtään huonoa.
 
Me alotettiin tekemään puuro tavalliseen maitoon. Saman verran ikää. En ajatellut pitää hirveetä hoppua sen suhteen, mut ruokiin tavallista maitoa ja pikkuhiljaa varmaan viimeistään kuukauden päästä alkaa antamaan jo korvikkeen sekaan ja sellasenaan jos vatsa kestää :)
 
Takaisin
Top