Helmikuun höpöttelyt

Mulla oli suunniteeltu sektio mutta synnytys käynnistyo aikasemmin joten siitä tulikin kiireellinen sektio.
Minä ainakin olen toipunut tosi hyvin. kahen viikon jälkeen leikkauksesta pystyi jo melkeen normaalisti kaikkea tekemään ja särkylääkkeitä söin vain kaksi päivää sairaalassa eli todella helpollä pääsin kyllä :)
 

Mulle tehtiin reilu kolmeviikkoa sitten hätäsektio josta olen parantunut mielestäni tosi hyvin...

Sairaalasta pääsyn jälkeen ei oo tarvinnu särkylääkkeitä syödä ja haavakin näyttää hyvin parantuneen. Mahassa oli 5 tikkiä mut tikkien poiston jälkeen yks kohta on hieman "auki" ja siinä on rupea päällä, mut kunhan muistaa putsata sitä päivittäin eikä hirveesti venyttele niin kyllä se siitä...Tuohon saatto vaikuttaa se et olin heti kotia päästessäni innokas touhuilemaan kaikkea niin se ei oikeen tykännyt siitä. Haava on hieman kipeä jos sitä painelee, mut kuuluu kullemma asiaan...Jälkivuotokin tuntuu loppuneen tai ainakin se on tosi niukkaaemoticon

 
Hyvin minäkin olen sektiosta toipunut. Pari leikkauksen jälkeistä päivää oli kyllä tuskaa, mutta siitä lähtien vointi on parantunut päivittäin.

Mulla haava on tosi siisti ja kiinni. Miltei kaikkea voi jo tehdä, nosteluissa täytyy olla tarkkana. Vauvan saa nostaa, muttei mitään painavampaa. Särkylääkkeitä joudun kyllä vieläkin nappailemaan päivittäin, mutta osittain myös inhottavien jälkisupistusten vuoksi. Repäisykipuja on alavatsalla vielä myös ajoittain.

Sektioäideiltä olisinkin halunnut kysyä tuosta jälkivuodon kestosta, kuinka kauan teillä se kesti?

 
Sadepilvi: Laitoinko mä sitä linkkiä teille viime miitin jälkeen? No, tässä kuitenkin kaikille muutama linkki imetysvaatteisiin ja pari muutakin. Nää on suoraan kaverilta, itsellä ei ole kokemusta kuin tosta liivikaupasta. Teksti kestovaipoista on suoraan kopsattu myös, en poista kun teille kestoilijoille tossa voi olla kiinnostavaa :)

www.asos.com
www.apeainthepod.com
www.kenguru.fi/?page=2
http://lekmer.fi/
http://www.nursingbra-shop.co.uk/

Sitten jos innostuu kestovaippailee, niin kannattaa tilaa Englannista noita vaippoja, niin samat merkit saa halvemmalla kuin Suomesta. Meillä on muuten noita Bumgenious-merkkisiä taskuvaippoja, jotka on koko vaippaiän, niin ei tartte aina ostaa uusia eri kokoiselle lapselle. Tilasin just täältä ja tuli nopeesti postissa ja ovat olleet tosi helppoja käyttää...
www.green-me.co.uk/index.php


Mulla on vieläkin jälkivuotoa, reilu 5 viikkoa siis synnytyksestä. Tikit on tainneet lopultakin parantua, kauan siinäkin kesti mutta enää ei satu. Onneksi! 

Mulla tuntuis olevan lantionpohjalihakset ihan ok, mutta kätilö kysyikin synnytyksen jälkeen mun harrastuksista ja ilmeisesti pitkä ponnistusvaihe ja repeämä johtuvatkin lihasten hyvästä kunnosta  [img]http://www.cosgan.de/images/kao/konfus/a015.gif[/img] 
En tiennytkään että ne voi olla liian hyvässä kunnossa... 




Sari Latvala 7. tammikuuta kello 17:27 Ilmianna
Tarkoitat varmaan tota asosta? Tässä muuutama muukin kiva sivu, ihan sitten kun se lapsi on syntynyt, niin tavaraan/vaatteita varten: 
www.asos.com
www.apeainthepod.com
www.kenguru.fi/?page=2
http://lekmer.fi/
http://www.nursingbra-shop.co.uk/

Sitten jos innostuu kestovaippailee, niin kannattaa tilaa Englannista noita vaippoja, niin samat merkit saa halvemmalla kuin Suomesta. Näyttäisi olevan vielä ale tuolla Green-me:llä nyt tammikuun :) Meillä on muuten noita Bumgenious-merkkisiä taskuvaippoja, jotka on koko vaippaiän, niin ei tartte aina ostaa uusia eri kokoiselle lapselle. Tilasin just täältä ja tuli nopeesti postissa ja ovat olleet tosi helppoja käyttää...
www.green-me.co.uk/index.php
Sari Latvala 7. tammikuuta kello 17:27 Ilmianna
Tarkoitat varmaan tota asosta? Tässä muuutama muukin kiva sivu, ihan sitten kun se lapsi on syntynyt, niin tavaraan/vaatteita varten: 
www.asos.com
www.apeainthepod.com
www.kenguru.fi/?page=2
http://lekmer.fi/
http://www.nursingbra-shop.co.uk/

Sitten jos innostuu kestovaippailee, niin kannattaa tilaa Englannista noita vaippoja, niin samat merkit saa halvemmalla kuin Suomesta. Näyttäisi olevan vielä ale tuolla Green-me:llä nyt tammikuun :) Meillä on muuten noita Bumgenious-merkkisiä taskuvaippoja, jotka on koko vaippaiän, niin ei tartte aina ostaa uusia eri kokoiselle lapselle. Tilasin just täältä ja tuli nopeesti postissa ja ovat olleet tosi helppoja käyttää...
www.green-me.co.uk/index.php
Sari Latvala 7. tammikuuta kello 17:27 Ilmianna
Tarkoitat varmaan tota asosta? Tässä muuutama muukin kiva sivu, ihan sitten kun se lapsi on syntynyt, niin tavaraan/vaatteita varten: 
www.asos.com
www.apeainthepod.com
www.kenguru.fi/?page=2
http://lekmer.fi/
http://www.nursingbra-shop.co.uk/

Sitten jos innostuu kestovaippailee, niin kannattaa tilaa Englannista noita vaippoja, niin samat merkit saa halvemmalla kuin Suomesta. Näyttäisi olevan vielä ale tuolla Green-me:llä nyt tammikuun :) Meillä on muuten noita Bumgenious-merkkisiä taskuvaippoja, jotka on koko vaippaiän, niin ei tartte aina ostaa uusia eri kokoiselle lapselle. Tilasin just täältä ja tuli nopeesti postissa ja ovat olleet tosi helppoja käyttää...
www.green-me.co.uk/index.php
Sari Latvala 7. tammikuuta kello 17:27 Ilmianna
Tarkoitat varmaan tota asosta? Tässä muuutama muukin kiva sivu, ihan sitten kun se lapsi on syntynyt, niin tavaraan/vaatteita varten: 
www.asos.com
www.apeainthepod.com
www.kenguru.fi/?page=2
http://lekmer.fi/
http://www.nursingbra-shop.co.uk/

Sitten jos innostuu kestovaippailee, niin kannattaa tilaa Englannista noita vaippoja, niin samat merkit saa halvemmalla kuin Suomesta. Näyttäisi olevan vielä ale tuolla Green-me:llä nyt tammikuun :) Meillä on muuten noita Bumgenious-merkkisiä taskuvaippoja, jotka on koko vaippaiän, niin ei tartte aina ostaa uusia eri kokoiselle lapselle. Tilasin just täältä ja tuli nopeesti postissa ja ovat olleet tosi helppoja käyttää...
www.green-me.co.uk/index.php
 
Voi pakkaset pakkaset! Oulussa vaan jatketaan -30 asteen tietämillä. Kevät, sinua odotellaan jo!

Mulla alkaa jälkivuoto loppumaan, on sitä jo ootettukki. Sairaalassa kyllä tuntu siltä, että ei lopu koskaan. Tikit alkaa sulamaan pikkuhiljaa ja kivut lähes kaikonneet.

Mua niin jännittää. Lähen tänään käymään pikamutkan kaupungilla yksikseen ja neiti jää isin kans kotiin. Tiedän, että ne varmasti pärjää keskenään, mutta entäs minä???
 
Tsemppiä Wii! hyvin se menee! :D
Sulla sentään tytön pystyy ylipäänsä jättään miehelle, koska tiiät hänen huolivan korviketta ja pullomaitoa :)

Kohta tulossa vieraita, eikä ole taloa siivottu... jaiks...noh, jospa velipoika tässä tilanteessa ymmärtäisi eikä pahastu ;)
 
Täälläkin toivottavasti viimei se jälkivuoto loppunut. Se kertaalleen loppukin mut alko verisenä uudestaan. Neuvolatäti sano että jos tulee runsaasti verta ja on kipuja niin kannattaa käydä lääkärissä. Mutta nyt ainakin näyttää lupaavalta ja ens vko on jälkitarkastus josko sitä sit VIIMEIN pääsis peti puuhiin :D

Mä kävin ihan ekana tai tokana kotona olo päivänä kaupassa pyöräällä yksin (ei pyöräily muuten tuntunu kauheen kivalle vielä siinä vaiheessa :D ) niin oli kyllä tosi tuskasta olla ilman vauvaa vaikka tiesin että pojat pärjää kotona. Nyt en halua ees miettiä et lähtisin yksin! Pääsenköhän koskaan minnekkään enää... Ens viikolla ois myös joululahjaks tullut käsi- jalkahoito lahjakortti menossa käyttöön, pääsee vähän rentoutumaan välillä ja pyysin äitiä lykkimään poikaa kaupungille siks aikaa.. tiiä iskeekö ikävä jo siinä ajassa vaikka poika on km sätellää :D

Mä tykkään kyllä talvesta mutta nyt ärsyttää kun noin paljon on pakkasta. Oon niin tottunut kulkemaan joka paikkaan pyörällä tai kävellen ja nyt kun on pakko tota linja-autoa ootella ja mua niiiin ärsyttäää! (Kävellen oon monta kertaa meinannut kaupungillekin lähteä, oisko 4km? mut eihän noilla pakkasilla viitti vauvaa kiduttaa niin pitkää aikaa.) Ihan sika kallista, ne on AINA myöhässä (paitsi tietysti sillon jos ite menee vähän myöhässä sinne..) Ja jostain syystä aina on joko vanhanmallinen bussi et joutuu olee sillei apuva tai sit se bussi pysäkki mihin jää on aurattu täyteen lunta ja bussikuski vielä jättää sillei että on enempi vielä siinä kinoksessa kun siinä pienessä raossa mistä ehkä pääsis läpi..Se on sit johtanu siihen että en oo käyny missään ja rupee seinät kaatumaan päälle ja alkaa masentaan jne. Tässä rupee kohta kaipaamaan töihin pääsyä et pääsee pois täältä neljän seinän sisältä..huah! Nyt netistä kattelin sitten noita pyöränperäkärryjä ja löysinkin kivan mistä saa rattaatkin sitten ja mahtuu kaksikin lasta ja ois tavaratila ja vaikka mitä hienoo! Maksaa vaan lähemmäs 200e ja nyt kuitenkaan ihan huippu rahoissaan ole. Mutta semmosen kyllä ostan!! Sit mua ei pidättele mikään! jotkut mallit kuulemma käy ihan vauvoillekin mutta enpä taida raaskia semmosta ostaa ja kuitenkin ootettava et ilmat lämpenee ennen kuin lähtee poikaa viemään.

Harmittaa myös kun en saa pumpattua maitoo..aika hyvin saan maidonkerääjällä talteen mutta se on melko hidasta.. Onneks nyt on vähän kuitenkin pakkasessa niin saa ensi viikon ristiäisiin otettua mukaan niin tarvii välttämättä ihan kesken tilaisuuden ruveta tissejään vilauttelemaan. Mutta tekis joskus mieli juoda vaikka parikin lasia viiniä mutta en oo sitten raaskinut poikaa alkoholille altistaa niin on hiukka kahlittu olo vaan olosuhteitten pakosta. Mutta viimestään sit ku poika on 6kk ja saa kiinteitä ruveta jo vähän antamaan niin ei oo ihan niin justiinsa tuon maidon kanssa.
 
Me jätettiin tänään tirppana kotiin mummin ja ukin hoivaan ja käytiin itse kirjakaupassa kaupungilla :). Hienosti olivat tietty pärjänneet. Olis kovasti tehny mieli käydä syömässäkin jossain mutta en jättänyt tarpeeksi evästä... Mutta hyvin onnistunut ensimmäinen 'hylkääminen' meillä ;) 
 
Mullakin reissu onnistu hyvin. Kaks tuntia ja yks soittoemoticon
Isi ja tytär tietty pärjäs, mutta mua meinas huono omatunto kalvaa. Nyt iltatouhuille ja nukkuun. Öitä kaikille!
 
Voi itku. Pikkuneidin isoukki oli nukkunut pois viime yönä  [img]http://www.cosgan.de/images/midi/traurig/a050.gif[/img] 
Harmittaa valtavasti ettei ehditty käymään siellä neidin kanssa ja muutenkin meillä on pari vuotta edellisestä käynnistä kun asuvat Kemijärvellä asti. Huhtikuussa oli tarkoitus mennä kun mies pitää seuraavan isyyslomapätkän,mutta ei ehditty isoukkia näkemään enää. Lisäksi suututtaa ettei kukaan (ts. appiukko) ilmoittanut asiasta tänään päivällä, mies on nyt töissä eikä pääse sieltä pois kun on kimppakyydillä ja matkaa n. 90 km, serkkunsa soitti kun olivat jo menossa töihin. 

Pakko saada vuodattaa jonnekkin ja kaikki kaverit nukkuu jo... 
 
Wii: Kiitos vinkistä; tilasin Lindexiltä imetystopin ja tää on aivan mainio!! Tukee ihan kuin rintsikat, olen oikeasti todella positiivisesti yllättynyt. Hintaakin oli vain 11,95€. 

Jälkitarkastus lähenee ja pitäisi miettiä valmiiksi mitä ehkäisyä sitä meinataan ottaa... Kai se on pillerit tai kierukka, mutta en osaa oikein ajatella edes asiaa. Pillereiden hyvä puoli olisi se että ne voi jättää pois sitten heti jos/kun tulisi toinen pikkuinen ajankohtaiseksi, mutta ei jotenkin nappaa syöminen kun on 1,5 vuotta saanut olla ilman sitä pillerin ottamisen muistamista. Kierukka taas tietty mukavempi kun ei menkkaongelmaa eikä tartte muistaa mutta se pitää sitten käydä erikseen poistattamassa jos sitä toista alkaa yrittämään... Jotenkin liian suunnitelmallista mulle, pillerien poisjättö on paljon helpompaa :D 

Mites muut? 
 
Osanotto rozien perheelle.

Se Lindexin imetystoppion tosiaa toimiva ja mukava eritoten yöllä.

12.3. saa meitin tiitiäinen nimensä kotikasteessa. Nyt pitäs alkaa miettimään tarjottavia. Ja ou nou, omia vaatteita. Mitkä ihmeet sitä sais tugettua päällensä? :)

Ehkäisystä: Taas tulee eteen se ainainen vaiva. Minulle ei migreenin takia sovi yhdistelmäpillerit. Minipillerit aiheuttaa jatkuvaa vuotoa. Kondomi on vaivalloinen. Plääh. Toista lasta en ainakaan ihan heti putkeen halua. Toivottavasti jälkitarkastuksen lääkäri on hyvä näissä asioissa. Olen vain törmännyt terveyskeskuksissa aika jännittäviin lääkäreihin, mitä ehkäisyyn tulee. Taidan jälkitarkastuksen jälkeen mennä omalle gynekologille kuitenkin.
 
Rozie, osanottoni isoukin poismenon johdosta. Voin eläytyä siihen miten jää harmittamaan, ettei hän ehtinyt enää vauvaa tavata :-/ 

***

Jälkitarkastus.... hyvä kun muistutitte! Pitää varata siihen aikaa, en muistanut ottaa sitä puheeksi neuvolakäynnillä toissapäivänä. Haluaisin sinne mahdollisimman pian, sillä mulla haluna saada sterilisaatio ja mitä nopeammin saadaan prosessi käyntiin sitä parempi. Sinänsä sterilisaatioon varmastikin lähetteen saan, ihan ikäperusteella ja nythän on jo kaksi lastakin. 

Kolme viikkoa synnytyksestä ja jälkivuoto vielä kyllä jatkuu, vaikka niukkana. Mukava kulla, että se on Basuraltakin nyt vihdoin loppunut... ihan samoista syistä kärsimättömänä täälläkin odotellaan :-) Lisäksi ne itsestään sulavat (muka!) tikit eivät ole vielä sulaneet. Yhden katkaisin ja nipsaisin pinseteillä itse pois, mutta syvemmällä on kaksi tai kolme lisää ja on 'vähän' hankalaa päästä sinne itse operoimaan. 

***

Tänään tuli postissa vahvistus, että isyys ja yhteishuoltajuus ovat maistraatin kirjoissa ja kansissa. Nyt pääsee antamaan lapselle nimeä! Ei meinata pitää mitään nimiäisiä (eikä kuuluta kirkkoon joten ei ristiäisiä), paitsi facebookissa juhlallisesti julkistetaan.... No, etunimi julkistettiin jo olisiko ollut kolmen päivän iässä :-)



 
Ajattelin kirjoittaa tänne ku meillä on mennyt kaikki päin puuta, poika alkoi oksentelee ja joutui leikkaukseen 26.1 klo 12.00 oli kova paikka, ennen leikkaukseen menoa hänelle laitettii nenämahaletku ku piti tyhjentää mahalaukku kauheeta oli katsoa ku pikkuisella oli nälkä mutta siitä reissusta tutista tuli hyvä ystävä, lopuksi hän pääsi leikkaukseen, leikkauksen yhteydessä huomattii että on ohutsuolen ja paksusuolen laajentumia, mahalaukun sulkialihas ahtaudunut sen takia oksenteli (mutta oli kuitenki normaalia poikkeava vähän liian pitkä kuulema se sulkijalihas). Ei siinä mitään poika meni ihan tukkoiseksi ja ja tuli kipeäksi, erikoislääkäri soitti lastenlääkärille että tulisi katsomaan mikä on.. Siinä yhteydessä huomattii että sydämessä on reikä, nyt käydään kontrollissa ja jos vuoden sisällä ei oo menny umpeen niin pikkuinen menee leikkaukseen pelottaa... Me alettiin käyttää vellimaidon sekoitusta.. (saatin luvan aloittaa, en vielä halua antaa pelkästään velliä niin teen aina sekoituksen)
 
Kävin jälkitarksatuksessa kaikki oli hyvin (14.1) ja 19.1 mulle laitettii kieruka toimii aika hyvin, mä pelkäsin hirveästi kierukan laittoa ku luin kauhutarinoita kierukan laitosta, mut todellisuudessa kohdun vetäminen vaa sattuu ei mikä muu, ei tarvi enä murhehtia pillerin ottamisestä mä lihoin pillereistä 20kg, laastareista tulin raskaaksi..
 
rozien perheelle osanottoni. Hautajaiset ei oo koskaan mukavia. :(

basura: Mihis paikkaan sulla on lahjakortit? Ihan uteliaisuuttani kysyn. :) Tuuhan sitten kertoo millaset oli. :)

kaidi: Voi ei. :( Miten pikkuinen nyt voi? Leikkaus meni hyvin?


Täälläkin jälkivuoto loppunut toissapäivänä. Itelläkin kävi niin että toissaviikon pe oli loppumaisillaan ja la alkoi verisempi vuoto uudestaan. Kesti kolme päivää ja rupes hiipumaan ja nyt sitten loppui. :) Mukavata!
Petipuuhia ollaan harrasteltu jo kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen eka kerran. Jälkivuoto ollut niin niukkaa.
Itellä jälkitarkastus on ens kuun alkupuolella. Ja noi minipillerit alkuunsa ajattelin ottaa.

Vaihettiin typylle gefilus-tipat jekovitteihin ja rela-tippoihin. Jekovitteja annettiin alkuviikosta vaan yksi ja tyttö oli kuin enkeli. Mutta eilen kun annettiin 2 tippaa niin tyttö on aamuyöstä huutanut masuaan. :( Että tänään jatketaan vielä sillä yhellä tipalla ja katotaan taas hetken päästä kestääkö masu. Onse pienestä kiinni näin pienillä.

Meillä onkin nyt juhlia, nyt sunnuntaina on tulevan kummipojan ristiäiset. Sitten ensi viikon sunnuntaina(27.2) on meijän typyn ristiäiset ja sitten seuraavan viikonloppuna on kummipojan isosiskon 2v synttärit.
Vaatteet on onneksi molempiin ristiäisiin valmiina. Eikä omiakaan tarvi ressata kun äiti tekee tarjoilut sinne, että ite ei tarvi kun siivota asunto. :)
 
Kiitos myötäelämisestä, pahin meni ohi ja pitää koittaa ajatella että isoukilla ei ole enää kipuja. Hautajaiset vähän pelottaakin kun olen muutenkin älyttömän herkkis ja nyt vielä hormonit pahentaa... Kuitenkin kyseessä miehen ukki eikä oma ja aina ei tiedä mitä sitten sukulaiset ajattelee kun -ei-niin-läheinen- ottaa aika rankasti. Eihän sillä pitäisi olla väliä mitä ne ajattelee mutta etukäteen sitä vaan 'panikoi'... Sama oli kun miehen toisen puolen mummi haudattiin, häntä en edes tuntenut yhtä hyvin kuin tätä ukkia... Jospa tuo pikkuneiti saa mua vähän tasoitettua sitten.. 

Mulle ainoat sopivat pillerit on kolmihormonipillerit, kaikkia tullut kokeiltua ja noi on ainoat mistä ei tule sivuvaikutuksia. 

Kaidille hurjasti voimia, on varmasti raskasta!! 
 
Sektiohaava parantunut ihan hyvin, hakasethan otettiin jo kotiutuessa pois, tallihommiin en ole mennyt vielä. Jälkitarkastukseen asti pitäisi pysytellä pois tallista kun tiedän etten siellä voi käydä vaan katselemassa, saatikka mitään tehdä vaan 'varovasti'.. sen verran peloteltu kaikenmoisilla repeämillä ja kohdunlaskeumilla yms kun ovat sukulaiset lähteneet hommiin liian nopiasti leikkauksen jälkeen. Kipulääkkeet lopetin kokonaan vasta viime viikolla, mutta siihen asti otin vain aamusella yhden panadolin, tuppasi tuo vattanahka olemaan niin kipiä aina yön jälkeen..

woe wimpula juu se ehkäisy.. mahtaakohan tässä huushollissa käydä niin ettei oteta ehkäisyä ensinkään..?! toisen tenavan kuitenkin haluaisin jos luoja suo.. poikaahan 'yritettiin' parivuotta, pillerit eivät mulle käy, isäntä ei tahdo pukeutua sessioihin jne.. kierukka saattaisi siis olla se ainoa vaihtoehto, mut en oikeen sit siitäkään tiedä..

 
Meillä on bofinkin kanssa samana päivänä risitäisetkin :) Joku rosie? hoitola? En löytäny nettisivuja enkä koskaan oo käyny hoitoloissa joten vähän jänskää :P mietin jo et rupeenko vähän siistimään käsiä ja jalkoja ku kehtaa näillä menna :D

Jaksamisia Kaidille on varmaan rankkaa tommonen..

Ite olin tosi tyytyväinen siihen ehkäsyrenkaseen! (siis kunhan muistaa että se saattaa pudota sieltä esim yhdynnässä ja varsinkin jos sitä tekee saunassa :P ) Se laitetaan ite paikoilleen ja annetaan olla 3vko otetaan vkoks pois ja tulee menkat ja sit taas 3vkoks jne.. Ei tullu sivuoireita eikä tarvii muistaa ku 3vko välein. Sen voi ottaa esim yhdynnässä pois jo tuntuu (ei meillä tuntunut..) ja olikohan joku 3h et se voi olla pois ilman et teho huononis. Ite jaksoin parivuotta aina viikottain kokeilla et onko se paikoillaan mutta sit ku se siellä niin tukevasti aina oli niin jätin testailut väliin ja nyt on poika et ei sinäänsä mikään huono ratkasu kuitenkaan :D Mutta on ihan luotettava muuten mut ilmeisesti se hikinen sauna ympäristö yhdynnän kanssa oli vähän liian liukasta puuhaa :D Nyt aattelin kyl kortsuilla vähän aikaa olla kun tahtoisin mahd luomuna mennä mutta hermo varmaan menee kyllä jossain vaiheessa ja rengas palaa kuvioihin takasin :)
 
Takaisin
Top