• Foorumilla on huoltokatko, joka on alkanut 30.5. klo 21.00 ja päättyy 31.5. klo 5.00.

Helmikuun meiningit

Kuparikierukka. Ei toivottavasti koskaan enää hormonaalista ehkäisyä.. Liian läheltä nähtynä/koettuna mitä pillerit voi saada aikaan.. :sad010Melkein menetin yhden elämäni tärkeimmistä ihmisistä..
 
Kaikille ne ei tosiaan sovi. Itellä oireet onneks vähän lievempiä: sain minipillereistä kolikon kokoisia paiseita naamaan (kun yhestä pääs eroon, ni tuli toiseen poskeen, sit leukaan...jne). Se on kyl aikuisiällä aika hanurista, varsinkin kun ei ennen ole mitään ollut. Siitä seuraskin sitten kiva "kierre" eli puolen vuoden aknekuurit + minipillerit. Yhdistelmäpillereitä tai rengasta en voi käyttää migreenin takia (ja siis käytän vaikka kondomia mielummin kuin on pää kipeä). Never again. Joskus oon käyttänyt niitä ehkäisypuikkoja, ne oli ihan jees hormooniton, tosin niitten kanssa pitäs aina venata joku 10 minuuttia, jota ei tietty aina jaksanut ootella...piuhat/putket siis poikki kuhan sen aika tulee :)
 
mä käytin ennen raskautta 9 v putkeen pillereitä ja ehin olla vajaa vuoden ilman pillereitä ennen raskautta. sen vajaan vuoden aikana hokasin että pillerittömyys teki musta paljo tasasemman tyypin. en enää ressannu samalla tavalla tai ollu niin kärsimätön. eli tän raskauden jälkeen ei enää hormonaalista ehkäsyä, eikä kortsutkaa oikei toimi meillä. eli jää vaihtis kuparikierukka. vai onko muitaki ei hormonaalisia? synnytyksen jälkeen täytynee pitää kintut kiinni ku en tosiaan luota imetykseen ehkäsykeinona :D. tiiän liikaa semmosia jotka kuitenki raskautunu vaikka imettäny. ite oon suunnitellu imettäväni kans jotain puoli vuotta, tosin toikin voi muuttua suuntaan tai toiseen. lapsia halutaan 2-3 mut ei kiitos seuraavaa heti perään, mut ehkä 2-3 v päästä. mulla itelläni on 11 sisarusta joista 10 on mua nuorempia, joten siitäki tullu semmonen fiilis että en taho vuoden ikäerolla vauvoja. vaikka on siinäkin puolensa :).
 
niin muuten eikö se kierukka laiteta sitten jälkitarkastuksen yhteydessä? eli pari kk synnytyksen jälkeen?

ja sisaruksista vielä: jokainen sisarus on tietty mulle äärimmäisen rakas ja aina ollut, mut olihan se aika hurjaa sillon ku oli niin monta pientä yhtäaikaa.
 
Kierukan laitto riippuu ihan paikasta.. Täällä ei laiteta ennen ku synnytyksestä on kulunu puoli vuotta ja se pitää hoitaa sitte ehkäisyneuvolan kautta. Täällä saa 3kk.n satsin just noita minipillereitä mukaan jälkitarkastukses JOS haluaa, pakko ei oo ottaa.
 
niin se on varmaan tosi erilaista jos sisarukset on lähes saman ikäsiä. meillä kun on niin isot ikäerot niin kaikki on saanu mennä omaa tahtiaan eikä oo ikinä tarvinnu sisarusten kanssa kilpailla huomiosta tai mistään muustakaan. vaikka onhan niitä sisaruksia ehtiny inhotakin monta kertaa! samoin oon monesti ihmetelly että miks ihmeessä mun vanhemmat on hankkinu neljä lasta et eikö vähempikin olis riittäny. ehkä rupeen ymmärtään niitä nyt paremmin kun oma pieni tulokas ilmestyy elämään :)
 
Miulla oli neljä sisarusta isän aiemmasta liitosta ja yksi pikkuveli samalta äidiltä. Et sillai tavallaan ollu iso perhe ja tavallaan ei, vanhemmat sisarukset on ollu lähempänä miun äidin ikiä. Miun isä on ollu yksi kahdestatoista ja tusinasta tässä nytkin vitsaillaan... Mut mies on kyllä myös sanonut et jos perhe pidettäis sellaisessa koossa ettei hänen tartte ajaa bussikorttia :smiley-ashamed005 Hänellä on myös sisaruksia yksi pikkuveli, mutta serkkuja on sitten ollut isompi perhe ihan vieressä. Ja nythän tosiaan miehellä on jo kolme lasta, että tavallaan iso perhe on lapsella, vaikka ei muista lapsista meidän kanssa kukaan asukaan.

Tavallaan suurperheen elämästä ei kuitenkaan ole hajuakaan ja ehkä sitä jotenkin toivoisi, että luonto hoitaisi sen lapsiluvun sitten jotenkin sopivaksi. Tällä hetkellä kun olen raskaana tuntuu, että jos toisen vielä joku päivä saisi, voisi olla siihenkin jo ihan tyytyväinen. Toisaalta onhan se mahdollista, että sitten vielä silti tuntuu siltä, että jotain puuttuu. Saa nähdä. Niinhän minä alunperin muutenkin kuvittelin, että jos lapsia ei tule niin ei tule ja asia sillä hyvä. Että esim. hoitoihin tai tutkimuksiin en ikinä lähtisi ja elämä voi olla hyvää lapsettomanakin. Mutta sittenhän se vauvakuume äityi todella pahaksi ja kyllä sen 7kk aikana selväksi tuli, että ihan kaikki tehtäisiin, että lapsi tulisi. Adoptoimaan tosin en lähtisi, nimenomaan oman lapsen kantaminen ja raskauden haluaminen tuntuivat syvältä biologiselta tarpeelta. Saa nähdä, tuleeko jossain vaiheessa taas sellainen tunne, että nyt riittää.

Ite oon luonteeltani minipillereillä tasaisempi. Iho on ihan yhtä huono niillä kuin ilman. Yhdistelmäpillereillä iho pysyi hyvänä, mutta en saa niitä migreenin takia lisääntyneen veritulppariskin vuoksi. Ehkäisykapseli on ollut käsivarressa 6 vuotta, ja se oli ihan hirveä. Sitä ei enää ikinä. Nyt nämä jälkimmäiset minipillerit kyllä ihan muuten sopi hyvin, ei aiheuttanut juuri ailahteluita eikä muuttanut seksihalujakaan.
 
Ehkäisyasiat on kyllä ihan keskeneräsenä suunnitelmana meillä vielä... e-pillereihin en palaa, kun tuntu et oon eri ihminen niiden kanssa.. minipillereitä kokeilin synnytyksen jälkeen, mut meni hermo ku koko ajan tiputteluvuotoa.. Voi vaatia puolisen vuottakin et tasaantuu rytmiinsä ja tiputtelu tasaantuis. Kondomi oli meillä imetysaikana käytössä, mut..ei sitä aina "muistanut" :wink Kuparikierukkaa oon miettiny isojen vuotojen uhallakin.. vähän kyl vierastan koko menetelmää, mut vaihtoehdot käy vähiin! Hormonikierukka saattaapi olla sama tiputusrumba, ku minipillereissäkin. Kuparikierukkaraskauksiakin on lähisuvussa sattunut...
Mulla on raskaudet alkanu lähes heti ku oon jättänyt ehkäisyn pois, joten ylläreitä saattaa tulla ellei muista hoitaa hommaa.. kyl se tuntuu mukavalta, että on vain 1 vaippaikäinen kerrallaan, kun joskus mietittiin lyhyempää ikäeroa (nyt tulee 3v) mut olosuhteet tuli väliin,ettei voitu edes yrittää aiemmin toista. Mies sairastui siis syöpään tässä välissä, oli leikkaus ja hoidot päälle, ni oli raskautumiskieltoa jonkun aikaa..
 
mun mielestä lapsilla saa olla enintää 3v ikäerua, muuten ero rupiaa olee nii iso ettei niistä välttämättä oo leikkikavereiks. aluks aattelin ettei meille tuu ko kaks lasta, niinkö oon puhunukki ja myin vauvatavarat pois, sittekö ajatus kolomannesta alako hiipii mieleen, nii homma piti laittaa heti alulle ettei mun määrittelemä ikero tuu täytee. :winkja nyt on vähä semmonen olo, että vois niitä lapsia neliäki olla... :) että se neliäs lapsi pitää "tehä" sitte kans tähän samaan syssyyn... :grin

miehelle oon monesti sanonu, että mää en halua nii että tavallaa "nyt tehää ne lapset" ja sittekö nuorin on jotain 10v, nii sitte vielä iltatähti. mies halus tämän nauhalle tai kiriallisena misä on mun nimi alla. :grin

meillä ensimmäisen ja toisen lapsen välillä on 1v 11kk, ja toisen ja tämän kolomannen ikäero tulee olee 2v 7kk.
jos en viime keväänä ois saannu keskenmenua, nii näittenki ikäero ois ollu jotain 2v 2kk.
 
ja toisen lapsen jäläkee kerkesin laitattaa sen hormoonikierukan, vuotua tuli ensimmäiset 4-5kk. viikko vuotua, viikko väliä, 2 viikkua vuotua, 2 viikkua väliä... sitte vuotoilut loppu, ei tullu reiluu puolee vuotee mitää, kunnes kierukka otettii pois kolomannen lapsen toivosa. eli kierukka oli mulla vuojen verran. tykkäsin kyllä siittä, kunhan se alakuvuotoilu loppu, oli huoleton ja menkkoja ei tullu. ehottomasti laitan uuestaa sittekö meillä on taas lapsiluku täynnä... :wink :grin
 
On tää raskaus niin herkkis-aikaa aina mulla. :D Aloin eilen selailemaan meidän sukukirjaa tuolta 1700-luvulta alkaen ja siinähän mielenkiintoa herätti kovasti suuret lasten määrät joita pareille on syntynyt, mutta sitten kun katsoi tarkemmin niin hyvä kun 6.sta lapsesta kaksi oli jäänyt eloon. Ensimmäisen vuoden aikana siis tuohon aikaan kuollut vielä paljon vauvoja kun synnytykset hoidettiin kotona eikä hoitokeinoja ja lääkkeitä ollut juurikaan vielä keksitty tuohon aikaan kun kaikenmoiset taudit ja sairaudet jylläsi.. Kyynel silmissä tuli selattua syntymä- ja kuolinvuosia.. ja tänään oli sanomalehdes juttu vanhasta pariskunnasta, jotka vietti timanttihääpäivää ja heillä oli kuollut 11kk.n ikäinen vauva nielaistua ruuvinnaulan ja taas mä vollotin.. :D Herkkis mikä herkkis.. :rolleyes:
 
Joo liitoskivut tosiaan alkoi aiemmin tässä raskaudessa. Eipä nuille lapsosille tuukkaa ku se 1v4kk ikäeroa. Ehkäsyksi otan varmaan minipillerit ainaki aluksi. En kyllä ole niistä kovin innoissani, kun ensimmäiset kuukaudet heittelee mielialat ja on jatkuvasti tiputteluvuotoa :confused: Kierukkaa ei ole mulla ikinä ollut mut oon aika epäileväinen sitä kohtaan, tietenki vois vähän kysellä siitä, kun tulee ajankohtasemmaksi. Kondoomien kanssa ei jaksa räpeltää :grin

Minäki pillitän koko ajan. Oon normaalistikki tosi herkkä, mut nyt tulee kyllä itku joka asiasta. Välissä aika rasittavaa mut oon miehellekki sanonu et en voi tälle mitään, olen menettänyt kyynelkanavieni hallinnan :grin
 
Kyllä on aina yhtä mukavaa kun joku käy arvioimassa oman kirjotuksen tyhmäks o_O
 
Kaikilla ei oo kovin hirveesti empatiaa ja internetissä on niin helppo klikkailla :rolleyes: Ite oon tainnu arvioida tyhmäksi tasan sellaiset viestit, missä muita suoraan haukutaan... Yleensä nimettömänä vielä.
 
Juu no eipä sillä nyt niin paljon oo väliä oikeesti, mutta tulee vaan hölmö olo ja rupeen automaattisesti miettimään että mitä sanoin väärin. No eipä sitä aina voi miellyttää kaikkia. Ehkä oon sit välillä vähän tyhmä!
 
Tuttu tunne hymykuoppa. Mun tapaukses toki oli vahinko-näppäily ja asiastahan kysyinki sillon täällä.. :) dulu tietää..:wink
 
Apua, oli pakko selata koko ketju, et oonko mä käyny jotain "tyhmää" painamassa (jos niin kävis, ni se olis kyl multa vahinkopainallus!). Mut mitä hittoa?! Löysin sen viestin, ni eihän tos ees ollut mitään? Ei ehkä kannata tosta mieltään pahoittaa.
 
Hyi hitto, piti paniikissa mennä tarkisaan äkkiä kaikki hymykuopan kirjottamat viestit etten oo taas menny kännyllä vahingossa klikkaileen tyhmä-nappia niinku tarrikselle kerran (hyvin muistit :grin). Mut huh, en ollut menny rähmäkäpälöimään vaikka uhkarohkeasti kännykällä oonki välillä käyny palstoilla :laughing002.

En muutenkaa uskalla käyä puhelimella enää oikein missää, en tiiä onko mulla nakkisormet vai pieni näyttö mutta teen ihan hirveesti virhepainalluksia. Terkuin "facebookissa monta kertaa jonku random-tyypin kuvan jakanut". Viimeks jaoin yhen mun fb-kaverin kaverin uuden miesystävän kuvan, jossa se on ilman paitaa. Ja siis ihan muuten vaan kävin uteliaisuuttani kyttäilemässä kyseisen tyypin kuvia, ei tunneta toisiamme :laughing021
 
Jotenki vois veikata et vahingossa joku painanu, oli sen verran neutraalia tekstiä etten älyä miks joku laittas tyhmän siihen o_O
 
Ja mistähän laitetaan viesti "tyhmäksi"? Terveisin toinen tumpelo puhelimen käyttäjä :D
 
Takaisin
Top