Kiinteiden aloittaminen! Ohjeita, vinkkejä ja miks ei vaikka reseptejä!

Viimeinen: mä taas oon huomannut että tekemällä itse säästetään... no silloin kun oli ne euron päivät kannoin 14 mangoa kotiin hintaan n6€ ja väänsin niistä soseet niin silkkaa säästöä tuli [:D] En kyllä normi hintaista mangoa kuitenkaan lähtis ostamaan varmaankaan.. No mutta kukin tyylillään, niinhän se on [:)] Mä haluisin ostaa noita Hipp- juttuja ihan vaan kun ihannoin niin paljon enkkulaisia lasten pöperöitä kun siellä asustelin mutta ne on mahdottoman kalliita täällä. En oo toistaiseksi nähnyt niitä muualla kuin Ruohonjuuressa.

Me saatiin tänään neuvolan siunaus tarjoilla Mealle ihan kaikenlaista muonaa paitsi niitä nitraattipitoisia jne ( no joo en nyt kuitenkaan ala muonittamaan tyttöä samanlailla kuin me itse syömme[;)])... tuolla kevätvauvapuolella jo mainitsinkin että jopa makaroonilaatikon voisi vääntää ja laittaa Mealle oman satsin [:D] No ehkä odotan sen kanssa vielä.
Mea on nyt yhtäkkiä muutaman päivän vetänyt suun viivaksi kun tarjoan kasvismössöä mutta jo luumupurkin nähdessään suu aukeaa ja kuuluu "ymmm, ymmm"... se merkkaa sitä että tahtoooo. Tänään sekoitin sitten porkkana-nautamössöön luumua, osu ja uppos [:D][:D] neuvolasta sanoi että ei pidä sitten pelkkää hedelmä antaa mutta minkäs teet jos toinen ei syö, onhan se hedelmäkin terveellistä. Mä vielä yleensä lisään hedelmäsoseeseen enkkulaista "babyrice" joka sotkeentuu sinne oli se kylmää tai kuumaa eli tulee tuhdimpi satsi. En tarjoa kyllä lounaalla muuta kuin lounasta, jos ei syö niin välipala aikaisemmin sitten. Niin ja niistä riisikakuista, sanoi että pieni suolamäärä ruoassa ei haittaa, kunhan ei lisää eikä tarjoa mitään suolaista... mutta aavistus suolaa ei tee tuhoa pienessä kropassa.

Kiva kun täällä käy keskustelu vilkkaana, ihana lukea muiden vinkkejä ja kertoa omista hyväksi havaituista jutuista..! Toivottavasti tästä keskustelusta on hyötyä muillekin.
 
Maikkimai taitaa niissä riisikakuissa olla aina vähän suolaa. itse olen ostanut "Ekologiska" merkkisiä riisikakkuja, jotka on vähäsuolaisia. Niitä on ainakin meidän tutut lapsiperheet käyttäny. Ja ainakin meillä tyttö vähän näykkii toistaiseksi vain riisikakkupalan kulmaa, niin ei siitä sitä suolaa juurikaan tule.

Jännä kun neuvoloista tulee niin erilaisia neuvoja. Meille taas sanottiin, että joka aterialla vaan hedelmäsosetta päälle. Ja sekoitan joskus myös kasviksen joukkoon hedelmää, kun ei pelkkä kasvis enää uppoa.

Tänään meillä aloitettiin kanan maistelu. Jee :)
 
Tervehdys!
Joku kyseli täällä apua ummetukseen. Meillä toimi tosi hyvin apteekista saatava mallasuute. Se on siis ohramaltaasta ja vedestä tehty töhnä jota sekotetaan 1tl vauvan käyttämään maitoon. Maistuukin makeelta joten varmaan suurimmalla osalla uppoaa. Ollaan käytetty tarpeen mukaan. Eikä sisällä siis mitään keinotekoista tai ns. lääkeaineita. Samoin tuntuu auttavan kun ruokaan lisää aavistuksen verran öljyä. Se nyt on noissa omavalmisteisissa soseissa ihan terveellistä muutenkin - lapsi kun tarttee rasvaakin. Oon sekä puuroon (aamu- ja iltapuuro) että ruokasoseisiin lisänny ihan pikkutilkan rypsiöljyä joukkoon (n.0,5tl/ateria???).

Mun tarttee kohta varmaan alkaa tehä jotain ihan "ruokaruokia" tolle muksulle kun se vetää niin järjettömiä annoksia noita soseita ja puuroja päivässä. [>:] Ainoa mikä ei oikein uppoa on hedelmät ja muut makeat. Luumu, mustikka ja banaani uppoaa mutta muut ei vielä. Banaania menis kokonainen muusattuna päivässä mutta noita muita jo huomattavasti vähemmän. Mutta enpä ota stressiä kun muuten menee soseita tommonen puolisen litraa päivässä ja maidot ja muut päälle...
 
Me otettiin nyt varaslähtö puuroihin (maanantaina tulee siis se 5kk täyteen). Kokeilin aluksi tehdä Eloveenasta sauvasekoittimella jauhetta ja siitä puuroa vaavillle, mutta ei siitä oikein hyvää tullut..eipä sillä että Lenni sihtikurkku olis, ihan hyvin on masitellu mun tekemiä "kökkäleitä"[:D]. Ostin nyt kumminkin sitä puurojauhetta kaura-sellaista. Aluksi irvisteli, mutta sitten innostui ja söi koko satsin minkä tein (0,5dl vettä 2 rkl jauhetta + Nannia jäähdykkeeksi)...

Ootteko te muut tehneet puuron veteen vai korvikkeeseen? Ootteko soseisiin lisänneet korviketta? Jos käytätte korviketta niin Nan1? Vai Nan2? Jollakin oli ilmeisesti tullut 2sta masuvaivoja... Voiko korviketta juottaa soseen yhteydessä vai annatteko vaan vettä?

Mikähän olis hyvä sellainen tuhti ruoka vaavillle, että masu täyttyis hyvin yötä vasten, kun nykyään on tissille herätty n. parin tunnin välein.
 
viimeinen, en kommenttiasi kyllä minään hyökkäyksenä soseiden tekijöille ottanutkaan, mielenkiinto vain heräsi että miksi moisia ajatuksia :)

Maikkimai, mulla on kans sellanen käsitys et tekemällä itse säästää paljonkin. Vertaa esim purkkiruokien kilohintaa kasviksiin, ja ottaa vielä huomioon et purkeissa usein puolet vettä ynnä muita höysteitä.
Yks huhtikuinen kerto et ne oli joskus tehny koulussa tutkimuksen aiheesta ja 1000€ vuodessa oli kuulemma säästö jos teki kaiken itse.
Mulla on kotona pöytäsuolanakin merisuola kun eikös se ole se "terveellinen suola".
Eli jos jotain suolaa on oltava niin sitä mielummin kun tavallista suolaa.

Mä olen ajatellu tehdä pääosan osan soseista itse mutta reissuilla ja miksei totutteluna/pienenä vaihteluna joskus myös kaupan pöperöitä. Marjoja olen kerännyt pakkaseen paljon ja hedelmistäkin tulee varmaan usein tehtyä ite, mutta myös kaupan valmiita syötyä toisinaan jos edullisesti saa.
Esim. nyt on sittarissa alessa muksun hedelmäsoseet hintaan 1.39€/pkt jossa 6 purkkia, eli 23senttiä per purkki. Tää oli jo niin halpaa et ostin 12 laatikkoa kun oli pitkät päiväykset[:D]
Ompahan välipaloja/jälkkäreitä ja puuron höysteitä hyllyssä tarvittaessa=)
Innostuin muutenkin täyttämään Noan tulevaa ruokavarastoa ja ostin hyllyn täyteen kaiken maailman puuroaineksia :)
Noita muksun puuroja tutkailin ekaa kertaa kunnolla, en ollu tienny et ne on niin helppoja et senku sekottaa kiehautettuu vetee ja se on siinä!
Tosi nopeita ja saa niin pieniä annoksia kun haluaa, maisteluun tosi hyvä.
Ostin heti kolmea sorttia, kauraa, mannaa ja riisiä =)
Hiutaleita ostin myös paljon ja kaikensorttisia sit myöhempää käyttöä varten kun menee jo suurempi osa kun lusikallinen keitoksesta :) Niin ja maissijauhoja ja eri leseitä.
Kyllä on hyllyt pullollaan ja ei tarvi heti lähteä kauppaan etsiskelemään kun tulee aika noita maistella :)

Tänään annoin eka kertaa makuannoksen perunasosetta ja Noa meinas syödä lusikankin[;)][:D]
Tykkäs siis tosi paljon ja oli ihan hassun näkönen kun niin innokkaana mussutti ja roikku mun kädessä kiinni yrittäen tunkea lusikkaa suuhun aina uuestaa et anna lisää hehe :)
Teelusikallisen annoin vaan ja en kyllä ajatellu koko kuussa antaa kuin pieniä makuannoksia ja jatkaa muuten täysimetyksellä sinne 6kk asti jos maitoa hyvin piisaa. Ihanaa kyllä päästä jo vähän edes maistelemaan ja totuttamaan Noan massua ja makuhermoja eri ruokiin[:)]
Tää on jotenkin niin mielenkiintosta ja jännää ja musta on ihan kiva tehdä noita soseita[:)]
 
Nyytti: ihanaa! Samaistuin tekstiisi [:D] Prismassa tuo sose ale on lähes jatkuvaa, Muksun soseita saa tosi edullisesti. Itse suosin Semperiä kun niillä tähän asti tuoreimman näköiset pöperöt!

Mipsu: me vaihdettiin Nan kakkoseen nyt Mean täyttäessä 6kk eikä ole reagoinut mitenkään. Kaurapuuron lisääminen pehmensi vatsaa [:D] Huomenna annan neidin imeskellä ruisleipää! Mä teen keitettävät puurot veteen ja korvikkeeseen oon tehnyt puuron riisijauheesta tai jäähdyttänyt puuroa.
 
Mipsu puurot tein alkuun pakkasessa olleisiin rintamaitoihin. Mutta nyt joko kuumaan veteen tai Semperin korvikkeeseen (nro 2). Kotitekoisiin soseisiin alkuun lisäsin rintamaitoa notkistamaan sitä ja tarpeen tullen maito jäähdytti lämpimän soseen. Mutta nykyään tarjoan ihan sellaisenaan. Iltapuurona meillä riisipuuro+hedelmäsosetta ja meidän muksulla tuskin mikään ruoka pitää sen kummemmin nälkää. Yöllä heräillään 2-4h välein. Se on enemmänkin tapa hänellä. Mutta korvikkeeseen tehty puuro on tuhdimpaan kuin veteen tehty! Ruoan kanssa tajoan tuttipullosta vettä. Sitä hän haluaa pitkin ruokailua ja usein ruokailun päällekin. Vesi myös auttaa "puhdistamaan" suun ja ruoka varmasti menee suusta alas. Maidon neiti saa soseen jälkeen, noin 10-20minuuttia ruokailusta. Siinä välissä ehtii hyvin vaihtaa lounasaikaan mm. vaipan ennen päikkäreille menoa. Näin meillä :)
 
Tosta rintamaidon käytöstä kysyisin eli saako sitä ihan lämmittää, muuttuuko mitenkään? KiCa kirjoitti et on puuroja tehny rintamaitoon?
Tää mamma ihan ulalla näistä =)
 
Rintamaitoa ei suositella lämmitettäväksi mikrossa kun sen entsyymikoostumus hajoaa siinä jotenkin tms. Tämä siis jos syöttää pelkkää maitoa. Kyllä meillä on joskus yöpullo mikrossakin lämäytetty aikanaan. Vesihauteessa on sitten lämmitelty: vedenkeittimellä keitetty vettä, maitopullo astiaan ja kuumaa vettä sinne. Tai sitten kuumavesihanan alla.

Varmaan lämmittäisin rintamaidon mikrossa jos siitä tekisin puuroa. Noi jauhepuurothan on siis semmosia että ne vaan sekotetaan lämpimään nesteeseen (rintamaito/korvike/vesi). Ite oon tehny vaan veteen (joskus jäähdyttäny rintamaidolla jos sitä on jostain syystä ollu jääkaapissa). Vauvallehan saa antaa noita "aikuisten puurojakin" = normaaleja puuroja mutta ite ainakin laiskuuttani teen noista vauvahiutaleista. Ei tartte haudutella nääs [;)]
 
Nyytti kun teen puuron rintamaitoon, otan pakkasesta pussiin pakastamani maitoannoksen, sulatan sen kuumassa/kiehuvassa vedessä ja samalla maito myös lämpeää. Pidän hauteessa tai juoksen veden alla niin kauan, että maito on lämmintä ja tähän lämpimään maitoon sekoitan puurojauheen. Eli rintamaitoa en lämmitä mikrossa, koska sitä ei juuri suositella näin tehtäväksi. Joskus olen hyvissä ajoin ottanut pakkasesa maidon jo pöydälle sulamaan, niin lämmitys puurohetken koittaessa ei kestä niin kauan. 
 
Nii ja tolla kiehuvalla vedellä tarkoitan seuraavaa: olen keittänyt vedenkeittimellä vettä ja kaatanut lavuaarissa jäässä olevan maitopussin päälle. Sulaa nopsaa!
 
Pakko kommentoida, mä en ole kyllä tajunnut haudutella tavishiutaleista tehtyä puuroa [:-]... Kaks minuuttia mikrossa pikakaurahiutaleista tai neljän viljan hiutaleista, riisihiutaleet vaatii (mun mielestä) kolmisen minuuttia. Ja on halpaa verrattuna puurojauheisiin.

Mä en muuten osta tota 1000€ säästöä vuodessa yhden vauvan ruoissa. Aika kamalasti sille pitää syöttää purkkiruokaa että vuodessa saa pelkkää säästöä tonnin kun eihän se vauva syö ennen vuoden ikää kuin ehkä 6-8 kuukautta [:D][:D][:D][:D]. Ihan esimerkkinä heitän että mun tyttö syö 1-2 hedelmäsosepurkkia päivässä ja ruokaa noin 1-3 desiä nyt puolivuotiaana. Oletetaan että ostan kaikki purkkeina iän mukaan, niin tässä kohtaa kun jo syömällä syödään en saa mitenkään päin laskettua vuoden ikään asti edes tonnia (jos muksu söisi ihan kunnolla alusta asti niin saan summaksi 870 euroa). Jossain on sit vissiin tosi kalliita purkkeja tai sitten tohon on laskettu korviketta ja puurojauheita mukaan [8|].
 
Mä sain summaksi 890e purkkiruuasta ja korvikkeesta, laskin 365 päivällä tuon summan, tällä hetkellä meillä menee 2xisoa 8kk sosetta, 1prk hedelmäsosetta ja 1prk nan2 päivää kohden. Muksu kun syö normaalia jugurttia ja totuttelee pikkuhiljaa normaaliin maitoon.

Ja mikrossa minäkin pojalle puurot keittelen normaaleista hiutaleista, alussa syötin valmista Muksu puuroa mut aika pian aloin tekeen pienen annoksen mikropuuroa johon sit tuota sileää puuroa sekaan ja koko ajan normaalin puuron määrä kasvoi kunnes muksupuuroa ei menny enää ollenkaan.
 
En tosiaan tiedä miten on laskettu, kertoi vain että koulussa(köksä) olivat laskeneet vuoden ruuat, eli kaippa se sisältää kaiken mitä lapsi vuoden aikana syö jos kaikki olisi teollista valmisruokaa.
 
Kyllä noi kaupan ruuat kalliiksi tulee, jos niitä pelkästään antaa. Yhden ruokapurkin hinnalla saa jo reilu kilon pottuja. Vaikka rahasta ei kiinni olekaan, niin en kyllä henno pelkkää kaupanruokaa antaa. Ja nyt kuitenkin menee jo sama ruoka kuin muillekin, niin helppoa kuin mikä.

Eli kyllä mä voisin ton tonnin meidän kohdalla alekirjoittaa, kun poika syö paljon, niin yksi purkki per kerta ei edes riittäisi. Ruokalukerralla menis 1½ purkkia ruokaa + hedelmäsose. Sitten aamuisin ja iltaisin kaupan valmista puuroa yksi tetra, taitaa olla n.1€/kpl. Hinnat tietty vaihtelee kaupoittain. Noi 1-3 vuotiaan eväspurkit on jo sitten aika hinnakkaita. Meillä menis ruokaan n.7 euroa/pvä. Niin sehän olis jo yli 2000€ vuodessa.

Tämä siis jos pelkällä kaupanruualla menis, ettei kotona tekis mitään ruokaa lapselle. Toki mitä pienempi vauva, niin sen halvemmaksi tulee. [:)]
 
Joo Riikka33, ihan totta tuokin. Mutta mä en tajunnut edes ajatella että joku pelkkää purkkiruokaa tarjoaisi yli yksivuotiaalle... Sehän syö samaa kun muut [:)]. Noi yli 1v purkkiruoat on jo vähän turhia minusta.
 
Kyllä mä tiedän monia jotka niitä syöttää lapsilleen. Itse koen ne hyviksi, kun on jossain menossa, niin nehän on tosi kätsiä kuljettaa mukana. [:)] 
 
Myö maisteltii tänää pottua jai ai että maistu poitsulle! ihmettelin ku osas niin "hyvin" syödä, nieli heti jne. kovin naureskeli ja muutamam teelusikallisen huoli syödä. Ostin valmiin perunasoseen, lämmitin ja lisäsin vähän korviketta joukkoon. Näinhän se paremmin maidon seassa menee.. voi meitin isoo poikaa. <3
 
Hmm, luomupurkkiruokia saa kyllä ainakin täällä pk-seudulla ihan noista marketeistakin... Ite shoppaan lähinnä S-ketjun kaupoista, ja sieltä kyllä oon Hipp- ja Semperin Ekologisk -merkkejä löytänyt. Tää keskustelu oli jo tuolla vähän ylempänä, mutta piti nyt kertoa oma huomio :)

Ite kans syötän sujuvasti sekaisin kotitekoista ja purkkiruokaa.. Erityisesti marjat ja hedelmät on oikeesti kalliita, enkä jotenkin noiden hedelmien pakastettavuudesta (mulla mennyt aina jotenkin pahaksi, kökkeröiseksi) tykkää, joten annan sitten mieluummin purkista.... banaania, omenaa, persikkaa yms. on syöty kyllä ihan tuoreena, mutta niitä en silloin soseuttele.

Puurojauheista/tetroista: kannattaa tsekata, että jos käyttää niitä valmiita jauheita, niin ettei sisällä sokeria... Ovat maultaan usein tosi makeita, mutta jotkut sisältävät ihan oikeesti lisättyä sokeriakin. Ja tässä erityisesti kyllä säästää, jos tekee ne jauheet ite :) Ei tarvii sen kummemmin keitellä, vähän mikrottaa että kuplahtaa... tietysti vaatii himpun enempi vaivaa ja jäähdyttelyä, kun ne jauheet, jotka vaan törkätää sopivan lämpöiseen veteen ja lapataan suuhun, mutta ite en oo kokenut ees mökkiolosuhteissa liian vaivalloiseksi. Oon pakannut annoskoot jauhetta valmiiks pieniin minigrippeihin ja siitä vaan sitten keitellyt valmiiks. Ja meillä poika syö kyllä oikeesti hyvin haudutettua kattilapuuroakin, ihan ilman että hiutaleita tarvitsisi jauhaa, mutta se tarkoittaa sit sitä, että nirson äidinkin pitäisi syödä vesipuuroa ;)
 
Takaisin
Top