Huhtikuu 2013

Moi kaikille ! Uskaltaudun itsekin tänne huhtikuisiin liittyä vaikka aika loppukuulle tuo laskettuaika osuukin. Tällä hetkellä menossa rv 4+3 ja la olisi 27.4.2013. Tein ensimmäisen haamuplussan jo dpo10 ja kunnolla plussa tuli dpo14. Olo on jotenkin aika epäuskoinen, koska tämä oli minun ja mieheni ensimmäinen yrityskerta ! Sain tänään ajan neuvolaan, joka olisi 18.9. Ehkä sen jälkeen alan todella uskoa, että olen oikeasti raskaana ! :)
 
Ihan OT mut voi että miten tuli nostalgiset fiilikset tosta Kisse91 - nimimerkistä. Yläasteaikana mua sanottiin Kisseksi ja kyllä tuli kirjoiteltua joka paikkaan Kisse 91-93 tekstejä
 
Hauska yhteensattuma ! Mulla tuo lempinimi juurtaa juurensa ala-asteelta saakka ! :D
 
28.4 olisi laskettu aika, 36- vuotias olen, ensimmäinen lapsi on tämä ja Helsingissä asun :)

jos kaikki menee hyvin 4+4 nyt viikkoja...
Minkäänlaisia oireita ei ole joten pelottaa ja vaikea uskoa olenko tosiaan?

Varasin jo alkuraskauden ultran 2 viikonpäähän, koska viime keväänä siinä näkyi että sydän löi mutta sikiö ei ollut iso...seuraavalla viikolla sydänkään ei lyönyt.

Eli onnellinen olen, mutta toivon mukaan nyt olisi kaikki onnet myötä ja saisi vauvan syliin asti <3

ONNEA KAIKILLE MUILLEKIN ODOTTAJILLE <3
 
Heipähei.

Jos sopii liityn myös mukaan. Kirjoitteluani saattaa hidastaa kaksi tyttöstä, ´08 ja ´10. Tämä kolmonen on sitten täysi yllärivauva ja onpahan ollut ajatuksessa sulattelemista. Rv 5+2 luultavimmin vasta menossa, joten kyllähän tässä monenlaista on vielä edesä ennenkuin varmasti nyytti sylissä on. LA siis sijoittunee jonnekin 23.4. tienoolle.

Mutkaa päähän on myös tehnyt se että ensi kesäksi on varattu juhlapaikka ja kirkko -> tarkoitus oli mennä naimisiin. Tässä nyt sitten ihmetellään että mitä häidenkin kanssa tehdään. Mutta eiköhän asiat selkiinny. Mielelläni kuulisin jos jollain muulla on vastaavia kokemuksia, häistä pienen vauvan kanssa, tms?

Ensimäisessä ultrassa jo kävin (ilmaiseksi, ihana neuvola!) varmistamassa että ei ole pidemmällä, yllätys kun on. Ei ollut eikä edes kohtua saatu vielä näkymään tietenkään kun vatsanpäältä yrittivät. Seuraava ultra 9. rv paikkeilla.

Onnea kaikille odotukseen!
 
Uusia odottajia! Kivaa! :)

Valehtelematta, ihan koko eileisen päivän vietin sängyssä. Pari kertaa kävin koneella,
mutta muuten olin vain sängyssä. Olo oli niin heikko ja päänsärky taas loistossaan!
No nyt oli vähän lupaavampi aamu ja huomenna pitäisi taas töihin mennä.
Saa nyt nähdä miten käy, jos päänsärky saa jälleen vallan. Tuntuu, ettei noista lääkärin
määräämistä Panadol Forte 1g ole mitään apua...
Sekin vie jo kaikki voimat kun särkee päätä päivästä toiseen :(

Eilen sanoin miehelle, että tulevaisuus pelottaa raskauden suhteen.
Onneksi hän oli ymmärtäväinen ja lohdutti.

Mä huomasin eilen, että mua alkaa jotenkin ällöttämään jos nään vaikka
telkkarissa raskaana olevan naisen. Koskaan ennen ei ole käynyt niin ja vaikka pidänkin
raskautta hienona asiana. Mutta kai se johtuu tästä hunosta olostakin... Hassua :D
 
No joo hei muakin ahdistaa ja ällöttää välillä ihan superisti! Likat katselee telkusta niitä synnytysohjelmia yms mua vaan ällöttää, samoten en  välillä jaksa lukea näitä juttuja kun alkaa ahdistaa. Outoo.
 
Muikkis: Onko sulla päänsärky ihan yhtäkkiä tulevaa vai johtuuko niska-hartia seudun kivuista ? Mulla meinaan jyskyttää joka päivä ja ihan selkeesti johtuu niska hartia seudun särystä.. oon käynyt akupunktioissa kuukaus sitte ja helpotti hetkeks ja nyt kai täytys taas mennä et sais lopetettuu ton sätkylääkeitten napsimisen..
 
heidh: Mulla on ollut ennen raskautta vaivaa juurikin niska-hartia seudulla ja sen vuoksi olen kärsinyt ajoittain päänsäryistä. Kävin kerran akupunktiossa ja samalla reissulola hieronnassa, mutta sen jälkeen olin kyllä tuplasti kipeämpi. Ja lääkäri totesi seuraavalla lääkärikäynnillä,
että kun mun lihakset, jotka on jäykkänä, on niin lähellä rankaa, että niitä ei olisi saanut hieroa.
No kuitenkin, nyt päänsärky on ollut jokapäiväistä :(
Luin, että päänsärky kuuluu raskausoireisiin, eli olisko tämä nyt niska-hartia särkyä + raskausoiretta, heh. Mutta pikkuhiljaa alkaa kyllästyttämään tämä särky, päivästä toiseen,
koko hemmetin päivän! emoticon Ja välillä se yltyy todella voimakkaaksi.
Monesti pieni kevyt syöminen auttaa huonoon oloon, jostain kumman syystä, mutta sitten taas
kun syön, tulee pää lisää kipeäksi... emoticon
 
Onko muuten kenelläkään ultrattu tai kuunneltu sydänääniä ekalla neuvolakäynnillä? Miten olette saaneet varmuuden, että masu-asukki on todellakin olemassa? Itsellä on koko ajan epävarma olo vaikka yritän olla miettimättä liikaa... Päivät menee vaan niin pirun hitaasti. Nyt 4+5 ja neuvola vasta 8+3. :)
 
Neuvola on lähinnä paperibyrokratiaa ekalla kerralla ja perusterveydentarkastus, ei siellä ultrata vaan sen tekee sitten lääkäri. Sydänääniäkään eivät tuossa vaiheessa vielä kuuntele koska hyvin todennäköisesti ne eivät kuulu. Jos on epävarma olo niin kannattaa varata varhaisultraan aika, siellä noin 7+0 asti voi paikantaa jo alkion ja sen sydämen sykkeen ja tarkistaa että kaikki on niin kuin pitää.
 
Mulla oli viime raskudessa vielä ekan ultran jälkeeki olo että ei sielä mtiään vauvaa ole ja olin tosi vainoharhanen että ono nty kaikki hvyin ostin doplerin, millä voi kuunella itse vauvan sydämmen ääniä :) se rauhotti mun mieltä kummasti! sit ku vatsa alko liikkuu sit dopleri jäi pois käytöstä. Mulla tuli 2 kertaa raskauden aikana yhtäkkinen verenvuoto, 15 viikolla ja 25 viikolla, mitään syytä siihe ei löytynyt ja kaikki oli hyvin. Vielä ei kyllä kuuluis vauvan sydänäänet mun doplerilla, viikkoja meinaan mulla vasta 5+3
 
Mulla oli viime raskudessa vielä ekan ultran jälkeeki olo että ei sielä mtiään vauvaa ole ja olin tosi vainoharhanen että ono nty kaikki hvyin ostin doplerin, millä voi kuunella itse vauvan sydämmen ääniä :) se rauhotti mun mieltä kummasti! sit ku vatsa alko liikkuu sit dopleri jäi pois käytöstä. Mulla tuli 2 kertaa raskauden aikana yhtäkkinen verenvuoto, 15 viikolla ja 25 viikolla, mitään syytä siihe ei löytynyt ja kaikki oli hyvin. Vielä ei kyllä kuuluis vauvan sydänäänet mun doplerilla, viikkoja meinaan mulla vasta 5+3
 
Mulla oli esikoisen aikana se ensimmäinen käynti yhdistetty neuvola ja lääkäri samalla kertaa. Ensin tais terkkari ottaa virtsanäytteen ja verenpaineen ja kyseli kaikenlaista ja sit päästiin lääkärille, joka teki alakautta ultran ja katottiin/kuunneltiin sydänäänet ja sikiön koko yms. sit se lääkäri muuttikin LA viikkoa aikaisemmaksi ku oli menkkojen mukaan annettu, eli sikiö oli muka viikkoa isompi..(sitä jäin sillo ihmettelemään, ku mulla oli silloin säännölliset menkat, että miten se on muka mahollista muuttaa sitä LA? ) ..sitten lopulta meidän pikkuinen syntyi tasan silloin ensimmäisenä laskettuna päivänä :D mut oli sillon mukava ku sillä ekalla käynnillä pääsi sekä jutustelee että kattoo ultralla :) nyt en tiiä sit miten menee tämä eka käynti, ku asutaan eri paikkakunnalla, että mikä täällä on käytäntö.
 
Eikös se varhaisulta ole kovin kallis? Täytyypi harkita siltikin sitä, kun ei mielenrauhalle voi asettaa hintaa :D En kyl jokatapauksessa halua odottaa rv 12 asti...
 
en millään jaksa selata koko ketjua alusta saakka, mutta heippa vaan siis kaikille! Olen uusi täällä, esittäydyinkin jo tuolla esittelyt-ketjussa.

Lyhyesti vielä: Siis olen 29-v. ensiodottaja. Asun avoliitossa pk-seudulla. Pari ensimmäistä viikkoa plussan jälkeen meni lievän shokin vallassa, mutta nyt ovat fiilikset jo kääntyneet positiivisiksi ja päällimmäisenä on nyt huoli siitä, että kasvaako siellä mahassa mitään vai ei. Eli vissiin aika tyypillistä.

Huomenna on eka neuvola. Luulen, että olen viikolla 6+jotain tällä hetkellä. Tarkkaa kestoa en siis tiedä, sillä lopetin pillerit vasta ja yksiäkään luomumenkkoja ei ehtinyt tulla, joten ovulaation ajankohta on erittäin hämärän peitossa. Tiedättekö, että onko tässä riittävästi perustetta päästä varhaisultraan?
 
Minä asun Helsingissä ja varasin yktsityiselle alkuraskausultran, koska neuvolasta sanoivat etteivät sitä tee vaikka viime keväältä on keskenmenokin takana...eka ultra on vasta 12-14 vkolla...

Pakko oli oman mielenrauhan takia varata se väestöliitolle...eli 7+5 on 7.9 molemmat, neuvola kunnallisella ja ultra väestöliitolla. Toivon mukaan tällä kertaa sikiön koko vastaa aikaa ja sydän äänet pysyy kyydissä...
 
Heippa vaan kaikki mammat :) Täällä olis todella onnellinen tuleva äiti ja viikkoja on nyt vasta kylläkin 5+6 mutta olot sitäkin kamalammat (vaikken edes uskonut sen olevan mahdollista näin varhain) Mua etoo lähes joka asia ja kaon päivittäin jatkuvasti, joten kyllä tuolla massun sisässä varmasti jotakin tapahtuu. 

Innolla odottelen ekaa ultraa joka on ens tiistaina. <3 höppänä, söppänä, söpö, höpö <3
 
Muikkis: Mulla hierojalla jysähtää ihan kamala päänsärky mut pelkkä akupunktio yksinään toimii tosi hyvin. Voi kamala, toivottavasti kohta helittäs. Mä kärsin ennemmin pahasta olosta kun päänsärystä, on se niin kamalaa :( ja mulla siis kans tosi usein pää kipee..
 
Ensimmäistä kertaa itsekkin tänne kirjoittelen. Teki mieli jo kuun alussa vastata tähän ketjuun mutta odotin ekaan neuvolaan, joka oli tänään. Meillä laskettuaika 7.4. Toinen muksu tulossa, esikoinen lähenee kahta vuotta kovaa vauhtia. Esikoisen kanssa raskausaika oli lähes täydellinen ja aloitinkin silloin 15kg pienempänä, nyt on etomista ihan hurjasti ja harjoiteltava itsekuria ettei paino nousisi vauvan painoa enempää.
Seuraava neuvola on vasta marraskuun lopulla ja ensimmäinen lääkärikin vasta rv22, mutta ultrat onneksi on normaalisti. Edellisessä raskaudessa en käynyt ekassa ultrassa mutta nyt haluan käydä tarkistamassa että siellä ihan oikeasti on joku ja vain yksi :) miehen suvussa kun on kaksosiakin. Yllättävän vähän on seurantaa kun ei ole ensisynnyttäjä. Edellisestä poikkeavasti "joudun" synnytystapa-arvioon, ilmeisesti siksi kun ekalla kerralla meni sektioon. Valitsin nyt eri sairaalan, koska Naistenklinikasta ei niin hyvät kokemukset olleet, en usko että Kätilöopisto ainakaan huonompi olisi.
Kaksi sokerirasitusta edessä,viimeksi oli täydelliset arvot, toivotaan että nytkin olisi. Mietin että mitenköhän tuo esikoinen viihtyisi mukana ja muutenkin kaikki nyt hankalampaa kun esim. ultraan ei haluta lapsia mukaan ja meillä ei ole lapsenhoitoapua kun kaikki läheiset asuvat kauempana, no tokihan jonkun tuntemattoman esim. MLL:lta voi apuun pyytää tai mies hakea vapaata töistä.
Ensimmäisessä raskaudessa olin ihan höppänä ja höpöttelin jo tälle mansikan kokoiselle öttiäiselle...nyt vaan olen ja elän :( olispa kiva saada se viehätyksen tunne kun lasta kuitenkin ihan yrittämällä yritettiin (tai no ei tarvinnut 3kk pidempään yrittää). Jospa se siitä kunhan etominen lakkaa.
Mutta tässä tällaista ajatusten kirjoitusta...
 
Takaisin
Top