Kesämasujen ensimmäinen kolmannes

Huomenta vaan!

Mä oon ihan nuutunu, viikonloppunakaa ei saanu kunnolla nukuttua kun jotekin pelottaa koko ajan et kui täs käy. Onneks tänää sai nukuttua pitempää; puol tuntii sit poitsun kaa herättii :)
Tulipaha taas syöpöteltyä viikonloppuna vaikka ja mitä mut ei kuitekaa mitään terveellistä. Mut onneks se neuvolatäti sanokii ettei nyt tartte sokerin-ja verenpaineenmittauksia tehä enneku oon siel ultrassa käyny, pitää välttää stressiä (helpommin sanottu ku tehty). Poitsua oottaessa oli raskausdiabetes ja sokerit alko heittelee jo ennen raskauksiakii ihan kiitettävästi :(

Meilläkin Zeni tulee ikäeroks 2v4kk, mun mielestä se on ihan sopiva ero, poikakin alkaa olemaan jo niin omatoiminen ettei tosikaan :)

 
Rv 8+3, ensi viikon neuvolaa odotellessa.. 

Mulle on ilmestynyt jotain ihmeellisiä ns. hengenahdistuksia/vaikeuksia... Voimakkaat hajut ja ähky - silloin tuntuu etten saisi kunnolla henkeä.
Töissä etenkin tekee tosi pahaa jos esim otan pullat uunista pois ja tulee vahva tuoksu niistä, ni en meinaa saada henkeä. :/ Tai asiakkaan vahva hajuvesi. Viime yö oli muutenkin niin kauhee kun en meinannut millään saada unta ja mukavasti herätyskello soi aamulla 4.30.
Tänään onkin sit ollut myös kauhea pahaolo. Tuntuu että pitää syödä ittensä ihan ähkyyn että pahaolo lähtee, mut sit noit hengitysvaikeuksia tulee..


 
Voi Mir, tsemppiä =/ kuulostaapa kovasti epämiellyttävältä tuollainen olo!
 
Täällä oireina vain väsymystä pahimmat ajat päivisin noin klo 13 ja 17.

On muuten liikkeellä tuota yskää tosi paljon. Meillä oli mun isällä otsaontelontulehus, äitillä keuhkoputkentulehus ja tädillä poskiontelontulehus.. ja nyt rantautui otsaontelontulehus myös mieheen. :( pojalla myös yskä ja räkätauti jatkuu.

Täällä odotellaan kans ens maanantaita.. Pelko on epävarmuuden takia kova.. Taidan pyytää heti ekas ultraamaan niin ei tarvii turhaan piikitellä, jos mitään ei näy. :(
 
Mun pitäs vielä jännittää 2 yötä... Sit selviäis et missä mennään vai mennäänkö missään, tää oottaminen on tosi stressaavaa. Heti ku sain sen ajan tuli sellanen superhyperaktiivinen olo, ei tiiä mitepäi olis, toisaalta taas tekis miel vaan nukkua 2 vrk putkeen  :)
 
Tsemppirutistuksia täältä kaikille ultraa odottaville emoticon

Istuskelin eilen illalla sohvalla tv:n ääressä ja tajusin yhtäkkiä, että nyt muuten jomottaa lonkkia...edellisessä raskaudessa mulla oli noin puolivälistä eteenpäin ihan kamalia lonkkakipuja aina yöllä maatessa ja myös sohvalla röhnöttäessä, mutta että alkaako se ihan oikeasti muka nyt jo ?!! emoticon Nyt huomaa aineenvaihdunnassakin muutoksen, suu on koko ajan kuiva ku beduiinin sandaali ja sit ku juo ni saa ravata vessassa ihan koko ajan! Odotan mielenkiinnolla että alkaako sama ällötys tuossa parin viikon päästä kun esikoisesta oli emoticon kertaakaan en kyllä oksentanut mutta pariin otteeseen oli lähellä.
 
Mulla on kans noita lonkkajomotuksia aina sillon tällöin iltaisin. Tossa viikko sitten meni toinen pakara oikein makeasti jumiin ja siitähän seuras sitte kunnon iskias-särky  Onneksi meni ohi parissa päivässä.. Mulla on nyt parin päivän aikana "juilinu" aina jompaa kumpaa puolta alavatsalta, tai lähinnä tuolta nivusalueelta. Tuota nivusiin asti ulottuvaa kipuilua/juilintaa ei ekas raskaudes muistaakseni ollut. Aivastaa en uskalla enää ollenkaa, kun se sattuu ihan järkyttävästi tonne kohdun alueelle! Ihan ku kohtu repäistäs irti tms... Inhottavaa. Ja kun nyt alotin näiden vaivojeni luettelemisen, niin mitä on tämä väsy?!?! voin nukkua kevyesti 12h yöunia ja siihen parin tunnin päikkärit ja siltikin väsyttää illalla jo klo 19. Eikä se väsy ole ees semmosta normaalia haukottelua ja "pitäskö mennä nukkumaan"-oloa, vaan totaalista uupumusta ja silmien polttelua niin, että ei pysty pitää niitä kunnolla ees auki vaan pitää siristellä 
 
Moikka kaikille! mahtuuukohan tänne vielä mukaan? tarjolla olisi tällainen neljättään odottava mamma. lapset on 12/06, 2/09, 10/10, eli 2v1kk on kahden ekan väli ja 1v 8,5kk kahden seuraavan väli. näillä näkymin olisi nyt tulossa ikäeroksi 1v8kk. :)

kävin tänään yksityisellä varhaisultrassa, kun nuorimman jälkeen ei ole menkkoja näkynyt. sen mukaan  viikkoja olisi nyt 7+1. ensi viikolla saan tietää "virallisen" lasketunajan, kun menen vielä ultraan kunnalliseen (en pystynyt odottamaan siihen asti). ;)
 
Onnittelut hyvistä ultrauutisista!

Nyt ehdin mäkin taas tänne kirjottelemaan. Kyllä tuo pikkuvintiö vie ajan tosi tehokkaasti. Nyt viimeaikoina on uniajatkin heitelleet ihan kummallisesti. No ihana muru se on kuitenkin. :) Täällä myös jo tuo synnytys kummittelee jonkin verran mielessä. Ei mikään helpoin kokemus ollut esikoisen kanssa, joten toivotaan vain että selvittäisiin vähän vähemmällä tällä kertaa. 

Etovaa oloa edelleen jonkin verran, pahinta aamuisin herättyä ja sitten aamupalan jälkeen. Päivät menee onneksi jo melko mukavasti. Jos pientä pahaa oloa on niin sitten tosi pientä eikä juuri huomaa touhutessa. Samoin turvotusta löytyy täältäkin. En muista, että viimeksi olis näin paljon turvottanut. No josko se sitten tietäisi tyttöä, kun kaikki tuntuu menevän toisin kuin poikaa odottaessa? Ei sillä tietysti väliä, mutta mukavahan se olisi tyttökin saada. :)

Huomenna eka neuvola. Ja ihana terkkari!  
 


Tirri kirjoitti:
suu on koko ajan kuiva ku beduiinin sandaali


Toi on niin ärsyttävää. Mä olin koirien kanssa meidän peruslenkillä, sellanen reilu 6km mäkistä metsäpolkua ja jo puolessa välissä olin valmis juomaan jostain purosta tai kolkkaamaan jonkun vesipullollisen mummon tms. Ei mulla ole koskaan mitään vesipulloa mukana, ehkä täytyy alkaa ottamaan.

Mulla on hyvä olo kun ollaan ulkona raittiissa ilmassa ja sitten aamuisin. Muuten kuvottaa ja väsyttää ja palelee koko ajan. Onneksi Elsa pitää kiireisenä, niin ei ehdi velloa tossa kurjassa olossa.

Mä menen jo ensi tiistaina neuvolaan, oli aika pettymys kun en saanut samaa tyttö-tätiä kun viimeksi, vaan vakituinen oli palannut äitiyslomiltaan. Ois ollut niin paljon helpompaa kun toinen olisi tietänyt entuudestaan kaikki jutut.. 
 
Kummallinen iltapäivä-ällötys hiipii hiljalleen vieraaksi =/ Siis lounaan jälkeen on tosi tökkönen olo, juotava ei maistu (mikä onkin tosi kiva kun kuitenkin janottaa ihan koko ajan...) ja tuntuu että on pakko saada jotain makeaa! Pala kurkussa onkin sit tosi kiva tehdä töitä lasten kanssa =S Saas nähdä paheneeko tämä tästä.

Mulla oli tänään ihan kamalia vihlaisuja tuolla alavatsalla =( Kotona oli pakko kumartua kaksin kerroin pöydän päälle ja ähkiä hetki! Ei mulla viimeksi kyllä mitään tällaista ollut?! Päätin nyt sitten siellä neuvolassa ens viikolla itkeä niin että laittavat mut sinne ar-ultraan lähetteellä!! Enhän mä nyt herranjumala kestä odottaa joulukuun puoliväliin saakka tällaisten oireiden kanssa =O
 
Tirri, mulla kyllä repi viimeksi alkuun tosi kipeästi, mutta se oli vaan kasvukipuja ja ihan normaalia. Varsinkin jotkut liikkeet missä keskivartalo kiertyi oli kaikkein pahimpia.

ON: mulla on maha ihan järkyttävän turvoksissa. Tuntuu ( ja varsinkin näyttää) ihan karmealta.
 
Moi!

En oo paljoa käynyt täällä kirjoittelemassa, ku oon vaan koittanut suoriutua päivistä tän pahoinvointini kanssa. Ihan kammottava olo kokoajan. Mitään ei tee mieli ja väkisin koitan aina jotain syödä. Mitään makeeta en saa kurkusta alas, mikä on toisaalta ihan hyvä, koska mulla tapana syödä aivan liikaa suklaata. :D Nyt siis mietintämyssy päivittäin päässä, et keksin jotain, mitä saisin syötyä. Yleensä käsken miehen vaan keksiä, mitä syödään ja huomaan, että kun sitä ruokaa sit on, ni kyllä mä sitä sit vähän syön. Mut ite ei sa mitään pätettyä, ku mitään ei tee mieli. Oksentanu en onneks oo, ku pari kertaa.

Tirri, ei toi kuulosta huolestuttavalta. Ihan tuttuja vihlaisuja on.
 
Kiitos aippa ja tweety henkisestä tuesta =) juttelin juuri ystäväni kanssa joka odottaa nyt viidettä lastaan, ja kertoi kans raskauksien olleen tosi erilaisia ja joissakin raskauksissa kärsineensä kamalista vihlovista kivuista kun taas joissakin ei ollut vihlontaa ollenkaan! eikä eilisen jälkeen oo vihlonut ollenkaan, ihan normi olo! Ehkä siis huokaisen ja rauhoitun =)

Miten voi maha pömpöttää tälleen jo kuudennella viikolla?! Pidä tässä nyt sit salaisena naisvaltaisessa työyhteisössä yhtään mitään... turvotustahan tuo siis on, en todellakaan kuvittele että se pikkuriikkinen solumöykky siellä mitään pöpöttää! Mun täytyy alkaa käyttään jotain telttoja vaan sinne ultraan asti, niinku Jessica Simpson =D iso käsilaukkukin löytyy tuohon mahan suojaksi! *heh* no juu, jos sitä vaikka koettais syödä vähemmän, ja vähempi perunaa ja pastaa ni ei ehkä turvottais tälleen...
 
Täällä kans yksi turvonnut! Aamulla maha ihan normaali, mutta lähtee kohoamaan ku pullataikina heti, kun laitan jotain suuhuni. Iltaisin onkin sitten sellanen viimesillään raskaana olevan kokoluokkaa...Mulla on ollu kanssa noita vihlaisuita, eilen vihloi oudosti etureisiä -kumpaaki vuorotellen. Muuten ei väsymystä kummempaa, tuntuu että oireet aika radikaalisti hävinny. Joka toinen päivä suunnilleen jotain tuntemusta, vähänkö menee mielikin vuoristorataa sen mukaan, kun joka toinen päivä oon ihan varma ettei tuolla mahassa mitään ole. 

Hauskaa viikonloppua kaikille :)
 
Voih, pahoittelut niille joiden pieni ei jaksanu :´(

Tänne ei kuulu mitään uutta, pahoinvointi on hieman hellittänyt mutta edelleen kaikki ottaa päähän ja itkettää. Tiistain ultraa odotellessa. Toivottavasti kaikki on niinkuin pitääkin.
 
Itselläni oli eilen erittäin hupaisa reissu sairaalassa.

Mulla oli pää kipee ja illal rupes sit lämpö nousee. Ajattelin että meen päivystykseen terveyskeskukseen. Lekuri kuunteli sydänääniä ja sanoi että sullahan on rintakehäl näppylöit.. ja seläs, mahas, käsissä ja jaloissa.. ja minä ihmettelin että ai on vai :D siltikään en niitä nähnyt.
Laittoi lähetteen tyksiin. Lähetteessä luki päänsärkyä, kuumetta ja petekkiaa.

Sairaalan ensiavussa istuin hetken vastaanotossa ja kuulin kun hoitaja soitti lekurille että täällä olis tämmönen 84vuonna syntynyt nuori nainen jonka lähetteessä lukee petekkiaa, laitanko eristykseen.. Siin vaihees mul nous karvat pystyyn ja sanoinkin niille et mul on iha normi olo vaikka lämpöö onkin.
No juu, jouduin eristykseen, ihan iki oma huone. 
Naureskelin siel et tää ei oo mahdollista ja koitin tutkailla niit 'näppylöit'.. en löytänyt edelleenkään. Kertaakaan ei kuitenkaan tullut mitää pelkotilaa vauvan takia, koska mun päänsärky oli laantunut ja kuume sahaili.. oli ihan normi olo.
Lääkäri tuli ja tutki ja oli mun kanssa samaa mieltä ettei voi olla petekkiaa.. Toinen lääkäri sanoi samaa kun niitä näppylöitä ei ollut.
Verikokeet otettiin kuitenkin yms.. kaikki ok. Kotiin sit pääsin sen parin tunnin odottelun jälkeen. 
Tais olla terkkarissa pikkusen yli-innokas lääkäri :D
Tänään en kuitenkaan mennyt töihin kuumeen takia. Vaikkakin välil on niiiiin terve olo ja yhtäkkii tärisen kun on niin kylmä. 

Sellainen oli minun torstai iltani :)
 
Hei, uskomaton fiilis, tein eilen positiivisen testin. :) pää onkin siitä asti ollut ihan pyörällä. Kummemmin ei ole ollut oireita. Väsyttää tosin kovasti ja tuntuu että koko ajan pieni nälkä. Toivottavasti tämä väsymys ei tästä hirveesti pahene. Töissä parit seuraavat viikot todella kiireisiä. Ja maanantaina pitänee soittaa neuvolaan. Mitähän se eka käynti pitää sisällään? Jännää! Ja onnittelut kaikille!
 
Onnea plussasta : )
Eipä siellä neuvolassa ekalla kerralla paljon muuta tehdä, kun puhutaan. Käydään sun ja miehen suvun sairaudet läpi, mitataan verenpaineet ja hemoglobiini, verikoe, josta monta eri asiaa selvitetään ja tietty mitataan pituus ja paino.
Koska sulla Hmm on laskettu aika tai yleensä millä viikolla menet?
 
Hei ja onnekksi olkoon plussasta Hmm! :) Juuri meinasin kanssa laittaa että ekalla käynnillä terkka/kätilö kyselee kaikenlaisia tietoja terveydestä ym tietoja, täytellään joitain lappuja ja otetaan verikoe, mitataan verenpaineet,punnitaan paino ja otetaan hemoglobiini.Itse kun kävin nyt tässä raskaudessa ekankerran neuvolassa niin olin niin intopinkeenä että tein sitten sen virtsasta otettavan sokeri ja proteiinitestinkin vaikka ei kuulemma ekalla kännillä tarvinnut.Tämä oli sinäänsä outoa kun ekassa raskaudessa minulta pyydettiin se heti ekalla käynnillä, mutta muuton takia vaihdoin neuvolaa jotenka ilmeisesti eri käytäntö... Ja täällä missä itse asun niin ainakin kirjoitetaan se lähete niihin sikiöseulontaverikokeisiin ja pissanäytteenantoon(jos haluaa osallistua) ja sitten lähete gravidaan(täällä siis äitiyspoli tuolla nimellä) jossa tehdään eka kunnallinen ultraus eli np/nt-ultra. Itselläni se onkin jo ensiperjantaina. Hui kun aika rientää. Ja vielä kerran hurjasti onnea!! 
 
Takaisin
Top