Kestovaippailu

Meillä välillä pyöräytetään sitruunahapot koneen läpi kuumimmalla ohjelmalla ja perään huuhtelu kuumimmalla ohjelmalla, poistuu kaikki kalkit yms mitä koneet saattaa kerätä. Vaipat ollaan välillä kans pesty 90 asteessa, jos ollut tarvetta. :)
 
Ekan kanssa mentiin eka vuosi kokonaan kestovaipoilla. Sitten siinä vuoden iässä piti vaihtaa yövaipaksi kertakäyttövaippa kun kestovaippa ei enää imenyt sitä pissamäärää eikä niitä lisäimujakaan voi loputtomasti lisätä kun jo muutenkin se yövaippapaketti oli sellanen pallo. Ei varmaan tee hyvää pienen selällekään nukkua semmonen pallo keskivartalon kohdalla...

Mä aina huuhtelin vaipat käytön jälkeen ja sitten laitoin likoon etikkaveteen. Vaippapyykkiä pesin joka toinen päivä.
Meinaan tämän toisen kanssa myös mahdollisimman pitkälle käyttää kestovaippoja. Imsevimsen oma tahranpoistosaippua oli tosi hyvä poistamaan kakkatahroja vaipoista ja aktiivisesta käytöstä huolimatta vaipat säilyivät tahrattomina. (Vaikka eipä noilla kakkatahroilla niin väliä ole muuten kuin äidin mielestä :rolleyes:). Teho perustuu ilmeisesti sitruunahappoon.

Mä tykkäsin eniten imsevimsen vaipoista ja muista sellaisista, joissa oli vuotosuojat. Meidän poika oli sellainen rimppakinttu, että ne vaipat joissa ei ollut vuotosuojia, niin tosi usein vuoti niistä lahkeista kun eivät menneet tarpeeksi tiiviisti laihan pikku reiden ympärille.
 
Kävin tänään lastenvaatekirpparilta ostamassa ekat kestovaipat. Ajatuksena oli kokeilla alkuun harsoja villisten ja/tai kuorien kanssa. Osaisko joku neuvoa minkä kokoisia harsoja kannattaa hankkia vaippakäyttöön? Entä mistä saisi niitä neppareita (mikähän niiden nimi oli?), joilla saa harsot kiinnitettyä? Mistä ootte muut ostaneet kestovaippoja?
 
Meillä oli muistaakseni jtn 70x70cm harsoja vastasyntyneellä, isommalla vauvalla ne meni sit imuina taskuvaippojen sisällä. Kyllä isommatkin harsot saa vaipaksi taiteltua. Niitä kiinnitysnäpsyjä(näpsy/snappi) voi tilata monista verkkokaupoista jos ei ole vaippakauppaa lähettyvillä :) Nyt oon ostellu kirpparilta paljon erilaisia vaippoja ja harsoja/nauhavaippoja pitäs vielä käydä ostamassa, huutiksesta vois kans löytyä ja jostain kestovaippailun keskustelupalstalta.
 
Itse ostin kestovaippoja aikanaan huutonetistä ja tori.fi:stä joissa vaippapaketteja ostaessa myyjät usein lykkäsivät kasan vaippoihin sopivia imuja mukaan :)
 
Mun sisko sano, että harsot pysyy kuoren alla hyvin kyllä ilman mitään kiinnitysjuttujakaan...
 
Pesin eilen ekan satsin kirppikseltä ja kaverilta kertyneitä pikkuvaippoja. Nyyh kun ne on niin liikuttavan pieniä - ainakin verrattuna noin 13-kiloisen esikoisen vaippoihin.

Mä oon ostanut vaippoja (ja niitä näpsyjä) pääasiassa fb:n kestovaippojen ja kantovälineiden myntipalstalta. Linkkiähän tähän ei vissiin saa laittaa... Myös Huuto.nettiä ja tori.fiä oon käyttänyt, mutta hintapyynnöt on välillä karmeita. Toki välillä on iloisiakin ylläreitä. Ja tavallisilta kirppareilta oon myös tehnyt löytöjä. Kerran ostin muutaman taskuvaipan uutena, kun oli akuutti vaje.

Harsojen ja muiden imujen kohdalla kannattaa muistaa, että niiden imukyky paranee käytön myötä. Koosta en osaa sanoa, mutta neliönmuotoiset on helpompi taitella kuin suorakaiteen. Mitähän ne taittelut oli nimeltään? Origami ja superleija ehkä. Google kertoo.
 
Mikä on sellainen hyvä hinta noista käytetyistä kestovaipoista? Varmaan riippuu tietysti vaipasta, mutta suuntaa antavasti?
 
Oon kiertänyt erilaisia kirppareita pk-seudulla ja shoppailut torin kautta näitä tässä viimepäivinä, sieltä jotain hintaesimerkkejä:
- Imse Vimsen NB sisävaipat (oisko se nimi flanellette oikeasti?) kunnosta riippuen 1-2.5 €/kpl
- Kuoret ja taskuvaipat ilman imuja 3-4 €/kpl
- Hyväkuntoiset AIO:t 4-5 €/kpl
- Paketti, jossa 2 kpl Imse Vimse sisä+kuori, 2 taskuvaippaa, 2 villikset ja kasa erilaisia imuja yhteensä 10 €

Facebook-kirpparilla pyysivät joistakin ihan järkyttäviä hintoja näihin verrattuna...
 
Kiitos kirppuliina! Meidän paikallisella fb-kirppiksellä on ollut noita kuorivaippoja 2-3€, voisi siis harkita niiden ostoa.
 
Esikoisen kanssa ei kestoiltu, vaikka meillä oli vaippojakin jo odottamassa. Nyt mies sai mut puhuttua yrittämään, oonkin lukenut eri foorumeita ja pyörinyt tuolla yhdessä fb-ryhmässä jotta ymmärtäisin edes aluksi että kuinka noita vaippoja olisi tarkoitus käyttää. Tavoitteena ei siis ole täysikestoilu,vaan lähinnä kotona päivisin käyttää kestovaippoja. :) Jokatapauksessa mielenkiintoinen aihe!
 
Nyt onkin heti kysyttävää, eli onko jollain kokemuksia Alvababyn vaipoista? Tai hyviä äyttökokemuksia löysin kyllä netistä, mutta olisi kiva tietää että mites noiden pesun kanssa, kun virallinen suositus taitaa olla pesu 30 astetta?
 
Salli, mä en ookaan nähnyt tuon nimisiä, mistä niitä saa? Mites muuten likaisten vaippojen säilytys, minkälaisia ratkaisuja ootte keksineet siihen? Mistä ootte hankkineet pyykkipusseja tai muuta?
 
www.alvababy.com

Tuolta oon katsellut noita vaippoja, ovat vissiin kiinalaista tuotantoa. Monet noita olivat eri foorumeilla kehunet (ja kertoneet pesseensä 60-asteessa tai yli), mutta mistään en löydä pidempiaikaisia käyttökokemuksia, joten oon vielä kahden vaiheilla tilaisinko. :) Ei kyllä tulis kalliksi kokeilla, tosi edullisia vaippoja!
 
Ei kyl mitään hajua tommosesta merkistä, mut ite pesen kaikki vaatteet ja vaipat meillä 60 asteessa ja vaipat satunnaisesti 90 asteessa, että pöpöt kuolee. Eli kyllä mun mielestä vaipan tulis kestää 60 asteen pesu, jottei ala bakteereja kerätä ja haista. Mitähän materiaalia sitten ovat jos eivät muka pesua kestä o.O Ei tosiaan ole hinnalla pilattu, melkeen vois kokeeks ostaa muutaman :)
 
Noi on ilmeisesti ihan perus PUL-(jotain, mikskä sitä kutsutaan :D), vähän luulen että toi suositus on etteivät nyt varmastikkaan mene piloille, vaikka kestäisivätkin kuumemman pesun. Meilläkin pestään vaatteet 6-kympissä, ei kyllä tulis mieleenkään käyttää kestoja vain kolmenkympin pesussa.. Yök. :yuck:

Itseasiassa löysin tekstin jossa joku mainitsi pesseensä ja käyttäneensä noita vaippoja useammalla lapsella, joten kait ne kestävät. Joskus vaan luin jostain (selkeää, eikö :D), että jostain halpisvaipasta oli lähtenyt laminointi tokassa tai kolmannessa pesussa, siks vähän mietin että onko tässä nyt joku jekku.. Mutta laitan noita tilaukseen ja testailen vaikka esikoisella, sillähän tää selviää! :)
 
Meillä on Myllymuksujen pussi likavaippojen säilytykseen. Aiemmin oli ihan tavallinen ämpäri.
 
Näytti olevan hyvännäköiset säätömahdollisuudet noissa ja kivoja kuoseja! Jotenkin näyttää aika samalta, kun babyland-merkkiset.

Ykäriina mistä oot ostanut sen pussin? Onko isokin?
 
Takaisin
Top