Kiinteät ruoat

Meillä otettiin tänään ensimmäinen askel kohti kiinteää ruokaa, tosin lääkinnällisessä tarkoituksessa. Luumusosetta lusikalla suuhun, puol teelusikallista. Kaveri hämmästy aika lailla. Maukasta oli, mutta ei oikein tiennyt mitä sen kaa pitää tehdä. Maitoa annettiin perään ja nyrkin putsas huolella luumusta ruokailun jälkeen. Tästä tää pikkuhiljaa alkaa. Aikaista on, mutta muutenkin tuntuu, että maito ei enää oikein riitä, tai sen juomisella ei oo oikein mitään rajaa ja sit juo liikaa ja pukluu.
 
Juu eka luumusose lusikallinen meni helposti alas ja näytti maistuvan vaan ei auttanut ummetukseen ollenkaan.
 
Meillä on esikoisen kans sormiruokailtu sekaisin soseiden kanssa. Tykkäsin ja sama otetaan ohjelmaan nytkin, kun saavutetaan istumapaikoilla.
 
Juu meillä oli kanssa soseiden ohella sormiruokailua. Poika (2v) syö kyllä edelleenkin osan käsin ja osan haarukalla, lusikan käyttö vieläkin vähän haparoivaa. Oma vika etten antanut useammin mahdollisuutta harjoitella itse. Kannattaa siis antaa vauvan tutustua lusikkaan ja haarukkaan ihan itse aikaisin ja mahdollisimman usein.
 
Meillä onnistui lusikkaan tarttuminen oikein mukavasti. Tyttö 1v 4kk on syönyt jo viitisen kuukautta itse myös lusikalla, mutta osa syödään edelleen sormin, joskus ihan äidin kehotuksesta. Harjoitellaan nyt haarukan käyttöä ja hetkittäin sekin jo sujuu. Mutta määrä annoin lusikkaa melkein alusta asti myös tytölle. Ensin sillä vaan leikittiin ja paukutettiin kaikkea, mutta jossain vaiheessa se alkoi mennä suuhunkin ruuan kera.
Toivotaan, että päästään nuoremman kans samanlaisiin tuloksiin.
 
Meillä kyllä osataan käyttää lusikkaa ja haarukkaa (ikää esikoisella 2,5v), mutta silti on kausia millon silti mieluummin syö sormin.
 
Meillä 2v poika osaa käyttää lusikkaa, mutta kieltäytyy syömästä itse. Varmaan pakon edessä saatais syömään itse, mutta on muutenkin niin monta asiaa mistä tapellaan, että ollaan annettu tän olla. Syö hyvin kun syötetään ja sormin syö kyllä itse.
Tuosta bebesinfo-sivustosta sanoin kerran aiemminkin, että vähän varauksella lukisin. On todella luonnonmukaisen kannan puolestapuhuja ja ei vahvan mielipiteensä takia anna kovinkaan monipuolista tietoa. Osa asioista jopa tieteellisen nykytiedon vastaisia ja ei esim.neuvolan ohjeiden mukaisia. Jos luonnonmukaisuus kiinnostaa, niin varmasti hyvä sivusto, mutta muutoin tosiaan voi vähän varauksella suhtautua ohjeisiin ja etsiä tietoa myös muualta.
 
Muokattu viimeksi:
Hyviä sormiruokailua käsitteleviä kirjoja on suomalainen Minä syön itse ja amerikkalaisesta(?) kirjasta käännös Omin sormin suuhun. Toi Omin sormin suuhun on mun mielestä vähän turhan fanaattisesti kirjoitettu, mutta asiasisällöltään ihan hyvä. Mun mielestä käy esim. järkeen, että sormiruokailu on siinä mielessä luonnollisempi tapa, että siinä vauva oppii ensin käsittelemään ruokaa suussa ja vasta sitten nielemään. Soseissa se menee toisin päin ja siksi osalle karkeampaan ruokaan totuttelu on sitten vaikeampaa. Meillä on kyllä syöty ihan onnistuneesti molemmilla tavoilla sekaisin.
 
Meillä esikoisen ruokailu alkoi soseita syöttämällä, mutta vähän ennen 6kk ikää hän ei kerta kaikkiaan enää suostunut syömään syötettynä, joten tutustuin sormiruokailuun. Se oli mullr ihan uusi juttu, mutta laajensi mielettömästi pojan ruokavaliota ja helpotti ruokailuhetkiä kun poika pystyikin syömään itse. Myöhemmin sai sitten syöttääkin.

Nyt 1v 2kk iässä alkoi syömään sitten lusikalla itse.
 
Pojalle mä tein pääsääntöisesti soseet itse. Joitakin soseita ostin kaupasta, molemmat jutut aika kausi luontoisesti. Välillä tuli harrasteltua sormiruokailuakin. soseita syödessä poju sai leikkiä lusikan kanssa.
 
Poikaa kyllä kiinnostaa kaikki mitä äiti suuhun laittaa. Katsoo tarkasti jokaista suupalaa. Toistanut jo monta kertaa banaani,leipä,kurkku..mahtaako siitä näin pienelle hyötyä olla oppiiko nopeammin sanoja?
No meni vähän ohi aiheen, mutta edelleen aion kyllä imettää sinne kuuteen koska on keskonen; ellen ainakin melkein. Ei hän vielä niin kiinnostunut ole kuitenkaan. Ensi viikolla neuvola kiinnostaa kovasti mitä siellä sanovat.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä poika söisi ihan hulluja määriä soseita, jos antaisi. Olen nyt antanut sen verran, että päivittäinen vastikemäärä on suurinpiirtein litra. Ennen vastiketta meni melkein puolitoista litraa. Meidän tapauksessa ei ainakaan aloitettu liian aikaisin, syö hyvin ja on ihan innoissaan, kun näkee lusikan. :)
 
Muokattu viimeksi:
Eikö tuo suositus ole pysynyt samana? Eli kiinteitä 4-6 kk alkaen? Ei muutosta siihen?
 
Aiemmin suositus oli "viimeistään 6kk iässä". Aiemmin erityisesti korvikeruokituille ja keskosille.. En saanut Megaran linkkiä auki, että näkisi uudet.
Linkki aukesi nyt..on tosiaan enemmän suositus jo 4kk iästä. Tekstin mukaan täysimetetyillä maistelun aloittaminen tukee suoliston ja sietokyvyn kehitystä. Ja edelleen viimeistään 6kk iässä.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top