Kakkosen odottajat

Niin ja tutista luopui kun tuli tärkeä unilelu ja peukalo, peukkua imee ja paljon, mutta sitä on toivotonta kieltääkään. Imeköön sen minkä imee :D
 
Meinasin juuri kysyä että missäs iässä olette jo aloitelleet pottailua? Tuntuisi vähän hurjalta itestä nyt jo aloitella, mutta toisaalta kai sen voisi houkuttimeksi ostaa ja kokeilla innostuuko tyttö. Tutista vieroittelu kans jo houkuttelisi (meillä ei käytetä kuin päikyille ja yöllä) mutta tuskin onnistuisi nyt kun tehdään vimmalla hampaita ja heräillään pitkin öitä enempi ja vähempi hampaiden vuoksi..
Omaan huoneeseen ollaan kyllä jo siirtämässä nukkumaan (on nukkunut omassa sängyssä lähes kaikki yöt ihan alusta saakka), kunhan nämä pahimmat hampaan tulot saadaan vähän eteenpäin.
 
Meille myös toinen tulossa,ikäeroksi tulis 1v 7kk. Ite taasen oon osannu tän toisen raskauden ottaa paaaljon rennommin ku esikoisen kohalla,sillon pelkäsin koko ajan km ja muuta. Ja nyt ku oon jo töissä ja esikon kans menee illat (mies reissutöissä eli epäsäännöllisesti kotona), niin ei oikeestaan oo aikaakaan murehtia :) itelläki vähän jänskättää miten tuu jaksamaan kahen pienen kanssa ja etenki ku mies paljo poissa. Esikoinen oli tosi itkunen pikkusena, ja etenki illat oli kauheita sen kanssa.. yöt nukkuiki sitte tosi hyvin jo pienestä asti ja edelleenki yöheräilyt on tosi harvinaisia. Toivon että kakkonen ois yhtä hyvä nukkumaan yöt, ja ei haittais vaikka muutenki olis rauhallisempi tappaus ku tämä eka :) esikko on nopeasti tylsistyvä eikä jaksa paikallaan olla hetkeäkään eli tekemistä pitää koko ajan keksiä. Toisaalta ajattelin että mulla on nyt kantoreppuki jo valmiina niin helposti voi pienempää siinä kannella ku isomman kans touhuaa. Tai laittaa vaihtoehtosesti isompi reppuun arestiin :wink esikko on ollu peukkutyttö aina eli tutista vierotusta ei tarvi miettiä,peukusta voi olla hankala vierottaa (minä ja mun äiti ollaan vielä ennen eskari-ikää peukkua imetty..) mut kaikki aikanaan. Potan oon ostanu mutta en oo vielä jaksanu alkaa opettaan siihen,katotaanhan millon saa aikaseksi :) siinähän sitä olis äitiyslomallaki aikaa harjotella jos vaan itellä virtaa riittää. Toisaalta ootan innollaki toisen syntymää, eipähän käy aika pitkäksi ku on kädet täynnä työtä :)

Muita isompia hankintoja ei olis ku nuo tuplakärryt ja esikolle sitte turvaistuin. Noh, autoki täytyy vaihtaa kyllä...
 
Täällä on näköjään muitakin, joiden miehet ovat ainakin omasta mielestään korvaamattomia työpaikalla:rolleyes: ja mun mieheni siis ei ole edes yrittäjä.
Meillä jäbä on nyt kiinnostunut pottailusta ja lähes aina siihen tiristää edes pienen lirun, mutta ei kyllä päiväkuivaksi vielä saa millään.. jos ens kesänä viimeistään, silloin on hyvä olla ilman vaippaa sisällä ja ulkona :)

Vähän noi nukkumajärjestelyt täälläkin mietityttää, esikoinen oli vauvana kipujen takia huono nukkumaan ja kun kivut saatiin hoidettua, oli hetääminen jo vähän jäänyt tavaksi. Vuoden iästä on kyllä onneksi nukkunut hyvin. Me tullaan ainakin alkuun pakon sanelemana nukkumaan kaikki samassa huoneessa, koska remontoidaan tätä meidän taloa ja meidän makkari on nyt ainoa valmis. Toisaalta, mekin ollaan perhepedissä nukuttu koko pikkuvauva-aika ja nyt jäbä nukkuu pinnasängyssä meidän sängyn vieressä, niin en varmaan tohtisi minäkään laittaa heti toista omaan huoneeseen vaikka se mahdollisuus olisikin:grin
 
Meilläkään mies ei oo moneen vuoteen pitänyt kesälomia putkeen ja itseasiassa tänä "kesänä" piti toukokuussa yhden viikon ja nyt syyskuussa toisen :D Loput säästää sitten ensi kesäksi.
Ja Lillie mies saa pitää sen esikoisen vapaat samaan aikaan kun itse oot jo seuraavasta lapsesta lomalla :) Meilläkin mies pitää enskesänä esikoisen loman ja sit luultavasti sit seuraavana kesänä sitten tämän toisen tulokkaan vapaat :)

Meillä esikoinen nukkuu samassa huoneessa pinniksessä, mutta kyllä me varmaan tammikuussa opetetaan se omaan huoneeseen, on silloin ~11kk. Pikkuinen muutenkin nukkuu jo käytännössä koko yön putkeen. Mies oli sitä mieltä, että taaperosänkyyn vaan samantien, sen vanhemmat lapset on semmoisessa nukkunut jo 1v lähtien, mutta pitää nyt sit katsoa mitä nyt tehdään :) Ja pottailua aletaan harjotteleen heti kun kaveri vaan osaa kunnolla istua :D Silleen käytetään vaan vaipan vaihdon yhteydessä potalla istumassa :) Mies on omat lapsensa saanut opetettua tosi aikaisin potalle, joten varmaan sitten kesällä saa jo päivisin poika mennä ilman vaippoja.
 
Olisikohan vain pitänyt kaikki muutokset tehdä niin pienenä, ettei lapsi osaa vielä protestoida? Voin todistaa, että kun lapsi osaa puhua, protesti kovenee! Ja volyymi nousee. :) Nimim. Tänäänkään ei olisi haluttanut nukkua päikkäreitä eikä yötä. Korvat soivat vieläkin. X)
 
Meillä esikoinen nukkuu jo omassa huoneessaan kun alko olee yöt levottomia meidän kanssa. Heräili koko ajan meidän peittojen kahinoihin.
 
Meillä esikoinen nukkuu vielä perhepedissä.. Saa nähdä miten nukkumajärjestelyt hoidetaan sitten.. :D
 
Täälläkin kakkosen odottaja :smiley-bounce012 Esikoinen täytti heinäkuussa 3v, mukavat uhmat päällä, toivottavasti pahimmat ohi kun tää toinen tyyppi maailmaan saapuu :smiley-ashamed005:smiley-ashamed004
 
Kiva, kun tulee lisaa kakkosen odottajia tahan ketjuun! :)

Minusta olisi ollut ihana nukkua perhepedissa, mieheni oli sita vastaan viimeiseen asti. Loppujen lopuksi esikoinen on nyt nukkunut omassa sangyssaan (aina) ja omassa huoneessaan ihan nuoresta, koska mina en osannut nukkua. Herasin joka pienimpaankin inahdukseen, syvempaan hengahdykseen ja kahahdukseen. Yritin ensin korvatulppia, mutta jossain vaiheessa yota ne aina katosivat. Ja sitten lopullinen niitti oli, etta tytto herasi joka kerta, kun maito alkoi nousta rintoihin. Pahimmallaan herattiin tyton kanssa 8 kertaa yossa ja aamulla toihin (taalla siis on 16 vkon aitiysloma, loput on palkatonta). Siirtaminen omaan huoneeseen meni niin hyvin, etta heti ekana yona kaikki nukkuivat paljon paremmin. Aina ei mene kuten olisi toivonut. :)

Nyt olisi sitten siirto taaperosankyyn edessa jossain vaiheessa. En tosin tieda koska, silla tytto nukkuu talla hetkella todella huonosti. Jokaista nukkumaan menoa han vastustaa kynsin ja hampain, vaikka olisi kuinka vasynyt. Varmuudella tulisi pois taaperosangysta. Ja ei siina sinansa mitaan, mutta meilla on talo, jossa makkarit ovat ylakerrassa ja pelkaan, etta tytto tippuu portaat alas.

Kuten EJN, minakin toivon, etta pahin olisi jo takana, ennen kuin kakkonen saapuu. Toivossa on hyva elaa! :D
 
Missä päin Libra asustelet, jos saa kysyä? :)

Täälläkään ei puhettakaan vielä siitä, että saisi vaihtaa pojan taaperosänkyyn. Tai ainakin olen skeptinen, mutta voinhan yllättyäkin:grin poika meinaan kiipeää pinnasängystäänkin illalla,jos kukaan ei ole vieressä vahtimassa...
 
Catnip, Alankomaissa asustan. Täällä äidit ovat yleensä kotona lasten kanssa, joten äitiysloman ei tarvi olla pitkä, niinsanotusti.
 
Minä oon ihan hukassa esikoisen nukkumajärjestelyjen kanssa. Tyttö on nukkunut omassa pinnasängyssä aina ja omassa huoneessa jo useamman kuukauden. Omaan huoneeseen siirrettiin kun tytön unet muuttui niin herkiksi, että hän heräsi aina, kun mentiin huoneeseen tai jompikumpi meistä kävi yöllä vessassa. Ekasta yöstä asti omassa huoneessa kaikki on mennyt loistavasti ja neiti nukahtaa siis itse pinnikseen kun valot sammutetaan. Mietin nyt milloin tyttö pitäisi siirtää junnusänkyyn ja miten ihmeessä? Pelkään, että hän puuhastelee vaikka pimeässä läpi yön eikä ikinä malta nukkua tai nukahtaa lopulta lattialle, kun sängyn reunat eivät enää pidättele. Toinen pelon aihe on, että vaikka kaikki pistorasiat on tulpattu, lukuun ottamatta sitä missä on kiinni itkuhälyytin, niin pelkään, että entä jos tyttö saa sen ainokaisen vekottimen irti seinästä ja työntää sormensa pistorasiaan? En tiedä, että olenko ihan ylihuolissani asiasta, mutta tuntuu ihan kamalalta ajatus koko sängystä toiseen siirtämisestä. Sitten kaiken huippuna on, että täytyisi pitää tyttöä nukkumassa suljetun oven takana, kun meillä on kans makkarit yläkerrassa ja pelkään, että tytär etevänä keksii vielä joskus kiivetä portista yli tai vastaavaa.:dead: Jos jollakin on joku loistava kikka tähän "isojen" sänkyyn opetteluun niin otan neuvot kiitollisena vastaan!:rolleyes:
 
Muokattu viimeksi:
Janspi täällä samanlaisia mietteitä..
Mä sain vinkiks, että vois laittaa patjan siihen sängyn viereen ekana, että jos tipahtaa niin tipahtais siihen patjalle.
 
Noh, en osaa muuta sanoa kun että meillä tyttö kyllä saattoi leikkiä tunnin tai jopa kaksi itsekseen ja nukahti aina oven eteen lattialle. Siitä vaan siirrettiin omaan sänkyyn nukkumaan. Joskus kun halusin hänen nukahtavan sänkyyn ja koitin perinteisesti nukuttaa (iltasatu, laulut, paijaus), niin siitä ei tullut kuin paha mieli ja kovaa huutoa. Tyttö on siis aina nukahtanut yksin ja ei suostu edelleenkään nukutettavaksi, ei saa olla edes läsnä. Välillä aina kokeilen, mutta turhaa se on kun ei onnistu..

Nyt kun muutettiin, niin nukahtaa aina heti sänkyyn. Nyt tosin itse lipsuin miehen yövuorojen aikaan ja ollaan näköjään siirrytty takas perhepetiin, ei kelpaa muu kuin äitin ja isin sänky :D mikä tosin on mulle aivan enemmän kuin ok asia.

Eipä siihen siirtoon taida muu auttaa kuin vain siirtäminen tai se, että mahdollisesti ottaa pinniksestä laita pois. Hyvissä ajoinhan se kannattaa jo ailoittaa, jos tavoitteena on junnusänky maaliskuuhun mennessä. Voiha se onnistua kerrasta tai sitten vaatia sen puolikin vuotta totuttelua. Samoin varmaan tuttihomma, jottei tule kiusausta syödä vauvan tutteja. :D
 
Mulla ei ole antaa yhtään vinkkejä eikä kokemuksia, mutta mulla on ihan samat pelot noista pistorasioista. Mä ajattelin, et teen huoneesta niin lapsiystävällisen kuin mahdollista. Laitetaan ikkunoihin turvasalvat, huonekalut seiniin kiinni (koska vanha talo, lattiat vinossa, taapero kiipeilee), yms. Öisin pidetään rappusten turvaporttia kiinni.

Sängyksi ostettiin Jolla+turvalaita. Ajattelin, et ennen joulua vaihdettaisiin sänkyä, hän saa itse valita mm. lakanat, lelut, yms. Ja vaikuttaa huoneensa sisustukseen. Kuten isot tytöt. :) Toivottavasti se on sitten mieluinen. Ja isojen tyttöjen sänky kelpaa.
 
Toi kiipeily oli meilläkin iso ongelma. Saattoi ihan ison kirjahyllyn päälle kiivetä seisomaan, mutta se vaihe meni onneksi nopeesti ohi. Piti siirtää leikkikeittiö huoneesta pois ja hylly kääntää yöksi.

Enää ei myöskään leiki iltasin itsekseen, eikä vaeltele. Kokeilin joskus sitä kuuluisaa Nannyjen tekniikkaa, eli jätin oven rakoselleen ja aina kun tyttö tuli ulos huoneesta, niin vein takaisin sänkyyn puhumatta mitään. Toimi kyllä, ravaamista kesti tunnin, mutta en tykkää nukuttaa itkun kanssa joten luovuin siitä aina jos meni itkuksi. Sama homma nukuttamisen kanssa, koska meni itkuksi niin luovuin.
 
Lillie, kuulostaa siltä, ettei kannata jättää ihan viimeiselle kolmannekselle, jos tarvii ravata. :wink
 
Takaisin
Top