Kesäkuntoon 2014

Hooveri, kaikkien suosikki :laughing021 Mutta tosiaan hyvä liike, ja sitähän voi harrastaa tuossa vauvan vieressä lattialla :happy112
 
Tällä viikolla tehty 50 kilometrin edestä vaunulenkkejä! Harmittaa, että ensi viikosta tulee taas rikkinäinen ettei pääse lenkille, mutta tuolla kilometrimäärällä pitäisi jo kävelemälläkin saada jonkinlaista tulosta.

Saria, millaisia sarjoja tota hooveria pitäisi tehdä jotta siitä on jotain konkreettista hyötyä?
 
Tällä viikolla tehty 50 kilometrin edestä vaunulenkkejä! Harmittaa, että ensi viikosta tulee taas rikkinäinen ettei pääse lenkille, mutta tuolla kilometrimäärällä pitäisi jo kävelemälläkin saada jonkinlaista tulosta.

Saria, millaisia sarjoja tota hooveria pitäisi tehdä jotta siitä on jotain konkreettista hyötyä?
 
Imetystä testattu kerran hooverissa, kun pojalle iski hirveä raivari kesken vaipanvaihdon lattialla. Pitihän sitä aika käyttää hyväksi ;D

Ja Sophie, sanotaanko, että tuo minuutti on peruskuntoiselle jo yhtenä pötkönä melko ok treeni, mutta jos vaan jaksaa, niin antaa mennä vaikka kolmesti, minuutin tauoilla välissä :)

Ja jos teette polvet lattiassa, niin ainakin sitten pari minuutttia kerralla.

Ohjeena, että kun alkaa leuka uhkaavasti lähetä lattiaa, kun kädet ei enää pidä ja keskivartalo sheikkaa tärinästä enemmän, kuin Shakiralla, on treeni tehokasta :wink
 
Reilussa kuukaudessa tippunut 2,5kg, ja mä en edes ole päässyt urheilemaan kunnolla mitä nyt noita vaunulenkkejä. Eli aikataulussa ollaan vielä niin ehkä kesällä kehtaa mennä uima-altaalle :happy112
 
Minun paino on jumahtanut ennen raskautta olevaan painoon +2kg. Muuten ovat linjat kohdillaan, mutta mahassa on edelleen ylimaaraista rasvaa. Vaatteet paalla nayttaa ihan hyvalta, mutta totuus on toinen. Edesta pain myos nayttaa hyvalta, mutta sivuprofiili paljastaa hienoisen rasvamakkaran. Olen kuitenkin iloinen, etta mahdun vanhoihin vaatteisiini. Olisi tullut aika kalliiksi uusia koko vaatekaapin sisaltoa raskauskilojen takia! o_O

Kesalla ajattelin menna kylla uimarannalle bikinit paalle. Meidan taloyhtion uima-allasta korjataan parasta aikaa ja jos aikataulu pitaa kutinsa, niin sinne paasee jo huhti-toukokuussa. Meidan talon mummot siella kylpee ihan estotta bikineissaan, mutta itse ajattelin menna sinne kuitenkin hyvin tuettu uimapuku paalla. Kuitenkin kun taalla tuntee kaikki ainakin naamalta niin sita haluaa sailyttaa edes jonkinlaisen itsekunnioituksen eika mielellaan nayta omaa rasvamakkaraansa koko naapurustolle.

Minusta on jarkyttavaa miten jotkut eivat anna omaa tilaa edes silloin kun kaikki ovat puolialasti siella altaan reunalla. Ei ole lainkaan kivaa jos joku naapurin ihramahainen ukkeli tulee poskitervehtimaan pelkissa uimashortseissa ja sen ukon iso paljas maha koskettaa omaa mahaa HYHHYI. :mad: Ma en kaynyt altaalla viime kesana lainkaan, kun mulla oli se kamalan iso raskausmaha. Ma en vain olisi kestanyt sita mun pallomahan saamaa huomiota, tervehtimisia, kosketteluja yms. :mad:
 
Eilen kuntonyrkkeilyssä tehtiin sellaisia linkkuveitsi(?)vatsoja, eli maattiin selällään jalat suorana ja kädet pitkänä pään yli, ja nostettiin sitten käsiä ja jalkoja suorana yhtä aikaa. Muuten ihan hyvä, mutta mun jalat eivät nousseet maasta:laughing021

Täytyy varmaan tehdä enemmän niitä hoovereita :) Vatsalihakset sinänsä tuntuvat jo palautuneilta, ei ylimääräisiä koloja tai pullotuksia missään, voimia niissä ei vaan näemmä vielä ole.
 
Mulla synnytyksessä kramppasi jalat tosi pahasti, eivätkä ole vissiin vieläkään kunnolla palautuneet. Siellä mammajumpassa kun piti makuuasennosta nostaa jalkaa ylös niin alkoi heti tärisemään enkä pystynyt tekemään mitään niistä liikkeistä. :confused: Oikea jalka kipeytyy edelleen aika ajoin kun imetän sängyssä kyljelläni. En tiedä mitä tolle tekis, pitäisikö mennä urheiluhierojalle, tavallisessa hieronnassa kävin mutta se oli sellaista silittelyä.
 
Latteäiti, mulla auttoi raskausaikana jalkakramppeihin magnesium, ostin apteekista purtilon 350 mg vahvuisia tabletteja. Jos käytät jo jotain monivitamiinilisää, niin siinä saattaa tietty jo olla samat aineet mukana.
 
Minä päätin, että nyt loppuu tää järjetön mässäily ja tää mamma alottaa taas jotenki hyvät elämäntavat, että saadaan lihasta muijaan vähän.

Raskausajasta 2/3 osaa meni lähes jatkuvalla oksentamisella ja kun ruoka alkoi maistua, annoin luvan syödä kaikkea mahdollista. Harmi vaan, että putki jatkui myös pojan synnyttyä.

Liikuntaahan tulee työni puolesta ihan riittävästi, mutta kun kroppa ei saa proteiinia, eipä ne lihaksetkaan oikein jaksa mukana. Nyt sitten syön sen vähintään 100gr proteiinia päivässä ja aivan järjetöntä tämä kulutus. Jos luettelen tähän nyt eilisen syömissaldon (samalla joku voi saada vinkkejä protskupitoisista ruuista :))

Aamupala: Maitorahkaa purkillinen ja kylkeen jokin piltti (ei siis yleensä juuri pilttipilttiä sen lisätyn sokerin vuoksi, mutta jotakin vastaavaa) Maitorahkassa 22g proteiinia.

Välipala ak'a järjetön makeannälkä: Leaderin protskupatukka 29gr proteiinia

Lounas: Tonnikala-katkarapusalaattia (riisiä, tonnikalaa, katkarapua, pakastevihanneksia, purjoa, omenaa, tilliä) ja siihen lisänä raejuustoa. Neljä kananmunan valkuiasta. Arvioitu proteiinin määrä 29gr.

Välipala: Protskupatukka 29gr proteiinia.

Ruoka: Soitin miehelle töihin, että jos toisi kaupasta kanapihvejä (maustamattomia). Mies toi ja oli kuulemma sanonut minulle, että siinä on sitten 8 pihviä, että jää huomiseksikin. Oli vissiin mennyt ihan kuuroille korville. Pilkoin kanapihvejä pannulle ja yritin pitää poika tyytyväisenä vieressä. Kanat tuli paistettua ja heitin pannulle wokkivihanneksia. Ladoin kaikki lautasella ja istuin lattialle pojan viereen lautanen sylissäni ja aloin syödä. Eipä mennyt aikaakaan, kun lautanen on tyhjä ja mulle jäi vähän nälkä. Mies tulee kotiin ja kysyy, missä loput kanat on. Ai mitkä?? Olin siis syönyt 8 kanapihviä siinä huomaamattani :D Lisänä raejuustoa. Protskua 42gr

Iltapalaksi: Purkillinen maitorahkaa ja granaattiomenaa (kokeiltaa, ihan älyttömän hyvää, eikä kaipaa mitään makeutusta!) 22gr proteiinia.

Maha saa siis järjettömät määrät ruokaa, mutta kokoajan on nälkä ja se nälkä on se makeanhimo, joka on tähän saakka tyydytetty päivittäin pussillisella karkkia. Kaupassa käynti on ihan kauheaa, kun olo on kuin tupakkariippuvaisella haistellessa irtokarkkihyllyn tuoksua :confused: Mutta muillekin makeannälkäisille, ostakaa proteiinipatukoita, on edes vähän terveellisempää, kuin aidot suklaat :)
 
Huikeeta Saria nuo 8 kanapihviä :D Mä huomaan myös, että ruokaa saa menemään ihan tolkuttomasti, varsinkin jos pitäytyy ns. normaaliruoassa eikä mässää herkuilla.

Mun harvemmin tulee ostettua/syötyä karkkia (poikkeuksena viime joulu, jolloin kykenin syömään noin miljoona rasiallista konvehteja), mutta huomasin, että sokeripussi hupenee kaapista paljon nopeammin kuin ennen. Olen siis ryhtynyt ruokkimaan makeanhimoa lisäämällä enemmän sokeria puuroon, aamiaissmoothieen, pakastemarjojen päälle jne. Lisäksi aiemmin en lähes koskaan leiponut mitään makeaa, ja nyt tulee kotona ollessa pyöräytettyä joku piirakka tuon tuosta :oops:

Mies käy sääliksi tässä yhtälössä, hänellä kun on myös kyky syödä suuria määriä, eikä edes imetystä tasapainottamassa tilannetta... :p
 
Pohdin tässä ruokavaliotani ennen raskautta, sen aikana ja nyt imettäessä. Positiivista on, että raskautta edeltävä ruokavalio on pysynyt poissa, se sisälsi liikaa herkkuja ja noutoruokaa. Erityisen tyytyväinen olen siihen, etten ole repsahtanut uudestaan homejuustoihin, jotka ennen raskautta olivat suuri paheeni. Meille kotiin niitä on ostettu vain kaksi kertaa, ja kylässä jos on ollut tarjolla niin olen ottanut vain yhden palan. Hyvä minä! :eek::grin Samoin ykköspaheeni jäätelö on pysynyt poissa, lähinnä siksi etten kerkeä syödä sitä ja se jäisi pöydälle sulamaan. Tää on kanssa hyvä juttu, koska nyt tottumus on hävinnyt. Limpparia en ole enää juonut, samoin tuoremehu jäi raskauden myötä pois. Ja alkoholi, joka on myös aikamoinen lihottaja, vaikka ei paljoa joisikaan.

Noutoruuan (lähinnä pitsat) olen onnistunut eliminoimaan sillä, että teen vähintään viikon ruokalistat valmiiksi jääkaapin oveen. Tämä on ollut tosi hyvä juttu, koska suunnitelmallisuus auttaa paitsi painon-, myös arjenhallinnassa. Ei tarvitse stressata mitä tekee, kun tietää etukäteen.

Ongelmat ovat sen sijaan samat kuin herneellä. Herkuksi on jäänyt suklaa, jonka olen onnistunut rajoittamaan yhteen levyyn viikossa, mikä tosin on liikaa sekin. Mutta isoin ongelma on tuo leipominen, olen leiponut vähintään kerran viikossa, ja vaikka kuinka yritän pakastaa niin tulee niitä leivonnaisia syötyäkin. Ja kun kavereita käy niin tuovat pullat tuliaisiksi, tai jos mennään kylään niin siellä on. Mutta meillä ortodokseilla alkaa nyt sunnuntai-iltana suuri paasto, ja vaikka varsinainen paastoaminen (=käytännössä vegaaniruoka) on raskaana olevilta ja imettäviltä äideiltä kielletty, niin herkuista aion nyt paastota. Elikkä tänään illalla blinejä, viikonloppuna vielä suklaata ja pannaria, mutta sitten seuraavat herkut pääsiäisenä. Saa nähdä miten onnistuu! :confused:
 
Mä jätin vuoden vaiheessa kaikki herkut ja sokeripitoiset pois. Pari viikkoa sen jälkeen paino on tippunut tasaisesti 0,5kg/vko, vaikka kestoflunssan takia en ole urheillut muuta kuin päivittäisiä vaunulenkkejä. Ruokahalu on muutenkin kadonnut johonkin. Syön vain aamiaisen, lounaan ja illallisen. Illallinen saattaa olla pari palaa ananasta ja kalaa. Kaikki ylimääräiset välipalat ovat myös jääneet pois, mitä nyt joskus jonkun hedelmän tai jogurtin pitkän kävelylenkin päätteeksi. Mulla taitaa paino olla pian ns lähtöpainossa, mutta kun tämä nyt on näin vaivatonta niin jatkan samaa tahtia kunnes on lähtöpainostakin lähtenyt muutama kilo.
 
Olen koittanut nyt järkeistää tuota sokerin lappamista (eli en enää laita sitä joka paikkaan) ja suklaatkin jäävät kauppaan, mutta tuo leivonta on kyllä paha edelleen. Eilen jätin sentään muffinit leipomatta Sarian ruokapäiväkirjasta inspiroituneena :)

Yksi paha juttu on ollut suklaavanukas, kun hoksasin, ettei siihen tarvita suklaata, vaan se tehdään ihan kaakaojauheesta, ja muutkin ainekset ovat kotikaapeista yleensä löytyvää peruskamaa. Toisin sanoen, ei ole edes kauppareissun tarvetta, mikä pidättelisi minua tekemästä suklaavanukasta vähän väliä :eek:
 
Takaisin
Top