Kaksoset vuodelle 2019

Pakko tulla toukokuisista huutelemaan. Onnea peruna! Tosi hyville viikoille pääsit ja vauvatkin on jo hyvän kokosia!
 
Pakko tulla toukokuisista huutelemaan. Onnea peruna! Tosi hyville viikoille pääsit ja vauvatkin on jo hyvän kokosia!

Kiitos! :Heartred
Loppuaika oli tukala eikä viimemetritkään menny helpoimman kautta, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin! :)
 
Oi miten ihanaa! Onnea! Ja hyvä että vointisi/arvosi antoivat vielä viikon lisäaikaa niin pienet pystyivät kerryttämään elinvoimia ja painoa kohdussa sen verran eteenpäin. Olen niin onnellinen teidän puolesta! Nyt pääsette tutustumaan toisiinne! Toivottavasti toivut myös nopeaan ja hyvin sektiosta, jos ehdit ja jaksat niin kertoile kuulumisia vauva-arjesta ja toipumisesta, täällä kovasti pohditaan itsekin kaikkea tulevaa.
 
Oi miten ihanaa! Onnea! Ja hyvä että vointisi/arvosi antoivat vielä viikon lisäaikaa niin pienet pystyivät kerryttämään elinvoimia ja painoa kohdussa sen verran eteenpäin. Olen niin onnellinen teidän puolesta! Nyt pääsette tutustumaan toisiinne! Toivottavasti toivut myös nopeaan ja hyvin sektiosta, jos ehdit ja jaksat niin kertoile kuulumisia vauva-arjesta ja toipumisesta, täällä kovasti pohditaan itsekin kaikkea tulevaa.

Kiitos! On tää aika ihmeellistä! :Heartred

Vauvat syntyivät tosiaan hyvänkokoisina ja -voivina, poika joutui lastenosastolle lisähapelle ja on siellä edelleenkin, mutta nyt vain harjoittelemassa syömistä. Hänellä kaikki kuitenkin hyvin! :)
Tyttö pääsi heti mun kasaan kursimisen jälkeen mulle kenguruhoitoon ja siitä hän pääsi osastolle odottaan mua. Hän on pieni, eikä siksi jaksa syödä tissillä riittävästi, joten saa osan maidosta pullosta. Tytön kanssa päästiin kotiin lauantaina, kun hänen paino alkoi vihdoin nousta. Kotiin lähtiessä rääpäleellä oli painoa 2,2kg! :Heartred

Sektiosta komplikaatioineen toipuminen on ollut yllättävän nopeeta! En olisi vielä viikko sitten uskonut, että näin hyvin voisin! :eek: Tosin pienen takapakin koin kotona, kun oltiin oltu hurjat neljä tuntia kotona sairaalasta, kun mun sektiohaava aukesi pieneltä matkalta (hematooma halusi päästä vapauteen) ja verta ryöpsähti ympäri vessaa. Ei muuta kun ambulanssin soitto ja takasin SVO:lle näytille. Onneksi oli vaan haavan ylin kerros auennut, eikä siihen tarvittu uusia tilkejä. Se vuotaa edelleen, maltillisesti, mutta ärsyttävästi!

Vauva-arki on lähtenyt kevyesti käyntiin, johtuen isosti siitä, että toinen vauva vain on kotona. Ja tää mikä on kotona, niin hän aikalailla vain nukkuu ja syö. Mutta on tää silti aikamoista säätämistä ja tunteiden vuoristorataa! Kun pitäis saada tyttö reipastuun rinnalla olossa, pitäis jaksaa huomioida esikoista, pitäis käydä poikaa moikkaamassa sairaalassa ja pitäis ite olla hötkyilemättä ja touhuamatta, että pääsis haava ja kroppa muutenkin palautuun synnytyksestä.

Päivä kerrallaan mentävä ja muistettava, että tää aika on ohimenevää. Kohta mä oon kunnossa ja poika pääsee kotiin, jolloin voidaan aloittaa normiarki. Sitä odotan kaikkein eniten! :smiley-angelic002
 
Mun perhe on koossa! Poika pääsi maanantaina kotiin! :Heartred Nyt voi vihdoin kaksosvauva-arki alkaa! :)

Mäkin olen palautunut hyvin, takapakeista huolimatta! Itseasiassa tosi hyvin: mulle tuli kaikkenaan raskauskiloja 22kg ja nyt kaksi viikkoa sektiosta paino on pudonnut 24kg! :excited001
Oon niin liekeissä! :dance011
 
Oi ihana kuulla että sulla menee noin hyvin! Ja mikä painon pudotus (vaikka toki armollisesti vähempikin olisi ihan ok)! Mutta siis varmasti parantaa oloa niin suuresti kun pääsee eroon ylimääräisistä ja ylipäätään että ne vauvat on ulkopuolella eikä sisäpuolella!

Mä lasken viikkoja (joita toivon mukaan vielä kuitenkin olisi jäljellä 1,5-2kk verran että ehtivät kasvamaan riittävästi), mutta alkaa tää olotila vähitellen käydä tukalan tiiviiksi mahan seudulla. Sain viime vkolla neuvolasta lähetteen ferritiini mittaukseen ja arvo oli 5 eli rautavarastot tyhjät mutta olin eilen rautainfuusiossa yksityisellä ja vointi jo parempi. Ei sitä kyllä voinnissa osannut arvioida mutta nyt jälkeen päin toki huomaan eron (ja vaikutus paranee 1-2 vkon sisällä). Julkiselta puolen ylipäätään vielä odottelen että mitä lääkäri on konsultaatiossa edes sanonut, mielenkiintoista toki kuulla, mutta ei mun hermo kestänyt odotella että ne saa aikaiseksi päättää tai suositella et syöpä vielä enemmän lisärautaa (kun nykyinenkään määrä lisärautaa ei sovellu ja tulee vaan läpi ”kaikki”). Eikä se varastomäärä ehtisi millään täyttymään riittävästi ennen synnytystä enää tässä vaiheessa, joten.. mutta oli ihanaa asioida vaihteeksi sellaisen tahon kanssa joka on samaa mieltä ja hoiti asian nopeasti, toisin kuin julkisen kanssa jotenkin ollut koko ajan ihmeellistä säätöä ja selvitetään mielipidettä viidestä paikasta ennen kuin kukaan uskaltaa päättää mitään. Ei siis kovin lupaavasti luo luottamusta synnytystä kohtaankaan.. mitä mä siis pähkäilen nyt kovasti ja sype-kätilön käynti tulossa ensi viikolla.
Extraultrassa selvisi että nyt oli toinenkin kääntynyt pää alaspäin, mikä oli huojentava tieto. Jospa se nyt pysyisi siellä niinpäin. Seuraava extraultra vasta 3vkon päästä.
 
Peruna.. Hienoa, että koko sakki koossa. Hyvin on painoa lähtenyt. Varmasti tuntuu olossa.

Mikki toi rautatiputus on kyl tosi hyvä. Itse kävin ennen raskautta kun ferritiini oli 19. Nyt ei oo mitattu mut aattelin et viimeistää seuraavassa neuvolassa otan puheeksi. Mulle ei oo vielä suositeltu lisärautaa ollenkaan. Hemoglobiini tietty laskenut lähtötasosta mut viitteissä. Hienoa, että molemmat vauvat on pää alaspäin toivottavasti pysyvätkin niin. Mulla tänään äitipoli ja myös täällä vihdoin molemmat pää alaspäin. Mä niin toivoisin, etteivät enää kääntyilisi.

Mulle tulossa varmaan jotkut megavauvat. Tänään painoarviot molemmillla n. 1300g viikkoja 28+0 Kaikki onneksi molemmilla hyvin. Sairaslomaa sain loppuraskauden ajaksi supisteluiden takia, vaikka eivät olleet supistelut edelleenkään tehneet paikoille mitään. Olo on kyllä aika iso. Sf mitta menee samoilla käyrillä kun täysiaikaiset. Kuinkahan isoksi sitä vielä kasvaa. Liikkuminen aika hidasta ja nopeesti hengästyy.
 
Mullakin on ollut Hb ihan rajoissa, alussa 142 ja nyt 123, ferritiini oli 89 raskauden alussa. Eli kannattaa mitata.

Hyvässä vauhdissahan Kenguemo noi sun vauvat on, mulla oli vähän vajaa 1100g noihin aikoihin. Mielestäni siis vain positiivista että ovat kasvaneet noin hyvin.
Sf mittaa mulla ei muuten ole mitattu kertaakaan, ei äitiyspolilla eikä neuvolassa.
 
Mä olin ihan järkyttynyt, kun vaa'alla kävin! Hitaampaakin olisi saanut paino pudota, kun eihän mun mahan iho pysy mukana tälläsessä. Kiva, että raskauskilot on karistettu, mutta vastikkeeksi taidan saada tyhjän iholärpäkkeen, joka roikkuu housun kauluksen yli... :sad001
Mutta olossa tosiaan tuntuu, kun ylim. paino on poissa! Loppuvaiheen mahaa tai turvotuksia ei tosiaan tule ikävä! :eek:

Mikki Hyvä, että pääsit tankkaukseen! Kaksossynnytyksessä usein (kuulemma) menetetään enemmän verta, kuin yhtä synnyttäessä! Silloin on hyvä, että rautavarastoja on.
Sun vauvat selvästi tietää, miten päin tähän maailmaan kuuluu saapua! :D Vai aiotko ylipäänsä synnyttää alateitse?

Kenguemo Ultrattuihin painoarvioihin ei kannata täysin luottaa eikä ainakaan stressata niitä. Mun kaksoset oli rv 29+ molemmat n.1500g, rv33+ n.2400g ja rv35+4 2800g ja 2500g. Syntymäpainot rv36+1 3030g ja 2375g.
Parhaimmassa tapauksessa sun synnytys päätetään käynnistää ajoissa "liian isojen" vauvojen takia. Jolloin pääset myös tukalasta vatsasta aiemmin eroon.
Hyvä, ettei supistukset ole tehneet mitään kohdunsuulle! Ja saikku on hyvä hyvä tossa vaiheessa! Maha kuitenkin vastaa jo täysaikaista raskautta. Turha itseä on kiusata, vaan on parempi levätä ja kerätä voimia tulevaan synnytykseen ja vauva-arkeen.
 
Mullakin on ollut Hb ihan rajoissa, alussa 142 ja nyt 123, ferritiini oli 89 raskauden alussa. Eli kannattaa mitata.

Hyvässä vauhdissahan Kenguemo noi sun vauvat on, mulla oli vähän vajaa 1100g noihin aikoihin. Mielestäni siis vain positiivista että ovat kasvaneet noin hyvin.
Sf mittaa mulla ei muuten ole mitattu kertaakaan, ei äitiyspolilla eikä neuvolassa.

Mulla mitattiin sf-mitta ainoastaan kerran, Kela-neuvolassa 22+2. Sillon se oli jo 27! :eek:
 
Uh, mä tosiaan kävin tankkaamassa rautaa yksityisellä, mikä oli hyvä asia, ja se yksityisen lääkärikin oli samaa mieltä että tarpeeseen tuli kun mm tutkimusten mukaan vauvat kasvattaa rautavarastonsa viimeisen 10vkon aikana. Ja että synnytyksessä tarvitsee hyvät varastot, onpa se sitten alakautta tai leikkauksena. Ja on tutkittu, että rautamäärä tai sen puute, vaikuttaa vauvan kognitiiviseen, aivojen ja fyysiseen kehitykseen.
No neuvolan kautta tuli nyt vastaus, lääkäri oli ”määrännyt” syömään joka toinen päivä 50-200mg rautatabletteja. Vaikka jo kerroin että ne tulevat läpi ja että ainakaan nämä merkit ei käy - ei siis tullut mitään kommenttia mikä merkki olisi parhaiten sopiva. Ja tervetuloa uusintamittaukseen 2-4vkon päästä. Ja konsultoidaan tarvittaessa sitten äitiyspolia. - Ai vielä ei ole tarpeeksi syytä konsultoida vai?
No, onneksi asia ei ole enää ongelma koska en alunperinkään luottanut että homma hoituisi julkisen kanssa, mutta mitä tulee synnyttämiseen (ja siihen liittyviin pelkoihini) niin tuo ei kyllä tuo yhtään lisää luottamusta että se menisi nappiin, sillä edes noin yksinkertaista asiaa kuin rauta-arvot ei osata hoitaa sinne päinkään.
Olen siis todella turhautunut koko hommaan ja sori että tästä tuli avautuminen. No ensi vkolla on sype-keskustelu, joten tuskin pystyn pitämään suutani kiinni tästä asiasta. Menee niin hermo...
 
Aikamoista toimintaa julkisella! :shifty: Toivotaan, että siellä suhtaudutaan synnyttämiseen vähän erilailla ja saat hyvän synnytyskokemuksen!

Saitko Mikki sype-käynniltä apua pelkoihisi?
 
Onnea peruna vauvoista ja ihanaa, että kaikki sujui kuitenkin lopulta noinkin hyvin. :Heartred Mietin valmennuksessa, olitko sinä sama tyyppi kuin tämä nimimerkki ja tämän ketjun myötä asia on kyllä ihan varma. :) Toivottavasti siis törmäillään vielä jossain monikko-jutuissa jatkossakin!
 
Onnea peruna vauvoista ja ihanaa, että kaikki sujui kuitenkin lopulta noinkin hyvin. :Heartred Mietin valmennuksessa, olitko sinä sama tyyppi kuin tämä nimimerkki ja tämän ketjun myötä asia on kyllä ihan varma. :) Toivottavasti siis törmäillään vielä jossain monikko-jutuissa jatkossakin!

Kiitos! :) Alkutaival oli rankka mulla ja poitsulla, mutta nyt on kaikki tosi hyvin meillä kaikilla! :Heartred Arki on tuntunut paljon helpommalta, kuin osasin odottaa. Ainakin vielä! :nailbiting:

Ja vaikka täällä anonyymina kirjoittelenkin, niin mut on aika helppo tunnistaa, kun kerron taustastani avoimesti kaikkialla! :)

Olen täällä lukenut myös sun kirjoittelua ja on kiva nyt saada kasvot nimimerkille! :)
 
Takaisin
Top