Kantoliina/reppu

Helmililja

Jostain jotain jo tietävä
Hei!
Oletteko meinannut hankkia kantoliinaa/reppua? Onko kokemuksia tai suosituksia?

Itse vielä täysin tietämätön asiasta mutta erittäin kiinnostunut aiheesta, etenkin liinailusta :)
 
Vastasyntyneelle Hug-a-bub on ihan ehdoton, ja vähän isommalla toimii Manduca erinomaisesti. Molemmat ovat ergonomisesti lapselle hyviä. Hug-a-bub pitää vauvan tiukasti rintakehää vasten, joten vauva kuulee samat äänet kuin kohdussakin. Veljen koliikkivauva nukkui sikeästi ja tyytyväisenä hug-a-bubissa aina välittömästi kun siihen pääsi, ja kantajalle jäi kädet vapaaksi.

Baby Björn -rintarepussa lapsen jalat ja lonkat ovat väärässä asennossa (roikkuvat alaspäin ilman tukea) ja sitä onkin kritisoitu sen vuoksi.

http://hipdysplasia.org/development...tion/baby-carriers-seats-and-other-equipment/
 
haluisin kokeilla ainakin joskus kantoliinaa/reppua, mut en tiiä miten se käytännössä onnistuis. tiedän et joissain kaupungeissa on jotain kantoliinavuokraamoja tms. mut en oo jaksanu selvittää onko täällä. Ostaa en viitti ennen kun tiedän sopiiko koko homma ees itelle...
 
Meillä on pienelle käytössä pitkä trikoinen kantoliina ja sen kanssa kietaisuristi2-sidonta (ohjeita ja tietoa löytyy googlaamalla vaikka kantoliinakanava). Vähän isommalle vauvalle trikooliina ei ole enää hyvä kun joustaa liikaa lapsen painosta. Silloin kudottu liina toimii paremmin tai sitten joku ergonominen kantoreppu. Meillä on Manduca jossa voi kuljettaa vastasyntynyttäkin kyllä. Mies koki repun helpommaksi joten hän käytti jo aluksikin, minä käytin vasta kun tyttö oli jo oikeasti isompi. Meillä kantovälineet oli nuoremman kanssa varsinainen pelastus kun nukkuikin reilu 1v asti käytännössä ainoastaan sylissä ja pystyasennossa (mahavaivaa yms). Esikoinen taas sai vauvasta asti hirveät raivarit kun jotain kantovälinettä kokeiltiin. Mutta hänellä onkin todettu myöhemmin jos jonkinlaista aistiyliherkkyyttä ym eikä ole ikinä sietänyt mm halausta vaikka pienenä sylissä muuten viihtyikin. Eli lapset on erilaisia tässäkin suhteessa.
 
Mun siskolla on joku kantoreppu, niin aattelin kysyä jos se sen mulle lainais.. Itse en varmaan sellasta kyllä ostais, ku en tiedä tartteeko sitä sitten välttämättä..
 
Mä oon aatellu kans kantoreppua. Oon ymmärtänyt, että ne liinat on varsinkin aluksi hankalia ja menee aikaa, että niiden solmimisen oppii hyvin ja alussa voi tarvita toisen apua siihen sitomiseen. Toisaalta sanotaan, että ne liinat on parempia kuin reput, kun vauva pääsee läheisempään kontaktiin kantajan kanssa. Manducaa oon ite miettinyt, kun olen kuullut, että monet tykkää siitä.
 
Mä olisin kiinnostunu kantoliinasta, mut täytyy katella sit ku pikkunen on maailmas et viihtyiskö ees semmoses :)
 
Harmi kun täällä pienellä paikkakunnalla ei liina vuokraamoja löydy, olis tosiaan mukava testata sillä tavalla eri vaihtoehtoja :) kiitos vinkeistä kaikille :) ja lisää otetaan vastaan.
 
Helmililja, Katsopa löytyykö Kantoliinakanavalta "tukihenkilö" teiltä päin joka osaisi neuvoa ja ehkä antaa omaa liinaa kokeiltavaksi tms.
 
Manducaa on moni suositellut ja täälläkin se näköjään nousee suosikkien joukkoon. Mä ajattelin lainata kaverilta sitä ja testata sit, miten onnistuu oman vauvan kantelu. Uskon kyllä että tulen itsekin hankkineeksi, niin saan sitten kotipuuhiin kädet vapaaksi :happy:
 
Oon aatellu ostaa Manducan, et jäis kädet vapaaks tehdä esikoisen kans asioita. :)
 
Just viime viikolla Kuningaskuluttajan jaksossa testattiin neljää eri kantoreppua. Varmaan löytyy netistä tuo jakso, jos kiinnostaa katsoa. Tavallaan se oli ihan kiinnostava, mutta testissä ei noussut mitään ykkössuosikkia esille. Eikä se toisaalta ole ihmekään, kun lapset ovat erilaisia ja äidit pitävät erilaisista asioista.

Mutta tuo oli hyvä vinkki, että pääsisi kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja! Nää reput on kuitenkin tosi arvokkaita uutena: just katoin jossain mainoksessa oli Manduca tarjouksessa 109e. Ettei tule tehtyä vikaostosta.
 
Käytettynäkin noita saa, tosin hinnat ovat silloinkin aika korkeita, koska nuo menevät sen verran hyvin kaupaksi.
 
Meillä ollut esikoisen kanssa käytössä Manduca noin 6 kk eteenpäin ja alusta asti pitkä trikooliina. Liina on ollut aivan loistava ja sen oppii tosi nopeasti sitomaan! Youtubesta löytyy hyviä opastusvideoita ja itse sain tytön kolmeviikkoisena helposti yksin liinaan. Ainoa huono puoli liinassa on se että siinä tulee lämpimillä keleillä kuuma, helteellä en pystynyt käyttämään ollenkaan. Manducakin on ollut mieleinen, mutta liinan kanssa saa painon jakautumaan vielä paremmin.
 
Mä kanssa selkävaivasena liputan liinan puolesta. Sen oppi kyllä sitomaan tosi nopeesta, vaati ihan muutaman harjottelu kerran ennen kun sen sai just sopivasti - ja jo ekalla kerralla onnistu ihan hyvin. Mä en ikinä saanut reppua (ergo, manduca) silleen itelleni just sopivaksi, mun selkä väsy niiden kanssa ihan selkeesti nopeemmin.

Toki jos ei oo mtn selkäongelmia, niin ei sitä eroa ois välttämättä edes huomannut. Mutta mulle ero liinan ja repun välillä oli ihan merkittävä. Mies taa kanto repulla mieluummin, mut se ei suostunut edes kokeilemaan liinaa :D
 
Meillä sama juttu että miehelle piti reppu hommata kun ei suostunut liinaa käyttämään :D itse kyllä mielummin käytin liinaa.
 
Takaisin
Top