Helmikuun höpinät

Niin joo röllykkä, enpäs ollut tuota pointtia pesemisestä ajatellutkaan... että josko sittenkin pesisi kestovaipat eri aineella, ja vaatteet eri...
 
Joskus aiemmin joku kyseli, miten ton Lilypien laskurin saa näkyviin. En kuitenkaan löydä enää ohjeita, niin voisiko joku neuvoa? :)
 
Olen aina pessy kaikkien vaatteet samalla pesuaineella (yleensä nestemäinen omo tai ariel). Ainoa ero, että alkuun tein vauvan vaatteille suositusten mukaan tuplahuuhtelun. Ja vauvan vaatteet myös suositellaan kuivaan kuivausrummussa, se kans poistaa niitä mahdollisia pesuainejäämiä.
 
Hajuveden käytöstä: olin ensimmäisten viikkojen aikana synnytyksen jälkeen ilman hajusteita, että vauva tunnisti minut oman hajuni perusteella. Toisaalta käytin kyllä ihan normaalisti hajustettuja pesuaineita ja deoja, koska niitä käytän päivittäin ja siten mielestäni kuuluvat minun "luonnolliseen" tuoksuuni.
 
10 päivän tauon jälkeen tulin käymään foorumilla ja onpas täällä paljon tekstiä!!

Mun esikoiselle nousi korkea kuume viime maanantaina ja eikä edelleenkään ole kunnossa :sad001. Kaksi kertaa käyty lääkärissä ja kerran sairaalassa ja ilmeisesti on vain ärhäkkä korvatulehdus. Voisin kirjoittaa sivukaupalla meidän kokemuksista mutta säästänpä teidät mun valitukselta!

Itsellä myös kiusana flunssa ja varsinkin nenän tukkoisuus ja siitä seuraavat huonot yöt. Muutenkin nukkuminen on ollut katkonaista tytön sairastelun johdosta. Inhoan nukkumista kyljellä kun en tiedä mihin laittaisin toisen käden niin ettei se puudu. Hain muuten influenssarokotteenkin viime viikolla kun tämä perus flunssakin vei mut pariksi päiväksi petikuntoon ilman kuumettakin. Normisti ei tunnu missään.

Meillä piti olla miehen kanssa kahdenkeskinen viikonloppu hotellissa porealtaine ynnä muine herkkuineen, mutta se jouduttiin perumaan. Toivottavasti pian saataisiin uusi yritys, koska se reissu tulis todella tarpeeseen!

Imetysliiveistä oli puhetta, niin ostin viime viikolla itselleni sikakalliit liivit joltain kotikutsuilta. Miehen kummitäti piti kotikutsut enkä kehdannut olla ostamatta mitään. Maksoin sitten 59,00 euroa (!!!!!) niistä. Ovat kyllä säädettävät joten kuppikokoa pystyy muuttamaan kolmea kokoa tarvittaessa.

Mä pesin vauvan vaatteet aina erikseen muusta pyykistä hajusteettomilla aineilla. Parin päivän välein sitä konetta sai pyöritellä täytenä eli aluksi sitä pyykkiä riittää. Kannattaakin muuten katsoa, että vaatteet saa pestä kuudessakympissä (terkuin juuri eilen kivan bodyn ostanut jossa 40 asteen pesusuositus).
 
Melkein kaikki vaatteet saa pestä 60° vaikka ohjeessa 40° lukiski. Värilliset pitää paremmin värit, valkosista tulee kirkkaampia ja liat ja pöpöt tuhoutuu. Tän oon joskus lukenu/kuullu jostain tyylin Marttaliiton jutusta. Ei oo 60° astetta pilannu meän vaatteita, enemmin sen tekee kuivausrumpu (jora rakastan)
 
Mimmi, kiva että pääsit taas kirjoittelemaan. Kurja kun teillä on oltu kipeitä :sad001 Toivottavasti pääsette miehesi kanssa pian rentoutumaan!

Stardust, en ollutkaan ajatellut tuota, että hajuveden käytön lopettaisi hetkeksi myös synnytyksen jälkeen... mutta hyvä pointti tuo, että vauva tottuu äidin omaan tuoksuun!


Mä luin Vausta, että näillä viikoilla pitäisi alkaa olemaan taas energisempi. No, en ole kyllä huomannut. Ihan yhtä lailla väsyttää ihan koko ajan. Ja yöt ovat ärsyttävän katkonaisia... herään ainakin seuraaviin asioihin: pissahätä, mies kuorsaa, selkään sattuu, vauva potkii, tyyny on huonosti, jalkoja särkee... huoh...

Alkaisipa kevät jo kunnolla, jospa se toisi sitä energiaa?:)
 
Huomasin just, että nyt alkaa tupsahdella jo marraskuisiakin tänne foorumille. Hui miten nopeasti aika on mennyt! Kohta siellä on jo ensi vuoden puolellakin vauvelia odottavia mukana, ja sitten me aletaan olla jo tosi lähellä H-hetkeä. :p
 
Miu88, eikös oo aika hassua se huomata? :wink Jotenkin sitä alkuraskaudessa vaan odotti koko ajan, että masu kasvaisi. Nyt mulla ainakin on jo niin selkeä vauvamasu, että ei jää kenellekään epäselväksi. Ja nyt mä tykkään sitä "esitellä" sellaisilla vaatteilla, jotka sitä vielä korostavat.

Ei muuten mahdu enää mikään talvitakeista kiinni, pitää kulkea takki auki :rolleyes:
 
Mun maha on kyl jonkun verran suurentunu, mutta ei kuitenkaan niin et se näyttäis raskausmahalta.. oon kyl ihan tyytyväinen jos ei hirveen isoks kasvakaan.. kaikkia ongelmia sit siltä osin vähemmän :)
 
Mulla enemmän vielä turvotusten puolella toi maha, pikkusen alkaa tulemaan esiin, jee! Ru vielä odotellessa, ja just sain työvuorot ni olis töitä sillon... mitähän ne tykkäis jos yrittäis soittaa ja vaihtaa ru aikaa.. mutta piru jos se lykkääntyy sen takia tulevaisuuteen :/
Onpas kiva että tää ei enää pompi tää ruutu samalla tavalla kuin aikaisemmin, nyt näkee mitä kirjoittaa!
 
Mä olen välillä ihan ihmeissäni tuon meidän esikoisen (nyt 1½ vuotta) kanssa. Välillä pelottaa julmetusti, mitä meidän arjesta tulee pikkuvauvan ja vilkkaan parivuotiaan kanssa. Esikoinen on jostain syystä oppinut kommunikoimaan kirkumalla ja tekee sitä ihan jatkuvasti. Lisäksi kun on vilkas ja temperamenttinen, niin tuntuu, että ihan joka asia aiheuttaa vaan kirkumiskohtauksen. Missään ei voi ikinä olla paikallaan. Toissa päivänä lapsi karkasi kerhosta sisävaatteissa kadulle, onneksi huomasin heti eikä ehtinyt kauas. Onnistui silti kapuamaan jyrkät kiviportaat ulos aivan vilauksessa.

Lisäksi se ei edelleenkään juurikaan leiki yksinään - mä olen päivien päätteeksi aina ihan puhki. Tuntuu, että tuolla lapsella on ihan järjetön määrä energiaa, mutta sitten kun lähdetään purkamaan sitä energiaa vaikkapa toisten lasten luo tai johonkin tapahtumaan, niin lapsi saattaa mennä ihan ylikierroksille ja valvoa yöllä tuntikausia. Eilen kävimme ystäväni luona (ystävällä kaksi pientä lasta) ja ilmeisesti se sitten jotenkin vaikutti lapseen niin, että se heräsi klo 23 valvomaan ja valvoi klo 3.30 asti. Mä olen aika sippi, varsinkin kun lapsen isä on ollut paljon töissä ja pois kotoa.

Sais tää toka olla vähän rauhallisempi tapaus. :p
 
Muokattu viimeksi:
MrsData, onko sitä energiaa siis piisannut aina, vai onko sitä viimeaikoina tullut lisää? Ja juu, sitten onkin kinkkistä, jos sekään ei auta että sitä energiaa "purkaa", jos menee sitten ylikierroksille... Tsemppiä hei!
 
Martuti, on ollut vauvasta lähtien sellainen, ettei viihdy hetkeäkään paikallaan. Vauvana sai koko ajan kantaa ja liikkua, huuto tuli jos yritti vaikka ruokaa laittaa vauva kantorepussa. Ei viihtynyt vauvanakaan yhtään yksinään lattialla tai sitterissä, viihdyttää (ja liikuttaa) sai koko ajan. Pahin vaihe oli ehkä se, kun ei nukkunut öitäänkään kunnolla ja päiväunet nukkui ainoastaan liikkuvissa vaunuissa tai autossa. Että tässä on ollut aika suora jatkumo. :grin

Kiitos tsempeistä!
 
Takaisin
Top