Kesäkuun kepposet

kiva tättärä kuulla sustakin :) kyllä on taas sinuu koeteltu.. :/ onko jalka yhtään parempi? Meillä neuvottiin neuvolassa antamaan ihan tavallista vichyy vauvan suuhun poistamaan sammasta.. auttaiskohan sun nänneihinki?! en tiiä.. meillä ainaki aatun suusta lähti sammas samantein.

nyt on varattuna mökki ähtäriin sunnuntaiksi. sitten päästään vähän kattelee aatun kanssa elikoita. :) jee taitaa äiti olla enenmmän innoissaan.
 
Kiitokset kaikille <3 :)
Mä voin tosta unikoulusta kertoo jotain :) Siitä tuskin jää lapselle traumoja,meillä menis tällä hetkellä päin p*rsettä jos sitä ei olis tehty.
Elikkäs mä annoin iltaisin pojalle puuron ja mentiin turvakodin leikkihuoneeseen jossa oli sänky missä nukkui.Annoin siinä maidon ja hetken aikaa syliteltiin,laitoin lennin sänkyyn ja istuin lattialla sängyn vieressä niin kauan että nukahti.Vein itkuhälyttimen toisen pään ohjaajalle ja menin itse nukkumaan.Aamulla sit jos lenni oli ehtiny herätä ennen mua se tuotiin mun huoneeseen ja otin sen viereen ja joskus nukuttiin vielä 1-2 tuntia.Joskus se nukku kun menin aamupalalle ja nappasin sen siitä sitten puuron syöntiin.Ohjaaja näytti sellasta lappua mis oli kello mihin oli merkattu heräämiset,nukkumaanmeno aika ja heräämisaika.Joskus yöt meni muutamalla tutin laitolla,joskus huusi kurkku suorana tunteja.Elikkäs reilun viikon pitivät sitä että maito jäi pois,ei kaivannut ekana yönä maitoja ollenkaan eikä muinakaan öinä eli oli valmis niistä luopumaan.Ja muutenkin imi vaan muutamat hörpyt.Sit miettivät et pitäiskö tutista vierottaa mutta katsoin sen turhaksi.Nyt iltaisin menee siinä 19-20 nukkumaan ja sitä ennen syödään puurot,luetaan satu joskus(kun jaksaa kuunnella jo) pusuttelen ja halin,tutti suuhun,sänkyyn,peitto päälle ja unipupu kouraan.Sinne se jää huutelemaan ja joskus itkee,mutta menen sinne sitten kun on hätäitkua,itkee yleensä vaan siks ku jää yksin tai on liian väsy.Sinne nukahtaa itekseen aikavälillä 10min-1 tunti..Ei yöllä siis herää mutta tuttia vinkuu siinä illan aikana ku ite oon vielä hereillä nii jonkun 1-2 kertaa..Meil menee ruokailut näin:
6-8 puuro
10-11 liha,kana,kala,kasvisruoka(mikä sattuu käteen osumaan) nokkiksesta maito ja jälkkärisose
13-14 pullo maitoa
16-17 taas joku sose mikä käteen osuu,nokkiksesta maito ja jälkkärisose
19-20 iltapuuro,nokkiksesta maito..
Puuron sekaan tungen soseita ja puuron teen maitoon ku maitoa menee nii vähän,ei suostu juomaan pullosta enää joten toi päivämaito ei aina edes kaikki mene.Meille oikein tehtiin tää rytmi ja pidän siitä kiinni vaikka poikkeuksia tulee,tosin pikkuherra on aika tarkka tästä rytmistä,varsinkin nukkuma-ja ruoka-ajoista ;) Nukkuu noin 2-3 päiväunet,sehän on suositeltavaa ettei enää klo 17 jälkeen vietäis nukkumaan muutenku yöunille mut tuo joskus nukkuu vielä 17-17.30 koska muuten en saa sitä yöunille ja en voi väkisin pitää sitä hereilläkään..Ja nää kaikki on käyty ton babyblues-kätilön kaa läpi ja se on sanonu et tää meidän rytmi ja syömiset on hyviä:)
 
Rock^peijpe: Googletinkin tuota sammas-asiaa aamusella ja imetystukisivuilta löytyi juurikin tuo vinkki pestä rintoja vichyllä. Ostinkin sitten heti pari pulloa ja pyyhin nännejä sillä. En tiedä, kuvittelenko vain, mutta tuntuu että heti helpotti kihelmöinti. Näköjään tässä pitää nyt saada kaikki mahdolliset vaivat riesakseen. Annoitteko Aatulle vichyä suuhun juotavaksi vai penslasitteko sillä? Mietin josko tuota laittaisin Leevinkin suuhun, kun sieltähän sen tartunnan on täytynyt  tulla vaikkei mitään kummempaa peitettä näykään, huulet ovat hieman kuivan ja halkeilleen näköiset aiheuttaisiko sammas vauvalle tuollaista? Yritin soittaa neuvolaan, mutta meidän täti on lomalla enkä jaksanut alkaa metsästämään toisia. 

Mekin harkitsimme lauantaina Ähtärin reissua, mutta menimme kuitenkin vain höyryveturipuistoon, kun ei ollut rattaita mukana. Tosin jos poika on tullut sisaruksiinsa (ja tuntuu tulleen, oli tänäänkin Tuurin kaupassa repimässä kaikkia tavaroita mukaansa...) niin eipä niillä rattailla olisi paljon virkaa ollut, kun sylissä olisi saanut kantaa kuitenkin. Jokainen meidän tenava on tehnyt ensivisiitin Ähtäriin noin puolivuotiaana ja kaikki ovat olleet tosi innoissaan eläinten katselusta.
 
mä oon antanu lääkeruiskulla vichyy suuhun tai sitten antanu ryystää lasista. :) ilme on hyvä näkönen mutta tuntuu tykkäävän.. :) meillä lähti sammas tosissaan samantein kun sai suuhunsa vichyy..

kiva kuulla että viihtyy ähtärissä, toivottavasti aatuki tykkää.. :P eläimet on aina kivoja. ainaki aatu tykkää meijän kissasta ja perhoskoirasta. :)
 
Meillä oli kans tuota sammasta joskus parikuisena, kastoin silloin vanupuikon (semmosen isomman vauvanvanupuikon) vissyyn ja sillä hankasin vauvan suuta (koska sammaspeitteet pitäisi saada hangattua pois), toimi miun mielestä hyvin niin. Isosta vanupuikosta irtosi samalla myös hieman juotavaksikin sitä vissyä vauvan suuhun. Ostin myös sitruunan, jonka mehua myös tuohon voi käyttää, mutta sitä ei tullut sit kokeiltua. Ja joka syötön jälkeen piti tisseihin ja vauvan suuhun valella sitä vissyä.

Espoossa saa ton Kaksplus-lehden jutun mukaan tarvittaessa neuvolan kautta uniohjausta antavan perhetyöntekijän kotiin, voi kun meilläkin sais! Iltarutiinit ja säännöllinen päivärytmi on tosiaan tärkeitä. Jotenkin vaan tuntuu, et tuohon tassutteluun ei rauhoitu... Vääntää itteensä selkä kaarella poikittain tai ties miten päin ja huutaa, jos sänkyyn koittaa laittaa.. Pitäis tosiaankin isän kokeilla sitä tassuttelua. Tai sit kokeillaan tuon lehden metodia.. Ehkä...Joskus... emoticon
 
meemi: jäin vielä miettimään, et miten teillä tyttö suhtautu tuohon unikouluun? Rauhottuko miten nopeasti, pitikö ottaa monta kertaa syliin jne? Ja miten pian tajus jutun juonen ja rauhoittui pelkällä käden laittamisella?

Ihanaa, mie pääsen tänään kauneushoitolaan! Pikku-ukko tuli äitienpäivän aamuna innosta hihkuen herättämään tuo lahjakortti käsissään <3 Nyt vasta pääsen sen käyttämään.
 
Tättärä: Mulla oli sammas toisessa rinnassa ja varmaan siellä oikein sisällä rintatiehyeessä. Se tuli joskus 2kk kohdilla ja lähti vasta kun aloitettiin kiinteät eli 4,5kk iässä. Ei siihen mikään auttanut. Kokeilin vishyä ja sitruunaa rintaan ja vauvan suuhun. Oikeen lääkekupin laitoin rintaa vasten ja haudoin vishyllä, mutta aina se tuli uudestaan.

Sen huomasi, kun rinnanpäähän tuli sellainen valkoinen kohta, joka ei lähteny pois millään. Aluksi luulin tukkeutuneeksi tiehyeeksi, mut ei se lähteny millään. Googlettelin oireita ja marssin lääkäriin. Sain sit sellaista voidetta, jota laitettas vauvan suuhun ja rintaan tarvittaessa. Siinä voiteessa luki ettei alle 6kk:n ikäiselle, kun on tukehtumis vaara.. kun oli aika tahnamaista (appelsiinin makuista). Sitä sit laitoin joka imetyksen jälkeen rintaan ja topsypuikolla hankasin vauvan kieleen sitruunamehua. Välillä valkoinen kohta häipyi ja kivut, mutta jos kerrankin jätin voiteen laittamatta, niin takas tuli. Tätä rumbaa siis kesti siihen kiinteiden aloitukseen ja voin kertoo että oli kipee!

Eikä se valkoinen kohta ja kivut vielä mitään. Pahinta oli se että tämä hiivatulehus aiheutti tukoksia rintatiehyeisiin ja mulla oli viikottain pahkuroita rinnassa. Eli niihin auttoin lypsäminen, suihkuttelu ja jääkaappikylmät kaalinlehdet. Kuin ihmeenkaupalla vältyin kuumeiselta rintatulehdukselta. Tosin määräsi lääkäri mulle varoiksi antibiootitkin, kun oli jo aika varma, että kohta sen tulehduksen saan. Tuolla ne nyt lojuu lääkekaapissa *koputtaa puuta:). Sanoinkin lääkärille, että en mielellään söisi antibiootteja, kun nehän just pahentaa hiiva-oireita.

Mä käsitin että vauva saa sammaksen synnytysteistä, eikä sitä olisi enään kiinteiden happamien ruokien syömisen jälkeen, jos ei siis ole yleiskunto jotenkin heikentynyt. Voihan se olla että olet itse saanut tuon jalassa olevan tulehduksen ja antibioottien seurauksena hiivatulehduksen rintaan. Toivotaan ettei pikku villahousulla ole sammasta suussaan, ni on sit ehkä nopeempi hoitaa. Mut hae ihmeessä resepti siihen voiteeseen. Ja ahkeraa liivien suojusten vaihtoa ja ilmakylpyä tisseille. Nukkumaan mennessä söin tulehduskipulääkkeen, jotta sain nukuttua. Toivon todella että pääset vähemmällä!
 
Lumin, tuo hiivatuehdusasiakin on mielessä käynyt... kaipa se on soitettava lääkäriin ja käytävä näytillä. Alkaa olla niin kivuliasta touhua tuo imetys, että joka kerta on hampaat purtava yhteen. Nyt on pakko rientää ulos. Koko päivä meni Tampereella eikä ole vielä ulos keritty...
 
Malla: mä oon alusta asti käyttänyt tuota kädellä rauhoittamista aina tilaisuuden tullen. Täydestä itkusta ei kannata ruveta kädellä rauhoittamaan, mutta jos on rauhallisempi tilanne niin toimii meillä hyvin. Usein pistetään sänkyyn ja käsi rinnan päälle ennen kuin itku ehtii alkaa. Siinä pitää vaan muistaa välttää katsekontakti. Mette kyllä sisäisti tassuhoitomenetelmät tosi nopeesti. Oikeestaan pari ekaa kertaa oli sellasia, että oli ihmeissään kun ei saakaan maitoa. Näki selvästi, ettei kuitenkaan ole nälkäinen. Itki siis sylissä ihan jonkin aikaa. Alkuun sai tyttöä nostaa syliin pari kertaa yössä ja tassuttaa pinniksessä sen lisäksi. Helpolla me päästiin tässä unikoulussa. Nykyään normaaliöinä käydään korkeintaan tutti laittamassa välillä tms. Viime yö oli poikkeus. Likka heräs klo 2 ja päätti, että nyt on aamu.  Klo 2-4 nukutin sitä. Torkahteli välillä. Neljältä annoin lopulta maitoa ja torkahti vielä hetkeksi, kunnes viideltä noustiin. Eli aika lailla takapakkia viime yö. Itsellä unta 2 h. Mutta uskon, että näitä huonoja öitä mahtuu väliin jatkossakin. Pääasia, että menis pääsääntöisesti putkeen nuo yöt. Mette on niin paljon parempivointinen kun saa nukkua yhtenäistä unta. Se vaan tarvitsi siihen vähän apua, että oppi sen.
 
Takaisin
Top