IVF/ICSI kokemuksia

Se huono olo varmaankin johtuu ihan siitä hyperistä, eikä niinkään lääkityksestä. Minulla tuntui tulevan hyperin oireita jo ihan 19 kerätystä munasolusta, mutta ei minun määrälläni ollut edes puhetta mistään lääkityksestä. Tsemppiä!
 
Tossa lääkkeessä on sivuvaikutuksena voimakas pahoinvointi, oksentelu, verenpaineen lasku yms :wtf: Lääkäriin olen ollut tänään yhteydessä ja ilmeisesti nimen omaan lääke tekee nyt tämän olon.. :/ En ole täällä vain törmännyt, että kukaan olisi vastaava valmistetta syönyt niin aattelin kysästä jos jollekin olisi samaa lääkettä määrätty :)
 
Cranberry, mäkin olen kohdannut yhden tahdittoman ja töykeän lääkärin. Se kyllä tuo ikävää lisästressiä, kun joutuu pelkäämään, onko kyseinen lääkäri hoidossa mukana. Lääkäriä kun ei helposti pysty vaihtamaan… Nykyään en enää käy hoidoissa yksin juuri siitä syystä, etten joutuisi kohtaamaan ko. lääkäriä ihan itsekseni. Mies on aina mukana. Toki miehen mukana olosta on sekin hyöty, että hän ymmärtää paremmin mun reaktioita ja sitä kaikkea uuvuttavaa, mitä nämä hoidot ainakin mulle pitää sisällään.

Beisla, toivotaan siittiöiden hyvää laatua flunssasta huolimatta! Kohta se saadaan kuulla, kun mennään tuoresiirtoon.

Neilikka91, tervetuloa! Toivotaan, että käyntisi täällä on lyhyt :) Hyvää päivää, mikä määrä follikkeleja!! 34 munasolua on myös melkoinen saalis, huh!! Samoin kuin 23 hedelmöittynyttä! Itsellä on ollut niin maltillisia munasolumääriä, että en ole mitään hyperiä estäviä lääkkeitä syönyt. Toivotaan, että olosi kohenisi pian!
 
Kiitos Miselli! Foorumi tuntuu itselle niin jo kotoisalta kun niin kauan on sivusta lueskellut ja jännittänyt teidän kaikkien puolesta! Niin ilot ja surut ovat koskettaneet!

Oliko sinulla Miselli tuoresiirto tänään? :)
 
Neilikka91; tervetuloa! Melkoinen saalis sinulla!

Kiitos tsempeistä kaikille! Punktio meni hyvin ja ei ollenkaan niin hirveä mitä olin kuvitellut. Hoitajat ja lääkäri ihmettelivät kuin olen niin "viilipytty" :) Ei tehnyt kipeää ja vointi hyvä sen jälkeen. Olivat myös yllättyneitä että sellaisen lastin kanssa oli niin hyvä vointinen. Munasoluja saatiin 16. Nyt jännään että soiko puhelin ettei ne ole hedelmöittyneet :nailbiting: Huomiselle on suunnitteilla tuoresiirto.
 
Mette, minulla hyperin oireet ailkoivat noin 24 tuntia punktion jälkeen, siihen asti olo oli ihan terve, mutta sitten tuli turvotus ja vatsakipu, joka kesti pari päivää. Punktiopäivästä seuraavan päivän olin töissä, mutta sitä seuraavan saikulla. Kuulemma oli ihan normaalia, koska punktiossa follikkelit tyhjennetään nesteestä (hyvä olo) ja sitten ne taas täyttyvät nesteellä pikkuhiljaa uudestaan (huono olo).
 
Mette82 kiitos! :) Hienoa että punktio sujui sinulla hyvin! Noin monesta munasolusta varmasti luulisi monta hedelmöittyvän! Itsekin stressasin koko piiiiitkän viikonlopun että miten mahtoi käydä :rolleyes:
Itse sain punktiopäivän saikkua koska viikonloppu vastassa niin periaatteessa 3 päivää...nyt kuitenkin tuon Dostinexin takia niin huonovointinen että sain vielä torstaihin asti sairaslomaa.

Muista vain juoda nesteitä paljon! :)

Suski75 harmi että sait hyperin oireita :sad001 niitä kans itse pelkäsin hirmuisesti! Nyt ilmeisesti kuitenkin tilanne normalisoitunut?

Pahoittelut etten muista vielä ihan kaikkien tämän hetkisiä tilanteita :)
 
Neilikka91, tervetuloa! Jestas sentään mikä määrä folleja ja soluja! Eiköhän noista riitä blastoksi asti.

Miselli, täällä odotellaan miten siirto meni. :)

Mette, oikein hyvä määrä teilläkin, toivottavasti mahdollisimman moni hedelmöittyy.
 
Neilikka91, on normalisoitunut, punktiosta on jo viisi viikkoa Mahakivut ja turvotus kyllä vaivasivat noin 10 päivää, pahoja olivat vain pari päivää, mutta sitten kun seuraavat kuukautiset alkoivat, normalisoitui olokin.
 
Suski75 hyvä homma :happy:

Millä lääkkeillä yleensä PAS kierto hoidetaan? Meillä ei todennäköisesti mahdollista suorittaa luomukiertoon...Onko silloinkin taas piikit käytössä vai tapauskohtaisesti? Alkuvuodesta söin Letrozoleja tasoittamaan ylipitkän kiertoni ja ne tehosi hyvin kesään asti, kunnes teho yht äkkiä loppui. Mutta ne ei tainneet olla näissä hoidoissa paljoa käytössä? Täytyy varmaan yksi välikierto pitää ainakin ja tulee varmaan pakostakin kun joulu tekee tuloaan ja sen pyhät.
 
Neilikka, lääkkeellinen kierto tarkoittaa että oma kierto sammutetaan kokonaan ja ovulaatio tuotetaan lääkkeillä, folli ei oikeasti kasva. Jos käyttää Letroja, on kyseessä lääkkeillä tuettu luomukierto. Meillä oli nyt kakkosen yrityksessä ekoissa kierroissa käytössä Letrot, mutta myös pistoslääkkeitä voidaan käyttää tukilääkkeenä. Lääkkellisestä kierrosta on kokemusta vain näistä parista. Me ei saatu niihin pistoslääkkeitä, vaan oma kierto sammutettiin tableteilla, ja kun "ovulaation" aika tuli, tuli mukaan Lutinus.
 
Moi, olen kirjoitellut tuolla salaisella puolella (vink vink, mukaan mahtuu!), mutta tulin nyt kommentoimaan tuota PASia lääkkeelliseen kiertoon. Meillä ekan ivf:n tuoresiirto 3-päiväisellä ei tuottanut tulosta. Kaksi alkiota saatiin pakkaseen ja siirretään nyt heti perään jos joku sulatuksesta selviää. Mulle ei määrätty muuta lääkettä kuin kp 2 (eli tänään) aloitettu Zumenon 2 tablettia päivässä, siis estradiolia. Lääkäri oli sitä mieltä että joskus voi ovis jäädä pois stimulaatiokierron jälkeen, siksi meidän tapauksessa kannattaa nyt tukea kohdun limakalvoa lääkkeillä. Sitten just ennen siirtoa progesteronit taas.
 
Muokattu viimeksi:
Apteekissa hämmentävä yllätys, kun sain kelakorvatun hinnan kalliista piikistä. Luulin, että naisparit / itselliset maksavat aina täyttä hintaa? Vai onkohan mun virallinen diagnoosi muuttunut? No, en valittanut. Ehkä Kelalta tulee viestiä vielä. Apteekkarikin hämmentyi, kun olin niin iloinen monen sadan hinnasta :D
 
Luulen, että itselle käytettäviin lääkkeisiin saa korvausta, mutta joitakin ei korvata kellekään. Meillä lahjamunasolun tekoon tarvittaviin lääkkeisiin ei saatu korvausta, koska se ei mennyt "omaan käyttöön" eli maksoimme koko hinnan donor-soluista omasta pussista lääkkeineen ja luovuttajan klinikkakäynteineen. Omiin klinikkakäynteihini sain sen pienen nimellisen korvauksen, mitä yksityiselle saa (43v. asti).
 
Mäkin taidan tulla tänne ketjuun kirjoittelemaan. Meillä on kyllä 2015 syntynyt tyttö, joka sai nopeasti ja luomusti alkunsa, mutta nyt toisen kohdalla on sit kestänytkin ihan riittämiin. Tammikuussa 2018 sain ekaa kertaa 2014 vuoden jälkeen plussan raskaustestiin, mutta se onni päättyi helmikuussa alkuraskauden ultraan, jossa todettiin tuulimuna. Nyt syksyllä mentiin yksityiselle lapsettomuusklinikalle, kun mulla alkaa olla jo ikää (ensi vuonna 40) ja amh ei ollut niin hyvä kuin olisi ollut toiveena. Heti ensikäynnin jälkeen hommat alkoi pyörimään nopeasti ja heti seuraavaan kiertoon tehtiin inssi, josta ei toivottua tulosta saatu. Kuten ei myöskään toisesta inssistä. Tänään sitten alkoi kunnolla uusi kierto tuon toisen inssin jälkeen ja käytiin klinikalla suunnittelukäynnillä, että mitäs nyt sitten. No, nyt kokeillaan seuraavaksi ivf:ää. Lyhyellä kaavalla mennään ja torstaina tarkoitus pistää Elonva ja aloittaa myös Menopur pistokset. Sit maanantaina ja torstaina seurantaultra, et miltä tilanne näyttää ja keräys mahdollisesti kahden viikon päästä maanantaina. Paljon olen aiheesta lukenut, mutta ihan kaikkia termejä en varmaan ole vielä sisäistänyt. Tuntuu, että hurjalla vauhdilla ollaan menty asian kanssa eteenpäin eikä oikein pysy itsekään perässä, että mitä kaikkea tapahtuu.

Lueskelin ketjun sivuja taaksepäin, mutta en enää muista että kuka oli missäkin vaiheessa. Pahoitteluni kaikille kemiallisen kokeneille ja tsemppiä ja plussia niille, jotka niitä odottavat! Ihanaa että on joku ryhmä johon voi tunteitaan ja ajatuksiaan kirjoittaa! ❤️
 
Beisla ja Lallastiina, kiitos selvennyksestä. Nää PAS asiat on itselle kovin vieraita vielä.

MiisaS, siitä se lähtee! :) Kovasti tsemppiä! Itsellä kans oli hirmu kova tahti: tiistaina elonva, viikon päästä tiistaina ultra ja heti perjantaina punktio...1,5 viikossa oli ”ohi” ja nyt vaan jännäilyä ja odottamista :rolleyes:
 
Neilikka91, musta tuntui samalta vuoden alussa kun aloin kirjoitella, että niin monet jo tuntuivat tutulta, kun oli koko ketjun lukenut ja ihmisten mukana elänyt :)

Mette82, kiva kuulla, että punktio meni hyvin!! Ja paljon olitte munasoluja saaneet, vau!

Tervetuloa, MiisaS! Mukavasti olette päässeet hoidoissa eteenpäin!! Toivottavasti tämä eka ivf toisi jo toivotun lopputuloksen. Mulla oli alkuvuodesta myös tuulimunaraskaus, tosin ivf:n seurauksena. Tuntuu etten ole siitä oikein päässyt yli vieläkään.

Beisla ja Neilikka, kiva kun kyselitte tuoresiirrosta :) Itse siirto kai meni ihan hyvin. Niin kuin teknisesti. Mun kohdunkaula tekee pari mutkaa, joiden kanssa lääkärit ovat aina ihmeissään ja siirron onnistuminen alkaa aina hieman ahdistamaan, kun jäykistintä ei saa vietyä sinne minne pitäisi ja sitten pitää alkaa kaivella erilaisia lisävälineitä, kuten kuulapihdit. Tänään aloin spontaanisti itkemään miltei heti siirron alussa, kun koko homma tuntui niin ahdistavalta, surulliselta, nöyryyttävältä ja tunsin itseni niin voimattomaksi sen tilanteen ja koko lapsettomuuden edessä. Huoneessa on viisi ihmistä vaatteissa ja minä puolialasti, alakerta on täynnä metallia, mulle tehdään epämukavaa ja hieman kivuliasta toimenpidettä, ja oon siinä pedillä selälläni ties kuinka monetta kertaa, rakko on täynnä, aika on ollut puoli tuntia myöhässä, ja kaikki tuntuu toivottomalta. Alan pikku hiljaa kokea näiden lapsettomuushoitojen raskauden. Tähän mennessä oon pystynyt jotenkin olemaan reipas ainakin noissa toimenpiteissä.

Lääkäri kertoi, että munasoluja saatiin sittenkin vain 9, mikroskooppi punktiosssa on kuulemma epätarkka. Munasoluista kypsiä oli 7 ja ne kaikki hedelmöittyivät. Siemenneste oli kuulemma hyvä: A+B-liikkuvia oli 0 + 56%. A-liikkuvia ei ole ollut missään vaiheessa, mutta B-liikkuvia oli tällä kertaa vähemmän, joten ehkä flunssalla oli jokin vaikutus. Pakkaseen olivat laittaneet yhden 4-päiväisen ja 5 muuta on vielä jatkoviljelyssä. Tänään siirrettin 1 ET, 4D, C75/100. Tuo oli uusi tapa alkion laadun ilmoittamiseen, enkä sitä osaa tulkita, kun Kannasta luin jälkikäteen. Lääkärikään ei maininnut mitään alkioiden laadusta paikan päällä. Onko kellään tietoa mitä tuo tarkoittaa? 4D on mulle selvä, mutta nuo muut ei. TAYS:ssa ollaan siis.

Siirron jälkeen käytiin syömässä myöhäistä lounasta ja kun päästiin kotiin, mä olin niin uupunut, että nukuin 4 h päiväunet, vaikka yöunet olivat ihan riittävät. Oli mukavaa, että lääkäri lupasi, että jatkossa voidaan siirtää 2 alkiotakin kerralla. Mulla alkaa olla jo olo, että en enää jaksaisi käydä noissa siirroissa. Loppukevennykseksi kerrottakoon, että musta tuntuu jotenkin huvittavalta lukea Kannasta, että olemme nyt sekundäärisesti lapsettomia primäärin lapsettomuuden sijaan, vaikka yhtään lasta ei meillä olekaan. Ilmeisesti tuulimunaraskaus on tämän saanut aikaan.
 
Täällä kanssa uusi 36v. palstalainen ilmoittautuu! Olen seurannut keskustelua parin viikon ajan. :)
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top