Kiinteiden aloittaminen! Ohjeita, vinkkejä ja miks ei vaikka reseptejä!

Jeah, ajattelin kanssa et sinne paree laitella kun siihen osioonhan se kuuluupi :)
Mä tosin en sit tiiä mitkä meillä todetaan hyviks vielä, mut laittelen aina välillä kirjoista kun aikaa siihen löytyy =)

Huh, nyt on tullu kirjoteltua jonnii verran reseptejä sinne jo noista kirjoista. Sain intopuuskan kun vauva nukkuu sohvalla ja molemmat kädet vapaana [:)]
Jatkuu taas toisella kertaa.
 
Itse hankin Kotiruokaa vauvalle-kirjan, tutkin sitä ja aattelin sitte että jospa sitte seuraavalle vauvalle. Vaan nyt oma 8kk ja kaupan ruokasoseet ei maistu niin helpompi ja halvempi värkätä itse jotakin. Kaupan puurojauheista saa helposti aamupuuron, muuten vielä osittain rinnalla vaikka neljä hammasta suussa [:(] [;)] ja sitten päivällä hedelmä tai marjasosetta, sitten ruokaisampaa esim perunaa ja keitettyä jauhelihaa, tms. Kirjassa oli ihan helppoja ohjeita ja veikkaanpa että käy myös vauvaiän jälkeen osa. Niin ja neuvolasta tai jostain sain Muksu-ohjekirjasen, siinäkin helppoja ja hyviä ohjeita. Iltaisin meillä menee joko iltapuuro tai vellipullo. Ja kyllä tyttö kasvaa, jos joskus itkeskellyt niin sitte olen lisännyt ruokamääriä, tms. Kokeilemalla oppii :)
 
Noista puuroista vielä; jos ei halua ostaa niitä (kalliita!) kaupan puurojauheita, niin ite oon nyt vedellyt ruista, ohraa, neljää viljaa ja kauraa ihan perus mikrovalmiita hiutaleita sauvasekottimella jauhoks. Siis nimenomaan niitä hiutaleita isomman satsin ja siitä sitten ottanu valmista "jauhoa" ja keittänyt puuron. Tosi näppärää ja nopeeta, tulee lisäks paljon halvemmaks ku ostella noita mitälie pilttipuuroja yms. Ja iteku jauhaa, niin hiljalleen voi siirtyä karkeempaan ja karkeempaan, ja nopskasti ollaan jo ihan tavallisissa hiutaleissa (okei, me ei olla vielä, vaikka reilu kuukaus ollaan puuroja syöty). Ja ei oo sit niitä sokereita tai maitoja, mitä saattaa noissa vauvapuuroissa olla!

Ja Maikkimai kyseli noista pakastamisista, tässä linkki Marttaliiton sivuille, missä on monenmoisen pakastustavaran säilyvyyttä: http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/sailonta/pakastaminen/pakasteiden_sailyvyys/
Marttaliitoltahan löytyy loistavia niksejä noin muutenkin tuolta sivuilta ;)
Eli säilyy pidempään kun kuukauden!! Eri asia lienee, jos sekottaa jo pakkaseen laittaessa maitoa/korviketta... siihen toi kuukaus vois päteä?? Mutta siihen ei oo mitään faktatietoa. Ja muutenkinhan se kannattaa se maito lisätä vasta sitten just ennen tarjoamista, eli sillä notkistaa soseen lopulliseen muotonsa :)
 
Kysäsenpä täällä tästä vaikka vaan vähän sivuaa topicia... [:)]

Kun käytte kaupoilla tms ja muksu tarttee ruuan mukaan niin otatteko vaan valmisruokaa vai omatekoista? Miten sen omatekoisen säilötte?? Otatteko jäisenä pakastimesta kippoon ja lämmitys paikanpäällä vai kuinka tulis toimia?? Mä totutan meidän neitiä nyt jo tiettyihin ruoka-aikoihin eli välistä ollaan ruokailtu nälän yllättäessä autossa jne... valmispöperöä oon kantanut mukana mutta kun meillä ei mene koko purkkia kerrallaan niin siitä menee hukkaan puolet. Vai voisko sen säilyttää avattuna jokusen tunnin huoneenlämmössä (tai siis tällä hetkellä trooppisessa ilmastossa [:D]) ja sitten kotona laittais kylmään? Sääli heittää hukkaan... sama korvikkeen kanssa, nyt viimeisen viikon aikana neiti on saanut kaupoilla korviketta jota sitäkään ei mene pullollista, yleensä vaan 60-100ml kerrallaan. Roskiin oon heittänyt loput sitten... jos tunnin saa säilyttää kerran lämmitettyä korviketta niin luulis että sama sääntö pätee "tuoreeseenkin" tavaraan? Riittäisköhän jos korvikkeen sais kylmään tunnin sisällä vai härskiintyyköhän se.... multa löytyy sellainen Aventin thermobag mikä piti ainakin jääkaapista ottamani pilttipurkin kylmänä muutaman tunnin.

Kiitos jo etukäteen jos joku osais auttaa, tämä on askarruttanut jo monta päivää... Ei tahtois heittää soseita niin paljon hukkaan!

Ainiin, olihan mulla toinenkin kysymys... uskallanko antaa vauvalleni niin paljon sapuskaa kuin napa vetää? Tyttö on omaksunut kiinteät alusta asti todella hyvin ja nyt jo kun kohta kuukauden päivät ollaan ahkerammin syöty niin hän alkaa jo kitisemään kun näkee että otan hänen lauatsen esiin ja valmistan jotain, "kaikki mulle heti nyt"! Ruokahalua riittäis mutta oon pitänyt annokset noin ½-1dl kerrallaan tai ½ purkkia kaupan sosetta, puurot oon tehnyt ½dl:n nestettä. Tytöstä näkee että söisi enemmän ja joskus jopa suuttuu kun lähden tyhjän lautasen kanssa pois..... eilen illalla neiti vetäs ison annoksen puuroa erittäin hyvällä ruokahalulla! Mutta siis että voiko tuosta olla mitään haittaa.....?
 
maikkimai:  lapsi kyllä itse osaa ilmaista milloin on kylläinen, joten ylisyömisen vaaraa ei ole esim. meillä poika kääntää pään pois tai nipistää huulet yhteen kun ei enää jaksa syödä. Ja jos syö liikaa niin kyllä se yleensä on pukluna ulos tullut. Me kuljetetaan kanssa aina kaupan soseita mukana kun en itse ole jaksanut pojalle soseita valmistaa ja olen kyllä pitänyt sääntönä sitä että maks. puol h avaamisesta jos saa jääkaappiin (korvikkeen ja soseen) niin on vielä syömiskelpoista ja vauvahan ei syö pilalle mennyttä korviketta sitten millään. Tosin meillä on poika syönyt sen 2dl korvikepurkin pitkään jo kerralla, ja syö mielellään sen huoneenlämpöisenä niin ei ole ongelmaa jos jää ylimääräistä.
 
Meillä syödään kotona kotiruokaa ja kun jonnekin lähdetään, niin purkkiruuat kulkee mukana. Näillä helteillä en viitsi ottaa riskiä ruokamyrkytyksestä ja kiikutella omia soseita mukana. Voihan sen omatekoisen soseen laittaa johonkin pussiin minne laittaa sitten kylmäkallen tai jäätyneen vesipullon.

Ja olen kyllä niin tarkka, että en syötä sellaista ruokaa joka on lämpimässä jonkin aikaa joutunut olemaan, vaan heitän menemään. Ehkä vois pitää samaa sääntöä kuin jos käy ruokakaupassa ostamassa esim. lihaa, niin jos sen kymäänsaamisessa menee yli tunti, niin roskiin, jos alle, niin käyttöön.

Ja sinuna kyllä kokeilisin, että minkä verran lapsi syö, jos annat sen verran, kun itse stoppaa. Kyllä ne ylimääräiset ylös tulevat. Toiset syövät ihan hirmu isoja annoksia, kun toiset taas eivät juuri mitään. Jos joku kasvupyrähdyskin on menossa, niin eväs kyllä maistuu. [:D]
 
Kopioin tuonne muualle kirjoittamaani, ehkä muutkin huomaa sen täältä paremmin. Muutama askarruttava taas... [:D]

Ihanaa kun meillä on nyt pakastearkku. Alankin urakoimaan tytölle sapuskaa säilöön. Olen säästänyt reissuilta pilttipurkkeja, voi kai niihin pakastaa aterioita kun sulkee kunnolla? Neiti syöpöttelee suunnilleen pilttipurkillisen verran per ateria niin passais hyvin siihen. Reissuilta noita purkkeja jää kun en viitsi ottaa omia sapuskoja mukaan. Meillä maistetaan tänään kanaa ekan kerran, huihai kun se oli hankala soseutettava. Keitin broilerisuikaleita pari minuuttia ja jo ne meni siinä ylikypsiksi ja kahdella eri härvelillä soseutettiin tahnaksi... VINKKEJÄ! Noh, lihapalathan murenee mitä enemmän ne kiehuu eli ne on ehkä helpommat. Tähän asti oon tehnyt jääpala muotteihin eri kasviksia, hedelmiä ja marjoja, mutta nyt ajattelin jo soseuttaa jotain yhdistelmiä... Nyytin ihanien reseptien mukaan tuolta ruokapuolelta! suosittelen tekemään persikkasosetta itse, on aivan älyttömän hyvää mammankin mielestä. Sopii esim jugurttiin ja puuroon tod hyvin. Meankin herkkua! Noh, tytön herkkua tuntuu olevan kaikki ruoka ja valitus alkaa jo kun Mea näkee että otan hänen lautasen esiin... Se ruoka pitäisi olla siis jo suussa! Ekan kerran vadelma tökki hieman eilen kun sai ekaa kertaa. Mealla on muuten tapana syödä äänitehosteiden kera varsinkin jos ruoka on erityisen hyvää.... eli lähes aina. Se on huvittavan kulosta! Ääni on ikäänkuin "naaaamnaaaamnaam"

Säilöttekö tuoreena soseuttamaanne sapuskaa yhtään jääkaapissa? Esim jos soseutan tänään bataattia tai vadelmaa niin sen luulisi säilyvän jääkaapissa päivän pari? Pitäis varmaan tutustua tohon Marttojen sivuun näiden säilytysasioiden kanssa, en ole vielä "ehtinyt".. [;)]
 
Hei kokeneemmat taas. Käytättekö koko kesäkurpitsan soseisiinne vai kaivatteko siemenet veks?
 
Itse olen ainakin säilyttänyt 1-2päivän soseannoksen jääkaapissa soseutuksen jälkeen. Ei mene miksikään ja ei tartte niitä sitten heti sulatella.

Kesäkurpitsaa en ole its vielä käyttänyt, mutta meinasin kyllä laittaa siemenineen. Eikö näin saisi tehdä?
 
Mäkin jätän parin päivän annoksen jääkaappiin soseutuksen jälkeen, jos vaan riittää sinne asti.
Kesäkurpitsan oon laittanu siemenineen, nekin murskautuu ihan pieneks sauvasekoittimella. Jos ei oo menny pieneks niin sit oon ne yksittäiset ottanu pois. Kesäkurpitsa on muuten Tuukan herkkua ja sitä on päivälliseksi tänäänkin :)
Lihat meinasin ottaa listalle loppukuusta varmaan. Onko vinkkejä millä kannattais alottaa? Kana on varmaan sellanen tarpeeks mieto? Tai lohi? Jossain neuvolan lapussa oli muistaaksen juttua sisävesien kaloista, mutta oonpas onnistunu hävittämään sellasen lapun. Onko täällä kellään tietoa, miten esim. haukea saa antaa? Varmaankin on jotain rajoituksia?
 
Maikkimai: Itse olen valmistanut kanaa pojalle Pirkan broilerinjauhelihasta, olen siis keittänyt ja soseuttanut sauvalla. Aika paljon tarvii keitinvettä mukaan että tulee sopivan pehmeää. Helpommalla pääset kuin käyttämällä broilerinsuikaleita. Nautaakin keitän, naudan jauhelihasta tai paistijauhelihasta. Jos kasvissoseita on jäänyt yli ettei pakkaseen ole mahtunut, niin 3 vuorokautta on maksimi säilyvyysaika kypsennetylle ruoalle. Muistaa vaan kuumentaa soseet tarpeeksi kuumaksi, koska bakteerithan lisääntyy mitä pidempään ruokaa säilyttää. Marjasoseet säilyvät myöskin tuon 3 päivää jääkaapissa. Itsekin syön vielä korkeintaan toissapäivänä tehtyä ruokaa.

Ja kuten Maajo totesi niin ylensyömisen vaaraa ei ole. Joskus meilläkin riittää purkillinen lämmintä ruokaa, mutta yleensä tarjoan aina jälkkäriksi hedelmäsoseita. Joskus menee purkillinen sitäkin perään, joskus vaan pari lusikallista. Maissinaksujakin olen antanut välillä muutaman jälkkäriksi. Jostain joskus kyllä luin että yötä vasten lasta ei kannata syöttää liian ähkyyn ettei liian täysinäinen olo häiritse yöunta. Kyllähän sen itsekin tietää, että jos on niin täysi että ruokaa tuntuu olevan vielä kurkussa nukkuessakin, ettei uni tahdo tulla millään ja vatsaa kivistää.
 
Zeni: tossa vauvan ruokailu osiossa on hyvä linkki noihin kalajuttuihin. Haukea saa antaa muistaakseni kerran pari kuussa... siika, lohi ja seiti ainakin kuului niihin joita suositellaan tarjoiltavaksi pari kertaa viikossa sitten kun niiden aika on. Meillä alotettiin tosiaan kanan maistelu eilen ja suosittelen minäkin ostamaan kanan jauhelihaa... varmasti helpompi kuin nuo suikaleet. Naudan jauhelihaa haen tänään ja teen jonkun herkkusoosin, yhdistän tuon jauhelihan johonkin valmiiseen soseeseen ja maistatan suoraan sillai. En jaksa uskoa että tulee mitään kun mistään ei oo tähänkään asti tullut yhtikäs mitään oireilua.

Keittelin kesäkurpitsat siemenineen, ne hajosi hyvin soseeseen toisin kuin maissinjyvät [:@] hermo meinas mennä!  Oon tullut siihen tulokseen että sauvasekoitin on aika tosi huono vehje näihin hommiin, tuo smoothie kone on parempi. Ei jää palasia joita tarttee sitten kaivella pois.

Oon nyt tehnyt pakastimeen pilttipurkkeihin annoksia. Näppärää ottaa sielä vaan annos kerrallaan... jääpalaruokiakin on vielä mutten varmaan enää tee niitä uusia satseja paitsi puuron sekaan laitettavia annospaloja hedelmistä.
 
Maikkimai: Meillä kyllä toiminut sauvasekoitin tosi hyvin soseiden teossa, ihan sileää olen saanut maissistakin. Täytyy vaan nestettä olla riittävästi ja antaa sauvan hurista jonkun aikaa. Mulla tuli sellainen korkea muovimitta astia sauvan mukana jossa on helppo soseuttaa, ei räisky yli eikä soseutettava ruoka karkaa sauvan alta.

Tässä jotain mitä olen yhdistellyt keskenään:
kana-bataatti-maissi-(riisi)
kana-peruna-herne-maissi-porkkana
kana-peruna-kukkakaali-porkkana
nauta-peruna-herne-maissi-paprika
nauta-peruna-parsakaali
nauta-tomaattimurska-spaghetti
kala(seiti)-peruna-porkkana-sipuli

Sikaa meillä ei syödä lainkaan, mutta sitähän voi yhdistellä ihan samalla lailla kuin noita edellä mainittujakin. Jostain syystä en ole käyttänyt kesäkurpitsaa lainkaan, varmaan johtuu siitä kun en käyttänyt esikoisellakaan. Eikä meillä syö aikuisetkaan kesäkurpitsaa kuin grillattuna niin ehkä siksikin. Kalkkunan jauhelihaa pitäisi muuten ostaa ja sekoittaa sitä kasviksiin.
 
Kanaa on nyt maistettu ja tänään on vuorossa nauta, kala varmaan ensi viikolla. Niistä siis seuraava kysymykseni... [:D] nyt kun noi lihat, kalat ja kanat astuu kuvioihin niin kuinkas usein niitä sitten annetaan? Täytyykö lounaalla ja päivällisellä olla aina jotakin noista kyytipoikana? Kalaa pitäis antaa muistaakseni kahdesti viikossa. Voi kun oppis itekin syömään sitä niin usein mutkun ei muista... [:)]
 
...ja uusi kysymys [:D]

Saatiin tytön kummin isän farmilta ihan super hyper hyviä (makeita!!) kirsikkatomaatteja ja tuli mieleeni että voikohan niitä antaa tytölle?? Miten ne tulisi käsitellä ja tarjota, yhdessä vai erikseen jne.... nyt ei jaksa googlettaa, luotan teihin arvon leidit [:)]

Edelliseenkään kysymykseen en ole vielä vastausta etsinyt eli kokeneemmat täällä hohoi [:D]
 
Mä olen antanut tomaattia vain kypsennetynä... Jotenkin sellainen fiilis että oisko parasta tarjota "raakaa" yli vuoden ikäiselle??? Mansikat ja tomaatit taitavat olla aika allergisoivia. Yleensä tomaatithan on aika väkeviä ja mulla joskus ihan kirvelee jos on suupielet auki tai haavoja vaikka käsissä mihin menee tomaatinmehua. Mansikoitakin olen tarjonnut keitetyn kiisselin seassa, mutten kypsentämättä. Uusia ruokia kannattaa muutenkin tarjota aamupäivällä, että jos tulee mahanpuruja niin itkee ne päivällä eikä yöllä jos yötä vasten tarjotaan.
 
Mä olen ainakin antanut tomaattia ja mansikoita, eikä ole mitään tullut. Nykyään ei kait ole edes suositusta, ettei pitäis antaa, vaan just nimenomaan suuhun vaan. [:)] Antaa vain vähän ja jos jotain tulee, niin sitten taukoa, jos ei tule mitään, niin sitten seuraavalla kerralla vähän enemmän jne. 
 
Mäkin olen antanut mansikkaa pakasteesta vaan, tuoreena soseuttanut sinne siis... ei ole tullut mitään! Noi kyseisest tomaatit on vaan niin hyper makeita että ne vois maistua, eivät ole kirpeitä.. vielä tarkennusta pliiiiis [:D] annanko sitä sisusta vaikka soseen joukossa vai ihan pelkästäänkin? Pitäiskö kuoria vai ihan semmoisenaan muussaa jos tarjoilee koko tomaatin? Kiitti mammat! Miten tulisinkaan toimeen ilman teittiä [:)]
 
Lihaa tai kalaa on kai suositeltavaa antaa molemmilla pääaterioilla, mutta kyllä sitä voi joskus syödä kasvisruokaakin [:)]. Varsinkin kun lihat on maistelussa vielä ei tartte antaa kahdella ruoalla.

Anna se tomaatti kokonaan jos saat sen niin muussattua, kuori pois sitten jos et saa riittävän sileäksi soseeksi. Tavallsista tomaateista kanta pois, koska siihen kantaan kertyy torjunta-aineet.
 
Taas pukkaa kysymystä tänne [:)] Kovin kiitollisena jo etukäteen vastauksista..!!! Tää topic tosiaan olis parempi tuolla ruokapuolella mutta kiva kun huomaatte sen täältäkin.

Nyt kun alkaa olemaan lihaa ja kanaa pikkuneidin ruokavaliossa ja paljon kaikkea hedelmää ja kasvista (kala tänään) niin mites sitten on pastan laita. Lukiessani vauvanruokapurkkien kylkiä kaupassa huomasin että jo 5kk ikäiselle on joitain pasta aterioita ja ne on tehty durumvehnäjauhosta joka ei kuulemma sisällä gluteiinia. Eli voinko lisätä tytön ruokaan jo durumvehnäpastaa ja kuskusia esimerkiksi?? Kuskus tehdään käsittääkseni durumista. Ainakin yksi merkki durumpastaa myy sitä nuppineulanpään kokoisiksi palasiksi muitoiltuina joten sitä ei tarttis edes soseuttaa, senkun lisäisi soseeseen.

Entäs sitten meidän "aikuisten" riisit ja muut... vauva on saanut tähän asti Muksun vauvariisihiutaleita ja vastaavaa enkkulaista merkkiä joka on jauhetta. Voinko lisätä soseeseen jo samaa riisiä mitä mekin käytetään, esim. täysjyväriisiä tai basmatiriisiä?

Mitäs muita herkkupuuroja te tiedätte perusviljojen lisäksi? Hirssi, maissi ja riisihiutalepuurot meillä menee.. Varmaankin otetaan nuo perusviljat repertuaariin seuraavaksi. Onko esim tattaripuuro hyvää? Itselläni ei ole kokemusta.
 
Takaisin
Top