Kesäkuun kuumotukset

Täällähän on laitettu töpinäksi ja tavarat on kasassa. :) Meilläkin lähes kaikki muu, paitsi kylpypunkka. Eilen tuli hypättyä kaupungilla ja kyllä sen taas tänään huomaa. Koko maha on ollut tänään kireä ja kipeä, aivan sellainen kosketusarka. Pienempikin tökkäys mahaan saa supistuksen heti päälle. Ja se kiristää ihan sillä tavalla kunnolla menemällä samalla kipeäksi. Mulla ei ole tuollaista menkkamaista jomotusta, vaan koko maha on kipeä. Eilen illan lisäksi vihloi aika paljon tuonne kohdun suun seuduille, mutta onneksi tänään sen osalta on ollut rauhallisempaa. Neuvolan mukaan olisi jo vähän laskeutunut, mutta ei kuitenkaan vielä kiinnittynyt. Kohtu on kuitenkin hirmuisen supistusherkkä heti asentoakin vaihtaessa ja neuvolassakin pitää pöydällä huilata tovi, jotta th voi tunnustella vauvaa. Aloin tämän aamun liman vuotamisen jäljiltä miettimään, että päästäänköhän tässä edes juhannukseen asti.
 
Nyt pitää sen verran koputtaa puuta, että niin Kela, palkanlaskenta kuin verohallintokin ovat toimineet aivan mutkattomasti. Mä vaan odotan että koska kosahtaa, tulee joku oikasupyyntö :D Mä mietin että maksetaanko ä-lomalaiselle normaalisti lomarahat heinäkuussa, vai jääkö ne ikäänkuin sinne fikkaan, samalla tavalla kuin jos olisi virkavapaalla?
 
Nyt pitää sen verran koputtaa puuta, että niin Kela, palkanlaskenta kuin verohallintokin ovat toimineet aivan mutkattomasti. Mä vaan odotan että koska kosahtaa, tulee joku oikasupyyntö :D Mä mietin että maksetaanko ä-lomalaiselle normaalisti lomarahat heinäkuussa, vai jääkö ne ikäänkuin sinne fikkaan, samalla tavalla kuin jos olisi virkavapaalla? Soitanpa palkanlaskijalle.. En tiedä mistä moinen tuli mieleen.

*puhelun jäläkeen* Juu maksetaan ihan normaalisti lomarahat heinäkuussa (joissain fimoissa hirveen paljon loogisemmin siis kesäkuussa).
 
joojoo, mä oon ainakin syöny. En muutenkaan ymmärrä tota juustohysteriaa kun kaikki on pastöroitua kamaa kuitenkin suomessa, ja niistäkin tehdään listeriatestejä säännöllisin väliajoin.
Nimim. 3vuotta alaa opiskellut ja 5 vuotta alalla työskennellyt
 
Mascarpone-juustoa ei taida olla kotimaista, joten jättäisin kyllä itse ainakin väliin. Normi juustokakkuja olen syönyt, jotka on tehty Valion tuorejuustoista.

Kyllä meinas kirpasta ylioppilasjuhlissakin jättää aurajuusto, graavilohi ja moni muu herkku pöytään, mutta kuukauden päästä teen kyllä sellaset Aura-juusto kokkaukset ja graavilohileivät, että ei oo koskaan nähty! :wink
 
Mä kaipaan sushia, salmiakkia ja lakua, vaikka jälkimmäisiä oonkin syöny kohtuudella :)
 
Kyllä mä olen mascarponea käyttänyt leivonnassa ja siis itsekin sitä syönyt, vaikka melkosen tarkka olen mitä nyt raskaana ollessa syön ja en.. Olen vain katsonut, että kaikki tehty pastöroidusta tavarasta :)
 
Pakko kommentoida tuohon juustoasiaan. Minä olen kyllä syönyt Valion tuorejuustoja ja Auraakin. Kunhan vaan katsoo, että kaikki on tuoretta :) Noita graavi- ja kylmäsavulohijuttuja olen kyllä välttänyt.
 
Pippinen, minä olen käynyt uimassa (nyt kyllä vasta rv 33+6), neuvolassa kun varmistin asian, sano et synnytykseen asti voi uida, synnytyksen jälkeen ei niin kauan kun on jälkivuotoo. Varotti vain liian kylmästä vedestä, ettei siellä passaa olla pitkään, istukan toiminnan takia. Ja aiemman raskauden aikaan kävin uimahallissaki ihan viimeseen asti, sillonki sano et niin pitkään voi uida ku tuntuu hyvältä ja lapsivettä ei vuoda. Joten samoilla meen taas, uin kyllä viimeseen asti ku vaan tuntuu hyvältä. Elokuussa kuiteski sit harmittaa, ku ei pääse uimaan (jos on vielä hellettä). Huomasin kyllä et pitempään kun olin vedessä ja sen jälkeen vielä märkä uimatoppi päällä jonku aikaa, ni kylmäs kyllä masua vähä ilkeesti...
 
Kiitos kaikille vastauksista... Ehkä nyt sitten syön sitä juustokakkua palasen. :)
Tuosta uimisesta minullekin juuri viime kerralla sanottiin neuvolassa, että niin pitkään voi uida, kun itsestä hyvältä tuntuu. Aiemmin olin jostain kuullut, että rv 37 ei saisi enää uida. Onkohan näissäkin sitten vähän eroja neuvolantätistä riippuen...
 
Mä olen syönyt luvattoman lepsusti tässä raskaudessa... En vaan meinaa muistaa että jotain rajoitteita on. Raa'asta kalasta olen kyllä pysynyt erossa, muuten esim kasvis/rapusushia olen syönyt.

Ja ah, ihana oma rauha maanantaihin asti! Mies ja kakkonen lähtivät ajamaan mökille ja tuovat sieltä sitten maanantaina esikoisenkin mukanaan. Mä aion pestä ikkunoita, levätä, nähdä vähän kavereita, levätä ja varmaan vähän hypistellä vauvan tavaroita. Ja ehkä vielä levätä :).

Eilen tuli käytyä illalla Naistenklinikalla käyrillä, kun vauva oli liikkunut tosi huonosti koko päivän. Onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin, sykekäyrä näytti hyvältä ja liikkeitäkin tuli tarpeeksi, vaikkei ihan hirveästi. Tänään onkin sitten jo jumpannut koko aamun, mikälie unipäivä oli eilen. Maanantaina taas ultrataan kasvua ja saan sektiopäivän. Korkeintaan kolme ja puoli viikkoa ja vauva on maailmassa! Ihan mahtavaa.
 
Ihanaa Mariannu, ei ole enää pitkä aika! :)

Mulla alkoi äitiysloma tänään! Ihanaa! :) Ei ollut edes haikea fiilis jäädä töistä pois, lupasin käydä näyttämässä vauvaa. Suunnitelmana olisi vielä tehdä kaikkea kivaa vauvattomana viimeistä kertaa. Käydä omien vanhempien ja veljien luona sekä käyden eri puistoissa ja nähtävyyksillä. Ihaninta oli kun sai lomalaisena nukkua pitkään tänään.
 
No niin tuntuis olevan erilaisia suosituksia tuon uimisen suhteen. Mullahan katottiin lääkärissä kohdunkaulan olevan lyhentynyt. mutta kuitenkin tiukasti kiinni, oiskohan siittä tuo suositus. En tiedä, mutta ehkä kysyn asiaa vielä ens viikolla lääkäriltä kun on synnytystapa-arvio. Olis niin kiva päästä uimaan tänä kesänäkin edes kerran tai kaksi. Ja ah sitä vedessä olemisen kevyttä tunnetta! :)

Ai Pirkalla on pastöroitu mascarpone-juusto, sitte kyllä uskaltaisin syödä. Mä en löytäny aiemmin Prismasta kuin jotain ulkomaalaista mascarponea, joka ei ollut tehty pastöroidusta maidosta.
 
Aurinkoista aamua mammat! :) Täällä on ootettu sadetta vesikielellä mut ennustuksista huolimatta eilen eikä viime yönä satanu tipan tippaa.. :/ Muualla päin on kuulema tullu vettä oikein ukkosen kans..Höh, halutaan tännekkii! :mad:

Mariannu Mie oon sulle ehkä ihan pikkiriikkisen kade ku sie saat tietää millon pienokainen maailmaan putkahtaa..Ite joutuu vaan oottamaan...ja oottamaan...ja oottaamaan..ja oottamaan... :)

Nyt sitten seuraa "hieman" avautumista... :)

Onko teillä muilla miten avuliaita anoppeja? :) Tosta naapurista löytyy oma anoppi joka on todella "avulias"..vähä liianki. Soittelee melkein joka päivä ja kyselee voisko tulla kaveriks johonki hommaan, sit ku sanon ettei tarvii tulla että teen omaan tahtiin hommia nii eipä paljon estä. Kohta on Nissani pihassa ja kauhee höyryäminen mattojen pesusta, ikkunoitten pesusta yms yms.. :cwm21 Sen mie vielä sulatan, että se tuol ulkona vaikka kukkapenkkiä raapii tms. mut illalla kyl tul mitta täyteen ku se ol ihan mitään sanomatta ja sopimatta päättäny sit siivota meidän huushollin ja "järjestelly" paikat oman mielensä mukaan! :angryfire Helpollahan mie siinä pääsen ku ei tarvinnu ite siivota mut kyllä se aika kovan kolauksen itsetunnolle anto ku illalla tultiin ristiäisreissulta kottiin..Ihan niinku ois jonku vieraan taloon menny.. :sad001 Ja ei oo eka kerta ku se on näin oma-aloitteinen. Viime vuoden puolella oltiin useamman päivän reissulla, nii tää kodinhengetär ol myllänny meifän makuuhuoneenki ja pessy 4 koneellista pyykkiä (vaikka pyykkikorissa oli "tarpeet" yhteen koneelliseen, en tiiä mistä lie ehtiny lisuketta niin paljon) ja totta kai oli pitäny vaihtaa petivaatteet sänkyyn (olin ite ne vaihtanu just ennen reissuun lähtöö..) ja muutenki oli "järjestelly" talon oman näkösekseen.. :smiley-angry019 Kyllä mie tiiän, ettei meidän huusholli oo aina nii puhtoisen puhas ja aika sotkuinenki mut kyllä mie kuitenki ite haluan omat sotkuni/sotkumme siivota! Prkl.. Ja mie tykkään muutenki, että talo on ns. "asutun" näkönen eikä mikkään hel*etin museo! Argh! :smiley-angry016
 
Suhwi: Voi ei...voin vaan kuvitella miten sulla kiehuu, varsinkin vielä raskaushormonit päälle... :s
Varmaan ihan hyväntahtoinen anoppi ollut, mutta kyllä se liika avuliaisuus voi loukatakin. Mullakin avulias anoppi, mutta ei onneksi tuputa apujaan väkisin :D Arvostan ehdottomasti hyviä välejäni appivanhempiin, on apua aina tarvittaessa saatavilla :) mutta olisi tuo puhtaiden lakanoiden vaihto uusiin kuitenkin jo vähän liikaa :D
 
Suhwin tavoin oon kärsiny noista kuumista aalloista nyt jo päivittäin. Mitään ihmeellistä ei tarvitse tehdä, kun on jo KUUMA :rolleyes: Eikä nuo helteet oo auttanu asiaa yhtään. Kuumuudesta huolimatta arkisin ollaan esikoisen kanssa oltu puistossa useampi tunti päivässä ja poika on saanu ilmaisen lounaan siinä samalla.
 
Emms Juu, hyväähän se tarkottaa kyl mie sen ymmärrän ja arvostankin anopin apua..mut mut..Puhe on ollut että pyydän sit kaveriks ku tarviin apua johonkin hommaan mut se ei vaan tunnu onnistuvan. Haluisin tosiaan omaan tahtiin tehä siivoiluja yms mut tunnustaa, että pitää anopin aikataulujen mukaan kaikki hommat sovittaa. Siis on paljon muutakin mikä pitää käyä hänen pihassaan tekemässä just sillon ku hänelle sopii, ihan sama vaikka meillä ois jotkin omat hommat täällä kesken.. :/

Täällä alkaa olla kaikki valmiina pirpanaa varten, pinnis pitää vielä pedata mut that's it.. :) Nii, ja sairaalakassi pakata :) Tuolla nuamakirjassa on keskustelua rintapumpun hommaamisesta ja pullottelusta tissittelyn ohella. Mitäs mietteitä ko. asiasta? Ite oon aatellu alottaa pullottelua vasta sit ku tyty varmasti on oppinu oikeen imuotteen ja sit vasta hommaan sen pumpunkin. Tutin käyttöö kans yritän välttää mahollisimman paljon, ettei häiriinny imeminen.. :)
 
Suhwi, mulla menisi hermot tuollaisen anopin kanssa! Ihan mahtavaa että auttaa, mutta kyllä sen pitäisi tapahtua sun/teidän ehdoilla, eikä anopin. Mulla on loistoanoppi, joka asuu kahden tunnin automatkan päässä, eli tarpeeksi lähellä että pääsee tarvittaessa paikalle nopeasti, jos vaikka lapset sairastuu, mutta toisaalta ei hyppää kylässä koko aikaa :). Ja silloin kun on meillä, keskittyy poikiin, eli ei laita ruokaa (ellei erikseen pyydetä) eikä siivoa, mutta leikittää poikia aamusta iltaan. Se passaa mulle oikein hyvin, mä saan silloin sitten keskittyä kaikkeen muuhun. Mun vanhemmat asuvat vain noin 10km päässä, mutta eivät käy meillä niin usein, kun meidän isä ei jaksa "kyläillä", mutta sen sijaan ottavat poikia usein hoitoon/yökylään heille.

Ja Suhwi, onhan se tavallaan aika näppärää kun saa vaan kalenteriin laittaa vauvan syntymäpäivän :). Toisaalta ei ole sitä ihanaa & kamalaa jännittämistä, mikä oli vielä esikoisen kanssa, kun odotettiin että koska koska koska tulee lähtö (ja sitähän tosiaan silloin odotettiin, kun esikoinen syntyi 42+0). Helppoa on myös kun voi myös mun vanhemmille etukäteen sanoa, koska tarvitaan pojille hoitajat, etenkin näin kesäaikaan kun isovanhemmat asustavat pääosin mökillä 300km päässä.

Nyt alkaa kyllä itseäkin vähän jo vauvan tulo jännittämään. Meneekö sektio hyvin, millainen olo on itsellä taas jälkeenpäin? Se on kuitenkin niin iso leikkaus ja vaikka sen on jo kaksi kertaa kokenut, niin jännittää silti. Toivottavasti haava paranee hyvin eikä tulehdu ja maito nousisi hyvin. Ja miten arki kolmen lapsen kanssa pyörähtää käyntiin???? Etenkin kun itse olen ekat viikot toipilas.

Mutta nyt on ikkunat ja parveke pesty, eli ne mun vikat isot hommat jotka halusin saada hoidettua. Tänään aion vaan ottaa rennosti ja löhötä terassilla auringossa. Vauvalle pitäisi ehkä olla kaikki valmiina, en ainakaan kovasti puutteita enää keksi.

Rintapumppua en ole tällä kertaa ostanut valmiiksi. Ajattelin ensin odotella ja katsoa että minkälainen tyyppi sieltä tulee, en ole kovin hyvin saanut poikien kanssa pumpulle herumaan maitoa. Esikoinen sai alusta asti myös korviketta ja imetys loppuikin lyhyeen, kakkonen sen sijaan ei koskaan oppinut juomaan pullosta, vaan imetin sen 9kk. Maitoa riitti hyvin, mutta pumpattua en saanut kuin pieniä määriä (millä ei toisaalta ollut merkitystä, kun ei poitsu suostunut sitä pumpattua maitoa mistään juomaan).
 
Takaisin
Top