Kesäkuun keskustelut

Noniin, mullakin todettiin sitten eilen raskausajan diabetes ja tänään kävin jo neuvolassa siitä juttelemassa. Siis mun mielestä jotenki turhaa. Toi ruokavalio mitä mun käskettiin noudattaa, on lähes sama miten mä syön muutenkin. Nyt vaan pitää syödä paljon useemmin. Kovasti se painotti et karkki ja sokerit pitää jättää pois, mut mitä hittoa, kuin paljon ne luulee että lapsiperheessä syödään karkkia?? joka päivä vai? mä syön karkkia niin harvoin et ei se kyllä tähän vaikuta ollenkaan.. no joo, nyt sitte mittaillaan sokereita ja katsotaan kuin käy. Tänään kun oon mittaillu niin arvot on ollu aivan hyvät vaikka söin vielä ihan normaaliin tapaan. Ärsyttää nyt vaan ihan hulluna koko touhu.
 
Noppu ja September: Musta tuntuu, että neuvolassa ovat usein ylireagoivia niiden sokeriarvojen suhteen. Mulla heitti parilla kymmenyksellä kaikki testiarvot, jotka sokerirasituksessa oli ja sen takia jouduin loppu raskauden mittaamaan sokereita tiiviisti. Muutamia epänormaaleja arvoja oli, mutta pääasiassa olivat hyviä. Ja kun sitten sairaalalle kasvukontrolliin menin, niin ne takertui vain niihin muutamaan epänormaaliin arvoon. Kovasti pelottelivat, että lapsi kasvaa "mammuttikokoiseksi ja vammautuu tai kuolee viimeistään synnytyksessä". No kuitenkin lapsonen syntyi rv 38+1 ja painoa oli ruhtinaalliset 2500g. Ruokavaliota tarkastelin, kun jaksoin ja herkkuja söin "entiseen tapaan", eli silloin tällöin, eikä ollut jätskitön kesäkään. Jos joku nosti sokereita, niin stressi siitä, mitä söi tai oli syömättä sekä palaute kaikesta tekemisestään. Kun ekassa raskaudessa oli heittoa sokereissa, niin nyt olenkin sitten "automaattisesti" raskausdiabeetikko, mutta onneksi nyt ei tarvinnut sitä sokerilientä lipittää. Muuten ois joku saanut olla tuon meidän 2v neitosen kanssa täälllä, kun mulle iskee siitä liemestä tosi tehokkaan migreenin ja sehän ei oikein menaa Panadolilla hellittää. Nyt siis olen mittaillut sokereita maaliskuulta alkaen ja yhtään korkeaa arvoa en ole vielä saanut, joten alkaa tympiä tuo pistely vähitellen. Olenkin jo vähentänyt pistämistä päivään viikossa, kun suositus olisi 3-4 päivää viikossa. Niinä päivinä kun on muutenkin olo, että on kuin pallo jalassa. Ja täysin normaalisti olen syönyt, välillä vähän reilummin jopa herkutellut. Ja siitä huolimatta ei muksu kuulemma ole kasvanut tarpeeksi, heinäkuulla pitää mennä kokotarkistukseen (rv 31+0), onko lapsi edelleen miinuskäyrällä. Tosin niin oli tämä esikkokin miinuksilla ja sen kerran, kun kiipesi -2 käyrältä -1 käyrälle, niin heti alkoi kova saarna siitä, että nyt se alkaa kasvamaan ja kasvaa sitten "norsuksi". Katsotaan sitten, mitä meinaavat keksiä, jos lapsi ei olekaan kasvanut tarpeeksi siihen tarkistukseen mennessä.

Mutta näillä mietteillä odotellaan lääkärineuvolaa 18.6. Tänään kävin tyttösen kanssa tuossa naapuripitäjässä entisen opiskelukaverin luona. Heille tulee "heinävauva" ja hän on ollut supistusten takia sairaslomalla jo jonkin aikaa. Samalla näin myös toista opiskelukamua, joka oli liikkeellä poikiensa kanssa. Sai meidän neitonen leikkiseuraa ja oli tyytyväinen. Nyt temuaa tuolla tyhjennetyn vaippalaatikon kanssa, on kuulemma hevosen ruoka-astia. Itse sain hyvää ruokaa ja hyvää seuraa. :)
 
Onpas nyt tullut ikäviä labrauutisia :( Ei muuta ku jaksamista tytöt!
Perässä tullaan, siis siinä mielessä, että se sokerirasitus vielä edessä. Pidän kyllä kaikki jäsenet ristissä, että tulokset olisi hyviä. Tässä on nyt ihan tarpeeksi hankaluutta muutenkin...

Tänään piti käydä asioilla ja suoraan sanottuna olen yllättynyt, että selvisin kotiin. Oli melkoiset kantamukset, kun lähin linkkipysäkkiä kohti ja pysäkillä nojailin pysäkintolppaan puuskuttaen ja mahaani pidellen. Pisti ikävästi vatsaan, heikotti ja huippas, eikä mihinkään päässy tietty istumaan. Melkoinen epätoivo siinä alko iskemään, kun linkkiä ei kuulunu, että tipalla oli etten itkuun purskahtanu. Ohikulkijat ja muut linkin odottajat vaan mulkoili sen näkösinä, että mitä tuo läski tuossa puuskuttaa :(
Kotiin päästyäni melkein vajosin polvilleni voidakseni suudella eteisen lattiaa, sen verta kiitollinen olin, että kotiin pääsin. En kuitenkaan viitsinyt, kun en olisi sieltä ylös päässyt. Olisi pitänyt jäädä lattialle makaamaan pariksi tunniksi ja odottaa että mies tulee kotiin. Eikä muuten tee ihan heti mieli lähteä uudestaan asioille, ellei ole autokyytiä ovelta ovelle.

Onko kukaan muuten huomannut ihonsa olevan tavallista herkempi nyt?
Itse olen meinaan huomannut sen koipiani sheivatessa. Tänäkin aamuna lähtöä tehdessäni menin ajelee sääret, kun ajattelin laittaa legginsit. No niiden laitto jäi haaveeksi, kun kintut vuoti verta ihan hirveästi. Meni itkun tuhertamiseksi koko lähtö, kun alkoi olla kiire ja kintut vaan vuotaa verta niin, ettei voinut housuja pukea päälle. Legginsit jäi laittamatta ja päädyin laittamaan löysät, mustat housut. Silti kirveli jalkoja vielä pitkään lähdön jälkeen ja voin sanoa, että kyllä on sääret kauniina tällä hetkellä ;(

Joku kirjotti kivuista sängyssä kyljen kääntämisen yhteydessä...
En tiedä varsinaisista kivuista, mutta ikävältä se muuten tuntuu. Yöllä kun herään kääntämään kylkeä, niin se tuntuu aina pahalta sillä puolen millä on nukkunu. Tokihan tuo "kohdun sisältö" painaa jo sen verran, että johtunee siitä :P
Kyllähän sitä kaikenlaisia hetkellisiä nipistyksiä, vihlasuja ym. on vähän väliä siellä sun täällä.

Mies kuunteli eilen illalla vauvaa korva mun vatsaa vasten ja siihen lopputulokseen tultiin, että meille on tulossa joko delfiini tai valas. Sanoi lähes järkyttyneenä, ettei ole ikinä moisia ääniä mun vatsasta kuullut. Ei kuulemma ollut mitään mahan kurinaa tai muita vatsan normaaleja ääniä. Kuulu veden loiskintaa ja ääntelyä, joka kuulosti delfiiniltä tai valaalta (mies jopa matki ääntä joka oli aika huvittavaa). Kyllä se oli ymmällään ja saipa siinä kuunnellessaan pari potkuakin päähänsä. Oli varmaan pikkuisen vastalause isänsä höpötyksiin :D
 
Joo ihme vauhkoomista kyllä neuvolan osalta. Okei hormonitkin vaikuttaa, mutta se neuvolan terkkari sai kauheet omatunnon tuskat mulle aikaan. Ihan ku oisin ite aiheuttanu tän diabeteksen vaikka en kyllä oikeesti usko että oon tehnyt mitään väärin. :( eilinen meni itkiessä ja tänään sitten vaan kiukuttaa. Mikähän tunteiden kirjo sitä huomenna odottaa?

Ja sit yks kumma juttu. Mulla on tuo sf-mitta ollu koko aika korkeella, siellä yläkäyrällä. Kysyin siitä jo joskus aikasemmin et meinaako tää nyt sitä et mulle tulee iso vauva, niin vastaus oli että "ei syytä huoleen, sf-mitta ei pakosti liity vauvan kokoon mitenkään, saattaa olla että on vaan paljon vettä yms." No nyt sitten kun todettiin RD niin sama täti oli sitä mieltä että "voi voi kun tulee iso ja jättimäinen vauva kun kerta masukin on noin kovin iso!" Mitä ihmettä?? eihän se mielipide voi muuttua kesken kaiken.

Nyt sitte kun mun pieni pääkoppani on menny sekasin, vuorotellen itkettää, kiukuttaa ja naurattaa, niin ruokakaan ei enää maistu. Nyt tässä alkaa pelottaa että tulee masennus vielä kaiken päälle. :(
 
Potkuista / liikkeistä: Alkaa olemaan sen verran voimakkaita, että välillä ei aamusta saa nukuttua.. jytä alkaa monesti, kun käyn vessassa ja toissa aamuna tuntui, että vatsanahka lähtee liikkeelle.. ja muutenki eilen tuntu jytä pitkin päivää.. taitaa olla univaikeuksia siellä masussa.. ;)

Hemoglobiini: Täälä pyöriny koko raskauden siinä 110-116 (keaarn käväs 121 ja sitten, kun vähennettiin rautaa niin tippui takas eikä oo takaisin noussu).. Nyt ei oo pariin viikkoon mitattu, mutta väsyttää edelleen niin epäilen ettei oo ainakaan noussu.. : /

Kivuista: Täälä oli pari päivää inhottavia kipuja, mutta meni taas ohi.. ne on vaan aina erilaisia kuin aiemmin niin aina vähän huolestuu..

Sweetseptember: Mulla ollut kans havaittavissa nopeampaa sykettä, mikä kyllä muutenkin taitaa nousta raskauden aikana, mutta myös alhainen hemoglobiini sitä nostaa ja hengästymiset voi myös johtua siitä, mutta saattavat kuulua muutenki asiaan!? Täälä ainakin noita molempia - ei kiva! ja väsyttää koko ajan.. sitä energistä vaihetta odotellessa..

Kolmannekset: On mulle ihan utopiaa samoin nuo raskauskuukaudet.. osaan vain ajatella viikkoja : D , mutta viimeinen kolmannes alkaa sitten tulevana maanantaina, kun silloin alkaa rv 28 (tai siis 27+0).. Nice! :) Siis, jos käsitin oikeen..

September: Mua kans jännitti nuo sokerirasituksen tulokset ja en tiedö meninkö rimaa hipoen läpi.. Paastoarvo oli 5,2 (kun se raja on sen 5,3).. sormenpäästä se oli "vain" 5,1 :) Muut arvot jäi reilusti alle viitearvojen. Neuvolasta sanoi, että tulokset hyvät, mutta jos lääkäri katsoessaan ne meinaa niin sit voi olla, että joutuu kanssa ite seuraileen... kun se oli niin täpärä alitus. Muuten sitten seuraillaan kuitenkin neuvolassa eli, jos sf-mitta karkaa hirveeti yläkäyrän yläpuolelle jne.. Yhdellä tutulla oli tuo paastoarvo sen 5,3 ja joutui itse seuraan, mutta kotona ne jäi sitten paljon alle niin ei alkanu dieetille.. aika jännä, että sitten rasituksessa se oli ollu paljon korkeampi ja oli narahtanut. Joo sen takiahan sitä pitää sitten rajoitella sitä sokeria, ettei vauva saisi liikaa sokeria, kun paisuu siitä vaan.. kurjaa, jos viedään kaikki herkutkin! ;) Olen kanssa syönyt obsidania ja ottanut sen öisen vessakäynnin aikaan tyhjään vatsaan tuoremehun kera.. ettei aamupala vaikuttaisi imeytymiseen, mutta ei oo kanssa auttanu.. ja joo ilman rautaahan ne olisivat vielä alhaisemmat!

 
Alkaa raskaus olemaan nimensä veroista yhdellä jos toisella... Onneksi viikot vähenevät hurjaa vauhtia ja palkinto odottaa :)

Tsemppiä sokerien kanssa taisteleville. Tuntuu, että raskausdiabetes ja sokerikeskustelu muutenkin on lähtenyt parissa vuodessa ylikierroksille. Kiitän meidän neuvolatätiä, joka antaa syödä kesäjätskit ihan rauhassa. Itse asiassa koko sokerirasitus näyttää jäävän tekemättä, vaikka luulin siihen joutuvani/pääseväni. Luottavaisin mielin eteenpäin. Eipä sitä muuten jaksaisi... Unohdetaan, ettei pieni ihminen voi kaikkea kontrolloida.

Kivuista: liitoskivut ovat minulla teräviä nopeita iskuja tuonne haaroihin (juuri sinne jalan ja haarovälin liitokseen), mutta ne kestän paljon paremmin kuin sen alkuajan jatkuvan ällötyksen. Kipu on niin nopea, vaikka meinaakin vielä jalan alta. Joskus kipu jää lievempänä päälle, mutta hellittää kyllä parissa tunnissa. Muistaakseni esikoisesta lantion löystyminen alkoi kipuilla joskus 30+ viikoilla.

Muuten kaikki hyvin. Pikkuinen liikkuu niin lempeästi, ettei häiritse oikein untakaan. Eilen istuessani suoraa auringonpaisteessa, lähti hurja rumba käyntiin. Varjossa loppui ja taas auringossa alkoi! Hauskaa valoleikkiä :)

Muuten... Raskauslaskureita ja kalentereita on netissä hurjasti, mutta jos joku ei ole bongannut, niin tässä on jotain hauskaa, vaikka tietoa onkin vähän: http://www.kampanjat.net/raskauslaskuri/

rv 27+3
 
Jep, sokerit puhuttaa.. Tänään tuli tieto että mulla on kans raskausajan diabetes. >:( Ens tiistaina neuvola, ruokavaliot käydään läpi ja pitää sit ite alkaa seurailee verensokereita. Meiän neuvolantäti on kyl ainaki tähän mennessä ollu oikein lepposa, toivottavasti tänki ottaa lunkisti eikä alkais paasaamaan. Mikään ei saa mua tehokkaammin sulkemaan korviani ku paasaus.
Mut, meikäläinen on aina ollu sokerihiiri ja herkkupeppu, mitä on kesä ilman jäätelöä? Mansikkakakkua juhannuksena?? Ääh... Tästä tulee titaanien taistelu, verensokeri vastaan minä. :'(
 
Ei ole tullut kirjoiteltua täällä vau:ssa niin paljon, kun fb-ryhmä sai alkunsa;) Joku mietiskeli raskausviikkoja & -kolmanneksia. Tässä lyhyesti: 1. Raskauskolmannes: viimeisten kuukautisten alkamisesta rv 13 loppuun 2. Raskauskolmannes: rv 14-28 3. Raskauskolmannes: rv 29- synnytykseen. Yksi raskausviikko lasketaan päivissä 0-6, eli esim. Rv. 13+5 tarkoittaa, että odottajalla on 13 täyttä viikkoa jo takana ja sen lisäksi 5 päivää. Tuolloin puhutaan, että on 14:sta raskausviikolla. Tämä viikko on mennyt esikoisen oksennustaudin kanssa ja tänään lähdin itse töistä kesken päivän, kun vatsassa kiersi ikävästi.. Toistaiseksi ruoka on pysynyt sisällä, mutta "nieleskelemistä" on välillä. Muuten ok fiiliksillä eteenpäin.. ollaan aktivoiduttu asunnon myynnissä miehen kanssa ja tänään ilmestyi meidän koti nettiin ja ensi viikolla on 1. Näyttö. Vähän jännittää;) eihän sitä tiedä miten nopsaan tai hitaasti kauppa käy;) peukut pystyyn! Tsemppiä kaikille sokeriarvojen tai muiden vaivojen kanssa painiskeleville!
 
Täällä sujuu edelleen kivasti! Välillä on nyt ruvennut tulemaan kivuttomia supistuksia, mutta menevät itsekseen nopeasti ohi :) Kirppu jytyyttää välillä niin, että säikähdän kovasti :D
Toisen kerran olin viikko sitten sokerirasituksessa ja kaikki oli kunnossa. Onneksi.
Tilasin Hartanin vaunut ja ne tuli eilen postissa ja äitiyspakkaus tuli jo viime viikolla. Ihana käpälöidä noita vauvajuttuja <3

Tsemppiä kaikille!!
 
Jep...

Tainnu kaikki aktiivikäyttäjät siirtyä sinne facebookin puolelle, joten hittoako
täällä enää käy.
 
SweetSeptember: Meitsi ei vielä ole ainakaan siirtynyt. Harmi, jos keskustelut poistuu täältä :-(

Tänään iltapäivällä on ylimääräinen neuvolakäynti, jossa saan ruokavalio-ohjeet ja kotimittarin verensokeria varten. Jotenkin stressaa ihan hirveästi. Yksi arvo onneksi vain oli koholla, joten toivottavasti selviän suht pienillä muutoksilla. Suklaasta luovuin heti kun kuulin tuloksista viime viikolla, ja vieroitusoireita on ollut, ainakin henkisiä!

Viime yönä ei tullut uni, kun koko vatsa oli yhtäkkiä tosi kipeä. Ihan kylkiluista nivusiin asti poltteli ja nipisteli tosi ikävästi. Säikähdin, että nytkö harjoitussupistukset ovat yltyneet oikeiksi supistuksiksi. Mutta kipu oli tasaista ja yhtäjaksoista kolmen vartin ajan, eikä kipuun liittynyt paineentunnetta ja vatsan kovettumista, jotka on harjoitussupistuksista tulleet tutuiksi.

Seuraava ajatus oli kohtutulehdus. Mutta ei kai kipu sitten olisi mennyt ohi? Ja kai siihen liittyisi kuumetta sun muuta... Vauva potki minkä kerkesi, eivätkä sen liikkeet tehneet kipeää. Vatsakipu hävisi ja sain nukuttua pari tuntia. Sitten heräsin, ja kipu palasi mutta vain vajaaksi vartiksi. Onneksi tänään on se neuvolakäynti muutenkin, voin kysyä tuollaisesta kipuilusta samalla.

Tilannetta ei siinä yksin aamuyöllä valvoessa juurikaan auttanut se, että kirjassa jota yritin lukea joku synnytti juuri viikolla 27, ja vauvaparka jäi taistelemaan elämästään keskoskaappiin. Hmph, ei tuollaista kerrottu kirjan takakannessa! >:-( Kyllä niiden pitäisi ymmärtää varoittaa, etteivät heikkohermoiset odottajat vahingossa tarttuisi noihin kirjoihin...

Ehkä kyseessä oli vain ruoansulatusvaivat. Syön yleensä pääosin kasvisruokaa, mutta nyt mehut ja suklaat pois jätettyäni olen kärsinyt jatkuvasta nälästä, ja painokin putosi puoli kiloa :-D Viikonloppuna söinkin runsaasti jauhelihakastiketta ja kanaa - ehkä suolisto sitten protestoi sitä. Tai sitä, että vaihdoin rautalääkkeen, siirryin Obsidanista Maltoferin purutablettiin, josko vaikka imeytyisi vähän paremmin.

Tänään on joka tapauksessa vähän mälsä ja säikähtänyt olo. Ja sitten joutuu vielä alkaa rei'ittämään sormenpäitään! (Ilman että saa suklaata lohdutukseksi.)
 
En oo ainakaan kokonaan siirtynyt, koska ei siellä puolella tällaista samanalaista kirjoittelua! Muista en tiedä, mutta ittellä ainakin ollu niin kiirusta, että harvemmin ehtii netissä käymään.. ehkä kesä muutenki sellaista aikaa!? Toivottavasti kaikki keskustelut ei oo siirtyny sinne! :)

September: Mikä arvo sulla oli koholla?/ Oliko paljon koholla?  Mulla oli tosiaan kans yks arvo juuri rajoilla eli en oo ainakaan vielä joutunu seuraileen.. mutta hyvähän se olis reagoida jo tässä vaiheessa..suklaasta luopuminen tulee olemaan kova paikka ja kyllähän se siihen menee tääläkin jossain vaiheessa.. kai ne se on just sitä henkistä tuskaa! :) Täälä on kans ollu sellasta kipua koko vatsalla.. mutta ei onneksi särkylääkettä vaativaa.. enkä usko myöskään harjoitussuppareiksi. Saitko jotain järkevää vastausta neuvolasta?

Täälä heräsin viime yönä siihen, että maistu verelle suussa.. ja meninki sit vessaan sylkemään verta. Nenästä ei tullut ainakaan ulospäin verta, mutta katsoin peilistä niin sitä verta valui kuitenkin nenästä suuhun.. tai en tiedä toivotatavsti se ei ollut peräisin mistään muualta.. ;) Mulla ei oo koskaan aiemmin tullut verta nenästä, mutta ehkä nukuin sellaisesssa asennossa,. että se valui sit vaan nieluun.. kyllä sitä säikähti siinä 05 aamulla! Nyt ei oo enää tullu sit sen jälkeen.. mutta alhainen hb voi tietysti sitä aiheuttaa. Täälä olis kans varmaan aihetta kokeilla tosita rautalääkettä, kun ei tunnu ainakaan arvot nousevan obsidanilla.. Harmi, kun muuten sopii hyvin!

Onko muilla ollut vielä listeria/ tokso pelkoja? Ite huomaan, että pikku hiljaa pystyny alkaan vähän rentoutuun noiden syömisten suhteen-- mies on kuitenkin edelleen tarkka mun puolesta. Oltiin vknloppuna häissä ja menin sit syömään salaattia jne.. vaikka mies oli sitä mieltä ettei pitäis, jos ei oo kunnolla pessy.. Istuin kavereiden kanssa, joilla jo usempi lapsi ja, kun ne on syöny paljon rennommin raskausaikana niin ne alko mulle jo vähän nauramaan... kun kysyin ovatko syöneet juustokakkua raskausaikana jne.. ;) Sen kakun jätin kuitenkin väliin.. enkä tuota salaatin syöntiäkään oo enää jälkeenpäin miettiny.. huomaan vaan, että ehkä vähän rentoutunu sen suhteen.
 
Kiva huomata, että täältä löytyy sittenkin eloa :)
Tylsää tosiaan, jos kaikki painuu kirjottelee sinne facebookiin kuulumisia ja täällä päässä keskustelut tyrehtyy täysin.
Ite olen facebookissa, mutten mikään järin innokas käyttäjä. Lisäksi en jaksa ruveta kahteen eri paikkaan kirjottelee.

Onpa tosi "positiivista" palautetta tullut täällä ja muillakin palstoilla tuosta obsidanista.
Anoppi nimenomaan suositteli sitä mulle, enkä sitten lähtenyt edes miettii muita merkkejä, kun se niin kehu sitä. Oon nyt viikon verran syöny niitä ja kerkeen vielä tän viikon syödä, kun ens viikolla ois seuraava neuvola. Saa nähdä onko arvot kerenny nousta tässä ajassa tai lähteekö ne nyt sitten yleensäkään nousuun tolla obsidanilla.
Hitto soikoon ;(
Viikonloppuna oli kyllä huomattavasti energisempi olo, kuin on viime viikkoina ollut. Koko viikonlopun raivasin kaappeja ja laatikoita, heitin tavaraa menemään ja kokosin kirppakuormaa. Huomasin kyllä, että molempina päivinä supisteli aika kovasti, joten aattelin tän päivän ihan vaan lökötellä ja ottaa hieman iisimmin.

Minä oon vieläkin aika paniikissa noiden syömisten takia. Nytkin luin tältä sivustolta, ettei säilykeruoat ole hyväksi raskaana oleville. Purkissa olevaa tonnikalaa tulee syötyä erilaisissa yhteyksissä, joten sen syöminen mietityttää nyt vähäsen.
Tuorejuuston (ja muiden pehmeiden juustojen) ja järvikalojen syöminen arveluttavat jostain syystä eniten, en tiedä miksi.
Eniten kuitenkin painiskelen noiden herkkujen kanssa, kun se sokerirasitus olis edessä viikon päästä ja pelko persiissä sitä odotan.
Eli päällimmäisenä on kuitenkin edelleen pelko siitä raskausdiabeteksestä, ei niinkään listeriasta.

Pakko muuten udella, että näkyykö teidän raskausmasu selällään maatessa? Eli onko ihan selvä kumpu nähtävissä? Ite oon meinaan ihmetelly, kun mun vatsa on maatessa ihan litteä.
 
Sokeriarvoista: Lillii, mulla oli sokerirasituksessa 1 tunnin arvo 10,9. Raja-arvo oli 10. Neuvolassa pahoiteltiin, että joudun nyt mittailemaan, ja ihmeteltiin miten kummallista se on, kun jollekin tulee ja jollekin ei. Ei kuulemma olisi mustakaan uskonut. Nauratti. Meinasin alkaa luennoimaan, että mulla nyt on yltiöterveellinen ruokavalio ja äidiltä peritty aineenvaihdunta, joiden avulla pysyn kuosissa, mutta eihän se tässä asiassa totuutta kerro. Noi sokerituloksethan kertoo vain sen, että jos mättäisin sokerihöttöä päivät pitkät, niin sellaista mun elimistö ei pystyisi käsittelemään, vaan silloin olisi arvot jatkuvasti koholla.

Lounaan jälkeinen arvo oli nyt neuvolassa mitattuna 5,5 eli tosi hyvä. Ostin kotimatkalla vähän lemppari-tummasuklaatakin, että voin päivällisen yhteydessä testata vaikuttaako pari palaa aterian yhteydessä :-) Nyt ei nimittäin ollut kuulemma tarkoitus vielä tehdä muutoksia perusruokavalioon vaan mittailla, miten oma tähänastinen ruokavalio vaikuttaa arvoihin.

Kivuista: Neuvolantäti ei osannut sanoa mitään absoluuttista mun yöllisistä vatsakivuista. Kohtu oli normaalin tuntuinen tunnustellessa, vauva potki kiivaasti ja sydänäänet olivat napakat. Jos kipukohtaus toistuu vielä, kannattaa kuulemma käydä äitipolilla tarkistuttamassa asiat. Toivottavasti ei tarvitse lähteä...

Vaihdoin lauantaina eri merkkiseen rautaan ja söin viikonloppuna tavallista lihapitoisemmin. Voihan olla, että semikasvissyöjän vatsa on heittäytynyt herkäksi nyt, kun vauvamaha painaa suolistoa.

Ruokapeloista: Mietin näitä asioita juuri viime viikolla, kun huomasin että olin alkanut vähän relata. Ravintolassakin söin grillileivän päällä vuohenjuustoviipaleen, kun sanoivat sen olevan pastöroitua, ja oli se uunissakin käynyt ainakin nimeksi. Aiemmin olen ollut aika hysteerinen enkä ole esim. fetaa syönyt edes kotona. Salaatteja (siis myös tuttujen tarjoamia ja a la carte -listoilta löytyviä, ei ainoastaan lounaspaikkojen noutopöytäsalaatteja) välttelen kyllä edelleen, jotenkin se salaatin puhtaus on noussut kynnyskysymykseksi.

Ravintolasyömisestä: Ravintolasyöminen ei kyllä ole samalla lailla houkuttelevaa kuin ennen. Stressasin etukäteen ruokailuista, kun käytiin miehen kanssa pikku viikonloppumatkalla Tukholman maratonilla (itse olin tietysti yleisössä). Hotellin aamiaisella teki mieli juustoja, mutta ne jätin ottamatta. Illalliset ja lounaat meni tosi hyvin, kun syötiin etnisissä paikoissa, joissa kaikki oli kuumaa ja läpikypsää. Sellaiset pohjoismaista ruokaa tarjoavat ravintolat ärsyttää ja ahdistaa, joissa annoksessa onkin yhtäkkiä kaikenlaista lisuketta, jota listassa ei mainita. Sitä sitten miettii, että mitäköhän mätiä tuossakin tartarkastikkeessa on. Jotenkin hölmöä, että pitäisi aina kysyä tarjoilijalta, onko annoksessa muuta kuin ruokalistassa esitellyt osat. Ja että anteeksi, onkohan teidän ruoassa jotain, josta voin saada listerian, ja pesittekö varmasti tuon salaatinlehden hyvin. Äh.

Kaverin tekemää juustokakkua olen kyllä syönyt useampaankin otteeseen, kun hän on aina maininnut tehneensä sen pastöroiduista aineista. Hän sai itse vauvan tammikuussa ja oli raskaana tosi ruokahysteerinen, mutta söi silti omia juustokakkujaan - niinpä siis minäkin. Vieraassa paikassa vieraan ihmisen tekemänä en välttämättä söisi :-)
 
Mulla ei nyt kertakaikkiaan mee kauheen hyvin. :( Kesäloma loppui, olin eilen ensimmäisen vuoron tekemässä ja voi että se oli yhtä helvettiä. Oon seisomatyössä niin oli pikkasen rankkaa vaikka oli hiljainen päivä. Supistuksia alkoi satelemaan kun olin ollut puoli tuntia töissä. Niitä jatkui sitten 10 min välein aivan koko vuoron ajan ja vielä kotonakin pari tuntia, kunnes vihdoin rauhottui ja pääsin nukkumaan. Aamulla lähdin työpaikan lääkärille kun en saanut neuvolan lääkärille aikaa, niin se ketale laittoi mulle kolme päivää saikkua siitä! "jos nyt lepäät tämän kolme päivää niin varmasti supistelu rauhoittuu" siis mitä hittoa? Justhan mä olin kolme viikkoa lomalla, onhan siinä nyt tullut levättyä! Mitä se kolme päivää tässä enää mihkään vaikuttaa? meillä, niinkuin varmasti melkein kaikissa muissakin ravintoloissa on juuri viikonloput paljon kiireisempiä kuin arkipäivät. Nyt mun pitäis sitten mennä perjantaina iltavuoroon ja soitella jos vielä tuntuu supistelevan. Justiisa joo, on se nyt kiva mennä "testaamaan" vointiaan viikon kiireisimpänä päivänä. Ja onnea vaan mulle yrittää saada ketään tuuramaan mun lauantaiaamua jos perjantaina illalla ilmotan et nyt pikkasen supistaa. Soitin sitte tästä kaikesta kauhuissani uudestaann neuvolaan ja ne sai ängettyä mut neuvolalääkärille torstaiksi. LUOJAN KIITOS! Sit se työpaikan lääkäri teki sisätutkimuksen  (erittäin epävarmasti) ja sanoi että mulla olis kohdunkaula nyt 2cm ja pää tuntui! mun mielestä se kuulosti jotenkin väärältä että pää tuntuisi jo nyt alakautta?? Ja viime viikolla kun mulla oli ihan perus tarkastus lääkärille niin kohdunkaula oli vielä 4cm.. eli viikossa olisi pienentynyt puoleen! Ei kai se normaalia ole? Kaameeta jotenkin kun tuntuu ettei lääkäri välitä mun ja vauvann hyvinvoinnista. En mä pelkästään saikkua saikun takia hae, vaan siks ku tuntui hiton pahalta olla töissä. Tunteet taas heittää häränpyllyä kun ei oikein tiedä onko tässä asiat kunnossa vai ei.

Niin ja mulla on nyt puoltoista viikkoa tarkkailtu niitä sokereita, en muuttanut ruokavaliossa paljonkaan. Tänään diabeteshoitaja soitti ja kyseli mittauksia, ja oli oikein tyytyväinen. Se sanoi et jos jatkuu arvot samana niin ei tarvii tehdä mitään erikoist, tarkkailla vaan niitä sokereita, ja sit kk ennen laskettua aikaa pitäis tulla painoarviota tekemään. Eli siitä diabeteshuolesta vähän lähti nyt stressiä pois. :) kivaaaaa! yks ilta kyllä kokeilin juoda pienen lasin kokista ja sokerit kyllä pomppas ihan pilviin! Eli siitä on nyt pysyttävä erossa :)
 
Noppu: Voi miten ikävää :-( Pidetään peukut pystyssä, että huominen neuvolalääkäri ottaa asian vakavammin.

Kun työterveyslääkäri ei ole kovin ekspertti tunnustelemaan raskaana olevien kohdunkauloja, ja koska sisätutkimus tuntui sunkin mielestäsi vähän epävarmalta, niin tuloksetkaan ei ole välttämättä kovin luotettavia. Ikävän kuuloinen lausunto tietysti, mutta ennen neuvolalääkärin tekemää tarkastusta ei ehkä kannata panikoida liikaa asiasta. Tiedän, helpommin sanottu kuin tehty...

Onko ne sun supistukset kivuttomia vai kipeitä?

Mulla ei nyt raskaana ollessa ole kovin paljon positiivista sanottavaa työterveyslääkäreistä. Etenkään miehistä. Pääsiäisen jälkeen mulla puhkesi vakava unettomuus - olin kärsinyt siitä ennen raskautta jo 8 vuotta mutta viikolle 15 asti nukkunut raskaana suht hyvin - ja kun en ollut nukkunut pariin yöhön kuin tunnin, menin työterveyslääkärille. Olin ihan paniikissa, että tästäkö se unettomuuskierre taas alkaa, mitä teen kun en voi käyttää lääkkeitäkään, itkin ja hyperventiloin. Ja lääkäri sanoi kirjoittavansa SEN PÄIVÄN sairaslomaa. "Nyt kotiin lepäämään ja nuku ensi yönä hyvin ja huomenna töihin." Just. Ja viikkoa aikaisemmin työkaverit muisteli lounaalla, miten odottaville työntekijöille suorastaan tyrkytetään saikkua, ja kauhistelivat miten törkeää on että hyväkuntoisia työntekijöitä houkutellaan saikulle raskauden varjolla. Voin sanoa, että oli aika paha olo oli sen lääkärikäynnin jälkeen.

Koita Noppu jaksaa! Toivottavasti sulla on huomisen lääkärikäynnin jälkeen vähän parempia uutisia ja parempi fiilis.

Sokereista:
Mulla tosiaan 1 h arvo oli 10,9 (raja-arvo 10,0) viime viikon sokerirasituksessa. Maanantai-iltapäivästä asti olen mittaillut arvoja itse kotona. Vähän ihmetyttää, kun edes aterioiden jälkeiset 1 h arvot eivät ylitä paastoarvorajaa. Eilen mittasin 7 kertaa ja jokainen mittaustulos oli alle 5,5 - myös sen jälkeen kun olin illalla juonut mukillisen soijamaitoon tehtyä tummaa kaakaota. No, ehkä kaverina menneet ruisleivät juustolla tasasivat verensokerin nousua. Aamuisin arvot on alle 4, eli tosi matalat, ja nälkä onkin kiljuva. Pelkäsin joutuvani luopumaan aamupuurosta ja kuivatuista luumuista (joo, vatsan toiminta vähän hidastunut viime viikkoina...siksi luumut kehiin!), mutta ei sekään nosta arvoja edes yli viiteen, tosin syön sen kanssa manteleita ja luonnonjogurttia, jotka taas tasapainottavat.

Mietin jo, onko mittari rikki. Tiedän kyllä syöväni tosi terveellisesti. Ja toisaalta se sokerirasituksessa annettava 75 g glukoosia paastonneeseen elimistöön on aika iso kerta-annos ilman mitään tasapainottavia ruoka-aineita. Taidan kokeilla tulevina päivinä maltillista herkuttelua, on viikonloppuna tulossa juhlatkin, niin katsotaan miten sokerit reagoi suklaakakkuun - kyllähän se testata pitää! :-)
 
SweetSeptember: Itse liityin sinne FB keskusteluun, kun huomasin, että suurin osa näyttää sinne siirtyneen.. Aluksi en siitä muuten innostunu, koska välillä muutenki ahdistaa koko FB! :) mutta siellä se keskustelu on niin eri tyyppistä.. eikä siellä voi tällä tavalla keskustella niin kuin täälä. Avautua kunnolla ja pitkästi! =) eli seurailen ja kirjoittelem sielläkin, mutta täälä tulee enemmän kirjoiteltua. Mulle kanssa moni sitä Obsidania suositteli ja neuvolastakin sain sen ekan pakkauksen.. mutta nyt ajattelin kyllä ottaa puheeksi tulevana maanantaina, jos ei oo noussu mihinkään, että voisko vaihtaa johonki... (ja voi sit samalla kysyä mihin sitä seuraavaksi vaihtaisi)  - ihan yhtä lailla väsyttää koko ajan eli en usko nousseen! Mä oon kanssa innostunu siivoileen kaappeja ja kirppis kamoja oon keräilly jo pitkin vuotta.. mutta pöytää en oo vielä saanu aikaiseksi.. Toissa viikolla aloin siivoon yhtä aikaa keittiön ja eteisen kaappeja, mutta se sitten jäi kesken maha ei oikeen tykänny siitä tuolille nousemisesta ja alas.. =) ja päätinki vasta jatkaa sitten lomalla.. Kyllä mun maha on ihan samanlainen jalkapallo maatessa kuin seistessä (ehkä hieman matalampi), mutta ei merkittävästi.

September: Mä oon muutamia kertoja yrittäny ravintolassa kysyä jotain esim juuri tuosta vuohejuustosta, mutta vielä kertaakaan eivät oo osanneet antaa mulle vastausta.. ja oon jo alkanu tilaamaan sellasia annoksia, mistä voin olla aika varma. Salaatteja oon vältelly, mutta muutamalla tutulla olen syönyt, kun toinen oli raskaana ja toisen näin että huuhteli kunnolla... mutta vknloppuisiin tyttöjeniltaan lupasin minä tehdä salaatin, että voi olla varma.. ;) olen kyllä syönyt arlan apetina fetaa syöny joitakin kertoja, kun se on pastöroitua ja heidän kotisivuillaan mainitaan, että voi suositella myös raskaana oleville.. mutta silti sitä miettii! Aluksi söin pastöroituja tuorejuustoja hyvällä omalla tunnolla, mutta sitten kun luin jotain ristiriitaisia keksusteluja niin päätin sitten luopua raskauden ajaksi ettei tartte miettiä. Uskon kyllä, että ne sun kaverin juustokakut turvallisia! :) Tärkeintähän niissä on se säilytys eli oikein säiytettynä varmasti nuo pastöroidut tuorejuustot turvallisia. Mulla vaan kaikki, mitä oon rajoituksista miehelle ääneen pohtinut.. niiin se kyllä kattoo, että varmuuden vuoksi pysyn niistä erossa.. ehkä jopa ylihuolentivainen, mutta silti niin ihana <3

Noppu: Täytyy kyllä sanoa, että sulla lakoi heti niin työvuoron alusta ne supistelut.. eli tuskin se yksi päivä loman päälle lepoa auttaa.. : / Menikö muuten loma hyvin ilman supisteluita? Onneksi pääset huomenna neuvolalääkärille, kun ei työterveyslääkäri varmaan tiedä asioista tarpeeksi.. En kyllä tiedä noista kohdunkaulan lyhentymisistä, että missä vaiheessa se muutenkaan alkaa ja kuinka paljon vielä normaalia, mutta sitten ne supistelut yhdistettynä siihen lyhentymiseen kuulostaa vaan siltä ettei oikeen hyvä yhdistelmä. Et oo koittanu soittaa äitiyspoliklinikalle, jos pääsisit sinne tarkastukseen? Meillä ainakin rohkaistiin soittamaan sinne ennemmin kuin miettiä ittekseen.. ja jos ne arvoi olevan tarvetta tarkistukseen niin varmaan pääsee aika nopeesti (ainakin täälä niin lupailtiin). Seisomatyö kuulostaa kyllä siltä, että se tuskin ainakaan auttaa niihin jatkuviin supisteluihin.

Säilykkeistä: Joo luin kanssa niistä säilykkeistä, mutta lähinnä tulee syötyä ananas säilykkeitä niin en oo ainakaan vielä lopettanu... Tonnikalasta olen luopunut jo ennen raskautta, kun ensin yksi kaveri saksassa kauhisteli ettei sitä saisi syödä kuin 1-2 krt kuukaudessa korkeiden elohopeapitoisuuksien vuoksi.. ja sen jälkeen yritin itse ottaa asiasta selvää, mutta en kyllä löytäny sellaista dokumenttia joka olisi vahvistanukkaan tuota asiaa. Eviran jutussakin puhutaan vaan, että tuoretonnikala saatta sisältää suuria elohopeapitoisuuksia - mutta säilykkeistä ei mainita mitään eli kyllä siitä varmaan olis maininta neuvola suosituksissa, jos sitä kannattais välttää eli varmaankin voi syödä huoletta.

Töissä olen ja ei yhtään motivaatiota.. kauhea väsymys iski ja pihalla liian hiano ilma sisällä istumiseen!
 
Tosiaan ihana ilma ja pihalla on tullut oltua enemmän ja vähemmän esikoisen kanssa. Pyöräilyä ja leikkipuistoja. Vieläkö muuten ajatte pyörällä? Minä ajoin viime viikolla viimeksi ja hyvin vielä onnistui. Pitää taas joku päivä pyörähtää tuolla kauempana puistossa pyörällä, niin olisi vähän siistimpi leikkipuistokin. Pieni pyörii ja potkii masussa kovasti, välillä tuntuu, että työntäisi takamustaan tuohon kylkiluiden viereen, kuten siskonsakin aikoinaan teki. Välillä oli pieni pylly kohollaan kylkiluiden vieressä. Maanantaina neuvolaan, vuorossa lääkärineuvola. Pitää siellä varmaan ottaa puheeksi tuo lapsen kasvu ja sokeri, kun vieläkään en ole saanut yhtään raja-arvoja ylittävää mittaustulosta ja rakenneultrassa tätä pientä haukkuivat liian pieneksi. Sokeri kuulemma kasvattaa suuria lapsia. Enkä ole muuttanut mitään ruokavaliossani vieläkään, vaikka viikkoja jo 25+2. Ainoastaan meinaa tuo mittaaminen unohtua, (1-2 päivää viikossa, suositus olisi 3-4 päivää viikossa) kun on niin hyviä ilmoja, että on mukava olla ulkona ja eihän sitä mittaria voi ulos ottaa mukaan, kun ei siellä ole oikein paikkoja, missä mitata. Ja kyllä se meinaa auringossa olla liian lämmin säilyttää tuota mittaria ja niitä liuskojakin. Ainakin tuossa mun mittarissa on +2 asteesta +30 asteeseen tuo suositeltu säilytyslämpötila. No jos tässä yrittäisi "kituuttaa" tuon mittarin kanssa (ja välillä mittaria unohdellen) vielä jonkin viikon. Muistaakseni 3 vuotta sitten mittauksen sain lopettaa 30 viikon jälkeen. Mutta onneksi tämä odotus on ollut edes vähän helpompi kuin esikoisen aikaan, kun nyt ei ole tarvinnut "ravata" liki viikoittain isossa sairaalassa tarkistamassa lapsen kokoa. Pitää samalla myös kysyä neuvolassa, että montako kertaa "normaaliraskaudessa" on seurantaa neuvolan ulkopuolella sairaalassa. Nyt siellä olen käynyt jo kahdesti ja kerran ainakin olisi vielä mentävä ennen synnytystä. On vain tuo meidän sairaala niin nuiva noiden isompien sisarusten kanssa, ettei oikein tee mieli mennä. Sairaalalle kun ei kuulemma oikein mielellään saisi noita sisaruksia ottaa mukaan, koska siellä pitää varautua odottamaan 1-3 tuntia omaa aikaa. Mutta nyt kaikesta huolimatta välipalaa huuleen ja kolmas koneellinen pyykkiä narulle aurinkoon kuivamaan.
 
Noppu tsemppiä! Kuulostaa todella kamalalta!
Itellä kans seisomatyö ja muutenki fyysisesti raskas (joutuu paljo mm. nostelee +-20kg taakkoja), ja just kuukauden saikun jälkeen menin töihin ja selkä on yhtä kipee ku sen saikun alussa, ja supistelee kipeesti. Pomo (nainen jolla on itellä 2 lasta) tuli kyselee miten mä jaksan, kerroin sit että en kovin hyvin, sattuu ja supistaa. Ni se alko pitää mulle luentoa että raskaus on jokaisen naisen oma valinta, ja jos sen valitsee niin se on sitte vaan kestettävä seuraukset eikä valittaa kokoajan ja juosta lääkäriltä lääkärille. Mitä herkkua!! Ite se tuli kysymään mun vointia, en mitenkää valittanu, kerroin vain miten jaksan! Mulla alkais kesäloma kuuden viikon päästä, ni pomolta tuli uhkavaatimus että en saa olla pois viiteen viikkoon, eli kunnes mun työpari tulee lomilta. Eihän pomo voi tollasta vaatia?!? Mä yritin puolustautua, että mä en rupee oman enkä lapsen terveyden kustannuksella olemaan töissä, oli se mitä mieltä hyvänsä, ja lähin pois ku aloin itkemään. Oli pakko mennä yhteen komeroon piiloon ku en jaksanu vastailla uteluihin et mikä on, miks itken iha hysteerisesti.
No, pomo siis on täys mulkku. Sen kanssa on vaan elettävä. Mut en tosiaan tiiä miten jaksan viel puoltoista kuukautta kolmivuorotyössä... :(

Sokereista, sain eilen mittarin et voi kotona katella sokereita, ja ainaki tän päivän mittaukset on kaikki reilusti alle sen maksimin. Eli ihan hyvin menee.

Tänään aamulla ku heräsin, mahasta tuntu sellasta pientä säännöllistä nypytystä, eka ihmettelin sitä aika kauan kunnes hoksasin et pikkusella tais olla hikka. :) <3 Otteks te muut tuntenu hikkaa asukilla, voiks sitä edes tuntea?? :)

 
Hanhikki: Kyllä sulla on oikeus olla poissa, jos sun tai vauvan vointi sen vaatii, puhu neuvolassa tilanteesta. Tsemppiä! Se on pomon oma ongelma, kenet ottaa sun tilalle töihin. Mulla meinasi vauva tihkutella verta esikoista odottaessa (myös 3-vuorotyö ja raskaita työvuoroja) ja ensin yritin keventää työtaakkaani keskittymällä paperihommiin, mutta työkamut ei sitä sulattaneet ja näin kituutin kuukaudenpäivät. Sitten alkoi kesäloma ja sen jälkeen olisi pitänyt jatkaa 1.5kk töitä ennen äippälomaa. Kuitenkin kävin lääkärillä hakemassa saikkua äippälomaan asti. Nyt ei ole tihkutellut, kun olen kotona esikon kanssa, vaikka häntä kantelenkin välillä tosi paljon (noin 12.5kg). Oli tosiaan ex-esimies sitä mieltä, että raskaus ei ole sairaus ja siis ei ole saikun peruste. Muisti vain kertoilla vähän joka välissä, että "suoraan navetastahan ne muorit ennenkin on synnyttämään saunaan menneet ja sieltä suoraan takaisin pellolle." Tämä kuulosti tosi kurjalta, mutta saikku helpotti mun oloa kummasti. Vaikkakin vähän oli omantunnon tuskia, kun kotona elin täysin normaalia elämää ja kävin ulkona välillä reippaillakin kävelyillä, mutten töihin palannut.

Hikasta: vielä ei meidän vauva ole nikotellut, esikkokin tosi vähän nikotteli. Mut kyllä sen oikeesti pystyy tuntemaan. Siis oikeesti sun vauvalla on voinut olla hikkakin. :)
 
Takaisin
Top