Ihanat/kamalat raskausoireet

Ai, hyvä havainto Stork! Tsekkasin asian THL:n sivuilta, ja siellä luki seuraavaa: "Osa inkiväärin kemiallisista ainesosista saattaa olla haitallisia sikiön kehitykselle. Inkivääriä sisältävissä valmisteissa on oltava merkintä ”Ei suositella raskaana oleville”."

Oijoi, tämä asia oli mennyt multa täysin ohi! Olen syönyt mm. aasialaisia ruokia täysin huoletta nyt ja aikaisemmissa raskauksissa. Joo, kiitti huomiosta.
 
No problem.. jäi itellä mieleen toi just kans sen takia, ett aasialainen safka on lähellä sydäntä ja joutuu olee tarkkana...sekä inkivääri tee...yhyy :sad001

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä syön esim. edelleen kylmä-ja lämmisavukalaa ja aasialaista ruokaa :) en voi elää ilman niitä. :grin:grin
Ja hei jossain sanottiin ettei mangoa saisi syödä ja toisaalla sitten taas saapi eli mä syön sitäkin.:p
 
Jokainen tavallaan. Itsellä se toimintatapa, että jos ei suositella niin vältän. Sama esim. että rööki jäi samantien pois enkä harkitsekkaan alkoholin käyttöä, en edea sitä yhtä lasia viiniä tai saunabisseä. Mutta jokainen tavallaan ja jokainen raskaus ja raskaana oleva nainen on yksilöllinen. :)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä olen puolestani kuulut, että papaijaa ei pitäis syödä raskaana. Kas kummaa, thaimaalainen papaijasalaatti (Som Tam) kuuluu ehdottomiin suosikeihini.

Lisäys: tämä ei siis ole missään virallisissa suosituksissa. Liekö sitten urbaani legenda.
 
Muokattu viimeksi:
Mä olen jostain lukenut ettei inkivääriteetä tai -valmistetta suositella käytettävän, sen sijaan mausteena ruuan joukossa se ei haittaa. En kyllä mene vannomaan mitään kun en muista lähdettä mistä olen tuon lukenut.

Papaija sen sijaan... Sitä on joissain maissa kuulemma käytetty keskenmenoa aiheuttamaan ei toivotuissa raskauksissa. Tehoista en tiedä mutta... Noh, nää lienee näitä uskonasioita jollei kunnon tutkimustietoa löydy, itse ehkä välttelisin kuitenkin. :rolleyes:
 
Rv 11 ja homman nimi on säteilevä kipu vasemmassa pakarassa, hermokipu? Iskias? Kaikki tieto ja apu tervetullut! On kipeä ja pahenee..

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app
 
peppilotta - täällä oli sama juttu ja nimenomaan viikolla 11. Nyt viikko 12+ menossa ja kipu kadonnut :)
 
Peppilotta: Mulla oli ihan sama kipu pari viikkoa sitten ollessani 10. viikolla. Minulla se paheni maatessani vatsataudissa kotona, mutta on mennyt ohi. Hieroja sitä mälväsi myös varovasti. Rauhallinen kävelylenkki ja rauhallinen venyttely auttoi myös asiaa. Hieroja sanoi, että se voi olla iskiasta tai sitten voi johtua siitä, että nivelet löystyy tässä vaiheessa raskautta.
Jos se kuitenkin on paha iskias ja pahenee, niin siihen ei suositella raskasta liikuntaa vaan lepoa.
 
Rv 11 ja homman nimi on säteilevä kipu vasemmassa pakarassa, hermokipu? Iskias? Kaikki tieto ja apu tervetullut! On kipeä ja pahenee..

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app

Kirjoteltiin Antskun ja Autumnin kanssa aiheesta tässä keskusteluketjussa aikasemmin. Löytyy kohdasta 9.4.2014 ainakin. Sama viestiketju siis :) Oisko niistä apua? :)
 
Mua röyhtäyttää nykyään tosi paljon. Välillä närästää vähän, mut välillä sit ihan muuten vaan röyhtäyttää. Tosi kiusallista :/ Ja huono olo on välillä ja sit sellasta yhtäkkistä oksentamista. Yleensä se ei liity mitenkään pahaan oloon... vähän kummallista.

Ja ruokaohjelmat.... siis mua oksettaa ne! Ruuan näkeminen ällöttää telkkarissa ja kuvina. Jos voin haistaa ruoan, niin sit ei tee pahaa :D Valkosipuli ällöttää, mutta sitä nyt ei vissii suositella muutenkaan. Oon vaan tottunu tunkee sitä kaikkialle x)
Ja sit jos mies on juonu oluen, ni haisee vanhalle viinalle mun nenään! Ihan kauheeta. No enpä haluu toista estää kokonaan juomasta, mut välillä toivois, että jos pitää se olut juoda, ni jois jossain muualla, ku kotisohvalla XD ja pesis hampaat heti sen jälkeen... Vaikka tosin hammastahnankin maku ja haju ällöttää, mut pakko ne hampaat on pestä, ettei tipu pois.

Mulla maistuu muuten jatkuvasti pahalle suussa, mieleen tulee joku pilaantunu safka lähinnä... Muilla samanlaista?
 
Mulla oli tuota röyhtäilyä tosi paljon jossain vaiheessa, mutta nyt se on onneksi vähentynyt 12.viikon jälkeen. Enää ei tule myöskään vatsakipuja heti syömisen jälkeen. Jotkut hajut ällöttää edelleen tosi paljon, ja oksukohtauksia sillointällöin, mutta tuntuu kuitenkin että olo on nyt helpottanut.
 
Hajuaisti on täälläkin potenssiin kymmenen, makuaisti sitten taas temppuilee, kaikkia ruokia ei tunnu maistavan...
Alkuraskaudessa mun teki mieli kaikkee roskaruokaa, mutta nyt ei juurikaan ole edes nälkä. Yhtenä päivänä mun oli pakko saada sinappikurkkusalaattia ja ai että se maistui hyvältä, normaalisti sitä ei mun ostoskorista löytyisi :) Kaikkea kanssa! Mulla kun on tuo refluksi, niin mä varmaan märehdin kuin lehmä :D Refluksilääke auttaa siihen, ettei tule sitä polttavaa tunnetta ruokatorveen, mutta närästystä se ei vie kokonaan pois. Ihan sama vaikka joisin vain vettä, se kuplii kurkussa mukavasti... huoh! Mutta henkisellä puolella olen enemmän kuin iloinen tulevasta perheenlisäyksestä :)
 
9+4 ja tänään särkenyt selkää. Siis niinkuin joskus kun selkä on lievästi venähtänyt, joissain asennoissa (alas kurottelu esim.) koskee, ei niinkään mitään jatkuvaa särkyä. Onko muilla?
 
Pahin kuvotus on TOIVOTTAVASTI takanapäin, piti ottaa pari päivää saikkua sitä varten - en kerta kaikkiaan pysynyt pystyssä, olo meni niin heikoksi! Mulla oksentaminen ei auttanut vähääkään pahaan oloon, vaan teki hirveän kammon ja ällötyksen niihin ruokiin, joita joutui puklimaan ulos. Nyt siis vältän oksentamista kaikin voimin, vaikka tiedän, että pystyisin oksentamaan milloin vaan, sen kun yökkäis vähän voimallisemmin. :sick006 Silti huono olo on joka ikinen päivä ja lähes tulkoon joka ikinen hetki, vain nukkuessa olo helpottuu. Syöminen auttaa toisinaan, mutta jos en ole syönyt mitään yli tuntiin, niin armoton kylmähiki-oksennusolo puskee päälle. Näin käy monesti töissä, kun väkisillä joutuu pieniä taukoja syömisessä pitämään.

Sekin, että haistaa ihan KAIKEN, on omiaan lisäämään kuvotusta... musta meidän kotona haisee tosi pahalle! :oops: Vaikka siivoais ja käyttäis pesuaineita ja tuulettais, niin silti on sellanen ummehtunut, yököttävä haju. Ja koira se vasta haiseekin. Ja musta tuntuu, että minä itsekin haisen, siis erityisesti alapää ja virtsa haisee jotenkin tosi voimakkaalle, vaikka peseydyn huolellisesti päivittäin! Voiko raskaus muuttaa virtsan hajua? Välillä ihan inhottaa käydä vessassa :oops:

Maha ei vielä näy, enkä usko että ihan pian näkyykään. Välillä vihlaisee, kun nousee esim. pyörän selästä. Rinnat myös välillä aristaa, mutta tuo kuvotus on kyllä jotakin niin rasittavaa! Alkoi siis viikolla 5, nyt oon viikolla 10+2. Voi kun se menis ohi, niin pääsis vähän nauttiinkin tästä raskaudesta :rolleyes:
 
Justiina89, ihan ku mun nppikseltä joka sana!!! Tismalleen kuvailit mun olotilan ja tää on kestäny jo viikolta 6+0, alkaa pää pikkasen hajoomaan! Kaikki todellakin haisee ja iha liikaa. Just kävi vieraita ja niiltäki tivasin et eikö meil muka haise iha liikaa lattianpesuaine ja ne ei haistanu yhtään mitään. Oma hiki haisee (ei oo ikin enne haissu tällee), virtsa haisee (niin paljo et olin varma et on vti ja kävin labras, ei ollu mitää). Oksetus jatkuu aamusta iltaan tauotta ja ite myös oon väkisin oksentamatta, ku siitä ei ollu mitään hyötyä. Saikkua oon pitäny jo viikon ja pidän toisenkin, koska oon työharjottelussa kodittomien/päihdeongelmaisten toimintakeskuksessa, ja ne hajut.... Huh. Tunnen itteni onnettomaks luuseriks ku muut käy töissä ja ulkoilee lasten kanssa ja leipoo pullia, vaikka vähän oksettaakin, ja mä en pysty mihinkään!!! :sad001


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Tinja79 mullakin on selkäkipuja ollut, mutta ite luokittelen ne vielä pienemmäksi ku mitä noi oikeet selkävaivat on ollu. Itellä auttaa toi liikunta aika paljon noihin vaivoihin, töissä taas on pakko ottaa välillä lepoasento, ei tartte kauaa, kunhan vähän lepää. Alamaha kipristelyä on, ja rintoja kiristää. Selkä paukkuu ku paukkukarkki. Närästys palaa aina välillä, mutta nyt oon yhdistänyt sen siihen jos syön paistettyä tai rasvaista ruokaa. Joten hedelmät kunniaan. Huimaus on palannut takasin, oli jonkin aikaa poissa. Uni maistuu kanssa kunnolla. Nyt otan nukkumapäivän suoranaisesti löhöpäivänä. Tänään on siis nukkunut, syönyt, juossut vessassa. Muuten olen vaan ja kahtellut tv;tä. Kerran kävin ulkona pienen kävely lenkin tekeen, mutta sen jälkeen oli kyllä hyvä jo ottaa päiväunet. Selkäkivut pysyneet siis tuolla lenkkeilyllä kurissa. Nyt on taas mentävä syömään. Viikot on mahdollisesti 9 kohdilla nyt. Ensiviikolla tarkentuu.
 
Takaisin
Top