Hesarin kastetut-palsta

Oona lienee nykyisin ihan yleinenkin nimi, mutta minulle se on aina koiran nimi. Luokkakaverilla oli ala-asteella sen niminen koira.

Kyllä minusta kyseenalaisempaa on, että ihmiset saa eläinten nimiä kuin toisin päin. Olen ollut hevosten kanssa lähes koko ikäni ja tottunut, että erikoisista hevostennimistä väännetään aina ihan tavallisia Antteja, Seppoja, Jessejä, Joneja jne. Ei häiritse minua. Toisin päin aina mietin, että mitä pr**'ttä ne vanhemmat oikein ajatteli.
 
Ei mua häiritse, että elukoille annetaan ihmisen nimiä. Enemmän mua taitaa ärsyttää, mikäli sille elukalle laitetaan joku todella ärsyttävä, hienosteleva nimi, kun kantajana on esimerkiksi joku alati räksyttävä pikku piski.
Muistan, että joskus vuosia sitten, isovanhemmillani oli sellanen kamala sekarotunen täysin sekopäinen rakki, joka taisi tappaa multa vuosien aikana monta kaniakin, jonka nimi oli niinkin kaunis kuin Nelli. Olen ite miettinyt tuota nimeä ihan vakavana vaihtoehtona, vaikka tuo sillä koiralla olikin. En anna sen häiritä [:D]
Omat kissani ovat olleet tähän mennessä Paavo, Ilpo, Esko, Jorma ja Lempi. Lemmen piti olla ensin Yrjö, mutta katti paljastuikin nartuksi, joten..  Ja nuo nimet saa sitten ihan vapaasti omalle lapselleen laittaa [:D][:D][:D][:D]
 
Kyllähän sen nimensaajan on hyvä olla nimensä näköinen. Jotkut nimet on ns. "pienikokoisten ihmisten nimiä" ja jotkut taas ei. Kyllä Helinä esimerkiksi on pienen ihmisen nimi. Tai prinsessanimi Isabella edellyttää jonkinlaista söpöyttä lapseltakin. Nämä eivät missään nimessä olisi kumpikaan minun lasteni nimiä. Minä en ole pienikokoinen nkä siro, eikä ole miehenikään. Lihavia ei olla, mutta ei nyt mitään söpöjä Kaisuja Ja Maijuja anneta nimiksi. Mieluummin Kaisa ja Maija.
 
Otso esimerkiksi on ison pojan nimi. Tuukka taas on ihan rääpälenimi josta tulee mieleen toukka.
 
mitäs mieltä olette nimestä orkkuli? kuulin sisaruksista sirkkuli ja orkkuli. toi sirkkuli ehkä vielä menettelee....
 
tulitikku!!!
Täh? Olisko ollu lempinimiä? Hitsi, aattele: " meidän naapuri sai eilen pikku ORKKULIN!" Tulee kyllä joku muu mieleen kun lapsen nimi.
 
Orkkulista tulee tosiaan mieleen kyllä ihan eri jutut, kun jonkun nimi! Orkkuleita saadaan makuuhuoneen puolella, ei synnytyssalissa....... [8|] [:D]
 
Mä olen kuullut tän Sirkkuli ja Orkkuli -jutun jo esikoista odottaessa, siis jotain 17 vuotta sitten... Taitaa olla ns. kaupunkitarina. [;)]
 
ALKUPERÄINEN: Quara

Kyseessä on 60-luvulla syntyneet kaksoset eteläkarjalaisesta kaupungista. Ei kaupunkilegendaa. Valitettavasti.


Niinpä, valitettavasti! [&:] Itse kun ensimmäistä kertaa kuulin nämä nimet joskus pienenä pentuna ne naurattivat niin mahdottomasti! Mutta sitten kun ajatteli, että toinen heistä on joutunut elämään Orkkulina, niin kyllä siinä hymy hyytyi.
80-luvulla on kastettu myös Irkkuli-niminen, olisikohan saman katraan iltatähti vai toinen heistä jo saanut nuorella iällä lapsen..? Ei nimittäin ihan heti uskoisi kenellekään tulevan mieleen antaa tuollaista nimeä, ellei ole kokemusta asiasta. [:D]
 
Mä jotenkin pidän Tilli-nimestä. Hmmm...

Täälläkin toimii kastetut palsta sunnuntaihuvina. Henkilökohtaisesti hirvein on mielestäni (sukunimi muutettu samankaltaiseksi) Cecilia Kastehelmi Fiorella Rytkönen. Vanhemmat oli jotain Martta ja Kyösti, selvästi katkeria omista vanhakantaisista nimistään.
 
Äskettäin kastettiin poika, jonka yksi etunimi oli Tammi (Hesarista bongattua). Aika erikoinen valinta, muttei välttämättä kamalan paha, kunhan siihen ensin tottuu.
 
Itsellä on yhtenä etunimenä niinkin tuikitavallinen kansainvälinenkin nimi kuin Anna ja uskokaa tai älkää, siitäkin on mua kiusattu! Tiedättehän, yläasteella kaikesta löytyy kaksimielinen merkitys, "anna!"/ "etkö anna?". Ei siitä mitään traumoja jäänyt ja voisin haluta sen myös oman tyttären yhdeksi nimeksi. Sen sijaan luokkakaverini Petteri sai tarpeekseen Petteri Punakuono-jutuista ja alkoi 5. luokalla koulua vaihtaessaan käyttää toista etunimeään.
 
Olen eläinten nimistä sitä mieltä, että eläinten nimet eläimille ja ihmisten ihmisille. En tykkäisi, jos joku huutaisi minun kaimalleni (kun olen itse kulkemassa ohitse), että ei saa kusta siihen talon nurkalle tms.
 
Kaikista nimistä voidaan varmaan ruveta kiusaaamaan, se on selvää. Mutta jotku nimet vain on outoja ja joskus ylenpalttinen hienostelu on täysin tarpeetonta. Minä en voi ymmärtää tätä villitystä kirjoittaa lasten nimet suomalaisen tavan vastaisesti. Siinähän joutuu joka kertaa kertomaan erikseen, miten nimi kirjoitetaan. Ajatelkaapa esim Yohanna, Nico, Yasmine, Pecca, Micco, Wille, Maya, Kaya jne.

Jos siitä lapsesta nyt sitten tulee kansainvälinen henkilö, niin voihan se sitten kirjoittaa nimensä miten haluaa. Mutta täysin tarpeetonta on antaa vain siinä valossa ulkolainen nimi, että lapsi sitä joskus voi ulkomailla käyttää. Ensinhän sitä kuitenkin tavaa sen parikymmentä vuotta kaikille kotisuomessa! Eikä suomalaiset nimet nyt NIIN vaikeita ole lausua.

Ja tarpeetonta on sekin, jos ulkomainen nimi päätetään kirjoitaa suomalaisittain, esimerkiksi Elaisa. Mutta kyllä se Eliza Rytkönen olisi myös dorka. Miksei Elisa kävisi?
 
Pakko vähän puolustaa, noista nimistä yksi (mun mielestä ainoa järkevä) kun sattuu osumaan lähipiiriin... Ruotsinkielisillä se on ihan ainoa oikea tapa kirjoittaa. Toki jos sukunimi on just vaikka Virtanen, menee se yli mun hilseen.
 
Mummoni kertoo juttua, jonka mukaan lapselle olisi annettu joskus nimeksi Kotivalo, ettei nimeä voisi väännellä. Ai ei voisi? Lapsestahan tulee tietty Himatuikku! Kyllä ne lapset ja nuoret keksivät kiusaamisen aiheet, joko nimestä tai sitten jostain muusta.
 
ALKUPERÄINEN: niina88

Juu tuo kotivalo on ihan oikea nimi!!


voi voi, toivoin kovasti lapsen (tai nykyään nuoren tai aikuisen) puolesta, että tuo olis vaan joku urbaanilegenda...
 
Minustakin on vähän hassua tämä muoti, että lapsella pitää olla kansainvälinen nimi, vaikkei perhe muuten ole mitenkään kansainvälinen paitsi että käy lomalla Kanariansaarilla! [&:]
 
Takaisin
Top