Kakka asioita

Kakka kovettuu hyvin useilla kun kiinteät tulee mukaan. Suolen toiminta tasoittuu jossain vaiheessa ku suolisto tottuu uuteen toimintaan!
 
Meilläkin oli puolitoista päivää kakkimatta (normaalisti 2-3krt päivässä) ja piereskeli kovasti. Oli aika ähinää kun välillä mahaa väänsi eikä mitään tullut ulos.
 
Meillä on jo pitkään ollut noin viikon väli kakkaamisilla, enään en jaksa stressata kun aina se sieltä jossain vaiheessa tulee ja silloin yleensä useampi vaipallinen päivässä. Tyttö ei vaikuta kärsivän muuten, mutta se kovan kakan ulos pinnistely näyttää tuskaiselta ja sitä tekee pahaa seurata vierestä.. luumu ei auta eikä reilumpi nesteytyskään. Täytyy varmaan ens neuvolassa kysyä uskaltaako antaa jotain vatsaa pehmittävää.
 
Miusta tuntu että tuo neljän päivän väli oli aika maksimi... Useemman kerran tukospäivien aikana ähki ja itki mut mitään ei tullu ulos, sitä ei oo kiva seurata :sad001 Yötkii oli vähän levottomia ku paukutteli kovasti (vaikka on ne tietty muutenkii levottomia :D). Tarvii nyt vissii pitää luumu ja päärynä ruokavaliossa ettei menis pahasti tukkeeseen. Oon ymmärtäny että levolac on sellanen mitä voi antaa vaikka joka päivä kun ei oo lääke, siihen meillä varmaan turvaudutaan jos useemman päivän tukosta tekee.
 
Joo Levolacia voi antaa. Meillä neiti vaan alun jälkeen alkoi oksentamaan sen pihalle ja lopetin sen käytön ja stressaamisen kakan tulosta, meillä aika on helpottanut vatsantoimintaan ja päärynä sekä kaurapuuro. Meillä siis pisin väli ollut 11 vrk!
 
No meillä pisin väli oli yli kaksi viikkoa, oisko ollut 16pv ja siitä 7pv söi luumua, jumpattiin jalkoja, hierottiin masua, suihkuteltiin lämpimällä vedellä yms yms.. ei kiva!

Voiko tota levolacia antaa siis ilman lääkärin/hoitajan ohjeistusta? Oon jotenkin tosi epävarma vauvan lääkitsemiseen oma-aloitteisesti. Nyt onneksi tänään masu taas vihdoin toimi viikon tauon jäkeen, kai se helpotti oloa vaikkei kauheesti ulos tullutkaan. Ainakin on ihan tyytyväisen oloinen :)
 
Meillä on nyt muutamassa viikossa vaihtunut tahti kerran kolmessa päivässä kakkaamisesta kolme kertaa päivässä kakkaamiseen :D hyvä vaan että vatta toimii mutta hei, kerran päivässäkin voisi riittää?? :D
 
Levolac pullon kyljessä on siitä annostuksesta ja aika pientä annosta itse annoin aamulla.
Meillä jumpattiin jalkoja, käytiin vyöhyketerapiassa ja tehtiin ohjeiden mukaan sitä kotona ja kylvettiin, koitettiin Mallasuutetta ja kaikki mitä ikinä keksittiin.
Sitten löydettiin Bebesistä Weledan vauvan vatsaöljyä ja jo toisena päivänä lähti toimimaan ja sen käytön aloituksesta ei oo tosi pitkää väliä enää ollut. Hieron sen kanssa neidin vatsaa aamu- ja iltapesujen yhteydessä. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan, ei oo kallista ja tosi riittoisa pullo.
 
Levolacia voi antaa tarvittaessa. Meilläkin ollut pitkiä välejä vatsantoiminnassa mutta koska ei vaivaa poikaa niin luumu riittänyt :) itse turvaudun levolaciin vasta kun selkeästi vatsan toimimattomuus vaivaa vauvaa, ei äitiä :wink välillä tuntuu että oon itse enemmän hermona kun poika jos kakkaa ei ole kuulunut päiviin :D levolac on turvallinen mutta osalle aiheuttaa vatsakipuja (lieviä kouristuksia), ainakin minulle kun synnytyksen jälkeisinä kuukausina jouduin välillä käyttämään. Käytin vielä pienempiä annostuksia. Vauvalle antaisin 2-3ml vaikka suositus 3-5ml.
 
Mie oon ainakii sellanen hätänen äiti joka yrittää avittaa jos kakkaa ei kuulu :D Mut jos poika itkee ku yrittää kakata ja mitään ei tuu ni sillon täytyy jotai apuja kokeilla.
 
Täytyykin koittaa tota öljyä, kaikki luomuhoidot on aina mieluisempia kuin lääkkeet, jos vaan niistä saa apua. Mä en itse voi käyttää mitään vatsantoimintalääkkeitä, siksi en mielellään antaisi vauvalkekaan (siis tuun niistä kymmenenkertaa kipeämmäksi, kauheet väänteet ja vesiripuli puolikkaastakin annoksesta..)
 
Ensimmäinen kakaton päivä täällä :sad001 Kiinteiden lisäämisen jälkeen kakka tuli 4pv kerran päivässä ja tänään ei kuulunut ollenkaan :/ Harmittaa hirveästi, vaikka asia ei poikaa tunnu haittaavan ollenkaan.. Stressiä on muutenkin vaikka mistä, ja nyt stressataan vielä pojan kakkaakin..
 
Ei kannata stressata yhtään. :) Kyllä se sieltä tulee. Ja jos lapsi on tyytyväinen niin ei huolta vaikka menis useampikin päivä.
 
Meillä kakataan päivittäin parikin kertaa, mutta tuli neuvolassa puhe siitä, kun kakkaa jo pökylöitä ja melkoisen ähinän tuloksena. Th sanoi vain, ettei tartte huolestua, kun kiinteitä syö niin normaalia, ellei itkeskele kakatessaan ja ellei aivan kuivia papanoita tee.
 
Meillä kanssa tytöllä jo tosi kiinteää kakka. Kävin ostamassa sitä weledan baby tummy oilia ja hieronut nyt mahaan aamuin illoin. Tietääkö joku onko siinä jotain suositusta kuinka usein/kauan sitä voi käyttää? Heitin tyhmänä sen paketin jo pois..

Mutta siis sen jälkeen (nyt vajaan viikon) on kakannut joka päivä edes ihan pikkiriikkisen, kun aiemmin tosiaan vain noin 1x viikossa, eli kyllä sillä jotain vaikutusta on kun mitään muita muutoksia ei olla tehty :)
 
Me ollaan hierottu ja jumpattu ja pumpattu ja syöty luumua,päärynää ja porkkanaa, ja eikä sitä kakkaa vaan kuulu! Tänään jo 3 päivä! :sad001
Edelleenkään ei poikaa onneksi häiritse!
Neuvolan puhelinneuvontakin tänään kiinni :angry1
 
Niin ja onko kukaan käyttänyt microlaxia näin pienelle? Jos huomenna ei ole tullut, niin pakko jo turvautua johonkin vähän jytympään kuin luumuun :/
 
Ja tätä kirjoittaessani poika oli tuhdannut vaippaan iiison kakan! Jännä miten vauvan kakka voikaan tehdä näin onnelliseksi :D Onneksi maha ei sitten kuitenkaan ollut yhtään kovalla!
 
Meillä oli jossain vaiheessa niitä kuivia papanoita. Ja joo, meillä on jouduttu Microlaxia jo pari kuukautta sitten, yhteensä ollaan annettu silloin muutama ja nyt muutama, mutta kunhan vatsa toimii kunnolla niin menee taas pidemmän aikaa ilman lääkinnällisiä apuja. Mutta yksi suppo ei riittänyt, piti pari kertaa antaa, että tukos aukeni. Ekalla kerralla seisoi hoitopöydällä ja tarrautui mun olkapäihin ja vähän itkikin kun kova kakka tuli ulos (vaippaan). Sen jälkeen kakkaaminen ei ole ollut niin kurjaa.

Ummetus vaikuttaa pojan yleiseen mielialaan ja öihin. Muuten ei haittaa vaikkei viikkoon olisi tullut. Nyt kakkamäärät on taas laskussa, vaikka sitä tulee tiheästi. Sitä vaan tulee todella vähäisiä määriä kerrallaan, viimeksi tuli purua. Ja luumua syötän ihan hirveästi. Toki jossain on ollut banaaniakin, mutta luumu on selkeästi hallitseva hedelmä ruokavaliossa.
 
Meillä kakataan nyt suht säännöllisesti, joskus on panttipäiviä. Eilen pantattiin, tänää tuli kaks PAPANAA. Lisää nestettä ehkä?
 
Takaisin
Top