Imetys

Carnie tai saa muutkin vastata.. Millaisia määriä pikkuiset syö korviketta/pumpattua maitoa kerralla?

Mietin, että millasia annoksia olis järkevä pakastaa ja paljonko kannattaa sitten lämmittää kerralla?
 
Hyvä jo tulla tänne huutelee.. tää meidän 2 pvän ikänen vetää rinnan lisäksi usein 15 ml korviketta/kerta, ihan vaan kun mun rinnat on niiiiiiin kipeet. Siis ihan jäätävä kipu, ei auta rintakumit. Imettelen sen minkä pystyn ja sit varuiksi korviketta päälle - ja kaiken kyllä hotkii.

Täytyy, kunhan pääsee kotiin, testata toi rintapumppu. Kunpa ei sattuis, et poika saisi mun tuottamaa extraspesiaali blend luomumaitoa :D

Argh, mä haluun niin kotiin täältä.
 
Oletteko muut huomanneet että vauva puklaisi maidot nenänkautta,sitten toinen sierain röhisee ja näyttää kun olisi räkä siellä. Meillä tälläinen ongelma,kiusallinen kun säälittää pikkuinen eikä saada "räkää" pois,keittosuolaa laitettu. Sairaalassa hoitaja veti ruutalla liman pois mutta helpommin sanottu kuin tehty. Ja hikka on myös monta kertaa päivässä. Muuten pyyhkii hyvin maitoa riittää pakkaseen asti ja tämäkin vauva joutuu yskimään kun ei kerkeä niellä kaikkea. Weledan imetysteetä juon, se ilmeisesti oikeasti toimii ja anis ja fenkoli rauhoittavat niin äidin kuin vauvan vatsaa.
 
Kipeisiin rintoihin otin parasetamolia, josta oli oikeasti apua. Myös viileä, ei kylmä, kaalinlehti ja kääre auttoivat.

Jos nänneihin sattuu vauvan imiessä, voi syynä olla huono imuote. Aluksi se imu sattuukin, mutta kivun tulisi hävitä hetkessä. Jälkeenpäin nännit ovat hellänä.
 
ccix kannattaa myös kokeilla bepanthenia tai lansinoh rasvaa nänneihin, minulla meni nännit esikoisen kohdalla aluksi niin rikki, että muu ei auttanut. Muutaman päivän jälkeen helpotti ja imetin siis koko ajan. Itku tuli joka kerta kun vauva aloitti imemisen, tsemiä.
 
Mulla meni myös alkuun toisen nännin pää rikki (-siitä tissistä mitä tuo neiti nirppanokka suostuu imemään, huoh.. ) ja imetys sattui niin että melkein kiljuin kivusta, mut mulla auttoi tuo lansinoh-voide kyllä tosi hyvin. Muutamassa päivässä iho parani ja kipu helpotti niin että nyt vaan joskus vähän nipistää kun vauva aloittaa imemisen, mutta se menee ihan muutamassa sekunnissa ohi.
 
Joo, nannirasvaa kannattaa kayttaa!! Ja valttaa kuumia suihkuja - ne lisaavat sarkya pidemman paalle.
 
Mä täällä pohdiskelen, että tarviskohan välillä antaa kans lisämaitoa? Esikoinen sai lisämaitoa koko ajan imetyksen rinnalla, niin nyt jotenkin epäröin, että riittääkö mun maito? Lapsivuodeosaston kätilö oli kyllä ihan sitä mieltä, että oma maitoni riittää. :) Ärsyttää kun en osaa ottaa rennosti tämän imetyksen kanssa..
 
Emmy jos huolettaa, niin voittehan te käydä neuvolassa lisäpunnituksessa. Tosin ei sielläkään kannata ravata jatkuvasti. Ja kai sekin antaa osviittaa, että lapsi malttaa olla joitakin pidempiä jaksoja pois rinnalta päivän aikana eli parit pidemmät unet. Jos haluaa koko ajan tissiä, niin silloin voi olla että tulee vain vähän kerrallaan.
Seuraa myös pissin ja kakan määrää. Etenkin jos pissiä tulee useasti päivän aikana, niin silloin yleensä lapsi on hyvin ruokittu.
Jokainen meistä varmaan stressaa jotain asiaa :) kuuluu äidin rooliin.

Lisäys: just huomasin, ettei Emmy teillä ole vielä hirveän monta päivää synnytyksestä joten tuo neuvolan lisäpunnitus ei ehkä ole vielä ajankohtainen :) mutta kohtajan teillä on sitten perusneuvolakäynti. Siellä varmasti selviää miten maito on maistunut.
 
Muokattu viimeksi:
Ja vaikka vauva saisi vain tipoittain ruokaa ekaan 48 tuntiin, ei hataa! Istukan kautta ravintoa on saanut aivan sen leikkaamiseen asti, joten varastoa on. Lisaksi mahalaukku on noin pahkinankokoinen, joten sinne ei paljon edes mahdu, ja kehittymaton suolisto ei viela paljoa edes imeyta. Lisaravintoon ei siis yleensa ole terveen vauvan kohdalla tarvetta, ellei myohemmin paino ala nousta tai alkaa tippua. Toki en ole alan asiantuntija ja aina kannattaa kysya, jos epailyttaa. :)
 
VilliVadelma ja Libra: Oikeassa olette ja tod.näk. stressaan turhaa tästä. Kuuluu äitinä tehtäviini huolehtia asioista ja pakko myöntää että sorrun suht usein turhaan, ylimääräiseen stressaamiseen. :wink

Ensi viikolla on varmaankin vauvan ensimmäinen neuvola, niin sitten pääsee katsomaan miten paino kehittyy.
 
mulla on loppunu maidon tulo tai siis tulee sitä mutta hyvin vähän.. imetän kuitenki ja poika saa luultavasti tarpeeksi maitoa sillo ku on rinnalla, mutta kun alan pumppaan maitoa pulloon niin sitä ei tuu enään niin paljon ku ennen, aikasemmin sain melkeen täyden pullon per.rinta mutta nyt sitä tulee enään vaan muutamia kymmeniä millejä, hyvä että ees 50 milliä rinta! :eek: ja ei rinnat ees oo sen näköiset että niihin nousis maito, parina ensimmäisenä päivänä rinnat oli ihan järkyn kokoiset mut nyt ne on niinku ennen lapsen syntymää :eek: Hyvähän tässä on rintaruokintaa harrastaa jos ei maitoa tuu, joudun korviketta antamaan suhteessa enemmän ku rintamaitoa :eek:
 
Tipitii, mulla ei ole missään vaiheessa tullut maitoa pumpatessa kuin max. 25 milliä per rinta. Silloin vielä vähemmän kun poika on ensin ruokaillut rinnalla.

Eilen pumppailin illalla mutta sain säälittävät 5 milliä per rinta. Mutta sitten poika pitikin ottaa rinnalle syömään heti pumppauksen jälkeen, niin kyllä sillä maitoparta oli ja toisesta rinnasta alkoi heti tihkua maitoa. Oisko meikäläisen pumpussa jotain vikaa tai sit en vaan osaa käyttää sitä :)

Ja täällä myös maidonnousu tasaantunut kun poika ei syö enää niin tiheästi kuin alussa. Mutta silmämääräisesti kyllä tuo pieni kasvaa ja syö riittävästi päivän aikana.
 
Tiputti, Maidontuotanto on nyt tarpeenmukaista.:) Aluksi sitä oli ylenmäärin ja nyt sopivasti. Todennäköisesti vauva saa riittävästi ravintoa, koska biologisesti rinta toimii vauvan tarpeen mukaan. Aktivoimalla rintoja useammin maidontuotanto lisääntyy. Minulle sanottiin, että rintaruokinnassa vauva saa kaiken tarvitsemansa ja ruokaa on riittävästi, jos lapsi on terve ja paino pysyy samana tai nousee. Tai no vitamiinit pitää lisätä.:)
 
Minä imetin esikoista 6 kk ja lisämaitoa ei tarvittu, mutta ikinä en pumppaamalla saanut irtoamaan mitään. Minä siis heruin lapselleni, mutta en pumpulle :) jos tissit olivat ihan räjähdyspisteessä niin silloin sain pumpattua ehkä juuri 10 ml.
 
VilliVadelma: Juuri S1N1 kompatakseni: En minäkään juuri heru pumpulle, mutta vauvalle tuntuu maitoa riittävän rinnoista. Eli ei se sano totuutta montako millilitraa sitä maitoa sieltä pumppaamalla irti saa. :wink

tipitii: Tosiaan, kun maidontuotanto tasoittuu, eivät rinnat enää tunnu pinkeiltä. Se ei tarkoita etteikö maitoa silti riittäisi vauvan tarpeisiin. Ymmärrän kyllä huolesi tipitii: Itse painiskelin samojen asioiden kanssa esikoisen kanssa ja osittain nyttenkin.
 
Kuten jo tuolla aiemmin kirjoittelin niin sekä pumpaten omaa ja korviketta, että pulloillen mennään. Annan kyllä käydä rinnalla, mutta kun itse kärvistelen tuntuu, että vauvaa aistii tai huomaa sen, eikä tunnu yhtään nauttivan tilanteesta ja alkaa hamuamaan muualle (tulee vähän kakka fiilis asiasta)... ja olen tässä rasvaillu ja koettanut kaikin tavoin lievittää kipua, ja ehkäpä voisi sanoa, että hieman on mennyt parempaa. Kunpa isä voisi imettää, jos ei äiti pysty...

Meillä syödään kyllä todella paljon, mietinkin vaan, että voiko vauva syödä liikaa? Siis ymmärrän pulauttelut yms kun maha on täynnä, mut voinko jotenkin lihottaa lasta liikaa? Kuulostaa todella tyhmältä kysymykseltä... Tai pitääkö poitsun ruokailua rajoittaa?

Sairaalasta kun lähettiin niin paino oli 3722g, joten ainakin hyvin siellä syötiin, kun ei paino tippunut nimeksikään ja ekassa neuvolassahan sitten saa tietää, miten tuo painonnousu kehittyy...
 
Ccix, Minulle sanottiin, että lapsi voi kyllä kasvaa liian nopeasti, jos saa liikaa ruokaa, mikä voi taas aiheuttaa itkuisuutta. Jos näin on, asia selviää punnituksessa. Mutta ruokailua ei tulisi rajoittaa kuin vasta siinä tapauksessa, että lapsi todella kasvaa liian nopeasti ja saa siitä oireita. Eikä lasta tarvitse punnita usein, kerran viikossa riittää. En sinuna huolehtisi siitä - anna palaa vain! Puklut hoitaa ylimääräiset pois.:)
 
Takaisin
Top