Kestovaippailu

......

Keskustelun kolmiottelija
Huhtikuun äidit 2019
Meillä ainakin tarkotus kestovaippailla, tai edes osakestoilla :) Kiinnostaa kuulla muiden vaipparatkaisuista, kokemuksista jne.
 
Me myös olemme ajatelleet kestoilla ihan täysin. Toistaiseksi vielä hyvin ummikko näissä asioissa, mutta onneksi ystävä, joka on kestovaippaillut jo kolmen lapsen kanssa, lupasi pitää mulle tiukan peruskurssin tästä :-D
 
Meillä ekan kohalla onnistui täyskestoilu, tyttö oli päiväkuiva 1v4kk iässä ja n.2v kun jäi yövaippakin pois. Pojan kohdalla täyskestoiltiin johonkin 6kk ikään, mutta iho ei enää kestänyt niitä vaippoja joita meillä oli ja silloisen vaikean elämäntilanteen vuoksi jäi sitten kestovaippailu siihen. Poika saatiin pois päivävaipoista n.3v iässä ja siitä parisen viikkoa niin jäi yövaipatkin pois.

Ekalla alussa käytettiin harsovaippoja origamitaitoksella ja villahousuja kuorena, n.2kk iästä alkaen sitten mun ompelemia taskuvaippoja, sekä popolinin sisävaippoja+kuorta. Aluks vaihdettiin vaippaa öisinkin, mutta myöhemmin yövaipaksi vakiintui kvk-sleepy, piti varmasti koko yön kunnon kuorivaipan kanssa.

Tokalla alussa oli käytössä harsojen lisäksi nauhavaipat, pojan kohdalla todella käteviä, koska imun sai taiteltua pippelin kohdalle, toisin kun tytölllä se pissi lorisee millon mitenkin :D Taskuvaippoja oli kans pojalla käytössä, sekä erilaisia siävaippoja ja kuoria.

Uudelle tulokkaalle on ostettu kirppareilta nyt imsen sisävaippoja ja kuoria, joitain taskuvaippoja ja all-in-one vaippoja. Harsoja ajattelin muutamat surautella saumurilla metritavarasta ja jämäpaloista saa sopivasti naamapyyhkeitä. Himottas ommella taskuvaippojakin, mutta luultavasti vaan imuja ompelen kankaista mitä ennestään löytyy :)

Ite ajatellu nyt oman jaksamisen mukaan mennä, paljon vaippoja varastoon, niin ei haittaa vaikka ei ihan joka päivä jaksais pestä. Kuitenkin edes yks kestovaippa päivässä tarkottaa sitä, et kaatopaikalle jää kulkeutumatta vuoden aikana 365 kertisvaippaa... Aivan käsittämätöntä se määrä mitä jätettä tulee ihan pelkästään vaipoista!
 
Ihanaa, muitakin kestoilijoita! Mulla ei ole lähipiirissä ketään, joka kestoilis. Tutustuin kestoiluun asuessani englannissa ja ystäväni au pair perhe oli kestoiluperhe. Se tuntui mahtavalta. Olen keskustellut aiheesta oman perheen ja ystävien kanssa, kaikki ihmettelevät haluani kestoilla. Äitini jopa kehotti olla hankkimatta liikaa kestovaippoja. (Harmitti kun sanoi tuon, kun intoilin ensimmäisen kestovaipan ostoa) Hän itse kokeili harsoilua isoveljeni kanssa (28 vuotta sitten) mutta lopetti kun harsot eivät pitäneet. Mutta hän ei käyttänyt lisäimuja, kuoria, villahousuja yms.
Kaksi ystävää tuntuvat ymmärtävän haluni kestoilla, vaikka eivät sitä itse aijo tehdä. Au pair kaveri lupasi katsella englannista hyvännäköisiä vaippoja ja mummini kyseli kuinka kestovaippoja nykyään pestään. Silloin kun hän käytti harsoja, niin ne pestii kloriitilla.
Mies on mukana ja jopa lukenut hieman kestoilusta. Ostimme yhdessä ensimmäisen vaipan. Muumi sisä- ja kuorivaipan. Onko muilla kokemusta muumivaipoista?

Kaverilta saimme äitiyspakkauksessa tulleen taskuvaipan ja AIO-vaipan. Myös kälyni on luvannut äitiyspakkauksen vaipat ja imut. Ollaan miehenkaa ajateltu ettei stressata kestoilua. Aluksi varmaan käytetään kerttiksiä ja harsoja villahousujen kanssa. Talvella noi villat kuulostaa muutenkin hyviltä :D lapsen kasvaessa sit tasku, sisä ja kuorivaippoja. Ollaan mietitty myös et kerttiksiä käytettäisiin öisin, varsinkin jos lapsi nukkuu niiden avulla paremmin. Mielelläni kuulen vinkkejä ja kokemuksia, etenkin eri merkkien suhteen.
Ite ajattelin tehdä myös osan vaipoista ja jos jollakulla on hyviä kaavoja, mitä haluaa jakaa niin mielelläni otan vastaan :D

Miten teidän lähipiiri on suhtautunut?

Nauhavaipat ja kvk-sleepyt on mulle ihan uusia, minkälaisia ne on?
 
Esikoisen kanssa käytettiin ekat puoli vuotta (synnytyssairaalaa lukuunottamatta) pelkkiä kestoja. Sen jälkeen on käytetty kertiksiä yön yli kestävillä reissuilla, muuten edelleen kestoja. Ihan pienenä öisin pidettiin harsoa ja villahousuja, päivisin imse vimsejä. Sen jälkeen on käytetty pääasiassa taskuvaippoja, öisin sisä- ja kuorivaippaa. Melkein kaikki on käytettynä ostettuja, joten merkkejäkin on monia eri, mitä on sattunut vastaan tulemaan.

Uuden tulokkaan kanssa jatketaan varmaan samalla hyväksi todetulla linjalla. Se on hassua, kun jotkut pitävät kestovaippoja jotenkin vaivalloisina. Mulle ne on normaalitila, kun taas kertisten ostaminen kaupasta ja haisevan roskiksen vieminen tuntuu rankalta. Tottumiskysymys siis.

Meillä oli jonkin aikaa ongelmana vaippojen säilytys, kun pienessä lattialämmitetyssä kylppärissä taaperon vaipat haisivat. Nyt löytyi ratkaisu. Pul-kankaasta tehty iso pussi, joka roikkuu kylppärin naulakossa ja jonka suun saa tarralla kiini. Ei lemua enää. Vauvan kanssa ongelmaa ei ollut, kun eihän sen pissa miltään haise.
 
Ai niin, piti vielä sanoa, että lapsi on ollut mukana taskuvaippojen täytössä pienestä pitäen. Ihan pienenä pötkötteli vaippamatskujen keskellä ja leikki niillä ja imeskeli niitä sillä aikaa kun mä täytin vaippoja. Nykyisin menee enemmän niin, että mä täytän ja hän purkaa. Nykyisin hän myös välillä haluaa valita, mikä vaippa puetaan. On siis ollut tapana täyttää vaipat valmiiksi aina kun tulevat pyykistä, niin ei tarvitse säätää siinä vaipanvaihdon yhteydessä. Myös harsoja taittelin valmiiksi. Nyt on kyllä unohtunut kaikki taitokset, pitää vähän googlailla.

Mun kaveripiirissä monet ovat käyttäneet lapsillaan kestoja, joten tämä ei ole herättänyt ihmetystä. Sukulaiset ovat suhtautuneet neutraalisti tai positiivisesti, en muista onko kukaan kyseenalaistanut. Oma yli ysikymppinen mummuni ilahtui, kun kuuli, että nykyaikaisia kestovaippoja on olemassa.
 
Mulla kans oli tapana heti pyykistä taitella harsot valmiiks ja täyttää taskut, oli sit helppo napata valmiit vaipat aina käyttöön :) Tuo on kyllä ihan totta, että kertisten käyttäminen voi olla jopa rasittavampaa kun kestojen.. Mua otti päähän se, kun aina ei muistanu varautua ja vaipat loppu kesken, eihän se auttannu ku kauppaan lähteä. Ja tosiaan se haju vaipoista ja kemikaalien määrä mikä pikkusta pyllyä vasten on.

Likaset vaipat heitettiin suoraan pesukoneeseen odottamaan pesua ja myöhemmin sitten oli käytössä semmoinen villasta virkattu pussukka pyykkikorin sisällä ja siinä korin kannessa oli semmonen pieni pala harsoa, johon millon mitäkin eteeristä öljyä laitoin. Hajut pysyi melko hyvin poissa. Pesuaineena meillä tuolloin oli käytössä pesupähkinät ja välillä joku nestemäinen hajusteton.

Lähipiirissä ei ole oikeastaan ketään kestoilijoita, suurin osa kavereista ei edes roskiaan lajittele :mad: Yleensä sitä kuuli vaan ne perinteiset, että "eiks noi haise, en mä vaan jaksas, paljon kätevämpiä nää kertakäyttöset, mä oon kuullu et noista ois haittaa vauvalle" jne. Toiset kommentoi ihan jokaisen vaipanvaihdon yhteydessä mitä sattuivat olemaan näkemässä ja toiset ei kommentoineet ikinä mitään. Mun äiti neuloi villahousuja ja osteli vaippakankaita, mummi vähän ihmetteli, et eiks sitä helpommallakin pääsis...

Ihan aloittelijalle suosittelisin vierailemaan kestovaippayhdistyksen sivuilla, tuossa suora linkki vaippainfoon:
http://www.kestovaippayhdistys.fi/kestovaipat-2/lue-lisatietoja-kestovaipoista/

Kvk on kestovaippakaupan (www.kestovaippakauppa.fi) oma merkki, muitakin vaippamalleja löytyy ja vaikka mitä muuta. Nauhavaipat taasen on taiteltavia vaippoja, joissa nauhakiinnitys. Pysyvät napakasti paikoillaan :) Muumi-vaippoja meillä kans muutamia ollut, tarrat olivat ainoat miinukset, mutta ne tuntuvat kuluvan monista vaipoista käyttökelvottomaksi.. Mulla itellä onneksi neppipressii ja neppejä aina varalla, niin voi vaihtaa tarrojen tilalle jos siltä tuntuu :)

Mullahan mies vaihtunut tuossa ennen tätä raskautta... Exä ei suostunut kertakäyttösiin vaippoihin koskemaan hajun ja etovuuden takia :D Ei muuten mitenkään ekohenkinen tai edes sen oloinen ollut, että kestoilu kiinnostas... Nykynen mies kyllä ihan kiinnostunut kestoilusta ja kyselee paljon vaipoista ja naureskelee, että mitenhän osaa käyttää kestoja ja mä varmaan nauran itteni kipeeeks ku jotain väärin tehny.. No ei kai sentään, kestoilu on ihan helppoa ja mukavaa kun alkuun pääsee :wink
 
Meillä oli Nokian s-marketissa rainbown all-in-one kestovaipat -50%. Ostin kolmet. Aiemmin jo löysin kirpparilta halvalla Imse vimsejä. Olikos täällä jo puhetta, että kuinka monet vaipat on hyvä varata per koko?
 
Mä oon lukenu jostain et noin 6-8 kpl/ päivä on hyvä. Riippuu sit millä tahdilla peset, et monelle päivälle haluut :)
mäkin ostin yhden rainbow tarjouksesta. Oon vähän vältelly noita aio-vaippoja ku kuivuu niin hitaasti, mut oli vaan niin halpa! Sit myynnissä on myös noita yhden koon vaippoja, jotka on myös kuulemma aika käteviä. Käytössä kauemmin.

Sit jos sul on noita sisä- ja kuorivaippoja, niin kuoria ei tarvi yhtä montaa ku sisävaippoja. Samoin villahousuja ei tarvi niin montaa ku harsoja tarvii. Villahousuja ei kuulemma edes kannata pestä joka pesun jälkeen. Villikset muutenkin kuulostaa hyvältä jouluvauvalla ;D

Ite löysin 2 kpl mio kuorta kirppikseltä (yhteensä euron!) , en ostanu sisäosaa ky musta ja miehestä ne näytti jo hirveen kulahtaneilta. Ostetaan sisäosat uutena, myydään muistaakseni 4kpl yhessä paketissa. Sit löysin myös tots bots kuoren ja ajattelin ostaa siihen 2 sisävaippaa.

Muumin kestoja olin ostanut aijemmin sisä ja kuoren. Ostetaan varmaan viel yks sisävaippa siihen.

Mulla on nyt (hommaan viel)
S-koko: muumi kuori ja sisävaippa (sisävaippa)
Rainbow aio-vaippa
Tots bots kuori (sisävaippa 2 kpl)
(Villahousut ja harsoja väh. 5kpl)

M-koko: mio 2 kpl (sisäosa ehkä 8 kpl, jos 4 kpl on yhes paketissa)
Vanhoista äitiyspakkauksista 4 kpl (2 taskua ja 2 aio)
(Meille tuleva äitiyspakkaus 1kpl)
Sit varmaan teen itse muutaman taskuvaipan

Me meinattiin lisäksi käyttää ainakin alussa kerttiksiä vähän tarpeen mukaan. Mut noilla oon suunnitellu ainakin aluks pärjäävän. Ostan sit lisää jos tarvin ja jos tykkään käyttää noit kestoja
 
Siis villiksiä ei kannata pestä joka käyttökerran jälkeen! Kunnon aivopieru taas.....
Niin ja sit ostetaan noit lisäimuja viel x määrä. Ei mitään hajuu paljon niitä vois tarvita

Plus et mio kuorien kanssa käy varmaan myös normiharsot ja lisäimut
 
Muokattu viimeksi:
Ihan pienellä menee varmaan kymmenenkin vaippaa päivässä, tai ainakin meidän esikoisella meni. Ja yölläkin saattaa joutua vaihtamaan, jos se kakkaa. Mutta vauvat on niin erilaisia noiden eritteidenkin suhteen.
 
Ite meinasin ihan reilusti ostella vaippoja, eipähän tule hätä kuivatellessa! Meillä kyl asunnossa oli valmiina kuivauskaappi, et sillä varmaan kuivaks sais sitten nopeammin jos tarve vaatii. Ite harsoista tykkäsin sen alkuajan kun kuivuvat niin nopeasti ja voi taitella eri tavalla, joissain valmiissa vaipoissa kun onnetoman löysät ne kuminauhat reisille niin ei pitänyt pissejä, saatika kakkoja sisällä.. Ainakin 20 kpl meinasin ostaa harsoja/nauhavaippoja ja sit lisäks kirppareilta aio-vaippoja, taskuvaippoja ja mitä nyt sattuukaan edullisesti löytymään. Varmaan se 20kpl/koko tulee sit isompiakin ostettua.

Periaatteessahan kuluneempi sisävaippa on parempi kun ihan uusi, uusissa se imuteho on melkosen heikko, että suosittelen pesemään ainakin 4-5 kertaa uudet vaipat/imut ennen käyttöä! Käytetyt vaipat voi pestä pariin kertaan 90 asteessa niin varmana pöpöt kuolee ja eihän se sisävaippa mihinkään näy :wink

Villahousut tosiaan kannattaa tuulettaa jos ei tahroja ole ja jos on tahroja niin pesun jälkeen uittaa lanoliinissa, niin imuteho säilyy :)
 
Jos jotain kiinnostaa, ni multa saa hakea (Turusta) imse vimsen sisävaippoja. Ite aion kanssa osakestoilla, mutta meillä noi imse vimset ei ollu niin tykättyjä ku esim. ne muumi-sisävaipat, ja jäi siksi lähes käyttämättä.
 
Ostin tänään kirpparilta kaks imse vimse kuorta ja neljä sisävaippaa. Lisäksi löysin kymmenen kpl harsoja. Nuo vaipat oli kokoa 3-6kg.
 
Meillä toiminut osakestovaippailu esikoisen kohdalla ja jatketaan kuopuksen kohdalla samoin. Kestovaipat on kotikäytössä kätevät (suosittelen etenkin popolinin AIO:ta) ja mukavuudenhaluisina reissuvaippoina on sitten kertikset vaikka meiltä löytyykin myös myllymuksujen vaippasäilytyskassi likapyykeille :)
 
Meillä varmaan nimenomaan osakestovaippailua tulisi oleen. Sairaalaanki otan kertiksiä mukaan ja mökkireissuille (mökillä ei juoksevaa vettä eikä sähköä) otetaan myös kertiksiä. Mutta kotioloissa ja ihmisten ilmoille suuntautuvilla kyläilyreissuilla vois kestovaippailla.
 
Jee, löysin tän ketjun kanssa. Pitääpä opiskella ja ehdottomasti kestovaippailla. Kaveriporukassa kukaan ei ja ovat jo pitäneet vähän hulluna ja pitävät kauheen vaivalloisena.

Pitääkö pesukonetta jotenkin välillä "desinfioida", kun siellä tuommoista pyykkiä muun välissä pesee? Miten?
 
Ei tietääkseni tarvitse dessata.uskoisin et koneen oma pesuohjelma riittää. Kakkapökäleet pudotetaan pääsääntöisesti pönttöön :)
 
Ei tarvii desinfioida, ennemmin olisin huolissani koneesta vaippoihin päätyvistä pesuainejäämistä :). Vaipat voi myös pestä samassa koneessa muiden vauvan pyykkien kanssa. 60 astetta riittää.
 
Takaisin
Top