Huhtikuu 2013

Muumimammuli: Jaksamista sulle. Ja paljon haleja...

Mä ajattelin nyt kuitenkin tilata sen varhaisultran ja maksaa omasta pussista... en malta millään odottaa vk 12 ... Oon kärsimätön... Ja ajattelen sen näin että kun lopetin tupakanpolton niin saan sillä rahalla sen ostettua:) Mullakun meni tupakkaan rahaa noin 150e kuussa:) Hurjan paljon kun nyt ajatteleen sen:)
 
Juu mä oon menossa. Varataan se ekalla neuvola käynnnillä joka on kahdeksannella viikolla. Ja varhaisultra on sit viikkolla 9 :) ja sitte vielä se niskaturvotus ultra vk 12 tienoilla :) täällä on maksuton se varhaisultra. Jännä ku näin paljon vaihtelee :D
 
Täällä pahoinvointi on onneks pikkasen helpottanu :) Tilalle on tullu aivan järkyttävä kokoaikaine nälkä, koko ajan pitää olla syömässä.

Soitin naisten polille varhaisultra-ajasta joka ois siis ollu maanantaina (6+3), hoitaja oli sitä mieltä et parempi siirtää perjantaiks (7+0) kun muutekin kuulemma normisti sillo ultraavat aikasintaa. Muutama päivä jännitystä ja stressaamista lisää mutta varmaan sekin parempi ku että pettyis jos sykettä ei vielä näkyskää ja joutus juoksemaa useempaa otteeseen taas siellä. Sitte jos ultrassa kaikki on hyvin, vois varata ekan neuvola ajan :)

Mun pitäs pikkuhiljaa alkaa mittailemaa sokereitakii kun satavarmasti on raskausdiabetes kuten oli ekassa raskaudessakin :(

 
Menossa ollaan, ylihuomenna katselemaan näkyykö siellä mitään. :) Toivossa on hyvä elää ainakin kun vähäiset oireeni ovat kiltisti pysyneet tallella.
 
Itse menen ensi viikon torstaina yksityiselle ultraan ja silloin viikkoja 6+1. Tosin huomenna on lääkäri ja katsotaan antaako se lähetteen kunnalliseen ultraan.

Koska itselläni on takana kohdunulkoinen, tuulimuna ja keskenmeno, todennäköisesti saan lähetteen kunnalliselle puolelle. Hirveä ahdistus että onko kaikki kunnossa :(

Itsellä on kaikki oireet melkein kadonneet, rinnat vähän arat ja pientä kuvottavaa fiilistä välillä, mutta saattaa olla että vaan kuvittelen.

Selkeä sunnuntaimasis. :)
 
Moi kaikille! Oon uusi täällä, kirjoitin just tonne esittelypuolelle esittelyn.
Vitsi kun on kiva, että löysin tän palstan. Viime raskauden aikana kirjoittelin yhelle toiselle palstalle ja sain sieltä oman paikkakunnan ketjusta tosi hyviä livekavereita ja kesäkuisten ketjusta meillä on vieläkin Face-ryhmä, jossa kirjoitellaan ahkerasti.

Mullakin on oireet lähes hävinneet, tosin ei niitä nyt ihan hirveesti oo vielä ollutkaan. Illalla on vilu, mutta se voi ihan yhtä hyvin johtua kylmenevistä illoista kuin raskaudesta. Tekis mieli tehdä koko ajan uusia testejä.

Mä meen varmaan yksityiselle ultraan joskus viikoilla 7+, pakko se on käydä kattomassa, että onko mahassa elämää. En mitenkään jaksa odottaa viikolle 12 sitä kunnan tarjoamaa ultraa.

Neuvolaa en jaksa soitella vielä vähään aikaan. Täällä taitaa yleensä olla eka neuvola vasta joskus viikolla 10 tms. et ei oo vielä mitään kiirettä.

Onko täällä muuten ketään muuta, joka on lapsen kanssa tai muuten vaan kotona? Tää aika menee niin hitaasti, kun ei oo "mitään" tekemistä. Tietenkin tuo muksu pitää liikkeessä, mutta jos ois esim. töitä tai opiskelua niin menis varmaan päivät nopeammin. Viimeks opiskelin täyspäiväsesti melkein raskauden loppuun saakka, joten aika meni hippasen nopeammin. (Toisaalta mä oon niin nössö, että ajatus siitä että pitäis laittaa tyttö hoitoon on ihan itkettävän vaikea, ja tyttö on kuitenkin "jo" yli kaks.)

Liina 5+2
 
Hirveen huolissaan porukka siitä että oireet "katoaa", mulle sanottiin ainakin neuvolassa että ei se mistään kerro vaikka ne oireet "katoaiskin"...

Eilen pystyin samaistuu miehen krapulaan, koko päivä sellanen etova olo, hyi! Et ny sitten lisätään tohon alavatsan särkyyn, tissien kasvuun, väsymykseen, vatsaturvotukseen toi etominen... 

Monet pn myös varhaisultria miettinyt, itse sain kunnalliselta ylimääräsen ultran josta selviin poliklinikka maksulla, ajankohta selviä ensiviikolla. Ja ihan terveydenhoitjan lähetteellä sinne.
 
bartender: Oireet varmasti menee vähän aalloissa ja kaikkihan ei oireile koko raskauden aikana paljon mitenkään, mutta kyllä se oireiden katoaminen myös joskus kertoo jostain. Mulla katosi oireet viime keväänä vähän ennen keskenmenovuodon ja -kipujen alkamista. Etten yhtään ihmettele, että ihmiset on siitä huolissaan, varsinkin jos on samanlaisia kokemuksia itellä alla. Mutta on toki myös hyvä muistaa, ettei se automaattisesti tarkoita mitään pahaa, jos oireet lievenee.
 
Heippa!

Ihan ekaksi Tintulalle ja Muumimammulille jaksuhalit! 

LHK:n kuvaus itestään ja miehestään sopii täydellisesti muhun ja "mun mieheen".. :D Iteltä kans löytyy noita elukoita ja mies ei tykkää niistä sitten yhtään. Niistä varmasti aika jättääkin sitten, kun vauva syntyy, koska jos jään yksin hoitamaan lasta, nii en varmasti jaksa hoitaa sairasta koiraa ja erittäin hellyyden kipeetä kissaa. Ja jos nyt päädytäänki miehen kans kimppaan, saman katon alle, niin ei puhettakaan, että eläimet tulee mukaan. Raskas päätös, mutta lapsi on etusijalla. Mutta vielä on aivan liian aikaista puhua tollasista asioista...

Mulle on nyt tullu sitä etovaa oloa, joka kestää ko-ko päivän! Ja mikä väsymys! Tänäänki on tullu oikeestaan vaan nukuttua. Nälkä vaivaa koko ajan. Karseeta, ku vasta ois syönyt, nii tuntuu jo puolentunnin päästä, että taas pitäis olla jotain syömässä. Ja kun syö, niin sitte tulee huono olo. Ei oo oikeestaan mitenkään päin hyvä.. jos on nälkä, nii on paha olo, jos on maha täynnä, nii sittenki on huono olo. Mahakrampit on vähentyneet, välillä pientä nippailua. Tissit on kyllä ihmeen tuntoset. 

Mut näillä mennään... varhaisultraan en oo aatellu mennä. Yritän pärjäillä siihen neuvolan omaan ultraan.. onhan tää välillä aika tuskaa, kun miettii, että onko kaikki hyvin masussa, mutta eipä näillä viikoilla vielä varmasti ees näkyis mitään vaikka ultraiskin, joten odotellaan odotellaan.. :) Koulu alkaa huomenna.. saa nähä miten tämän yököttävän olotilan kans siellä pärjään.. 
 
Onhan se koomista että kun on vihdoin plussan saanut niin alkaa seuraavana huolehtimaan että se häviää ;D Itse päätin aikaisin jo että jätän huolehtimisen sikseen ja "päätän" että kaikki menee hyvin. Toki itselläni vasta ensimmäinen raskaus ja sinisilmäisyys ehkä tulee vähän helpommin kun ei ole keskenmenoa tms. takana.
Rintaliiviostoksille pitää täälläkin kohta lähteä kun etumus turpoaa... Etova olokin on ajoittaain, mutta ei kyllä noudata mitään kaavaa... välillä on aamulla ennen syömistä ja helpottaa kun syö ja sitten taas niin kuin esim. nyt, ei helpota millään.
Minulla on neuvola varattu nyt 27.8. jolloin 9. viikko menossa. Töistä joudun olemaan aamun pois kun aika on klo 8, joten olen koittanut miettiä miten poissaoloni selitän... olen aika huono valehtelemaan ja varmaan tokasen suoraan missä olen ollut jos joku kysyy... Siinäpä se tulis sitte kerrottua :D Toisaalta tämä etova olo voi paljastaa jo ennen sitä...
Varhaisultraa mietin, mutta ainakin vielä on kärsivällisyyttä oottaa ja pärjään ihan tuolla "kaikki on hyvin" -päätöksellä.
Sopivan oirehtivaa alkavaa viikkoa kaikille!!
 
bartender: Eleanora sanoikin jo hyvin. Kun ei vielä kasva maha eikä sydänääniä voi kuunnella eikä vauva potki, niin ainoa konkreettinen asia tässä raskaudessa on ne vähäiset oireet. Monilla on muutenkin pelkoja keskenmenoista yms. joten oireiden loppuminen ymmärrettävästi pelottaa. Mulla on ainakin vähän sellainen fiilis, että jos oireet loppuu niin voi olla kaikki hyvin tai sitten huonosti, mutta jos oireita on niin kaikki on todennäköisemmin hyvin. (Ei se nyt ihan näinkään taida olla, mutta haluan kuitenkin uskoa näin.)
 
Mä oon menossa huomenna varhaisultraan. Viikkoja silloin 6+0, laskettuna edellisistä kuukautisista, tosin imetän/imetin, joten kuukautiset ei ihan säännölliset olleet. Meillä on edellinen lapsi syntynyt hedelmöityshoidoilla ja piti olla mahdotonta saada lapsi luomusti, joten mulle on pakko saada jotain konkreettista nähtäväksi, en usko ollenkaan tuohon plussaan ;) Liina85, Mä olen päivät lapsen kanssa kotona mutta meidät pitää kiireisenä rakennusprojekti, eli meillä tuntuu päivät menevän turhankin nopeesti ;) 
 
Heips! Meille olis tulossa pikku kakkonen, ja laskettu aika olis 16.4. (tosin vaihtelee eri laskureiden mukaan 14. - 18.4. välillä). Menkat on nyt viikon myöhässä, ja tein testin kahteen kertaan :) Ja viikkoja on nyt 4+5.
Neuvolaan en oo vielä soitellut. Meillä on esikoisen neuvola parin viikon päästä, niin enköhän ehdi siinä samassa sitten varata seuraavan neuvolan itselleni. Varhaisultraan mennään, haluan nähdä kanssa että siellä varmasti on jotain. Ennen esikoista mulla oli tuulimunaraskaus, jolloin oli menossa viikolla 12 ultraan, kun siellä selvisi että eihän siellä mitään ollutkaan. Esikoista odottaessa käytiin varhaisultrassa muistaakseni 7-8 viikolla, ja näin tosiaan käydään nytkin. Onnea kaikille plussanneille, ja iloista odotusta :)
 
Kerrohan sitten Usko Toivo mitä näkyi ja miten hyvin kun menet kanssa noin aikaisilla viikoilla :) Tuolla on Ultrakuulumisille oma läjä.
 
Heippa kaikille! Ja tervetuloa uusille odottajille :D

Niinhän tässä kävi aivan samoin kuin esikoisen raskaudessa. Tosin häneltä oireet alkoivat selvästi 6+0, tällä kertaa 6+1 ;) Perjantaista lähtien ollut tajuton kuvotus vuorokauden ympäri. Ei tee mieli ruokaa, mutta jos ei syö, tulee vielä pahempi olo. Sinänsä tämä on erilaista, kun esikon kohdalla pahoinvointi oli todella selkeästi AAMUpahoinvointia. Nyt jänskättää, että miten työhommat ja aamuisin töihinlähdöt onnistuu. Viikonloppuna olen harrastanut tätä sänkysyömistä aamusin, niin olen päässyt sitten tunnin päästä ylös kohtalaisella olotilalla. Yhtä kauaa en pysty mitenkään odottelemaan arkisin ennen nousemista. Ja vietän asiakkaiden kanssa parhaimmillaan 2 tunnin keskusteluja. Entä, jos tulee oksennus kesken kaiken???! Onneksi ei ole vielä tullut yrjöä, ja toivon todellakin, ettei tulisi. Oksentaminen on NIIN epämiellyttävää...

Minusta tästä huomaa sen, että plussauksen jälkeen kannattaisi olla aivan rentona muutaman viikon ajan, vaikkei olisikaan pahoinvointia tms. Näemmä oireet alkavat todenteolla vasta huomattavasti myöhemmin.

Pahoinvoinnin lisäksi nyt on alkanut rintojen aristelua (todella lievää) ja alavatsajomottelu sekä iltaisin vatsan pömpötys. Edelleen päällä tajuton finnikylvö :(

PS. Aion järjestää siskolle babyshowerit piakkoin. Muistatteko omilta vauvakutsuilta jotain kivoja leikkejä / puuhia?
 
Liina 85: Mä oon kanssa pojan kanssa nyt kotona. Jätkällä ikää toi 2.5 vuotta ja uhma on ihan mieletöntä välillä. Jotenki silti tuntuu, että kun kerrottin vauvasta äitin masussa ni on rauhottunukki tai sit mä oon vaa ollu autuaana töissä tietämättä sen kiukutteluista xD Teen siis keikkatöitä kaupassa ja nyt on 10 vuoroa kahen viikon sisään! 6 tehty ja 4 edessä. On ollu tosi mukavaa vaihtelua kotona olemiselle.  Mä oon mietiskelly tota kotihoidontukea, kun loppuu meillä helmikuussa ja laskettuaika on huhtikuussa, et miten sen kanssa sitten.. Kun sitähän saa yli 3-vuotiaasta jos kotona on alle 3-vuotias, mutta missä vaiheessa.

Mä en millään jaksais oottaa ekaa neuvolaa. Oon sen suhteen tosi malttamaton, kun sitten asia mulla esikoisen kanssa vasta konkretisoitu. Varhaisultraan ei mennä. Pojan odotus sujui sen verran hyvin eikä oo ollu mitää keskenmenoja tms. Lapsettomuutta jonkunlaista, mutta tänä vauveli sai alkunsa tosi nopeasti eli eiköhän nekin oo menny ohi.. Esikoista "yritettiin" (tulkoon jos on tullakseen mentaliteetilla) 1,5 vuotta ja tätä vielä enemmän hällä väliä asenteella :) n. 3-4kk. Mut ihan yhtä jännää tää on nytteki ku ekanki kanssa..

Tulipahan taas tekstiä.. Oon nii innoissaan :D
 
En ajatellu mennä varhaisultraan. Kyllä se asia siitä selviää jokatapauksessa myöhemminkin :D Yllättävän stressitöntä tää on ollut. Mutta emmä yleensäkään ole kova stressaamaan mistään.

Milly82: Nooh, mulla on seitsemän kissaa ja kaksi isoa koiraa ja omakotitalo ja ajattelin kyllä pärjätä näiden kaikkien asioiden kanssa. Olisin ilman miestäkin pärjännyt vaikka vauva tulee taloon. Mies on ihana ja rakas bonus ;)
 
Mäkin olen vähän sitä mieltä, että jääkööt se varhaisultra.
Edellisen raskauden takia stressasin koko ajan ja se menikin kesken.
Tämän raskauden aikana olen osannut olla stressaamatta ja aika rento fiilis onkin ollut,
ainakin verrattuna edelliseen :)
Mä nyt ajattelin kumminkin tänään soittaa neuvolaan ekaa aikaa.
 
Ainiin. Millaisia housuja olette käyttäneet nyt alkuvaiheessa?
Kun mulla tuntuu, että ihan normi farkut alkaa puristaa, etenkin istuessa vatsan kohdalta.
Mietin vain, että onko siitä haittaa vai pitäiskö vaan suosiolla siirtyä löysiin collareihin..
 
Takaisin
Top