Helmikuun meiningit

Mä olen Tarris juuri samanlainen kontrollifriikki ja lapsen tulo siinä suhteessa hirvittää... Miten osaan katsoa kaaoksessa läpi sormien... Kai se luonto hoitaa tässäkin tehtävänsä ja kohta en huomaa ympäriltäni mitään muuta kuin vauvan :Heartred Meillä vauvansänky on vielä tulematta, mutta muuten alkaa olla kaikki valmiina. Yllättävä sairaalareissu sai tajuamaan, että h-hetki voi tulla yllättävän nopeastikin. Toisaalta kunto ei myöskään enää sallisi mitään ihmeitä tehdä :)
 
joo kyllä tämä munki mielestä on kamalaa... vaikka en mikään siivousfriikki olekaan, niin silti mun mielestä pitäis semmoista "yleissiistiä" olla. koitan siivouspäivinä tavaroita tunkea kaappeihin, mutta... ne ei vain mahdu mihinkään... :grin
 
Huomenna olis neuvola. :) Mua vähä jänskättää että miten alas tää neiti on jo itteensä survonu ku tuntuu että lonkkaluita kutitellaan ja töytitään aika mojovasti välillä.. Kylkiluihin ei oo tuntunu ku pari hassua potkua eikä keuhkoissa ahista mikään hengistystä(ainakaan vielä!!) Katsotaan mitä neuskitäti meinaa ku asiasta mainitsen. :D
 
Musta on kyllä ihan ihmeellistä kun pikkuihminen ei oo vieläkään oikeen asettunu mihinkään tuolla mahassa. Pyörii edelleen kun väkkärä ja vaihtaa asentoa usein. Välillä tuntuu että maha on niin alhaalla että lonkkia painaa ja välillä taas tulee iskuja kylkiluihin! Ehkä siitä tulee isompana taitouimari? :D
 
Ehkä? :wink Missähän vaiheessa toi "ylösalas-kääntyily" sit rauhoittuu? Ettei mahukaan enää...(koska ite toivon, et tää nyt jäis pää alaspäin...) Ei sillä, et onneks saa sit "pelkistä" potkuista nauttia :)
 
Mulle sanottiin pelkopolikäynnillä että yleensä rv 34 jälkeen vauva ei enää itse mahdu kääntymään vaan on asettunu siihen asentoon mihin haluaa asettua. Sit jos on muuten kun pää alaspäin niin voi vielä ite yrittää saada tyyppiä kääntymään tai yritetään ulkopuolelta kääntää.

Mun pikkutyyppi ei oo kyllä rakenneultran jälkeen ollu kun pieniä hetkiä raivotarjonnassa, vaikka onkin välillä ylempänä tai alempana. Lähinnä vaihtaa poikittaisasennosta istumaan tai toisin päin poikittain. Vähän siis jännittää että osaako se asettua oikein...
 
No nyt sit toivotaan, et toi tossa tosiaan pysyy pää alaspäin ainakin tän viikon. Tää vauva ei ollut viel 2 vkoa sitten (rv 30) kääntynyt näin päin. Et sulla on hymykuoppa "vielä aikaa" :)
 
Juu kyllähän sillä on vielä aikaa löytää oikeeseen asentoon. Kätilöltä kuulin että jos makaa selällään esim sohvalla niin että polvitaipeet on käsinojalla ja pyllyn alla pari tyynyä niin se asento voi auttaa siinä että vauva kääntyy oikeeseen asentoon mahassa. Eli sitä sit kokeilemaan jos edelleen muutaman viikon päästä potkii alaspäin!
 
Meillä on hankinnat myös hieman keskeneräisiä vielä. Turvakaukalo on hankittu ja pinnasänky, siinäpä ne isoimmat ja hintavimmat ostokset on tähän asti ollut. Molemmat tosin ovat käytettyjä. Sitten on vaatteita vinot pinot, mutta pesemättä. Samoin lakanoita, pinnasuoja jne on pesemättä. Mutta minä olen tarkoituksella jättänyt ne hommat tekemättä, että on sitten jotain mitä tehdä kun on äitiyslomalla.
Vaunuja tosin pitäisi alkaa katsella. Hoitopöytää me ei hankita kun sellainen ei mihinkään mahdu, mutta kodinhoitohuoneen tasolle hoitoalusta kylläkin. Jostain pitäisi myös hankkia lipasto, mihin ne pestyt vauvan vaatteet sitten saisi säilöön.
Sitten on tuota kaikkea pienempää tavaraa mitä pitäisi hankkia, mutta kyllähän tuota vielä ehtii. Toivottavasi.
 
Useinhan neuvotaan nimenomaan olemaan kontallaan tai jopa pää alaspäin niin että polvet on sohvalla ja kädet lattialla jos haluaa vauvan kääntyvän raivotarjontaan. Pää on painavampi kuin pylly ja vauva kääntyy siihen suuntaan helpommin mihin painovoima pitää. Jos englanti taipuu niin täällä on tosi monipuolisesti vauvan asennoista ja miten siihen voi vaikuttaa: http://spinningbabies.com/

Itellä tuo kääntyy nimenomaan melkein perätilaan poikittain aina öisin jos nukun selällään polvet koukussa vaikka ei ois mitään pyllyn tai jalkojen alla. Vasemmalla kyljellä ollessa tuntuu asettuvan helpoiten raivotarjontaan vasemmalle, mikä olis se paras vaihtoehto. Mut liikkuuhan ne näillä viikoilla vielä tosi paljon ja hyväkin niin, tulee sitä liikuntaa vauvalle vielä kun mahtuu... :)
 
Minulle on iskenyt kurja flunssa. Torstai-iltana oli jo sellainen olo, että jotain tautia pukkaa päälle. Pelkäsin että onko mahatautia, kun sitä on ollut töissä liikkeellä, mutta on siellä ollut ihan perusflunssaakin (tai mitä lie flunssaa). Perjantaina menin töihin vaikka olo oli vähän sellainen outo. Toissayönä en sitten oikein saanut nukuttua kun nenä oli niin tukossa enkä saanut tyynyjä kasattua niin että pää pysyisi ylempänä. Viime yönä nukuin vähän paremmin, tyynyjä tosin joutui korjailemaan aika ajoin. Ja jossain vaiheessa yötä oli pakko hakea kurkkupastilli suuhun, kun kurkku oli kuin hiekkapaperi eikä nieleskely auttanut.
Mutta kuume ei ole noussut, ainakaan vielä. Kurkku on karhea ja nenä on tukossa (ja silti muka pitäisi koko ajan niistää), ja olo vähän semmonen pöhnänen. Ensi viikolla olisi taas kouluviikko, joten on ainakin vähän levollisempaa kuin töissä, mutta pakko mennä paikalle kun muutenkin noita teoriaviikkoja on niin vähän ja äitiysloman vuoksi jää yksi teoriaviikko suorittamattakin. Onneksi ei ensi viikolla ole yhtään tenttiä, niin ei tarvitse niihin panostaa.

Mutta mitä tässä nyt oikein voi muuta tehdä kuin juoda kuumaa ja olla? Ostin apteekista Para-Hotia, mutta ei sitäkään viitsi juoda kun ei sitä kuumetta ole noussut. Ja jotenkin on sellainen olo, että tekisi koko ajan mieli juoda kylmää. Vaan tärkeintä kai se juominen onkin, onko sillä niin merkitystä onko se kuumaa vai kylmää.

Kyllä tässä kauhulla odottelen kevään siitepölyaikaa, että millainen mahtaa tulla olosta kun ei voi käyttää allergialääkkeitä eikä nenäsuihkeita. Toivottavasti en ole ihan tukossa, koska sitten olen kyllä tosi väsynyt ja kärttyinenkin, kun en saa nukuttua kunnolla.
 
Kylmähän on kurkkukipuun parasta, ei ärsytä ja laskee turvotusta. Ite oon kuuman kanssa vaan yrittäny hengitellä höyryjä ja juonu sit ku o melko lailla kehonlämpöistä. :) Miulla on allergialääkitys kokoaikaisena joka päivä ja nenäsuihketta on ollu pakko käyttää ku o ollu nenä nii tukossa että ei oo pystyny edes omaa kuolaansa nielemään. Korvat vaa paukku ja meinas tukehtua siihen yritykseen ilman ku ei tullu korvausilmaa pihaustakaan läpi. Saati sit se nukkuminen. Oon siis ollu kohta 1,5kk flunssassa, viikon välissä terve ennen kuin uusi flunssa iski (kaks viikkoa joutunu käyttämään eri "erässä" nenäsumutetta).

Bafucinia ja strepsilsiä voi käyttää raskauden aikana jos on kurkku kipeä. Sit oon vetäny hunajaa, chiliä, sitruunaa ja omenasiiderietikkaa "limanirroittajana" tohon yskään (tosin mie tungen noi siihen kuumaan veteen enkä vaan sekoita ja vedä teelusikalla kuten toiset). Normaalisti tulis vielä inkivääri mut sitä ei raskauden aikana suositella. Valkosipulitee tai -keitto kävis kans mut mies on sille allerginen ni vaikka se ei siihen kuole jos mie sitä syön ni viitti syödä ku havaitsee sen nii herkästi...
 
Jostain luin, että kuumetta alentavaa lääkettä tulisi raskaana käyttää aina mahd. heti ja pian, että se kuume on jotenkin pahaksi. En kyllä muista nyt lähdettä...Parahothan on vahvuudeltaan panadol 500mg-vahvuista eli sitä saa käyttää sen 3000mg/vrk. Mikäli olo äityy pahaksi, niin kannattaa varmaan ottaa jotain lääkettä. Lepohan se paras lääke kyllä on. Ja sit c-vitamiinia.

Pääsinpä just viime viikolla sanomaan, etten kyllä oo kipeä ollut koko raskausaikana. En kyllä muutoinkaan ole juuri koskaan kuumessa (maks. 1krt/vuodessa kaks päivää), mutta ilmeisesti nyt vastustuskykykin pitäisi olla alhaisempi...? Tiedä siitä, mutta mitään rokotteita en ole ottanut influenssaan, eikä kyllä ole tarjottukaan neuvolassa. Nuhaa on mun mielestä ollut nyt enemmän, jotenkin nenän limakalvot ihan kuivat ja vuorollaan sit nenä tukossa...
 
mulle käy varmaan samanlailla niin kuin edellisissäkin raskauksissa, että olen justiin viikkoa kahta ennen laskettua aikaa kuumeessa... pelkäsin koko ajan, että joutuu kuumeisena ja nokka tukossa lähteä synnyttämään, mutta onneksi molemmissa tapauksissa kerkesin aika hyvin parantua ennen synnyttämistä. :grin
 
Viimeinen työviikko! Älytöntä et jaksoin tänne asti. Sairaslomapäiviä nolla (viel kerkee), vaikka kyl ootan jo innolla, et saa lepuuttaa selkää vaikka keskellä päivää...huh. Sit vaan ootetaan ja kirjotellaan tänne? :)
 
Mulle tuli flunssa viikonloppuna... Miehellä oli pientä lämpöä alkuviikosta ja nyt sitten vasta tuli mulle. Kuumetta ei ole ollut, ainakaan paljon. Nenä vähän tukkonen ja väsynyt olo. Tämän päivän lepäilen ihan kokonaan ja katsotaan sitten huomenna uusiksi.
Syksyllä mulla oli tosi paha flunssa ja yskä. Liotin silloin eukalyptus-karkkeja kiehuvaan veteen ja höyryhengittelin sitä, se autto hyvin!
 
Mä oon kyllä inkivääriä vedelly ihan suotta koko raskausajan. Se onki sit ainut mistä oon poikennu noissa neuvolan ohjeissa. Juttelin siitä neuvolassa, ja mulle sanottiin että kaikkialla muualla maailmassa inkivääriä suositellaan raskausaikana, koska se mm. auttaa pahoinvointiin, mutta täällä meillä Suomessa suositellaan välttämään koska se luokitellaan luontaistuotteisiin. Että oman harkinnan mukaan, sanoi neuvolantäti. Alkuraskaudessa joinkin paljon Ginger alea, koska se tosiaan autto mulla hieman siihen ihan hirveään pahoinvointiin. Ja muuten oon koko raskausajan keitelly inkivääriteetä, ihan vaan siks et on hyvää. :) Ja aattelee miten paljon muualla maailmassa inkivääriä käytetään ihan normaalisti mausteena ruoissa, eikä siitä oo todettu mitään haittaa olevan.
 
Itse asiassa inkivääri ei ole kielletty "vain koska on luontaistuote." Vaan koska sen epäillään aiheuttavan alkuraskaudesta hormonihäiriöitä sikiölle ja mahdollisesti lisäävän keskenmenojen riskiä. Loppuraskaudesta taas inkivääriä ei suositella ravintolisänä, koska sen on todettu lisäävän verenvuotoa kuukautisten aikana ja sen epäillään lisäävän vakavan verenvuodon riskiä tai ainakin verenvuodon määrää myös synnytyksessä. Epämuodostumista on ollut huhuja mutta ainakaan tutkimuksissa ei ole mitään siihen suuntaan viittaavaa löytynyt :)

Tosiaan pahoinvointiinhan inkivääri toimii hyvin, ja nivelkipuihin sanotaan auttavan myös. En itsekään usko että jos esim. kuivattua sokeroitua inkivääriä syö tai jonkun lastun laittaa tuoretta inkivääriä "teehen" niin siitä sen kummempaa seuraa. Mutta se on sitten se fifty-sixty niin sanotusti, jokaisen oman harkinnan mukaan. Ehkä mitään kuivattuja inkiväärikapseleita en lähtisi kourakaupalla vetämään. Enkä toisaalta jättäisi pipareita syömättä.
 
Noinhan se on juu oikeestaan kaiken tollasen kanssa että kohtuu kaikessa. Sitähän se neuvolassakin sano että ei nyt ravintolisänä suosittele käytettävän mutta muuten oman harkinnan mukaan.

En oo kyllä noista hormonihäiriövaikutuksista kuullutkaan ennen, mut eipä nyt onneks oo mitään näyttänyt aiheuttavan. :) (työni puolesta pääsen ultraan koska haluan, viimeks viime viikolla ultrattu ja vauvelilla kaikki mainiosti :) ) Inkiväärihän parantaa kyllä verenkiertoa, että ei varmaan ihan perusteettomia kylläkään nuo verenvuotoväitteet. Oon koittanu muutenkin välttää ylenpalttista raskausajan mahdollisista ongelmista lueskelua, koska mulla on tapana hermoilla vähän turhan paljon kaikesta... Mikä taitaa olla aika yleistä näin raskaana olevien keskuudessa :)
 
voi ei! oltiin tänään kerhossa ja meidän 4v esikoinen sitten päätti siellä kysyä eräältä "hieman pulleammalta" äitiltä:
"tuleeko teillekki vauva ko sulla on yhtä iso maha niinkö meijän äitillä?"
voi jestas että hävetti! tämä äiti vain mumisi, että ei ole vauvaa tulossa... nyt jo vähän naurattaa, mutta kerhossa ei kyllä naurattanut yhtään! että kai poikakin on huomannut, että mulla on normaalia suurempi maha nyt... :grin
 
Takaisin
Top