Imetys

Meillä pidetään nyt vähän taukoa imetyksestä ku molemmat nännin ruhjeilla :/ noh nyt jo parempaan päi ni kohta pääsee taas imettämään :)
Pitää itekkin hommaa se rintakumi..
 
Meillä tais olla jtn multitabsin tippoja, jotka mahavaivoja aiheutti.

Tissimaratonia vauva piti ekat yöt kotona, ei tullu juuri ollenkaan nukutuks, mut onneks sit helpotti ku maito nous kunnolla.

Lanoliinia kans suosittelisin rinnanpäihin REILUSTI. Sitähän tuli äitiyspakkauksessa ja ite oisin kyl hädässä ollu ilman sitä. Pinkeästä rinnasta saa helpommin vauva otteen ku lypsää nännipihaa ja siitä nännipihan ulkopuolelta puristaa rintaa lyttyyn. Mulla lämpö helpotti herumista, pidin lämpöpussia rintojen päällä ennen imetystä. Imettäessä hieroin ja painelin kovia kohtia, niin maito lähti tulemaan. Tuo pakkautumisvaihe ei onneks kestä montaa päivää, mut on kyllä tuskaista! Lämpösessä suihkussa ja saunassa oon omia tissejä kans tyhjemmäks saanu.

Tänne rantautu nuha pikkuselle :sad001 Ite sairastan yleensä kerran vuodessa ajoittuen joululle, tässä pää täynnä räkää vedelly jo viikon! Ihme kun nyt vasta vauvalle tarttunu, toivottavasti selvitään näin vähäsillä oireilla mitä nyt on. Suosittelen siis kaikille valmiiks kotiin ostettavaks suolatippoja ja kunnollisen niistäjän ni saa pieneltä röörit auki!
 
Onko muilla tissimaratoonareita, meillä syötiin viime yönä 00-5.30, vaihdettiin vaan välillä rintaa. Sitten annoin periksi ja kaivoin tutin, autto vähän. Meillä ikää tänään 4 vrk.
Meillä ekat yöt oli 4-5 tuntia rinnalla, ennätys taisi olla kun päästiin kotiin, 18-01 rintaa vaihdellen. :D
 
Minäkin niin haluaisin rintakumista eroon.. Pari kertaa jopa onnistunut kun takakenossa imettänyt vauva rinnan päällä mut se on jotenkin hankala asento ja tuntuu et vaavi tukehtuu rintaan.. Tiedä miten onnistuisi. :/
 
meilläki löytyy yks tissimaratoonari, ei ehkä ihan noin ku otettiin tutti käyttöön tuossa parisen päivää sit. Ni saa itekki nukuttuu yöllä edes jotenki.. Yleensä illalla aloittaa n. 20 jälkeen ja sit pitää tankata jatkuvasti... Kakkaa kyl tulee sit jokaiseen vaippaan ja pulauttelut aika minimissä... Mun tissit vaan suihkuu tota maitoo ja eilen piti jo vähän helpottaa oloa suihkussa ku oli kumpiki tissi niin paisunu... mulla ei muiden imetyksessä oo tullu arpii tisseihin eli on vähän vähempi tota maitoo tullu... nyt sit pongasin useemman arven... Makuulta yleensä syötän yöllä ja päivällä sohvalla istuen, vaan tahtoo suihkutissit aiheuttaa sen et meinaa vetää väärään paikkaan pikkuinen sen maidon... Pidän myös kahdet liivinsuojat päällekkäin ku muuten on paidat ihan märät :)
 
Mulla myös tuplasuojat :D Päivällä käytän yleensä kerääjää imettäessä.
 
Täällä kanssa päästy kumista eroon. Eka päivällä virkeänä harjoitellen vauvan pää takakenossa rintaa nokkien ja nyt yölläkin noustu puoli-istuvaan asentoon, niin helpottaa sekä imuotetta että masuvaivoja. Ja cuplaton on ollut ihan pelastus. Ja koliikki-itkuun on auttanut kantoliina, elämän ja vauvan rauhoittelu (ollut kai yliväsynyt) ja sylittely.

D-vitsku ei mahavaivoja ole aiheuttanut, en heti syyttäisi niitäkään, koittaisin muutaman päivän ilman ja kanssa ja vertaisin oloa. Meillä ei vauvan olo muuttunut yhtään paremmaksi vaikka parina päivänä D-vitamiinit unohtuivat.

Sanotaan, että vauva tarvitsee rutiineja. En oo itse ollenkaan sellainen rutiineista pitävä. Mitenköhän löytäisi hyvän keskitien? Mitkä rutiinit olis tärkeimpiä?
 
Kai se aamuherätys samoihin aikoihin ja iltajuttujen alottaminen/rauhottuminen samoihin aikoihin ois kaiken perusta. Meillä menee omien/lasten ruoka-aikojen mukaan pitkälti päivärytmi ja ei herätyskelloja tarvihe ku muksut ponkasee ylös kuuden pintoja joka aamu :) Vauvan rytmiinhän ei kovin paljoa aluksi pysty vaikuttamaan, mutta lempeästi voi yrittää ohjailla rytmiä omaan rytmiin sopivaksi. Itelle sikäli helppoa, kun jo ennen muksuja pitäny tietyn päivärytmin ni jaksan paremmin, helpommin nukahtaakin iltasin ku aina samaan aikaan pyrkii nukkumaan.

Mä aina imettäessä painan sitä vapaata nänniä herumisen ajan ni ei ole tarvinnu liivinsuojaa vaihtaa. Öisin ku torkahtaa ni sillon menee suoja vaihtoon ku useamman kerran heruu kunnolla.
 
Täällä kans tissillä välillä monta tuntia ja meinaa epätoivo iskeä.. alkaa miettimään että jos se oma maito ei riitäkään ja hitto.. sit ku alan stressaa ni seuraavaks stressaan korvikkeesta ja apua jos sitä pitää antaa ja paljon sitä sit pitää antaa..
yritän vaan relata ja antaa tissiä..ei kai tääkään ikuisesti kestä.
 
Ok kiitos kaikille vastainneille! :) yö meni korvikkeella ku ei näistä kivikannuista tullu pisaraakaa ulos käsin lypsämäl ja rintakumia en omista :/ aamul sain hommattuu rintapumpun ja omaa maitoo annettua sit pullosta pitkin päivää kun ei näistä rinnoista saa imetettyä vieläkään :/
 
Ok kiitos kaikille vastainneille! :) yö meni korvikkeella ku ei näistä kivikannuista tullu pisaraakaa ulos käsin lypsämäl ja rintakumia en omista :/ aamul sain hommattuu rintapumpun ja omaa maitoo annettua sit pullosta pitkin päivää kun ei näistä rinnoista saa imetettyä vieläkään :/
Ootko kokeillut lämpimässä suihkussa tyhjätä rintoja? Sain myös pumpun vasta pari päivää maidon nousun jälkeen, ja lypsin suihkussa maitoa pois.Vauva sai paremman otteen kun tissit ei ollut niin täynnä. :)
 
Täällä meidän vauva käyttää mun rintaa tuttina. Vaikka ei ole erityisen nälkä, on silti kiva makailla rinnalla. Ikää nyt siis jo melkein kolme viikkoa. Vain yksi tutti on kelvannut, mutta onnistuttiin hävittämään se jonnekin. Kaikki paikat on käännetty kun ollaan etsitty tätä ainoaa tuttia joka kelpaisi. Pitää huomenna lähteä tuttiostoksille.
 
Tarkotatko Nuppu tolla tunteella herumista? Mulla aina kun maito käy herumaan, tuntuu molemissa rinnoissa sellaista pistelyä/kitinaa/vihlontaa vähän riippuen kuinkä täydet rinnat on. Kieltämättä oudon tuntusta. :D

Meilläkin oli alussa tissimaratoneja, just yöllä monta tuntia putkeen rinnalta toiselle. Nyt on jo rauhottunut, poika 11 päivää. :)
 
Mä en jotenkin ollut edes yhtään ajatellut, että imetys ei onnistuisi. Meillä ei ollut yhtään tuttipulloa ostettu tai korviketta varalla... En muutenkaan ollut perehtynyt kauaheasti imetykseen. Onneksi kätilöiltä sai paljon tukea imetyksen aloittamiseen tytön syntymän jälkeen. :)
 
Tarkotatko Nuppu tolla tunteella herumista? Mulla aina kun maito käy herumaan, tuntuu molemissa rinnoissa sellaista pistelyä/kitinaa/vihlontaa vähän riippuen kuinkä täydet rinnat on. Kieltämättä oudon tuntusta. :D

Meilläkin oli alussa tissimaratoneja, just yöllä monta tuntia putkeen rinnalta toiselle. Nyt on jo rauhottunut, poika 11 päivää. :)

Niin joo!! Oisko se sitä ;D en ollut yhtään osannut yhdistää. Mulla se tunne alko nyt vasta ihan viime päivinä, vauva siis jo reilu 3 vk
 
Takaisin
Top