Kaksoset vuodelle 2019

Kenguemo, kannattaa todellakin selvitellä vielä Kelan kanssa, että olisiko mikä vaikutus jos et nosta omaishoidon tukea vaan lasketat tulojen perusteella (v2017 verotuksessa vahvistetut tai viim 6kk). Nimenomaan paljonko tukea saisit jos tukimuotoja on ansiotulo vrt tukitulo ennen ja minkä verran ennen vapaalle jäämistä ja kesken vapaan. Kaiken logiikan mukaan (mikä ei kyllä kelan kohdalla takaa mitään), tuki lasketaan uusiksi pitkin kautta jos tilanne (tulot, tuet) muuttuvat kesken äitiys/vanhempainvapaan, sillä haluavathan he luonnollisesti ilmoitukset myös jos esim. aloittaakin opiskelun (nostaa myös opintotukea) tai työntekopäivät ko. vapaiden aikana. Säännökset kyllä on sen verran oudot että on hyvin mahdollista että laskevat tuen jälkeiselle ajalle vain minimin, koska on jäänyt vain tukitulolta äitiys/vanhempainvapaalle. Itse kiinnitin tähän huomiota, sillä jos oikein tulkitsin niin jos lääkäri nyt määräisi sairaslomaa raskaudesta johtuvien oireiden vuoksi, niin tes:in mukaan työnantaja toki maksaa palkkaa x ajalta mutta kun tuo aika ylittyy niin saisin Kelasta sairauspäivärahaa lopulle aikaa ennen äitiysvapaan alkua. No, äitiysvapaa alkaisi siis siten että viimeisimmäksi olen saanut vain ko.tukea, jolloin äitiys/vanhempainvapaa laskettaisiin miniminä, vaikka olisinkin v2017 verotuksessa, tai ennen kelan sairaslomatuelle jäämistä tienannut vaikka mitä ja työtulojen mukaan äitiys/vanhempainvapaaraha olisi tulojen mukaan ihan toista. Tämä ei siis ole varmistettu tieto mutta kun lukee kelan oppaita, niin näin ymmärsin ja ihmettelen että meneekö näin todella? Tuntuisi hyvin epäreilulta esim 2vkon (yli tes:in menevän ajan) sairasloma”jatkon” vuoksi joutua minimipäivärahalle vuodeksi vaikka on ollut töissä ja maksanut veroja reippaasti sitä ennen. Ja vain ”raskauden tähden”, jonka vuoksi on vapaalle ylipäätään jäämässä. Tämä voi olla toisinkin, mutta kelan materiaalit ei kyllä sitä suoraan kerro. Ihmeellisen vaikeaa joka kerta kun kelan kanssa joutuu selvittelemään mitä tahansa tukikuviota, ettei niitä ohjeita oikeasti saada asiakasystävällisiksi ja yksiselitteisiksi.

Ja tuohon vapaiden aikaan kyllä onneksi löytyy kelan sivuilta hyvät laskurit, niin kertoo myös nuo lisävapaat yh-tapauksissa ja vanhempaInvapaiden kanssa. Isyysvapaaseenkin saa lisäpäiviä, joten meillä nyt laskettu että miten tehtäisiin, aikataulutettaisiin lomia ja mitä ilmoitetaan työnantajille sijaisjärjestelyjä varten.
 
Onnea Mikki pojista! :Heartred
Onko tietoa identtisyydestä?

Kyllä sitä itekkin mietti rakenneultran (rv20+3) jälkeen, että niistä 360g:n rääpäleistäkö pitäis kasvaa oikeita, hyvävointisia vauvoja?! :eek:

Mutta kummasti se kasvutahti vaan kiihtyy, kun viikkoja tulee lisää! Näiden mun bebejen kasvua vähän vertailupohjaksi:

Rv 15+ n. 150 g
Rv 20+ n. 360 g
Rv 25+ n. 870 g
Rv 29+ n. 1500 g

Noi painot on siis per vauva. Tollon rv 29+ lääkäri sanoi mun vauvojen kasvavan vieläkin yksösvauvatahtiin, mutta että kohta vauhti hidastuu, kun tila mahassa vähenee. Juhannusviikolla (rv 33+3) on seuraava ultra. Jännä nähdä paljonko vauvat on taas tässä neljässä viikossa kasvanut! :)
 
Mä pääsin tosi helpolla ekat 25 viikkoa. Raskausoireita ei ollut kummosiakaan.
Mulla raskausolot alkoi vasta, kun maha tosissaan pompsahti esille! Ja sen myötä kuvioon tuli selkäsäryt, nopea hengästyminen ja närästys. Nyt kun kesähelteet tuli, kuvioihin tuli mukaan myös jalkojen järkyttävä, kuumottava turvotus! Vuorokauden ympäri saisi olla jalat jäävesialtaassa, että olisi edes jotenkin ok olo! :shifty:

Mutta optimistisena ihmisenä täytyy ajatella asiaa niin, että enää viisi viikkoa ja sitten saa alkaa vinkumaan käynnistystä ja nää viikot mennään vaikka päällä seisoen, jos tarvis! :)
 
Meillä kans tänään 27+3 ultra, tytöt 928g ja 1001g. Siroja tyyppejä ollut koko raskauden, mut kaiken pitäis olla hyvin ja virtaukset ja lapsivesi jne. normaalia! 22+5 484g ja 483g. Nythän se vauhti vaan tosiaan kiihtyy, seuraava ultra 4vk päästä. :)
 
Oo, peruna, olet jo voiton puolella! Ja Liljasellakin loppusuora alkaa häämöttää. On tämä raskaus tuntunut jotenkin nopeammalta taipaleelta, toistaiseksi, kuin esikoisen. Ja nyt tosiaan kun extraultrat pääsevät alkamaan juhannusviikolla.
Kiva kun laitoitte noita kertymäpainoja, hyvä että kasvavat myös suhteellisen nopeasti että ehtivät saada riittävästi mittaa ennen syntymää.
Tiedättekö mihin aikoihin kaksoset/monikot mahdollisesti asettuvat asemiinsa syntymistarjontaa varten? Itseäni alkaa jo kovasti mietityttämään että onnistuuko synnyttäminen alateitse vai sektiolla, ja/tai kumpaa sitä itse ensisijaisesti pitäisi ”parempana” (en löydä tähän oikeaa sanaa, kipu ei pelota mutta riskit/hallitsemattomuus/...)

Meillä pojat ovat di-di, eli jos oikein olen ymmärtänyt niin voi olla tai olematta identtiset. Ajattelin että selvitän asian sitten kun ovat syntyneet, on hyväksi lisätiedoksi.
 
Meillä A on ollut rakenneultrasta asti rt ja B pt ja mulle sanottiin että jos A on pääedellä tulossa ja B ei oo poikittain, niin alateitse voin synnyttää ja suosittavat. Kai ne voi aika myöhäänkin kääntyä vielä, kokoajan tilaa tietty vähemmän. o_O

Monikkivalmennuksen jälkeen mä oon ajatellu et, jos mahdollista, niin synnyttäsin alateitse. Mut jos se on yhtään epävarmaa, niin pääasia et vauvat saadaan ulos turvassa. Ennemmin suunniteltu tai kiireellinen sektio, kun hätä tai et toinen tulee alhaalta ja toinen leikataan (mikä tietty on mahdollista jos lähtee synnyttää alhaalta).
 
Mulle sanottiin kontrolliultrassa rv25+, että vauvat alkaisi silloin jo jäämään asentoonsa odottaan syntymää. Silloin molemmat olivat raivotarjonnassa.

No mun vauvat on kai sitten poikkeuksia! Rv29+ ultrassa A oli kääntynyt perätilaan ja B oli edelleen rt. Tässä tapauksessa lääkärit yleensä/useimmiten suosittelevat sektiota.

Sitten kävin SVO:lla liikehälyn takia rv30+, jolloin A oli täydellisessä perätilassa ja B poikittain jalat alaspäin eli pt hänkin. Silloin kysyin lääkäriltä, että jos vauvat nyt jäi asemiinsa niin onko alatiesynnytys mahdollinen? Tähän lääkäri sanoi, että koska olen jo yhden perätilavauvan synnyttänyt (esikoinen) niin hän suosittelisi nytkin alatiesynnytystä. Mä haluaisin ehdottomasti yrittää alateitse!

Ens viikolla on taas ultra. Jännä nähdä missä asennoissa vauvat silloin ovat! :)
 
Mulla oli ultra tänään, rv 33+3. Painoarviot oli molemmilla n. 2,4 kg, mikä kuulostaa paljolta, kun ajattelee, että vauvoja on kaksi ja, kun esikko syntyi rv 41+6 ja painoi vain 2820g! :eek: Lääkäri ei kommentoinut painoja muuten, kun että näin isoilla viikoilla on vaikea saada kahdesta vauvasta luotettavia mittoja. Toivon, että arviot meni yläkanttiin! :smiley-angelic001

Vauvat olivat molemmat perätilassa. Mikä ei haittaa mua ja lääkärikin oli sitä mieltä, että kun oon jo yhden vauvan perätilassa alateitse synnyttänyt, niin ei nää estettä sitä tehdä nytkin.
PAITSI, että lähimpänä kohdunsuuta oli tällä hetkellä A-vauvan napanuora ja jalkapohjat! :woot:Ei hyvä yhtään! :sad001
Nyt kaikki varpaat ja sormet pystyyn, että napanuora nousee kohdunsuulta ja jalkojen tilalle vaihtuu peppu (päätä en sinne uskalla enää edes toivoa!)!! :smiley-angelic001

Kohdunkaula oli lyhentynyt 4,5 cm --> 2cm ja kohdunsuu oli puolikiinteä ja täysin kiinni. Tämä on kuulemma normitilanne näillä viikoilla, ei siis huolta ennenaikaisesta kypsymisestä.

Lääkäri ja kätilöt oli ihan huippuja, mutta silti jäi vähän ahdistava fiilis käynnistä! Mä en halua sektiota! :arghh:

Seuraava ultra reilun kahden viikon päästä. Toivotaan silloin parempia uutisia!

Ja vertailukuvaa mahasta taas. Kyllä alkaa jo näkyyn ja tuntuun, että mahassa on yli 4 kiloa vauvaa! :eek:
 

Liitteet

  • 20190618_072456.jpg
    20190618_072456.jpg
    32.5 KB · Katsottu: 39
Oi peruna, hyvä että vauvat ovat jo mallikkaissa mitoissa, tuohan vähentää kaikkia komplikaatioriskejä vauvoille jos syntyvätkin aiemmin.

Mulla oli ensimmäinen extraultra viime viikolla ja A oli rv ja B pt (24+2). Nyt mua todella jännittää että pysyykö asetelma noin vai kääntyisikö B myös vielä. Noin päin ne ovat kyllä olleet koko ajan ja molemmat pyörineet välillä poikittain potkuista johtuen. Painoarvoa olivat linjassaan keskikäyrillä ja hyvä oli kuulla kohdunkaulan tilannekin, mikä oli ok. Seuraava aika onkin vasta heinäkuun puolessa välissä 28+ vkolla ja sype-kätilön kanssa jutskailua elokuun alussa tuosta synnytystavasta. Ei tuolla käynnillä vielä sen enempiä selvinnyt, kuin että varattiin tuo jutteluaika ja oli sitten puhe myös synnytystapa-arviosta vkolle 36. Tätä tosin ihmettelen että saattaa monet kaksoset syntyäkin ennen vko37 niin miten tuo aikataulutus oikein on suunniteltu lähteä vasta siinä juttelemaan että kumminkas tehtäisiin tai mahtuuko esim perätilassa tulemaan.
 
Ja pidetään peukkuja että vauvat asettuvat paremmin valmiusasentoihin niin välttyisit tuolta lisähuolelta napanuoran ja jalkojen suhteen!
 
Mikki ompa tosiaa outoa, että kaksosia odottaessa synnytystapa-arvio tehtäis vasta noilla viikoilla! Monet kaksoset kuitenkin on jo syntynyt ennen sitä! :eek:

Mulle on joka ultrassa sanottu, että A-vauvan tarjonta on se millä on väliä, että B saadaan kyllä käännettyä haluttuun asentoon A:n synnyttyä. Mä pidän sulle peukut pystyssä, ettei A ala tekeen kuperkeikkoja vaan pysyy pää alaspäin! :)
 
Ja pidetään peukkuja että vauvat asettuvat paremmin valmiusasentoihin niin välttyisit tuolta lisähuolelta napanuoran ja jalkojen suhteen!

Tätä toivotaan!
Ja tässä on hassua se, että mulle ei lääkäri nyt viime käynnillä (rv kuitenkin jo 34) sanonut mitään ohjeita mahdollisen spontaanin synnytyksen käynnistyksen suhteen. Kun oon kuullut, että jos napanuora luiskahtaa ulos ekana on se iso riski vauvan hapensaannille. Oon kuullut, että näissä tilanteissa pitäis heti mennä makuulteen ja soittaa ambulanssi. Lääkäri ei puhunut tämmösistä mitään! Olikohan se jotenkin yltiö-optimistinen siitä, ettei synnytys ole käynnistymässä ennen seuraavaa kontrollia rv 36? o_O No täytyy toivoa parasta!

Oon tässä jo "valmistanut" mun tukijoukkoja siihen, että sektioon saatetaan päätyä, eli heille on enemmän hoitohommia tiedossa! :sour:
 
Mikki ompa tosiaa outoa, että kaksosia odottaessa synnytystapa-arvio tehtäis vasta noilla viikoilla! Monet kaksoset kuitenkin on jo syntynyt ennen sitä! :eek:

Mulle on joka ultrassa sanottu, että A-vauvan tarjonta on se millä on väliä, että B saadaan kyllä käännettyä haluttuun asentoon A:n synnyttyä. Mä pidän sulle peukut pystyssä, ettei A ala tekeen kuperkeikkoja vaan pysyy pää alaspäin! :)

Niin minustakin tuo aikataulutus, kysyn sitä kyllä vielä kun seuraava ultrakäynti. Toi perätila muakin jännittää, ja hyvin heikosti siitä tuntuu löytyvän infomateriaalia, joku Duodecimin tutkimus kyllä kuukkelihaulla, mutta käytännön ohjeita vähemmän. Sen olen käsittänyt ettei ainakaan B-kaksoselle olisi niin ongelmainen kuin yksösvauvalle, sillä A-vauva avannut väylän (ja vauvat oletetusti pienempikokoisia jos nyt ennen 38+ vkoa syntyvät) mutta kyllä silti haluan magneettikuvat ja arvion mahtuuko oikeasti tulemaan jos tilanne on se. Esikoinen syntynyt siis pää edellä; 3,1kg eli ei mikään suuri hänkään.

Mulle taas sanottiin ettei B:tä yritetä kääntää eikä ehditä kääntämään A:n syntymän jälkeen, ainoa että pyritään ohjaamaan jomminkummin päin pituussuuntaan (kumpi lähempänä tai valmiina, ja mulla siis toistaiseksi perätilassa) ettei olisi poikittain (jos poikittain niin sektioon). Hämmentävää nämä poikkeavat tiedotkin..

Mutta joo, eniten tässä huolettaa tällä hetkellä tuo että ehtisivät tutkia paremmin edellytykset syntymiselle ennen kuin alkavat puskemaan omin tahdoin ulos kohdusta. Eikä todellakaan kiinnostaisi kokea molempia tapoja että upsan, ei tuu näin päin, leikataan hätänä, siinä kun ne suurimmat komplikaatioriskit verrattuna kaikkiin muihin vaihtoehtoihin.
 
:happy:
Tätä toivotaan!
Ja tässä on hassua se, että mulle ei lääkäri nyt viime käynnillä (rv kuitenkin jo 34) sanonut mitään ohjeita mahdollisen spontaanin synnytyksen käynnistyksen suhteen. Kun oon kuullut, että jos napanuora luiskahtaa ulos ekana on se iso riski vauvan hapensaannille. Oon kuullut, että näissä tilanteissa pitäis heti mennä makuulteen ja soittaa ambulanssi. Lääkäri ei puhunut tämmösistä mitään! Olikohan se jotenkin yltiö-optimistinen siitä, ettei synnytys ole käynnistymässä ennen seuraavaa kontrollia rv 36? o_O No täytyy toivoa parasta!

Oon tässä jo "valmistanut" mun tukijoukkoja siihen, että sektioon saatetaan päätyä, eli heille on enemmän hoitohommia tiedossa! :sour:

Toivottavasti pysyvät ja kasvavat vielä ainakin sen 2-3-4 vkoa. On varmaan paras soittaa äitiyspolille heti kun alkaa tapahtua että saa lisäohjeita ja kysellä että mistä sen varmasti tietäisi että voiko jäädä kotiin vielä odottelemaan vai täytyykö silti lähteä heti paikan päälle (ja millä kyydillä). Itseäkin mietityttää tuo että mitenköhän nyt toisella kertaa, ensimmäisestä oli ihan hyvä olla alkuun kotona ja vasta sitten lähteä kun olo oli riittävän tukala, niin sai minimoitua aikaa, joka piti olla sairaalassa. Mutta kun toinen kai yleensä syntyy nopeammin ja entäpäs kun kyseessä vielä kaksoset niin voiko näitä nyt odotella vaan rauhassa vai lähdettävä heti tarkistamaan tilannetta (sillä jos tämä nyt kuitenkin on riskiraskaus).
 
Mua jännittää/mietityttää kans paljon, että miten synnytys lähtee käyntiin tällä kerralla! Esikoisen synnytys käynnistyi kotona supistuksilla. Heti säännöllisesti ja napakasti. Mutta silti synnytys kesti kaikkenaan yli 26 tuntia, kun avautuminen kesti. Avautuminen taas kesti kauan sen takia, että vauva oli perätilassa eikä näin ollen pää päässyt avaamaan tietä. Vauvan perätila taas huomattiin vasta synnytyssalissa, kun lääkäri tuli puhkaisemaan kalvoja. Eli esikoisen synnytyskin oli "erikoistilanne" niin en tiedä miten ns. normaali synnytys olisi mun kohdalla mennyt.

Nyt jännittää just se, että kuinka paljon nopeempaa kaikki etenee ja sit se, että kuinka herkästi pitää SVO:lle soittaa yms. Täytyy kyllä kysyä ens viikon ultrassa lääkäriltä selvät ohjeet mitä pitää missäkin tilanteessa tehdä! En tykkää tämmösestä epävarmuudesta! :shifty:
 
Mulla tuli tänään täyteen 35+0 ja virallinen äitiysvapaa alkoi! :)

Ei mee enää montaa viikkoa, että vauvat on sylissä! :Heartred

Jaksoitko olla töissä täyden ajan tai oliko välillä esim sairaslomia? Itse jännitän myös sitä, että mitenköhän nämä 2 viimeistä kk ennen äitiysvapaan alkua menee. Tosin on tässä kesälomia vielä tulossa esimerkiksi, mutta ilmoitin että jään vasta tuolloin 35+0 äitiysvapaalle (en aikaistanut).
 
Jaksoitko olla töissä täyden ajan tai oliko välillä esim sairaslomia? Itse jännitän myös sitä, että mitenköhän nämä 2 viimeistä kk ennen äitiysvapaan alkua menee. Tosin on tässä kesälomia vielä tulossa esimerkiksi, mutta ilmoitin että jään vasta tuolloin 35+0 äitiysvapaalle (en aikaistanut).

Mä tein kevään keikkatyötä (seisomatyötä, nostelua, kävelyä) sen mukaan mitä jaksoin/pystyin, mutta jo rv 28 selkä sanoi ittensä irti ja harkkasupparit alkoi. Päätin lopettaa työt siihen, kun ei ollut aivan pakko niitä tehdä. Ja jos ei olis tollon jo kroppa protestoinut, niin rv31+ olis viimestään pitänyt työt lopettaa! Selkä kipeytyi jo pienestäkin rasituksesta ja iso, kipeä maha oli tiellä koko ajan. Sen lisäksi jalat turposi kesän alussa pökkelöiksi, jolloin jo kävely oli inhottavaa.

Kannattaa varautua siihen, että jäät saikulle ennen virallisen äitiysvapaan alkua! Kaksosraskauksissa saa helposti saikkua viimeisellä kolmanneksella, koska maha vastaa rv28 samaa kokoa kuin yksösraskauden täysiaikaisuutta, joten fyysiset rajoitteetkin on sen mukaiset.
 
Alan oleen jo aika kypsä tähän raskauteen! :sad001
 

Liitteet

  • 20190630_175221.jpg
    20190630_175221.jpg
    27.8 KB · Katsottu: 37
Meillä ainakin äitipolilla lääkäri sanoi et 28 viikolla sairaslomalle viimeistään yleensä laitetaan. Ja itekin jäin tosi fyysisestä työstä ennen sitä jo. Nyt oon 30+2 ja ihan arkinen oleminen ja pieni puuhailu vie voimat ja selän. :grin Tsemppiä peruna loppu häämöttää!
 
Takaisin
Top