Influenssarokotus

JeLeIk

Vauhtiin päässyt keskustelija
Toukomammat 2018
Kuulutaan tällä hetkellä kaikki riskiryhmään. Mutta aiotteko ottaa? Itse harvoin olen muutenkaan ottanut ja kun ei se vielä ainakaan töidenkään puolesta pakollista ole. Nyt kyllä ajattelin ottaa.
Yritetään pitää keskustelu asia linjalla. :)
 
Itse olen vähän kahden vaiheilla, en ole koskaan influessarokotetta ottanut ja kerran sen olen sairastanut. Enkä todellakaan osannut arvata että se tauti voi viedä niin pahasti mehut pois ihmisestä... Nukuin lähestulkoon kaksi päivää kun olo oli niin heikko ja tajunnan rajamailla. Raskaana en todellakaan haluaisi sitä tautia sairastaa :sad001
Voi olla kyllä että otan sen rokotteen, täytyy vielä hieman mietiskellä.
 
Lääkärineuvolassa ainakin sanoi että nyt on entistä tärkeämpi ottaa ettei tule mitään rankkoja tauteja jotka voisi vaikuttaa jollain tavalla sikiöön.. (keuhkokuumetta yms mitä se luetteli)

Eli me kyllä otetaan koko perhe se rokotus.
 
Mie en oikein innokkaana ole ottamassa, mutta ilmeisesti en sitten pääse kyllä kevään työharjoitteluunkaan (sairaanhoitajaopiskelija). Mietityttää paljon.. Oon sairastanut influenssan muutaman kerran, kerran lapsena ja aikuisiällä kun vielä imetin kuopusta. Mutta influenssa rokotteesta tulin TODELLA kipeäksi ja kuumetta oli 39c joten sekin mietityttää.
 
Kyllä otan,ihan työnkin puolesta. Se vaan on hyvä jos rokotteen jälkeen nousee lämpö, kertoo vaan hyvästä vasteesta.
 
Otan, ensimmäistä kertaa. Otan koska en halua olla yhtään pahemmin kipeä kuin olen nyt enkä halua sikiötä vaarantaa. Piti saada se jo kaksi viikkoa sitten--> esikoinen sairaana, piti saada se nyt torstaina--> itse sairaana ja lääkäri sanoi, että ei saa ottaa. Eli ehkä seuraavan kerran neuvolassa tai sitten pitää hakea työterveydestä.
 
Rokote ei aiheuta mitään tautia, ei sen jälkeen olla esim viikkoa kipeenä, mut jos kuume nousee, kertoo vasteen olevan hyvä.
Mä oon jo ottanu. Mies, joka vastustaa ylipäätään lääkkeitä ja varsinkin kausi-influenssarokotteita ottaa myös. Oli ensin ettei ota mut yks päivä ilmotti et oli varannu ajan rokotukseen.
Niin raskaana voi helpommin saada influenssan. Sit riskiryhmien läheisten on hyvä ottaa, koska riskiryhmissä rokotevaste voi jäädä vajaaksi.
Raskaana se tauti voi olla rajumpi ja luin mm että jos sen sairastaa, riski ennenaikaisuuteen on korkeampi.
 
Mä en aio ottaa, esikolle ei oteta eikä mieskään kai ota. Ei otettu esikonkaan raskausaikana, eikä muutenkaan.
 
Ite ajattelin ottaa, ja varmaa mieski samalla neuvola käynnillä. Esikoisesta otettiin kans, en muista et olis itelle aiheuttanu mitää jälkijuttui :)
 
Minä otin tänään. Lapsi ja mies saa sen ens viikolla. Kun kerran on todella sairasta lasta lääkinnyt Tamifluulla, niin en toista kertaa aio ottaa riskiä, että käy huonosti.

Otin ekassa raskaudessa myös rokotteen. Ei tullu mitään oireita :)
 
Otettu jo ja muukin perhe. Ei tullut mitään muuta kuin yhden illan aristus pistokohtaan. Eikä muillekaan tullut mitään.
 
Itse ajattelin ottaa rokotteen ja mies myös. Olen ottanut 2 influenssarokotetta aikaisempina vuosina, eikä niistä ole tullut mitään.
 
Otin viime viikolla. Koskaan ei ole mitään pahempia oireita siitä tullut. Klinikalla oma lääkäri suositteli erittäin paljon sen ottamista, jottei tule turhia riskejä sikiölle. Jokainen toki saa tehdä kuten haluaa.
 
Hmm.. mutenköhän se olikaan? Kahdessa ed. Raskaudessa en rokotetta ottanut kun olin lasten kans kotona. Lapsien aloittaessa hoidossa otettiin niille ekat infulenssa rokotukset. Kuopuksen syntymän jälkeen vasta ymmärsin miten vaarallinen infulenssa voi ollakkaan sikiölle, niin nytten ei asiaa tarvinnut kahta kertaa miettiä. Lisäksi töiden puolesta oli pakko ottaa rokote. Tänään kävin molempien lasten kans tytsyn 2v neuvolassa, niin saatiin kaikki sit rokote kerralla. Mies saa itse päättää ottaako rokotetta vai ei.
 
Mä oon kerran sairastanut influenssan ja todellakaan en sitä raskaana halua sairastaa. Olin viikon 38-39° kuumeessa enkä ole ikinä ollut niin kipeä. Siitä on jotain 15 vuotta aikaa ja muistan vieläkin kun joka paikkaa särki. Viimeksi otin rokotteen ja meinaan ottaa nytkin. Mies ottaa joskus syksy kun sen töistä saa.
Raskaana ollessa on suurempi riski sairastua on kun vastustuskyky on huonompi ja myös infektio voi olla agressiivisempi. Myös ennenaikaisen synnytyksen riski kasvaa.

Terveyskirjastosta: "Influenssarokotus on perusteltua raskaana oleville naisille, koska oireet ovat raskauden aikana keskimääräistä vaikeammat ja lisätautien vaara tavallista suurempi. Raskaus aiheuttaa immuunipuolustuksessa muutoksia, jotka lisäävät riskiä sairastua vakavaan influenssaan. Jos äidillä on lisäksi jokin perustauti, hänen riskinsä sairastua vakavaan influenssaan viisinkertaistuu. Ennenaikaisen synnytyksen riski on influenssaan sairastuneilla korkeampi. Rokotteesta on hyötyä myös vauvalle. Ainakin raskauden viimeisellä komanneksella annettu rokote suojaa lasta merkittävästi kuuden kuukauden ikään asti."
 
Varmaan otan ekaa kertaa. Oon aika vastahakoinen yleensä näille, mutta nyt oon päiväkodissa töissä. Kuulun myös astman takia riskiryhmään joten ehkä parasta ottaa. Katotaan mitä lääkäri on mieltä.
 
Otan ehdottomasti seuraavalla neuvolakäynnillä ja mieskin ottaa. Oon influenssan sairastanut tämän vuoden keväällä, olin kaksi viikkoa 39 asteen kuumeessa, en saanut syötyä moneen päivään, kakkialle sattui. Onneksi ei tullut mitään jälkitauteja. En uskalla kuvitellakaan millaista influenssaa olisi sairastaa raskaana tai mitä riskejä siitä tulisi sikiölle.
 
Takaisin
Top